Keresés

Részletes keresés

V42 515 Creative Commons License 2003.01.27 0 0 10937
És merre felé szaladgál ez a kocsi? Kézzel nyitható (kilincses) ajtaja van?
Előzmény: Törölt nick (10936)
Törölt nick Creative Commons License 2003.01.27 0 0 10936
Fotósok !

a 24 Volán társaság egyetlen, még forgalomban lévő Ikarus 255-ös autóbusza még jár a Gemenc Volánnál, a Tamási üzemegységnél.

A 2oo-as sorozat, a "panorámás" buszok 1972-es, tömeges megjelenésekor ez volt a második sorozat, a 19 megyei volán közül pedig 18-nél az első távolsági + különjárati sorozat.

1973-tól kb. 198O -ig uralta a magyar közforgalmű autóbusz közlekedés , emlitett kettő szegmensét.

Mára már csak egy db maradt közforgalomban.

Törölt nick Creative Commons License 2003.01.27 0 0 10935
Az 1999.o4.23-i Volán tender eredményhirdetésről egy emlék : ( ekkor nyert először a RÁBA.)

I.kegória, helyi szóló :
-nyertese a RÁBA O91-es Premier,
- második a M.A.N. SL 222.
A győztes árai :
- 1-1O db-os rendelés esetén 24.99O.OOO Ft.-
- 11-2O db-os rendelés estén, 24.865.OOO Ft.-
- 21-3O db-os rendelés estén, 24.74O.OOO Ft.-
- 3O db felett, 24.615.OOO Ft.-
Rendelve : 7 db.

II.kategória, helyi csuklós :
- nyertes, RÁBA 291,
- második, M.A.N. 312.
A nyertes hasonló bontásban 37.9OO.OOO-37.331.5OO Ft.ááos áron vállalta a szállitást.
Rendelve : 4 db.

III.kategória, helyközi szóló :
- nyertes, M.A.N. 262,
- második a RÁBA O92,
Megrendelve 11 db M.A.N.

IV. ketegória, helyközi csuklós :
- nyertes, RÁBA Contact 292,
- második, Ikarus 28O.
A RÁBA 38.OOO.OOO- 38.316.5OO Ft.-ps áron vállalta a hk. csuklósok szállitását.
Megrendelve : 16 db.

V.kategória , helyközi I.
- nyertes Ikarus 256-44,
- második, RÁBA O92
A nyertestől megrendelve 44 db.

V/2.kategória, helyközi II = távolsági.
- nyertes Ikarus EAG E95,
- második Mercedes O 55O Ü,
Nyertestől rendelve 23 db.

kommentárjaim :
a./ Nem biztos, hogy a szállitási db szám megegyezett a megrendelési db számmal.

b./ Ezek azok a RÁBA árak, melyekről a RÁBA vezetője ( nem a járműgyár hanem az egész RÁBA) másfél évvel később azt mondta : kocsinként 2,o-2,2 millió forinttal voltak KISEBBEK mint az előállitási ár.

Kocsinként ennyi volt a veszteség, nyereség nem volt.
Gyártottak 227 RÁBA buszt.

Rijswand Creative Commons License 2003.01.26 0 0 10934
Nyugi, mejd ide irom, csak összedem az anyagokat, mert nem szeretnék csak ugy bemondani valamit, ahogy ez manapság divat:)))
Előzmény: ADtranz Incentro (10931)
Rijswand Creative Commons License 2003.01.26 0 0 10933
>A VB 42 milló + ÁFÁéert vette meg az E94F et
* Csak legyünk pontosak, ennyit akartam.

Én is. Várom válaszod a 35-40 milliós gépészet ügyében.
Valamint, mondd el mi volt a kifogásolni valő az alábbi mondatomban:
*"Az E94 F ára 40 millió körül (karus 417 kedvéért: + ÁFA) régebbi adat, még 2001 ből amikor *az azóta a Volánbusznál futó E94F prototípu épült."

*Ezt én is szeretném elérni.
Nosza, akkor el lehet kezdeni. Mert ez eddig nem volt jellemző....

*Bár a Scaniánál igen "érdekes" emberek vannak. Lehet, hogy el?bb fog tudni mindent a *baromfi-tartásról, mint az OmniCitykr?l és az alvázakról.
Erre csak azt tudom mondani, amit korábbi érdekes kijelentéseidre: Mire alapozod szavaidat?

