A Train Simulator kezelési utasítása tényleg keveset ér, olyan ált. isk. alsó tagozatos szintű műszaki ismereteket ad, de meglehet, hogy annyit sem. (Úgy írták, hogy egy átlag amerikai felnőtt is megértse. :-) De cinikus vagyok ma !)
szoktam játszani az MS Train Simulatorral. Eléggé megszerettem a gőzmozdonyokat, már aránylag értem is a működésüket, már csak egy nagyon tisztázatlan dolog marad. Az a bizonyos Reverser, vagy Johnson bar. Ha valaki tud valami jó oldalt, amin ez érthetően le van írva, lehetőleg jó képekkel, azt megköszönönném. Vagy ha esetleg nagyon unatkozol, le is írhatod ;-)
A google képkeresőjével rá szoktam keresni egy német városra és a Bahn szóra. Tegnap este a " jüterbog bahn " - ra kerestem rá. Néha érdekes dolgokat lehet így találni.
Vajon kisvasutakra is működik ez? ("Bánk Bahn" :))))) )
Ez az. A 22 047 in Jüterbog volt az ismeretlen mozdony. A google képkeresőjével rá szoktam keresni egy német városra és a Bahn szóra. Tegnap este a " jüterbog bahn " - ra kerestem rá. Néha érdekes dolgokat lehet így találni.
Hú jók ezek a képek az 52-esekről! Minap kérdeztem, hogy a lámpa ami meglehetősen szokatlan nálunk az miről származhat? A fotók alapján biztos vagyok benne, hogy a háború után Celldömölkön szolgáló 6 db 52-es egyikéről való a lelkem.
Oda csak jövő tavasszal megy. Ha minden jól megy idén őszre lesz újból üzemkész. Tegnap alkatrészért jártam ott, meg megnézni hogy újít fel egy profi! Van kitől és mit tanulni!
Tegnap én is láttam egy fából készült makettet, egy 424-esét. Megdöbbentő volt, részletesebb mint az eddig látott fém modellek....fotó nem készült sajna. Mondjuk a többi dolog mellett ez már csak a ráadás volt számomra :)
Ma hivott fel Nagy Józsi, hogy a jól sikerült Kecskeméti Kisvasúti Nap sajnálatos lopással zárult. A különvonat visszaérkezése után és az esti zárás között a Kisvasúti Állomás várótermében berendezett kiállítás anyagának nagy része eltünt (magyarul: ellopták) Ezek pótolhatatlan fotóanyagok, fotópályázati anyagok, meghivók, oklevelek, archiv képek, dokumentációk voltak.
Nagy Józsi kérése, hogy ha valakinek van fotója a kiállitásról, az eltünt anyag dokumentálásának segitésére nekem, vagy neki juttassuk el!
Ezenkivül ha valahol felbukkan az anyagból valami, feltétlenül jelezzük, hátha nyomára lehet bukkanni.
1902-ben gyártották a Schweizerische Nordostbahn részére, de már az SBB vette át mint Cm 1. 1907-től az Uerikon-Bauma Bahn-on üzemelt CZm1/2 31-ként. 1948: forgalomból kivonva. 1950: Reservelok. 1974: VHS, Luzern. 1979/80 Wkst Zürich restaurálta, üzemképes nosztalgia üzemi gőzmotorkocsi: 'Bauma'.
Gőzdaruk VI.
Mint ahogyan korábban jeleztem, a gőzdarus sorozatot egy német gőzdaru típussal folytatom, a Krupp-Ardelt 57 tonnás, hattengelyes gépével. Érdekessége számunkra az, hogy a Magyarországon legyártott 45 tonnás emelőképességű győri Wilhelm Pieck daruink a II. Világháború utáni német gőzdaru gyártás legfőbb jellegzetességeit mutatja, hiszen a fődarabok mérete, a daru külsődleges jellege is rendkívüli hasonlóságot mutat. Sajnos a magyarországi 45 tonnás, hattengelyes győri darukból már nem maradt fent, de az XLII. pályaszámú gépet többször is fotóztam a kilencvenes évek elején Rákosrendezőn, illetve Dunakeszin, az utolsó szolgálati helyén, ahol 1994-ben szétvágták.
A német és a magyar verzió között van különbség, és a legfontosabbakat kiemelem:
A nagy horog terhelhetősége a német változaton 57 t, a magyaron 45 t volt.
Utazómenetben a német darut 80 km/h-val lehetett továbbítani, a győri darut 50 km/h-val.
Szállítható és leszerelhető kéményhosszabbítással rendelkezett a német daru; ezeken a fotókon jól megfigyelhetőek (a segédkéményt utazómenetben ill. a turbó mellé az ellensúlyokra erősítették fel):
http://www.drehscheibe-online.de/forum/read.php?f=17&i=30636&t=30636
A különböző alábbi fotógalériák ugyanazt a Krupp-Ardelt darut mutatják akcióban vagy utazómenetben. 1948 és 1949 között összesen 4 darabot építettek belőlük, de meglepő módon a fotók túlnyomó többsége ugyanarról a daruról készült: az 58as pályaszámú (30 80 974 0 035-9) Ludwigshafen-i gépről 1974 és 1977 között (köztük színes felvételek is vannak). A gépet még 1975-ben nagyjavították, majd 1979-ben a többi daruval együtt kivonták a forgalomból (egyes honlap információk szerint a Német Szövetségi Haderő engedélyezte a selejtezését, ahol saját pályaszáma is volt; és ez azért tűnik megalapozottnak, mert a Német Szövetségi Köztársaságról és DB-ről van szó; az évszám pedig 1979!!!), és azóta Sinsheim-i Autó és Technika Múzeumban látható.
További fotók a gépről:
http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/kranwagen/krupp-ardelt/kran-57t/kran-57t.htmhttp://www.wehratalbahn.de/HistorischesAusdemSueden/Historisches10.htm
Bp 2598/1910.11.15 (1'C1'-n2vt) 1910.11.19: MAV TVa 7761 1911: MAV 376,158 1918: SHS 1938: JDZ 50-036 1941.04: MAV 376,158 (1945-1947: szovjet trófea) 1952: MAV 376,613 (R h2t) +1973.06.15 KM tulajdona. Kiállítva Miskolc Tiszai Pályaudvar előtt, mint XII páncélmozdony (sosem volt az). 1998: átadva a horvát múzeumnak. J.Gredelj főműhelyben tárolták 2003-ig, amikor átkerült a Sisak-i VF-hez.
Már régóta dilemmában vagyok pár gőzmozdonyos történet kapcsán.
Miskolcon a pu. előtt a villamos fordulóban volt kiállítva a rendeszváltásig kb egy gőzmozdony. Valamint volt Miskolcnak egy XII. számú páncélvonata. Ezek eltüntek, és nem tudom merre lehetnek.
A páncélvonat 1969-ben épült, és 2 évig járta az országot. Míg a 376, 557 pályaszámű gőzmozdonyt (ez volt kiállítva emlékeim szerint), 1921-ben gyártották a MÁVAG-ban, majd a háború folytán sérüléseket szenvedett, és ezért le akarták már 25 évesen selejtezni. De felújították a Miskolci Fűtőházban, és így további 25 évet azaz 1971-ig szolgált itt. Majd selejtezték. Szerintem után lett kiállítva. Innen állítólag Horvátországba távozott. De most azt nem tudom, hogy a páncélvonat gőzöse, vagy ez a 376-os volt kiállítva, és hová kerültek? Erről nincs pontos információm, és kissé zavaros számomra a dolog.
A képek postafordultával visszajöttek, mert az általam ismert mail cimed már nem él, az itteni meg titkos. Te jössz.
Öööö. Tegnap erre írtam egy választ, de úgy lácc, az indeksz megette. Félelmetes... biztos a fórummotor miatt van. Le a motorokkal, éljen a gőzgép :)))
Szóval, nekem a mélczímem az a blakszta után ilyenkisqkaczjel után a fríímél igazi neve után pont utánhúú. :)))
Nem tudom, melyik címem nem megy, talán a saab900-zal kezdődő. Annak meghalt a mélboksza, és akármit csinálok, nem megy :-O
Végülis nem is baj, működése utolsó napjaiban olyan 300 szpemm érkezett naponta...
Tulajdonképpen nagyon megörültem az előző levelednek (bevallom), az ilyen kis figyelmességek az ember teljesen elbaltázott napját is meg tudják fordítani. Megpróbálok majd gyakrabban jelen lenni (de az utolsó hat hónap nehéz időszak volt), bár Kisvasutas testvértopikhoz néha hozzávakkanok.
Hogy ne csak mindig OFF legyek: nem tudom itt szó volt-e róla, de 394,023 feketére festve elhúz 15 évre a nyíregyházi kisvasútra (és a meglepi: bérlő: Dombrád Önkormányzat, ilyen sem volt még: önkormányzati fenntartású gőzös, MÁV vonalon).
Folytatom a gőzdarus sorozatot is: először egy német gőzdaru lelkivilágáról fogok értekezni, majd egy újabb angol következik.
BlackStarnak is ígértem mindenfélét, nos ami késik, nem múlik.
A képek közül hármon ma is létező, MVP-ben látható gép van: 242,001 303,002 442,013. A negyedik a 411,426 ami innen a vesztőhelyre került.
Elmentek privátban a nagy változatok.
A képeket személyesen az Ernő bácsitól kaptam szkennelésre. 20-30 darabos kötegekben vittem el, majd VISSZA hetente-kéthetente. Kb 900 kép lett igy feldolgozva. Sajnos a képek többségében igen kis méretűek (6x9) voltak, és a 90-es évek elejének megfelelő ős szkennerrel lettek felvive, de legalább nem sűritett (jpg) formátumban.
Régen jelentkeztem már a gőzdarus agybajaimmal idő hiányában, de találtam két rövidfilmet egy angol gőzdaru emléseiről napjainkban, mely gondolom megnyeri tetszésetket. A felvétel érdekessége az, hogy a gőzdaru típusát tekintve megegyezik a Füstiben tárolt XLI. pályaszámú daruval (amit a hidász szaknyelv amúgy is "angoldaru"-nak hív).
>Szerintem ha Manhattanit vagy Luc72-t megkérjük, bedob pár fotót az egykor ott tárolt "24 órás felkészítési idős" gőzmozdonyokról, aztán ki-ki eldöntheti, hogy mettől fogva 24 óra volt az a felkészítési idő :) Jó ember. Nem azt mondtam, hogy csinálták, hanem hogy lehet, hogy pénzt vettek fel érte. Erre céloztam a MÁV BKSz pénzével :-))
Fényképem van, az elhaladó vonatból, a biztonság végett felhúzott ablaknál és közepes minőségű géppel. Az én fényképeimről esetleg a mozdonyok típusa állapítható meg, az állapotuk nem. E héten nem, de jövő héten felteszem őket, mert csak akkor érek rá. (Ez a helyzet, BlackStar, hétfőn keressük egymást!)
Nem eladó sajnos, már beszéltem a telep tulajdonosával. Még másik kettő is van ott, a kerítés mellett jól látható helyen. A képaláírást is érdemes megnézni, nagyjából ugyanezt jelenti :((
>>Fizikailag 1985 körül kezdett elfogyni, de még 2000 körül is megvolt egy vágány.
2000 körül az Árpád hídnál az aluljáró északi oldaláig volt meg egy vágány, az autóparkolónál ért véget. A Vizafogó pályaudvaron 1989 - ben már nem voltak vágányok, de az egész terület 1 méter mélységig fel volt túrva.
Volt egy újságcikkem a vizafógóról, de akkoriban nem volt scannerem és sajna nem is becsültem meg eléggé. Ott csak egy fotó volt, egy lepukkant gőzösről, de maga a cikk az ott tárolt mozdonyokról szólt.
OFF: Gyöngyösön a Morvai féle MEGAMORV volt, ha arra jársz, a hármas bevezető szakasza mellett látod a telephelyet, a kerítésen végig fém M betűk vannak heggesztve. Pár éve a felirat is megvolt a kapu felett, azóta elkopott....
A 328,054 is Vizafogóról került romos állapotban Szombathelyre.
Sopronból (GySEV) az 520,050-t vitték 1980.03.26.-val a zalaszentgróti mozdony tárolóállomásra, ahol akkoriban több mozdonyt is tároltak. Akkoriban (is) az a szóbeszéd járta, hogy vésztartalékként vannak a mozdonyok ott konzerválva. Az 520,050 ezzel szemben fűtőkazánként fejezte be pályafutását.
Acsádon - a szombathelyi motorműhely korszerűsítése okozta helyhiány miatt - ideiglenesen tároltak leállított (selejtezett) kocsikat és mozdonyokat. Erre az időszakra esett az M63 sor. mozdonyok leállítása; ők is Acsádon álldogáltak. (Fotót a leállított mozdonyokról hirtelejében nem találtam.)
328,054 még külső felújítás előtt. Szombathely, 1981. augusztus. A mozdonyt felújítás után először az állomáson, majd a Haladás sportpályánál állították ki.
1984 márciusában költöztünk Vizafogóra, akkor még tologatták a Bobók a teherkocsikat egy jó darabig. Volt egy fílingje, a lakótelepi lakásunk konyhaablakából nézegettem őket. :-) Sajna nem emléxem mikor, de láttam, amikor kiskatonák fogták a sínszálakat, és vitték el. 2000-ben már rég semmi nem volt az állomás vágányzatából, már jó régóta vissza lett vágva a vonal a Róbert Károly körúti híd északi részéig. Most már egész a Plazáig fel vannak szedve a sínek. :-(
Ja, és egészen meglepődtem, még kb. 2000. táján, egy Bobó+Es összeállítás belógott egyszer a volt Láng Gépgyár magasságáig, a Tárért vámraktár területére. Aztán gyorsan el is ment, és több vonat arra nem jött. Na azóta van nálam mindig fotógép. A Lángon belül (ma ABB) viszont járkáltak a saját szerkentyűik később is...
A Jászapáti melletti helyet Jászapáti-Bervának hívták, ezek szerint valami gabonatároló volt, az biztos, hogy katonák őrizték és iparvágány vezetett be. Itt valóban tárolt a MÁV noszi bizottság egy pár megörzendő gépet (gondolom a katonai őrizet megtette széthordás ellen, lohasztotta a szinesfém begyüjtők érdeklődését) Ilyen gép volt a 324,1564' (a mai 324,540) vagy a 424,350 (ő sajnos fűtőgépként végezte) illetve a 411,324.
Vizafogón a MÁV által selejtezett a Közlekedési Múzeum tulajdonába került gépeket tároltak leginkább. (sajnos tételes tárolási listám nincs). Lányi Ernő végig fotózta legtöbbjüket, innen lehet tudni, egy megközelítő állagot. Innen az ország különböző pontjaira, kiállításra kerültek szét a gépek. A 302,610 (109.109) például Gárdonyba. A pontos megszünést nem ismerem, de valahova 1970 körülre tenném. Fizikailag 1985 körül kezdett elfogyni, de még 2000 körül is megvolt egy vágány.
Szerintem ha Manhattanit vagy Luc72-t megkérjük, bedob pár fotót az egykor ott tárolt "24 órás felkészítési idős" gőzmozdonyokról, aztán ki-ki eldöntheti, hogy mettől fogva 24 óra volt az a felkészítési idő :)
Kazánkirály Morvai féle haditechnikai gyüjteményt gazdagítja. Az gyöngyösi volt, de már elmúlt, más cég. A Pintér Műveké a gyűjtemény. http://www.pintermuvek.hu/ Csak a pontosítás végett.
A 375.670-et a MÁV 1988.03.03.-án selejtezte. A Honvédség 1988.03.30.-i dátummal átvette a Táborfalvi Katonai Szállítási Gyűjtemény részére. Innen 1999-ben került át Kecelre, ahol ha jól tudom a Kazánkirály Morvai féle haditechnikai gyüjteményt gazdagítja.
A gépes nyilvántartásunk szerint nem volt honvédségi tulajdonban semmilyen más gőzmozdony. A Polgári Védelemnél viszont igen.
Kezd már ez a lezsírozott gőzmozdony flotta az összes vasúti topik paranoiája lenni... (Főleg azért, mert sok beíró egészen másra gondol, mint amit ír.)
>>A Honvédségnek álltak ott a mozdonyok valóban lezsírozva 24 órás felkészítési idővel. >Erre azért mérget ne vegyél... Szeretem az ilyen mindentudókat. Honnan tudod, hogy a Néphadsereg milyen karbantartásra kért költségvetési pénzt?? Mér??? A MÁV nem kapott pénzt éveken át a BKSz-re???