Nyílván végeztél ilyen irányú felmérést és megkérdezted az MB-Autot a nyultenyészetről, az EAG ot az ékszerteknősökről, az MANt meg mondjuk a szarvasmarha-tartás fortélyairól...
Ugye igy volt? Vagy ezt inkább kijelentésként kellett volna leirnom?

*A 180 LE mondjuk felgyorsítja 70-80-ra a buszt, a 300LE annál sokkal többre is tudja. A fék *ugyanannál a típusnál pedig nem lesz jobb egy motorváltás
*miatt. De ha jobb lesz, be fognak minden utasnak szerelni légzsákot? Jobban fogják rögzíteni *az elemeket?

Sirály. Tehát a 300 LE s vagy nagyobb motorral szerelt buszok 180-200 km/h val ralliznak az elővárosi vonalakon, ugye?
1. Legkésöbb 100 (régebben 105 ) km/h nál lekorlátoz a sebességhatároló
2. a városi, elővárosi kocsik hajtáslánca jó esetben a max 70-80 km/h utazósebességre optimalizált, valamint a hatályos jogszabályok értelmében városban 50 km/h, lakott területen kívöl bárhol pedig 80 km/h felett nem fog közlekedni. (a magyar tempo 100at most ne emlegessük, az csak autópálya)
Namost a 180 le s busz is felgyorsul 80 ra, a 300 LEs is. A különbség nyilván időben és úthosszban jelentkezik, de ha csak nem városi extrém gyorsításokat végez a Mecsek ralliról átigazolt gépész, ez összemérhető.
Tehát mindkét busznak meg kell tudnia állni 80ról adott úthosszon, úgyhogy mivel te azt írod h. a fékrendszer nem változik egy motorváltás miatt (ami felelős, tehát nem baromfi, v. nyúltenyésztő gyártó esetén nem is igaz ebben a formában), akkor viszont a korábbi érveid ( váz, fék) nem állnak meg.(a busz igen)
Az erősebb motor nem azért kerül be, h. a gkv. padlógázokkal nyomuljon, és satufékkel álljon meg. Az érősebb motornak a traffic által vázolt szitukban van értelme, de akkor is megfontolandó h. kifizetődő e a többletköltség (magasabb ár, töbletfogyasztás, magasabb fix költségek - pl. biztosítás).
A gyenge gkv. egy 100 le busszal is kirepíti az álló utast a szélvédőn, mert felgyorsít 60-70 re (hidd el menni fog), majd satuzik egyet. Ezek szerint gkv. függő fékrendszerrel, kapaszkodóval és légzsákkal kell ellátni a buszokat, ugye?

Előzmény: Ikarus 417 (10929)
ADtranz Incentro Creative Commons License 2003.01.26 0 0 10932
"Ezt én is szeretném elérni.
Bár a Scaniánál igen "érdekes" emberek vannak. Lehet, hogy előbb fog tudni mindent a baromfi-tartásról, mint az OmniCitykről és az alvázakról."

Kérdezted őket? Miért gondolod, hogy a Scaniánál általánosságban ilyen emberek vannak? Honnan ismered őket?

"A 180 LE mondjuk felgyorsítja 70-80-ra a buszt, a 300LE annál sokkal többre is tudja. A fék ugyanannál a típusnál pedig nem lesz jobb egy motorváltás miatt. De ha jobb lesz, be fognak minden utasnak szerelni légzsákot? Jobban fogják rögzíteni az elemeket?"

A teljesítmény a gyorsítási munka sebességére vonatkozik, ugyanakkora sebességre gyorsítja fel a kocsit rövidebb idő alatt, nyílván ugyanannyi idő alatt egy 300 lóerős motor nagyobb sebességre gyorsít, mint egy 180 lóerős. Az viszont nem baj, hogy gyorsabban felgyorsul a test a kívánt sebességre, és a nagyobb teljesítményű motor nem jelenti azt, hogy következésképpen nagyobb lesz az átlagsebesség, vagy az elért legnagyobb sebesség.

Előzmény: Ikarus 417 (10929)
ADtranz Incentro Creative Commons License 2003.01.26 0 0 10931
"Tényleg örülnék, ha beavatnál (akár e-mailen keresztül), mit sikerült kitalálni a volánok jogászainak az ÁFA-visszaigényléssel kapcsolatban. Hó elején még semmit."

Lécci, ezt ne csináljátok, ha már egyszer itt vetődött fel a téma, akkor itt is folytatódjék. Nem illik izgalomban tartani szegény érdeklődőket;-)

Előzmény: Ikarus 417 (10929)
Ikarus 417 Creative Commons License 2003.01.26 0 0 10930
A 7 db itthon marad exnémet Ik 417-es 61 millió Ft-ba került, tavaly előtti árakon.
( 2 db Alba + 2 db Kisalföld + 3 db Tisza)

Tavalyelőtt előtt (2000-ben).
Ehhez hozzá lehet fűzni, hogy a Nógrád Volán 15 millióért (ÁFÁval) vette meg a 417-esét 1997-ben. De nem ez a természetes. Más a helyzet, ha el kell sózni valamit, és ha sorszámot kell húzni, hogy pár év múlva megkapjuk a kocsinkat.

Ha lehet egy kérdésem, ez miért lett ide leírva?

Elővárosi szóló kategóriában - egyes helyeken - egyáltalán nem túlzás a 28o-31o LE-s teljesitmény kivánalom.
Azt elfogadom, hogy a nehezebb járműveknél talán nem árt. De az MAN SL nem az.
Sőt azt állítom, hogy a többi volánbuszos E94-es se 310LE-s motorral szerelt, de mégis remekül felmennek a Dobogókőre. Budapesten a 156-os és a 156H is jár a 220LE-s motorjával. A mátrás 263-asok is alakalmasok felnézni Kékestetőre. Mind normális tempóban, még akkor is, ha tele vannak.
Én a 310LE-t szolóban csak úgy képzelem el, hogy az 15 méteres és alacsonypadlós, valamint 15%-os lejtőn viszi fel az aranycsempészeket.

Előzmény: Törölt nick (10920)
Ikarus 417 Creative Commons License 2003.01.26 0 0 10929
A VB 42 milló + ÁFÁéert vette meg az E94F et
Csak legyünk pontosak, ennyit akartam.

Olyan határozottan állítod a valótlanságot, hogy inkább utánanéztem, és ki kell hogy ábrándítsdalak. 2003 ban is visszaigénylik a Volán társaságok az ÁFÁ. még a GKM megbízásából a VE által kiírt tender keretében vásároltakét is.
Tényleg örülnék, ha beavatnál (akár e-mailen keresztül), mit sikerült kitalálni a volánok jogászainak az ÁFA-visszaigényléssel kapcsolatban. Hó elején még semmit.

Korábban kérdezted tupolevtől h. kért e ajánlatot a Scaniától. Azt iszem sok ilyen kérdét ell lehet dönteni (h. pl mennyibe kerül az E98, v. az MB 0350, vagy a NABI Excell, ) ha a topiclakók egyszerüen megkérdezik az illetékes eladókat. Senki nem fogja eltitkolni az árait, nyilván egy informativ ár nem lesz azonos egy tenderárral, de mégiscsak konkrétum.
Ezt én is szeretném elérni.
Bár a Scaniánál igen "érdekes" emberek vannak. Lehet, hogy előbb fog tudni mindent a baromfi-tartásról, mint az OmniCitykről és az alvázakról.

A fékrendszer igen fontos, de kellő úthosszon mondjuk 180 LE is felgyorsítja 70-80 ra a buszt, és onnan ugyanugy meg kell állnia mint a 300 LE motorral szereltnek...
A nagyobb motor esetében viszont erősebbé válnak a lassítófékek , főleg a kipufogófék. Ez helyköziben előny.

A 180 LE mondjuk felgyorsítja 70-80-ra a buszt, a 300LE annál sokkal többre is tudja. A fék ugyanannál a típusnál pedig nem lesz jobb egy motorváltás miatt. De ha jobb lesz, be fognak minden utasnak szerelni légzsákot? Jobban fogják rögzíteni az elemeket?

Előzmény: Rijswand (10924)
V42 515 Creative Commons License 2003.01.25 0 0 10928
Üdv Mindenkinek!