>Budapesten és vidéken sem voltak katonai tartalék gőzmozdonyok. Lehet, hogy nem voltak. De volt, amit lehetett látni.
Pl. Jászapáti Újszász felőli kijárata után van (volt?) egy nagy gabonaraktár. Persze nem volt katonai, mert akkoriban a katonai kiadások jelentős részét at a polgári minisztériumok (közlekedés- és postaügyi, mezőgazdasági, belügyi, stb.) pénzéből fizették. Jászapáti mellett is biztos a Falusi Pékszövetség gabonatárolója volt :-))
Na, annak az épülete előtt pl. volt több nagy gőzmozdony is. Az biztos a gabonatározóknak kellett, már akkor sejtették, hogy mont most a csehek gabonát égetnek kazánban, jó lesz még az a gőzös valamire.
A nagytopikból: >Ha már ennyire Iklad: Ikladon a Juharos nevű dűlőrész (domb) gyomrában NEM 424-esek pihennek (bár utoljára ilyenek jártak arra), hanem a Jugoszláviából 1922. október-december folyamán darabokban visszalopott, majd az Északiban összeszerelt 7 db 601-es. Szinte látom BlackStart, ahogy megrohamozza a dombot és eltűnik a gyomrában, csak a kiásott föld sugara száll ki az üregből :-)))
Privát: BlackStar, a kidobás határán van több gőzös jellegrajz, ha érdekel, nézd meg. ON.
Budapesten és vidéken sem voltak katonai tartalék gőzmozdonyok. A halálra vagy múzeumra itélt gépeket azonban számos helyszinen tárolták. Ilyen volt Budapesten a Vizafogó pályaudvar, a Selejtaljaújhelyi tároló, Acsád és gyakorlatilag minden fűtőház, ahol a gőzüzem a végsőkig megvolt.
Nem voltak ott?? Egyáltalán mennyi mozdony volt tartalékban? Nekem az is furcsa, hogy eddig csak bp-i helyszínekről esett szó, ami nekem azért furcsának tűnik. Vidéken nem voltak tartalékok?
Vizafogó állomáson volt több 424-es is tárolva ilyen célokra. A Honvédségnek álltak ott a mozdonyok valóban lezsírozva 24 órás felkészítési idővel. Aztán a lakótelep építése miatt a mozdonyok leértékelődtek, a terület meg fel, és a mozdonyok vesztettek.
Ez pontosan így van. Annyit pontosítanék, hogy nem csak 424-eseket, hanem nagyon sok más sorozat egy-egy darabját tették félre. A mozdonyokat a MÁV-Goldbergwerk Kft. Tatai úti fűtőházában tárolják, várva, hogy világháború vagy drasztikus olajárrobbanás esetén átvegyék az európai vasúti szállítási piacot, és taroljanak. Addig is szerény beléptidíj ellenében látogathatóak.:-))
Azt a szóbeszédet hallottam, hogy 424-esekből sokat lezsírozva tárolnak háború esetére ... Mi igaz ebből?
A "Vasútmániások..." topikon többször volt szó róla.
A Keleti alatt van eldugva 50 darab NOHAB (M 61-es sorozatú dízelmozdony) és 200 darab 424-es gőzmozdony, és hozzájuk a metró Stadionok állomásáról a Keleti pu felé vezető vágányról kiágazó vágánykapcsolaton lehet lejutni. Állítólag van még egy csomó Szergej is eldugva a Köztársaság tér alatt, de ez még nem biztos... :-)
Azt a szóbeszédet hallottam, hogy 424-esekből sokat lezsírozva tárolnak háború esetére - Isten őrizz - hazánkban. Logika lenne benne: háború esetén szinte csak a gőzmozdonyok tudnának közlekedni "mindenevők" lévén, mert dieselolaj, elektromos áram biztosan nem lenne hozzáférhető. Mi igaz ebből?
Egyébként tök jól vágta, hogy melyik villamos az, hol készült a kép és mikor.
Nem nagyon leptél meg :)))
(Amikor nekem mutatott egy 301-es képet, röviden vázolta, hogy mikor, hol, ki csinálta a fotót, milyen moci van a képen... talán még a mozdonyszemélyzetet is fölsorolta ("Ez itt a Kovács Jocó, mert 1936 június 15. ő fűtőtte a 301,xxx-et Hatvanban, amikor megálltak a Miskolcról érkező, 203,xxx vontatta gyors, és most a Frici vezér kimászik beolajozni a 301-es belső vezérművének szelencéit, aznap nem kék, hanem fekete ruha volt rajta, mert..." Félelmetes :-O )
Ja, de elöször villamosokról beszélgettünk. Ami úgy nézett ki, hogy mi ketten megnéztünk 250 villamosos fényképet, a többiek meg külön a gőzmocisokat. Egyébként tök jól vágta, hogy melyik villamos az, hol készült a kép és mikor.
Amúgy én sem vágom, hogy miért útál mindenki mindenkit. Meg még külön apróságként, hogy miért útál minden indóház-érintett minden indóház-érintetlent... Értetlenül állok a dolog előtt :-O
Felülről a 2. kép az egy háború után gyártott mozdonyuk, de érdekes a szerkocsija. Az egy másik mozdonyhoz tartozhatott eredetileg. Az áramvonalas gép is jó, az egy német mozdony, most nem jut eszembe, hogy melyik. A kiállított állapotban járt, vagyis nem voltak rajta a rudazatot takaró lemezek.
Nekem az még lenne némi hozzászólni valóm. Egyáltalán nem tartom helyesnek ezt a hangnemet, egyrészt az Indóháznál minden hülyeségre felkapják a vizet, másrészt minden kritikát visszautasítanak és sajnos nem azzal kezdik, hogy ez egy magazin, annak megfelelő témákkal és érdeklődésű írókkal, hanem azzal, amit rézgaras is írt. Sokkal egyszerűbb lenne leírni, hogy bennünket nem nagyon érdekel például, hogy milyen gyári számú mozdony milyen pályaszámmal járt, mi az azért vagyunk, hogy ez a pályaszámú mozdony most itt van, megnézheted ekkor és ekkor, ez történt vele nagyjából és nesze itt van róla 2 kép. Alaposabban meg nem tudunk utánanézni, mert nincs hol.
Sajnos az az igazság, hogy már most is nagy a megosztottság, ha most még anyázásba fullad egy lap is, akkor tényleg komolytalanná válik az egész. Jó, tudom, mi van a háttérben, van valaki, akit sért az Indóház, másokat nem, de nem ők csinálták meg, ezért nem szeretik, akit sért, azt is sokan utálják, stb, stb. De a lényeg az, hogy ha az internetesek vagy a fiatalok egy felelőtlen csürhének tűnnek fel, akkor senki sem fogja őket komolyan venni.
Miért baj ez? Elsősorban azért, mert a magyar vasúttörténet első 100 évének sok anyaga magánszemélyeknél van. Már elveszett belőle egy rész és többi is el fog veszni, ha nem lehet valahogy hozzáférni / digitalizálni stb. Nem a tulajdonjogról beszélek! Részben a múzeumhoz fog kerülni sokminden, de ott sem lehet mindenhez hozzáférni és volt már rá példa, hogy a Múzeum is lemondott anyagról, nem is akarmilyenekről. Most a fényképek és iratok is el fognak tűnni a 203 - asról, a 601 - ről meg a többiről 5 - 15 éven belül.
Nekem kétszer volt alkalmam bejutni egy gyűjtőhöz, Lányi úrhoz. Eddig ez a két látogatás egyedi lehetőség volt, hogy valami képet kapjunk csak az anyag mennyiségéről, ami kétségkívül hatalmas és pontos listát egy nagyon fontos fényképsorozatról. Sajnos Lányi Ernő meghalt, ezzel ez a lehetőség elveszett.
Neki akarsz szaladni a falnak? Mert akkor csak folytatsd...
A fikagépeknek fogalma sincs arról, hogy milyen egy csapatmunka, mennyi dolgot kell figyelembe venni, igazítani, igazodni.
Ha meg nem vetted volna észre: nem rg7 a lap, csak egy kis része.
A többiektől elnézést.
Nem kívánom tovább terhelni a topikot ezekkel a nyílt meccsekkel, de megkérném a "barátainkat" ha már valami kínjuk van, akkor azt az újság topikjába írják le, vagy emilben.
Én is így tippeltem, ezért nem értettem mi az a felhajtás a Bobó vonszolta MXA-val... én azt tippelném, hogy nem is a gőzős miatt volt, hanem csak még nem készültek el teljesen a dróttal, vagy a betáppal...