Mit kereshetett ma du. kb. 13.40-kor Szegeden, a Mars téri buszállomáson a Volánbusz FHD-992 frsz 395-öse, a parkolóban? Ha jól tudom, nincs olyan Volánbusz járat, amelyik csak Szegedig közlekedik; vagy Makóig, vagy Szabadkáig mennek!

Rijswand Creative Commons License 2003.01.25 0 0 10927
*Elővárosi szóló kategóriában - egyes helyeken - egyáltalán nem túlzás a 28o-31o LE-s teljesitmény kivánalom.

Valóban. Bár lassan emlegetni kellene egy másik motoradatot is, a nyomatékot. Ezek a motorok általában nem a legnagyobb telesítményhez tartozó (1900, 2000 v. 2500 1/perc) fordulatszámon üzemelnek (normális esetben) hanem a legnagyobb nyomaték tartományában. Különösen a nagyobb étvágyú Euro3 és Eu4 motoroknál fontos, hogy minél nagyobb nyomaték minél a alacsonyabb fordulatszámon álljon rendelkezésre.
Sajnos a müszaki kiírások ezt egyáltalán nem nézik, pedig a gazdaságosságot eléggé befolyásolja..

Előzmény: Törölt nick (10909)
HPD-152 Creative Commons License 2003.01.25 0 0 10926
kicsit OFF téma akit érdekel:

A Rába esélyei Kínában:
http://www.kisalfold.hu/cikk.php?id=197&cid=38290

Illetve a futómű részleg átszervezése:
http://www.kisalfold.hu/cikk.php?id=197&cid=38561

On

HPD-152 Creative Commons License 2003.01.25 0 0 10925
A volán tenderrel kapcsolatosan (elővárosi szóló kat.)
Azt most nem tom kinek van igaza a kozbeszerzési tájékoztatóban, a kisalföldben és az mti szerint 27 a camion magazinban meg 25...

Teljesen mindegy többre lenne szükség!
Egyébként Nolan! "Nézzük a dolog jó oldalát - nyerhetett volna a kvartex is..."
iiigaaaaaz :))) ide vágó cikk a kisalfölben (ismét mti -re hivatkoznak):

"A Közbeszerzési Dönzőbizottság állásfoglalása szerint az ajánlatkérő volán egyesülés két ponton is megsértette a közbeszerzési törvényt, ezért 5 millió forint bírság megfizetésére kötelezte azt. A jogorvoslati eljárást a Kravtex Kft. kezdeményezte."

A teljes cikk: http://www.kisalfold.hu/cikk.php?id=213&cid=38420

Rijswand Creative Commons License 2003.01.25 0 0 10924
>Az E94Fet emlegetve, a VB gkv.-k rajongana érte, ya kiválóságán kivül amiatt is hogy 310 LE motor yvan benne, szemben a vele egy járaotn lévő >MANASokkal amelykben azt hiszem 220 LE van.
*Arrafelé leginkább 283-asok (néha: 263-asok) *járnak, de ez most mindegy.
Nem mindegy.Eszerint annál jobb az E94F :)))))

*Amire utalok, hogy egy bizonyos teljesítmény *felett fölösleges növelni azt, mert a busznak a *gyorsulása nem lesz jobb, nem fog gyorsabban *menni, mivel azt a busz váza ill. az utasok nem *bírnák és a féktávolság is igen nagyra nőne.

Azért mondjuk a vázszerkezet elviseli azt a rettenetes gyorsulásnövekedést, és extra nyomatékokat amit mondjuk +50 LE jelent egy 18,5 t össztömegű járműnél...:))
A fékrendszer igen fontos, de kellő úthosszon mondjuk 180 LE is felgyorsítja 70-80 ra a buszt, és onnan ugyanugy meg kell állnia mint a 300 LE motorral szereltnek...
A nagyobb motor esetében viszont erősebbé válnak a lassítófékek , főleg a kipufogófék. Ez helyköziben előny.

Abban egyezik a véleményünk h. pl a proto E94F ben lévő DSC913 a 310 LEjével tulzás, ezért is ajánlották most a DC901 es 230 LE motorral, mert az untig elég, aki meg rallizni akar az vegye meg felárért a nagyobbat.


Előzmény: Ikarus 417 (10906)
Törölt nick Creative Commons License 2003.01.25 0 0 10923
tetszik.

évek óta küzdök a hallomás beszéd ellen.
végre egy segitség.

Előzmény: Rijswand (10921)
Dtomesz Creative Commons License 2003.01.25 0 0 10922
Csak a pontosság kedvéért:
( 2 db Alba + 3 db Kisalföld + 2 db Tisza)

Előzmény: Törölt nick (10920)
Rijswand Creative Commons License 2003.01.25 0 0 10921
>A Volán Egyesülés a tender keretében vásárolt auóbuszok után eddig sem igényelt vissza >ÁFÁ-t, tekintve h. a vásárlók maguk a Volán társaságok.
> Nem a VE-vel van a gond, hanem az egyesített tenderrel, ez az, ami miatt elmarad a pár >millió forint.

Olyan határozottan állítod a valótlanságot, hogy inkább utánanéztem, és ki kell hogy ábrándítsdalak. 2003 ban is visszaigénylik a Volán társaságok az ÁFÁ. még a GKM megbízásából a VE által kiírt tender keretében vásároltakét is.

>Nem "véletlenül" a 260 as motorból lett a 280 ?
> A D08-as szériában. De mivel itt D28-as szériás a motor, ott megmaradt a 260 LE. >Persze van 280 LE-s D28-as is, de az Euro2-es korában is 280 LE-s
> volt.

Kérdésem arra vonatkozott, hogy nem csak papiron történt e változás. A 191 kW , de mégis 280LE motor esetében....

>Mindent ajánlok elolvasásra. Nem tudom, hogy tették fel az ajánlatokat a honlapra, ott nem >néztem, de remélem azért megtalálhatók. Az alvállalkozók kategóriájában lehet keresni a >Scaniát. Mindenesetre, sok szerencsét a kereséshez!
Nézd, én elolvasgattam. Mégis, lehet h. makacsnak vagy netalán értetlennek tünök, de igazából nem találtam a te álatalad bemondott számokat. Csak reménykedem h. majd felhomályosítasz...

Korábban kérdezted tupolevtől h. kért e ajánlatot a Scaniától. Azt iszem sok ilyen kérdét ell lehet dönteni (h. pl mennyibe kerül az E98, v. az MB 0350, vagy a NABI Excell, ) ha a topiclakók egyszerüen megkérdezik az illetékes eladókat. Senki nem fogja eltitkolni az árait, nyilván egy informativ ár nem lesz azonos egy tenderárral, de mégiscsak konkrétum.

Előzmény: Ikarus 417 (10906)
Törölt nick Creative Commons License 2003.01.25 0 0 10920
A 7 db itthon marad exnémet Ik 417-es 61 millió Ft-ba került, tavaly előtti árakon.
( 2 db Alba + 2 db Kisalföld + 3 db Tisza)
Rijswand Creative Commons License 2003.01.25 0 0 10919
A VB 42 milló + ÁFÁéert vette meg az E94F et, ami egy eléggé tulzottan felszerelt prototipus (310 LE motor, szintezés, olvasolámpák, drágaább Kiel ülések, szép kárpittal stb - végül is Kortrijki kiállítási darab! -) + még át is lett fényezve, etc.
A kisebb motorral szerelt, és a VE kiirásoknak megfelelő ár akkoriban 40 + ÁFA körül mozgott.

Előzmény: Ikarus 417 (10902)
Törölt nick Creative Commons License 2003.01.24 0 0 10918
Várj! Észosztó barátunk biztos tudja a jó választ ;-)))
Előzmény: Grimbi (10917)
Grimbi Creative Commons License 2003.01.24 0 0 10917
"Esetleg örülnék ha irnál ezeknek a MERCEDES-eknek beszerzéséről!"

És mit írjon?

Előzmény: atinform (10914)
Grimbi Creative Commons License 2003.01.24 0 0 10916
Még nem.
Előzmény: htibor (10912)
Törölt nick Creative Commons License 2003.01.24 0 0 10915
Én is küldtem mailt.
Előzmény: htibor (10912)
atinform Creative Commons License 2003.01.24 0 0 10914
Szervusz!Gyönyörű lett a fotód!Esetleg örülnék ha irnál ezeknek a MERCEDES-eknek beszerzéséről!
Nem akarok elkiabálni semmit de állítóla Győrben a Mercedes Tourismok beszerzésének következménye lesz hogy a város és a Kisalföld volán vásárol helyi üzemű Mercedes conecto-kat.Ha erről tudsz valami bővebbet, nagyon kérlek írd meg!!!
Előzmény: htibor (10912)
V42 515 Creative Commons License 2003.01.24 0 0 10913
Mail megy.
Előzmény: htibor (10912)
htibor Creative Commons License 2003.01.24 0 0 10912
Üdv mindenkinek!