Kicsit OFF, de mivel itt kezdtuk, visszakanyarodok a szarvaskoi kocsikhoz. Ma arra mentem és megálltam megnézni őket. Tavalyi látogatásomhoz képest a vitás Cn-t (1910, nyilt peron) teljesen lefestették, igy a rajta levő régi feliratok eltűntek. forrásként csak az eddig késíitett képek jöhetnek szóba, mert azon az 1 gyári táblán kívül semmi azonosító nincs kívülről rajta. Ugyanúgy lefestették a másik, középen duplaablakost is, viszont ennek a főkeretén még felfedezhetők a régi feliratok maradványai. Fényképező nem volt nálam sajnos, mert azt most éppen a nejem használja gyerekfénykpezésre. Amit ki tudtam olvasni: "MÁV Hungária 112" Nem tudom, hogy ez segít-e?
Két, vagy három ember vitája, amely olyan utalásokat tartalmaz ami nem közismert, nem tartozik a nyilvánosságra. Ez olyan mint amikor a kamaszlányok vihogva súgdolóznak mások jelenlétében. Kínos a többiek részére is.
Az Indóház-ügynek van saját topikja.
Tudom, ne olvassam, ha nem érdekel. De olyan emberek neve alatt szerepel, akikre oda szoktam figyelni. Mert megérdemlik.
Köszönjük a szánkba adott mondatokat, de nem kérünk belőle, mert vannak önálló gondolataink, s egészen tűrhetően tudunk fogalmazni.
Továbbá örvendek annak, hogy megvéded a barátodat, én is így tennék ha igaza lenne.
Mi a gond a jelzőkkel?
Vagy Te nem hallottál a keresztesháborúról, ami a háttérben megy?
Erre írtam a nemtelent. Vagy egy újabb harcos katonával van dolgunk?
Azt hiszem tőlem nem láttál egyetlen olyan tartalmú hozzászólást a lappal kapcsolatban, melyben tagadtam volna valamilyen hibát, illetve megkérdőjeleztem volna a jogos javítás fontosságát.
Szaklap: azt hittem ezen már túlléptünk. Az Indóház nem szaklap, hanem vasúti magazin.
Tessék szaklapot csinálni és talpon maradni a piacon. Akkor végre olvashatnék én is olyanokat amikre vágyom.
Szakma.... Hát tudnék a szakmáról mesélni. Kik tartják/tartatják magukat szakembernek (én nem!!!), ki kivel irat publikációkat más név alatt... Lehet, hogy ilyenekre nincs is szükségem(ünk).
Én kérek elnézést! Mentségemre szóljon, hogy naiv módon nem vettem észre, hogy egy vélt sérelem több hónapja lapuló válaszcsapásába rohantam bele, és ezzel egy ilyen hangvételű, kultúrájú hozzászólót szabadítottam a topikra. Részemről itt befejeztem ezt a témát.
Nem akartalak Téged megbántani. Általánosságban az a véleményem, hogy ha nagy erőfeszítések árán elkészül valami, akkor azt rendesen gondozni kell. Már csak a saját munkám, pénzem megbecsüléseként is. Hasonló a helyzet pl. a KM előtt álló 424.001-el kapcsolatban is. A kiállítása után fél évvel szóvá tettem a rajta virító rozsdafoltokat. Egyidejűleg felajánlottam, hogy társadalmi munkában segítek a fényesítésben. A válasz kb. ez volt:
-Hogy képzeli ezt? Nem olyan egyszerű dolog az, hogy csak úgy nekiáll és dörzsölgeti! Mi lesz, ha baleset éri? Á, felejtse el a dolgot!
Azóta inkább itt vezetem le a fölösleges aktivitásomat.
> már ebben a topikban is nemtelen támadást kezdtél az Indóház ellen.
Kedves rg7! Arra kérlek, hogy a jelzôket légyszíves takarítsd meg. Az minket nem érdekel, hogy te mit tartasz nemtelennek!
Az Indóházzal kapcsolatos témákat pedig legyetek szívesek az oda tartozó fórumon megbeszélni! Ennek a fórumnak sem a témája sem pedig a hangvétele nem kompatibilis azzal, ami ott folyik.
Az OKU30 és Indóhaz témához pedig annyit: eddig sem az volt a probléma az Indóházzal, hogy belecsúszik egy-két hiba. A probléma mindig is az volt, ahogy a szerkesztôség kezeli az ezekre a hibákra rámutató nyilvános és nem nyilvános reakciókat. Véleményem szerint NEM fogadhatjuk el azt a hozzáállást, ami kb. így hangzik: "ja igen, biztos vannak még hibák, de ezek annyira aprók, hogy a k... anyját annak, aki észre meri venni" (most egy kicsit erôs voltam) El kell dönteni, hogy egy szakfolyóiratot kívántok-e készíteni vagy egy vonatos bulvárlapot. A szakemberek szeretnék, hogy a folyóiratotok szakmai szempontból is megállja a helyét. Ha a hibák említésére komolytalanul vagy sértôdötten, a mundér "becsületét" agresszívan mentegetve válaszoltok, akkor a "szakma" nem fog benneteket komolyan venni. Mint ahogyan nem vesz komolyan semmiféle bulvárlapot sem.
Khm, volt szerencsém lepucolni a gépet, azt mondták, hogy legyen fényes. Elkezdtem fenn, a sátor tetejével, majd a jobb oldalával a kazán tetején, aztán közölték, hogy megyünk, így gyorsan végignyálaztam az oldalát körbe, valamint a mozdonyon körbefutó fekete lemezt, meg egy két apróságot...
A hajtóműre nem jutott 15percnél több, aztán egy gyors olajzás és már mentünk is próbára..... ezért nem lett tisztább a gép.
Engem is zavart, de hát nem én vagyok a kommander.......
A ténykedésed leíratát örömmel olvastam, mert kitűnik belőle a feladat komplexitása és az, hogy próbálod a lehető legjobban csinálni.
Sokat gondolkodtam azon, hogy emilben válaszoljak a kérdéseidre, vagy a kis csörténkkel a gőzmocis topikot terheljem-e , de ha már ebben a topikban is leterítetted -a 12940-ben- a pástot, így ide írom.
Innentől OFF
Jól érzed, hogy volt rejtőzködő lényeg a hozzászólásomban. Többen is jelezték privátban, hogy észlelték, és más tények ismeretében helyeslőleg bólogattak.
Ami kiverte nálam a biztosítékot, hogy már ebben a topikban is nemtelen támadást kezdtél az Indóház ellen. Ez még nem lenne baj, ha nem tud/nék/nánk azon háttértevékenységedről, amit ezen kívül még a lap ellen folytatsz.
Tisztában vagyunk azzal, hogy vannak hibái a lapnak, gondolhatod, hogy azon vagyunk hogy ezeket kiküszöböljük, mert mi sem szeretjük, ha hülyeség, elírás, hiba van benne. Korábban is írtuk -neked is-, hogy szívesen vesszük ha vannak olyanok akik tudnak hiteles információval szolgálni. Hogy ezzel Te sem/nem élsz (számomra ismeretlen sértettség folytán) az már más tészta... Megértem, hogy könnyebb a partvonalról bekiabálni.
A lap gerince, az állandó szerzők, háttéremberek keményen dolgoznak azon, hogy hónapról-hónapra megjelenhessünk. Ehhez óriási segítséget adnak a "külsősök", akik ugyancsak önzetlenül ajánlják fel munkáikat a lapnak.
Nekünk fáj a legjobban, hogy egyelőre maximum csak egy "köszönöm"-mel tudjuk ezt mindenkinek honorálni... Jelenleg a túlélés a cél, mert azzal is tisztában vagyunk, hogy ha bedőlünk, akkor hosszú ideig nem fog a helyünkbe nőni vasúttal foglalkozó lap. És ez nem nagyképűség, hanem törvényszerűség. Egyszerűen nem lesz olyan befektető, aki ezt a kockázatot felvállalja, nem beszélve a célközönség csalódottságáról... (Gyakorlatilag most sincs ilyen befektető, csak néhány megszállott marha, aki akarja, hogy legyen egy tisztességes, vasúttal foglalkozó lap.)
Szóval nyugodtan lehet rugdalni minket.
A többi az már nyílt szurka-piszka volt.
V63-as ügy: vessző vagy "szóköz", netalán kötőjel a pályaszámban?
Mondjuk kár ezen rágódni, mert akkoriban a vesszőt írta a szabvány, most meg a "szóközt";
V43 1076-tal kapcsolatos kötekedés: a leghitelesebb forrásból származott a helyes információ, mint azt te is láthattad...
Rettegés: több felmérés alapján az amerikai polgár fél, retteg a gazdaságtól, a bűnözéstől, a nemzetközi politikában beálló változásoktól.
Az ominózus hozzászólásodban te is rettegtél, hogy mi lesz a magyar vasúttörténelemmel...
Most én írom ezt partvonalról: aki egy magazinra alapozza az ismeretanyagát a lexikális tudását az meg is érdemli. Ezzel viszont nem azt mondom, hogy nem kell törekedni a hitelességre a helyességre. (Idézés, körlevélbe másolás esetén kérem ezt a két mondatot egymás mellett meghagyni!)
15 év múlva ugyanúgy meglesznek azokban a bizonyos elefántcsont tornyokban a "hiteles" információk mint most...
Végezetül miért kellene tudnom egy alapvetően anonim fórumban, hogy ki van a wrn3060-as nick mögött?
Ajánlom figyelmedbe a Képek a régi magyar vasutakról és vonatokról c. könyvet, ami a Közdok gondozásában jelent meg, annak is a 126. oldalát, ahol éppen egy 203-as mozdony áll a mai Füsti avagy Északi - Fűtőház korongján. Igazán jó kis kép....
Azért aki a többi "földi csatornát" nézi az ma is láthatja a hiradókban a Batyin (oda vontatták be a szerelvényt a felvételekhez) és a Margithídnál készült felvételeket is (pld MTV1). Dicshimnusz kiséretében a csendesebb, gyorsabb, biztonságosabb és a későbbiekből a környéken lakóktól is zajvédő fallal elválasztott járatokról.
Persze:-), én a Bobón voltam, leküldtek a gőzösről, mert kellett a hely a BéKáVé-s embereknek. Grrr... Békás felé viszont már jobb volt a légkondi:-))).
Hallottam ma is jó volt a menet, csak ne esett volna az eső.
Ha minden igaz, akkor a mozdonyparádéra be lesz fűtve.
> Ez egy szép J (Eklo) sorozatú kocsi, menthető állapotban!
Úgy tudom, nincs belôle több. Az istvántelki mûhelyben álló Sx (http://erojr.home.cern.ch/erojr/content/Pictures/Prototype/Freight/Sx_car_00.JPG) nagyon hasonló, csak alacsonyabb az oldalfala. Tkp. nekem az Sx egy kicsit rejtély, mert nem találtam eredeti rajzokat ilyen kocsiról... Viszont a tapolcai J-kocsi egész eredetinek tûnik!
Köszönetet mondunk etwg-nek a tegnapi lellei vetítésért, ahol három igen kiváló filmet nyílt alkalmunk megnézni, Kambodzsáról, Thaiföldről és Csehországról. Sok utazással, gőzössel és fantasztikus tájakkal.
Rövidebb távollét után végigolvasva az időszak termését találtam egy számomra nehezen értelmezhető hozzászólást, amit már szerencsére sikerült rövid úton helyre tenni, de számomra a rejtőzködő "lényeg" továbbra sem világos.
" mert a sok interpolált adat között nem árt néhány valós is." Hol van sok interpolált adat? Hogy lehet egyáltalán adatot (valós tényt?) interpolálni? Azaz hogyan lehet például ilyen módszerrel hozzájutni mondjuk a 324,1518 túlhevítősre történő átépítésének pontos dátumához?
"- legjobb tudomásom szerint; - feltételezhetően; - véleményem szerint; - valamelyik sajtcédulám szerint." ... "Ezen szavak miatt súlyos hibák forrását vélem felfedezni. Így nézne ki egy hiteles, nem félrevezető valósággal egyező forrás?" Igy. Ez pontosan olyan, mint az interpolálatlan valóság. Itt nagyon nagy távolságot érzek a kérdés mögött rejlő és az én saját tapasztalatom között. Ezek közelítése évek munkájával lehetséges, ezért csak egy gyors kivonatát adnám az általam megélt (végigjárt?) mozdony történettel foglalkozó útnak: - felmerült az igény számos mozdony pontos életútjának a megismerésére - szakirodalom "hegyek" beszerzése - olvasó képesség megszerzése (jelölésrendszer (szintaktika), rövidítések, szakzsargon, angol nyelv (+zsugorodó német)) - nyilvánvalóvá válik az egész áttekinthetetlensége, kezelhetetlensége - tanulni kell, ami csak az elődök megszerzett tudásának közvetlen átvétele formájában lehetséges. (nekem hihetetlen szerencsém volt, hogy Lányi Ernőnél tanulhattam vagy hat éven keresztül heti gyakorisággal) - egy olyan eszközt kellett létrehozni, amely segítségével feldolgozhatóvá válik a rám bízott tudás örökség. Ez csakis számítástechnikai megoldást jelenthet, esetünkben egy kb 200 ezer programsorbol álló, 20 éve fejlesztett komplex informatikai rendszert. - az a megtiszteltetés ért, hogy lehetőségem nyílt a hazai vontatójármű kutatás legnagyobbjaival, Villányi Györggyel és Tóth Sándorral együtt hihetetlen lendülettel tovább gyarapítani az adatbázist az általuk is elfogadott informatikai rendszerrel. - a meglevő adatok egy része túl bőséges, azaz teljesen ellentmondó, egy más része pedig abszolút hiányos "fehér folt" - nemzetközi kapcsolatok bevonása a lehetséges tisztázás érdekében - kiderül, hogy Angliában, Németországban is hasonló szinten, hasonló problémákkal állnak szemben - Németországban alapítanak egy munkaközösséget 30 résztvevővel, amely megpróbálja mejd feloldani ezen problémák lehetséges részét (Kelet Európából egy lengyel, egy cseh résztvevő mellett hazánkból hármunkat hívtak meg)
Ez egy nagyon rövid vázlata az elmúlt évtizedeknek, nem érezteti azt a sok örömöt és zsákutcát amit közben ténylegesen végigjártunk. Vannak fejezetek, amit nagy biztonsággal a legtöbben elfogadunk, és vannak, ahol csak feltételezések léteznek, legjobb tudásunk szerint. Az informatikai rendszer is pontosan tudja modellezni az elfogadott és a feltételezett adatszerkezeteket. És vannak a hibák ezrei, amit egyre több érdeklődő (és hozzáértő) segítségével próbálunk redukálni. Külön köszönet illeti a topic résztvevőit is számos észrevételükért.
"Korábban is bizonyítottak már ezek a hiteles források. Pl. V63-as ügyben..." Ez most gúnyos vagy elismerő? Konkrétan kik, mit, mikor és hol? Az én értelmező rendszeremben hiteles forrás pl a MÁVAG gyári könyv, mozdonykönyv, főfelügyeleti kivonatok stb. (ezek lehetnek ellentmondóak is, hitelességük mellett!)
"A jövőre nézve: vegyem fel az átlag amerikai polgár mentalitását és rettegjek én is?" Én azt sem tudtam, hogy rettegnek. Mitől?
"A fentieket a helyzet tisztázása végett írtam/kérdeztem, nem megbántandó a számomra ismeretlen wrn3060-t." Nem bántottad meg. Az én véleményem meg az, hogy a hátsó sorokban is illene ismerni a vasút történészek nagyjait, legalább a hazaikat.
Ez egy szép J (Eklo) sorozatú kocsi, menthető állapotban! A vonat többi része Almádiban volt vendéglő, míg egy Penny market építésénél útban nem volt... ekkor a kocsikat (köztük a múzeális Bmn-t...) szétvágták, a 275-ös mozdonyt pedig Arlo8 topictárs mentette meg.
Nagyon szép volt a mai menet, 11re értünk Óbudára.
Az első képen mint látszik elhagytunk vagy 5-6 dugót, éppen azokat tesszük vissza:-))
Legurultunk az íven, majd rámentünk a hév vonalra.. sajna a próbát már csak a Bobóból nézhettem, igen zsúfolt lett a kis mozdony. Holnap 8-9 felé Margit híd kitérőről indul a menet. /talán lesz napsütés is.../
Szerintem a pesterzsébeti papírgyárnál, mikor Soroksár, Hösök teréröl hozta vissza a vonal 100 évvel korábbi megnyitását ünneplö meghívottakat. Lefelé a különvonatot a Haraszti vitte, majd az utasok leszállása után stílszerüen (Duna)Harasztiig ment a vonattal. Ott várta a képen látható gép, ez hozta vissza a vonatot Vágóhídra, mi pedig gépmenetben jöttünk utána a Harasztival.