Kérdésem mindenki felé, akinek honlapja van közlekedési témában: Kaptatok-e már olyan levélkét valamelyik közlekedési társaságtól, melyben az iránt érdeklődnek, hogy milyen úton-módon, és mi alapján vannak fent az ő járműveik, logójuk, stb az oldalon?
Mert nekem jött ma egy...

Más:
A fehérvári MB Conecto O345G-k megkapták a végleges külső kinézetüket, az egyikük:

, plussz két kép ma délutánról:

,

,
atinform Creative Commons License 2003.01.24 0 0 10911
Szia!
Szerinted a Kisalföld Volánnál is szembe kell majd néznünk ezzel a helyzettel?
De még van egy kis remény, mivel azt csicsergik hogy Győrbe MERCEDES CONECTO-k érkeznek!
Mondjuk ez se olyan jó, de még is jobb egy két MAN-nál.
Előzmény: pt95 (10882)
moszkvicsslusszkullcs Creative Commons License 2003.01.24 0 0 10910
"A másik fele az ügynek, hogy a személyi állomány java szerintem bekapcsolni is csak segítséggel tudja majd a szgépet.":

Na pont arra jó egy ilyen rendszer, hogy az állomány általad említett felére esetleg nem is lesz szükség. Mivel az adminisztráció jelentős részét meg tudja csinálni a szg. Remélem, hogy nem lesz úgy mint a BKV-nál, ahol az ő AVM-jük is képes teljesítménynaplót, rovancsot, stb. készíteni, de mégis (szinte) mindent papíron körmölnek továbbra is.

Amúgy meg egy majdani esetleges privatizáció(szerintem) elengedhetetlen feltétele, hogy a t. vállalkozó urat ellenőrizzék, hogy valóban úgy szolgáltat-e mint ahogy a szerződésben vállalta.

Iszonyú sok jó dolgot lehet csinálni egy ilyen rendszerrel, ha értelmes emberek dolgoznak vele.
- utastájékoztatás olyan magas színvonaú kialakítása amit még elképzelni sem bírunk
- zavarok gyors megoldása
- kisebb személyzet
- járatok csatlakozásainál annak automatizálhatósága, hogy megvárja-e egyik kocsi a másikat
- satöbbi, satöbbi

Előzmény: Grimbi (10905)
Törölt nick Creative Commons License 2003.01.24 0 0 10909
Elővárosi szóló kategóriában - egyes helyeken - egyáltalán nem túlzás a 28o-31o LE-s teljesitmény kivánalom.

Egy Bp.Széna tér-Zsámbék járat 11o fővel, nemcsak, hogy jól el kell tudni induljon a Budakeszi uton megállt 22-es busz mögül, hanem gyorsulnia is kell.

Ez pedig azt jelenti, hogy 16-19 tonnát kell 8%-os emelkedőn nem csak elinditani, hanem gyorsitani is.

Ilyenek a pilisi, bakonyi, mecseki stb vonalak is.

FOMA Creative Commons License 2003.01.24 0 0 10908
Igazad van a helkyzetet illetően, de ez az az állapot, amit nem érdemes a XXI. sz. elelején apró lépésekkel fejleszteni, minőségi ugrást lehet és kell végrehajtani, majd beletanulnak. Valóban nem lesz könnyű, 1993-ban átéltem egy ilyet jelenlegi cégemnél, a fejekben kell rendet tenni.

Más:
Utánanéztem, amiről beszélgettünk kedden, nem 3/3-as járat volt, hanem 3/13, a régi útvonalon közlekedő 3-as és a már megszűnt (pontosabban szünetelő) 13-as járat összevonása. Annyiban tért el a 13-astól, hogy betért a Bem utcai autóbuszállomásra, így mindkét járat összes megállója ki volt szolgálva.Az utasszám csökkenése indokolttá tette néhány járat összevonását a két viszonylaton. Most éppen a 6/19-es az analógiája.

Előzmény: Grimbi (10905)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!