Félreértesz. Felőlem ki lehetne itt tárgyalni a sugárhajtású vadászgépeket is, ha a topik lakóinak nincs ellene kifogása. Arról próbáltam kifejteni az eszmét, hogy a vasutas témájú topikokat Vasutas fórumban kellene keresni, itt azért nagyjából tematizálva vannak a topikok, ráadásul nagyon kevés van, kevesebb mint 200 ami még csökkenni is fog az összevonások végett. Azon elcsodálkoztam, hogy valaki több év fórumozás után elcsodálkozik, hogy van személykocsos topik is, pár ezer beírással...
A mozdonyvezető azt mondta, hogy a műtanrendőrin 45-50-nel mentek. Nem tudom mennyivel mehet majd, mi csak összeraktuk és befűtöttük udvari próbára. Kíváncsi vagyok mit szül reggelre a BéKáVé....
Hát igazából nem tudom merre tudna rámenni a szentedrei hév vonalra... sok mindent hallottam a mozdonnyal kapcsolatban, anno olyanokat, hogy nem is megy mert nem fér be az űrszelvénybe, meg csak egy megállót megy aztán félreáll, meg olyat, hogy végigmegy. Ezzel csak azt szeretném mondani, hogy amit ide beírtam, az az utolsó hallott információ..... reménykedem, hogy komolyan veszik amit mondanak.
Durvicsek lesz azon a bekötő vágányon átlavírozni... amikor jórég tanultam vezetni, még talán fönn volt a felső vezeték, de gyalog sem mertem volna végigmenni a síneken :)))
Nem akarok belepofátlankodni az éppen folyó témába, de holnap, meg holnap után megy a 27-es HÉV mozdony élete talán utolsó útjára a Szentendrei vonalon. Holnap próba utána másnap éles.
Óbudán megy rá a HÉV vonalra és a belső állomásoktól megy majd Békásmegyerre. Jó fényképezkedést.
Nem baj, ha itt néha nem csak gőzmozdonyos, hanem más vasúttörténeti témák is szóbakerülnek, mert a látogatók legtöbbjét ezek is érdeklik. Mindenki érzi itt az "OFF-olás" határait.
Mindennek az alátámasztására említem, hogy a hozzászólások egy- egy ilyen témához is szakszerűek és alapos ismeretekről tanúskodnak.
Ez (is) ennek a Zindexnek az átka, hogy minden hülye újabb és újabb fórumokat kreálhat, nincs rá korlátozás.
Fórumot nem nyithatsz, csak topikot.
hogyha beadod a keresôbe a "gôzmozdonyok" szót, kapsz egy fórumot "virgácsok, gőzmozdonyok, popsik, teák" címmel, ahol 2002 decemberébôl való az utolsó hozzászólás...
És? Ha érdekelnek a popsik, olvasd azt is. Gondolom gőzmozdonyozás ott nem sok van. Ezt a keresést meg csak egyszer kell megejteni.
Emiatt szétaprózódik az egész és a fene sem bír 35 fórumot folyamatosan nézegetni...
Egy fórumot nézegessél, a vasutasfórumot. Itt kevesebb mint 200 topik van és abból is össze lesz vonogatva apránként pár.
A Useneten, aminek ugye nincs gazdája ahhoz, hogy új fórum induljon, meghatározott számú igenlô szavazatra van szükség.
A lehető legrosszabb a példád, a Usenetről azért szoktam le, mert a fórumok 99%-a üres, brahiból egyszer megnyitották mert össze tudtak szedni 200 aláírót és azóta sem írnak bele. Adok példát ezret ha gondolod... Persze ha Magyarországra nem jut csak el a Usenet tartalma akkor sorry, de nem úgy tűnt nekem az elmúlt 10 évben. A Usenet halott ilyen szempontból.
mert én úgy tekintem a gôzmozdonyos fórumot, mint amolyan általános vasúti múzeális kérdésekkel foglalkozó helyet.
> nem kéne inkább a személykocsis topicba átvinni ezt a témát?
Miért, van olyan is?
Ez (is) ennek a Zindexnek az átka, hogy minden hülye újabb és újabb fórumokat kreálhat, nincs rá korlátozás. (nézd csak meg, hogyha beadod a keresôbe a "gôzmozdonyok" szót, kapsz egy fórumot "virgácsok, gőzmozdonyok, popsik, teák" címmel, ahol 2002 decemberébôl való az utolsó hozzászólás...) Emiatt szétaprózódik az egész és a fene sem bír 35 fórumot folyamatosan nézegetni...
A Useneten, aminek ugye nincs gazdája ahhoz, hogy új fórum induljon, meghatározott számú igenlô szavazatra van szükség. Minden, további megosztásra vontakozó javaslatot több hetes, néha késhegyre menô vita elôz meg...
Azért merészeltem itt írni ezekrôl a dolgokról, mert én úgy tekintem a gôzmozdonyos fórumot, mint amolyan általános vasúti múzeális kérdésekkel foglalkozó helyet. De most tényleg abbahagyjuk.
Sajnos az említett könyv rajzai gyakran nem érnek egy fabatkát sem. Több helyen is a rajz egész nyilvánvalóan nem azt a kocsit mutatja, amit a fénykép és/vagy a leírás. :-(((
A vasvázasítás sem egészen egyértelmû dolog. Ahogy én tudom, ez a folyamat sok éven át elhúzódott, és több mûhelyben is végezték, mindig az éppen rendelkezésre álló anyagokat és technológiát használva. Fontos az eredmény volt: vasvázas legyen.
Az alsó rajz egy késôi vasvázasítás eredményét mutatja, olyan ablakokkal, mint amilyenek a Bahv (csakazért sem írok Bhv-t :-)))) kocsikban volt. De korábban vasvázasítottak egyszerûbb módszerekkel is, belsô ablakkeretekkel.
Azért gondolom, hogy az elsô kocsi is vasvázasított, mert az üléselrendezése más, mint amilyeneket 1880-ban (??? a szöveg szerint) gyártottak. De az is lehet, hogy a dongatetôsítés során kapta ezt a fajta elrendezést. A dongatetôsítés alkalmával is meglehetôsen átpofozták a kocsikat, bár nekem az volt a benyomásom, hogy a 4-tengelyeseket jobban, mint a 2-tengelyeseket.
Egyébként a felsô rajz egy 6m tengelytávú kocsit ábrázol, mi pedig az elsô kocsi kapcsán 7m tengelytávról beszéltünk. Szóval lehet ezt még ragozni :-)))
... azok a régi szép idők! 1979.01.30.-án, amikor Finta Béla a fotót készítette, még hivatalból "sürgették" az embert. Ennek ellenére szép képet készített Sopron állomás végpont felőli (Ebenfurth) oldalán, a II: vágányon álló személyvonatot előfűtő 324,1518 mozdonyról.
Bp 2519/1910 (902 tip.) 1C1-n2v; 1910.10.05.: MÁV IIIu 3917 1911: MÁV 324,087 1942.10.27.: MÁV 324,1518 (átépít: 1C1-h2) 1957.01.16.: GySEV 324,1518 1981.09.02.: GySEV: selejt (utolsó útja: 1980-ban győr-Sopron viszonylatban vasútbarátoknak, utána a soproni fth területén leállítva) 1982: külső felújítás ("kerti törpe komplexus": piros, fehér "díszítő csíkok, stb.) 1982.11.03.: Sopron GySEV felvételi épület mellett szoborként kiállítva Megjegyzés: a mozdonyba 1955-ben a 3670/1915 számú kazánt építették be (ex 324,496), ami helyett 1971-ben a 14462/1962 számú kazánt kapta. Ezzel van most is kiállítva.
GySEV által bérelt ÖBB Taurusok. Mint köztudott, a GySEV által hosszú távra bérelt Taurusok 2 részletben érkeztek meg a GySEV-hez. 1005.05.20.-án a 1116 061-1 és 2005.05.25.-én este a 1116 062-9, 063-7, 064-5 és 065-2. A mozdonyok hivatalosan 2005.06.01.-vel léptek szolgálatba.
A 2005.05.25.-én készült fotón balról jobbra: 1116 063-7, 064-5, 065-2 és 062-9
> Ch 104840-104893 (VIII H / VIII x' jelleg) > Két ilyen kocsiról tudok. Mindkettőt Istvántelken láttam.
Azt hiszem, ez lesz. A második, a sötétzöld hol volt? Mert azt én már nem láttam...
> az egyik végén levő két ablak után nagyobb hézaggal következik a harmadik
Ez jól látszik a jellegrajzon. De a fényképen nem látom! A jellegrajz úgy tûnik, a vasvázasítás utáni állapotot mutatja. Vajon ilyen volt azelôtt is?
A fényképen az látszik, hogy mind a jobb szélsô, mind pedig a bal szélsô ablak és a mellettük lévô ablak között kisebb a távolság, mint a középsô ablakok között. A bal szélsô viszont a peronhoz sokkal közelebb van, mint a jobb szélsô! Ebbôl azt gondoltam, hogy a bal szélsô a WC ablaka, a jobb szélsô viszont egy - talán fél - szakaszé. De egyébként elég valószínûnek látszik, hogy a szarvaskôi hosszabb kocsi ilyen lehet.
A Ganz 1910-ben kéttengelyes az alábbi személykocsikat készítette a MÁV-nak:
ABh 100973-101006 (VC jelleg)
Erről csak egy gyenge jellegrajz/metszetem van. De itt a kétféle kocsiosztály és a sok ablak zavaró. Valószínüleg az idők során jelentősem megváltoztatták ezt a típust.
Ch 104840-104893 (VIII H / VIII x' jelleg)
Két ilyen kocsiról tudok. Mindkettőt Istvántelken láttam.
Ez utóbbi típusnak jellemzője, hogy az egyik végén levő két ablak után nagyobb hézaggal következik a harmadik. Itt volt a két terem közti válaszfal. A másik végén pedig a wc ablak közel van a mellett levő első utastéri ablakhoz.
A méretekkel sajnos nem jutunk sikra, mert mindkét típus azonos nagyságú volt.
> A kocsi magyar gyártású, Ganz, 1910. De ezt a táblát valszeg te is láthattad.
Kösz, elkerülte a figyelmemet a tábla (sürgettek egy kicsit ;-))))
Az 1910 alapján utána lehet nézni, hiszen a Vasúttörténetben fel vannak a beszerzések sorolva. De az a gyanúm, hogy Ch kocsi volt (és nem Bmn). Ki kellene egy mérôszalaggal menni...
Hogy ON legyek, egy valamikor a 80-as évek első felében készült kép. Akkor sajnos nem írtam fel a dátumot, ill. az sincs meg, hogy ezek melyikek voltak. Helyszín: Siófok, II.sz őrház háta mögül. (Bp-i kijárat)
most visszaolvasva egy regebbit: Ez a Pallós Ármin nem volt véletlenül rokonságban a bdapesti Pallós Ignáccal, aki a Felsőmocsolád-Tab-Siófok HÉV építési engedélyese volt (és megalapította a tabi gőztéglagyárat), ill. a Temes-Varjas HÉV-ben is szerepet játszott?
Nem szerkezetre gondoltam az egyszerűen használatával, nálam egy bevett szókapcsolat ez. Amúgy lehet, hogy villanygép volt. Lengyeleknél láttam ilyet, de Cracovia éjjel ment és úgy tudom (lehet, hogy rosszul), náluk tiltva van a fotózás, vakuzni nem akartam. Krakkó főpályaudvarán csak lestek, mikor fotógépemet előszedtem délután. Eléggé morcosan nézett a szolgálattevő nénje.
Nagyon jó képek, bár a hómaró inkább EU07 lehetett a lengyeleknél, a homlokablakok íve és az oldalablaka alapján. Vagy egyszerűen csak gyártott ilyeneket a PAFAWAG.
Képet találtam egy ameriaki gőzmozdony gyártási ütemezéséről, betettem az Amerikai vasutak topicba ( http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9126831 ). Érdekes lenne összevetni egy magyar, hasonló méretű, tömegével gyártott mozdony gyártási ütemezésével, ha van valakinek ilyenje.
Kösz a képeket. Meg kell majd nézni a fényképeket, a pontosabb összehasonlítás végett. (remélem, a lányom nem veszti el addig a gépét :-))))
> Az elsőt 1925 után dongatetősre alakították.
Tkp. erre hasonlítana, de - mint írtam - a dupla ablakok emlékezetem szerint nem voltak egymáshoz ennyire közel. Lehet, hogy a dongatetôsítés során azt is átépítették???
Hát, ezt inkább a képtár készítőjével vitassátok meg, én csak azt írtam ide, amit ott olvastam. (A 001-es jugó története _számomra_, laikus érdeklődő számára megerősítette ezt. )
Ez a 601-es testvére volt, Erdélyben közlelkedett..
Hát.
Tudtommal jártak azok mindenfelé, de inkább mintha északon lettek volna jellemzőek. A topiktagoknak rengeteg képük van erről is fönn a neten, meg nemrég volt is róla szó (meg képek is, hogy pl. volt 651-es birodalmi sassal is).
A szavazás módja elsősorban az, hogy adsz szavaznivalót. Már megint verekedni akarsz? :))
Megcsinálod, berakod, ahogy nézem még segítenek is, aztán népszavazás. Bezzeg a nohabosok meg a szergejesek hozták a képeket sorba, meg pár óra alatt vagy 15-en népszavaztak...
Tezsvírem. A nohabok meg a szergejek azok holmi szuttyadék dízelmozdonyok (pfuj - a szerk. megj.), kikapászat lesz egy Igazi Mozdonyos topikban, ha ezekkel példálózol HE!
:)))
Különben meg itt van valami kiindulási alap, hogy még a villanyosok (brrr!) is tudják, hogy mi a helyzet
A szavazás módja elsősorban az, hogy adsz szavaznivalót.
Megcsinálod, berakod, ahogy nézem még segítenek is, aztán népszavazás. Bezzeg a nohabosok meg a szergejesek hozták a képeket sorba, meg pár óra alatt vagy 15-en népszavaztak...
Bár én a 301-esre (v. 601-esre) szavaztam volna :))
Meg esetleg arra, hogy valami elvon(at)abb legyen: gőzösös, hogy idetaláljon, aki akar, de azért nem ennyire egy bizonyos gőzmoci bumm bele az arczába mindenkinek :))
Kivettem a sínt alóla, de akkor sem szebb. Valaki aki tud rajzolni, rágyúrhatna. Nem biztos, hogy CAD program kell egy 30 pixeles rajzhoz azért, csak tudni kéne, mi az, amit ki lehet hagyni gond nélkül, mi az, aminek rajta kell lennie mindenképpen.
Kár ilyen nagy fakszint csinálni belőle, trafffic.ini.hu, onnan a 424-es rajzot leszedni, megfelelő méretűre beállítani és kész. http://www.iit.bme.hu/traffic/www/d0h/d03.htm Holnap csinálok belőle valamit ha nincs már jelentkező.
Ja, az nincs, csak összekevertem. Mert, ha jól tudom azzal is lehet rajzolni. Egyébként az autocadra gondoltam. Szóval ennyire kezdő vagyok még a rajzolás témában. A Flasht sem ismerem állítólag azzal is lehet rajzolni, de a Photoshopot már kezden valamennyire megtanulni. Csak a Photoshop szvsz nem jó 30 x 300 kép elkészítésére egy egész mozdonyról.
Fiúk, jártam a múlt héten Szarvaskôn (vagy Szarvaskövön? :-)))), hogy tisztázzuk az ott található kocsi mibenlétét. A kocsiról nemrég jelent meg kép (ha jól emlékszem) ezen a topikon és vitát váltott ki, hogy vajon Bmn vagy Cmn kocsiról van-e szó. Sajnos nem készült jó fénykép, mert a gépemet ellopták (bôvebbet hamarosan az Indóház fórumon). Megpróbáltam lefényképezni a lányom játék-gépével, ha sikerültek a képek, pár héten belül megpróbálom közzétenni ôket.
Szóval, hogy a lényegre térjek, Szarvaskôn nem egy, hanem két régi kocsi található. Mindkettô az állomás Eger felöli vége mellett áll és túrista szállás céljaira szolgál. De szerintem egyik sem Bmn vagy Cmn kocsi. Ugyanis a 9,3m tengelytávolságú kocsiknak, úgy tudom, mindkét végén volt WC, ezeknek pedig csak egy végén van. Az egyik kocsi 6+1 ablakos, feltehetôleg egy 7m tengelytávolságú Ch volt, nyitott peronnal. Vagy talán nem is magyar eredtû. A másik kocsi még rövidebb és igen érdekes ablakelrendezése van. Ugyanis 2-2 ablaka párosan egymás mellett helyezkedik el, de nem olyan közel egymáshoz, mint az Ah (vagy talán Bh) kocskban volt, hanem egy kicsit távolabb.
Sajnos nem vittem mérôszalagot, pedig igen hasznos lett volna. Ha valaki arra jár, próbáljon több adatot összeszedni ezekrôl a kocsikról!
> meg minden azt mondatja velem, de ez már nem volt alkalmas petróleummal való világításra, csak villannyal működött.
Mi mondatja ezt neked?
Szerintem nagyon hasonlít a villany elôtti lámpákra. Kár, hogy az üvege nincs meg. A villanylámpák elôtt - már amit én láttam - síküveg volt bennük.
A korábbi lámpáknak azonban mindig volt egy kürtôjük, egy függôleges csô a lámpa tetején, amin a füst távozott. Ezen ez nem látszik, lehet, hogy esetleg már letört. Nem látszik a helye?
A lámpa hátsó részén viszont világosan látni a színes elôtétüvegek tartóját.
Megkérhetnélek arra, hogy mérd le a lámpa fô méreteit? Az ármérôjét, a mélységét, a gúla alakú alap méreteit? A modellekhez készítettem ilyeneket, de a méreteket csak úgy hasból saccoltam meg...
> Ilyet nem hallottam, de azt igen, hogy a lámpákkal jelezték, hogy gyors volt-e,
Amirôl én olvastam, az a 19. szd.-i gyakorlat volt. Az amerikaiak, akiknél a mozdonyok rendesen méretes lámpákkal voltak felszerelve, mindig nagyon csodálkoztak, hogy az angoloknál semmilyen nincs. Ezt valahol olvastam, de már nem tudom, hol.
Egyébként az akkori világítási technikákat figyelembe véve ezen nincs semmi csodálatos. Ahhoz, hogy egy petróleumlámpával a pályát legalább valamennyire be tudjad világítani, legalább akkora tükör kellet, mint az amerikai mozdonyokon volt (olyan fél méter átmérôjû). Ha az nincs, akkor a lámpa nem arra szolgál, hogy a mozdonyvezetô jobban lásson éjszaka, hanem csak arra, hogy a mozdonyt lássa az, aki éppen arra néz. Ennek a hasznosságáról pedig el lehet vitatkozni...
Most készítem a ruttkai oldalt. Van 150 kép, de még nincs kész. Aki nagyon kiváncsi rá megnézheti itt: http://www.futohaz.fw.hu/E/E1.html http://www.futohaz.fw.hu/E/E2.html http://www.futohaz.fw.hu/E/E3.html
Ilyenkor reménykedem, hogy nemcsak én és nemcsak most használok Mágikus Jegyzetfüzetet! :-)) Többet meg lehet tudni a közlekedésbarátok jegyzeteiből néha, mint a hivatalos iratokból.
Sajnos az egyes vasúti járművek sorsának kutatása nem úgy működik, hogy előveszek egy könyvet vagy bemegyek a levéltárba, és máris megvan egy adott jármű teljes története... (Bár lassan néha már ez is igaz lesz.)
Én elsősorban a személykocsikkal foglalkozok, itt a helyzetek többszörösen zűrösebbek, mint a mozdonyoknál. Igen jó lenne kideríteni néhány kocsi átszámozási dátumát, selejtezési időpontját stb. Néha ezek az információk egyáltalán nincsenek meg hivatalos helyen*. Ilyenkor előfordul, hogy egy ilyen sajtcetli segít behatárolni az időpontot, pl. felírtam, hogy egy adott napon egy adott szerelvény milyen kocsikból állt, és később ez alapján tudom megmondani, hogy ekkor még a régi, vagy már az új pályaszámon volt. A pontos dátum ezzel nincs meg, de szűkül a kőr...
* Egy aktuális példa: éppen most kűzdünk többen is, hogy kiderítsük az Aa1300-as soroztaból átépített ABa 39-51-es sorozatú kocsik átszámozási dátumát. Később ezeket átszámozták 39-57-es sorozatú kocsikká. A kocsik hivatalos nyilvántartási lapján az egyetlen dátum az, amikor az Aa 13xx-es számokon kijött a gyárból. Ennyi, az átszámozás dátumáról semmi, sőt az adatlapok felénél még a 39-57-es átszámozás sem szerepel! De jó lenne most egy sajtcédula... (Bocs, hogy nagyon OFF voltam, de én csak ilyen példát tudok mondani.)
Az "úgy tudom", "véleményem szerint", "feltételezem" stb. témát a többiek már kellően kivesézték.
> ...nem megbántandó a számomra ismeretlen wrn3060-t.
A számodra ismeretlen wrn3060 bizonyos témában talán az első az országban. "Véleményem szerint..." :-))) Korábban hivatásszerűen foglalkozott abban a bizonyos témában az adatgyűjtéssel, kutatással, és ezt most is folytatja, bár már máshol dolgozik. Na és fotózik szorgosan, ennek segítségével derítettük ki minap egy kocsiról, hogy eddig mindenkinek téves adata volt egy kocsi átszámozásáról. Ha nem lett volna nála fényképezőgép, biztosan egy sajtcetlire írta volna fel. :-)
U.i.: Amíg ezt írtam, közben Titibi-nek is nagyon igaza lett... :-)))
Még mielőtt két általam nagyon tisztelt és kedvelt ismerősöm vitába bonyolódna egymással, had szóljak egy nyóc szót!!!!!!!!
Van egy általam nagyra becsült egykori fűtőházfőnök, részt vett egy komoly munkában, a címe 100 éves a vasútigazgatás Szombathelyen. Ő a fűtőházak történata című fejezetet írta. A háromkötetes művet lehet alapműnek tekinteni, de természetesen ez sem hibátlan.
OKU 30! Akkor ezt is cikizzni kellene? Hiba pl. I kötet 335. oldal Elli. Azt írja a szerző, hogy: "ismeretlen helyen és időpontban készült, valószínűleg szertartályos mozdony volt." Természetesen nem igaz tudjuk mikor és hol készült, sőt fénykép is van róla, ezen látszik, hogy szertartályos volt. Valószínűleg kevés idő állt rendelkezésre a kézirat leadásáig, ettől függetlenül a mű egyedülálló és értékes. Szerintem........
rg7! Sokszor egy kis cetli ami jó időben jó helyen lett feljegyezve többet ér mint egy háromkötetes 100 év történetét feldolgozó mű! A feltételezhetően szó szinte minden magára valamitz is adó kutató munkájában helyet kell, hogy kapjon. Én is küzdök egy feltételezett mozdonnyal a Krasznikkal, egy forrás említi mint a bánya (ajkai) első mozdonyát de sehol semmi adat róla, már egy a/4-es oldalt találgattam végig azzal, hohy mi szól mellette és mi szól ellene, hogy létezett a gép. Aztán lehet, hogy csak egy egykori mozdonyvezető neve maradt fenn aki az első Ajka nevű gőzöst vezette 1876 után valamikor...........
Sajnos nagyon sokszor az a bizonyos kiscetli hiányzik az adatok pontos ismeretéhez.
Nagyon sok komoly gyüjtők pontosan a kiscetlik hiányában nem teszik közkincsé adataikat, mert a tökéletességre törekszenek, ellentétben a fiatalság mai hamis adatainak csere-berélgetéseivel. Sajnos amikorra ez a korosztály komoly "Vasutmániás" lesz, ezen hamis adatok birtokában hatalmasat fog csalódni.
"mennyire fér össze e nemes eszmeiség a következő szavakkal"
Miazhogy! Nagyonis! Azt, hogy a konyhakredencben hány kiskanál van, azt kimegyek és megszámolom. Sajnos a vasúti eszközökkel több évtizeddel ezelőtt történteket apró rész-adatokból, sok esetben megfelelő következtetések levonásával, lehet úgy-ahogy kideríteni. Itt nagy jelentősége van az őszinteségnek. Igenis meg kell mondani, hogy mi az amit tudok, (és azt honnan tudom) valamint mit következtetek (és azt minek alapján). A több különböző forrásból származó és összecsengő, de egyenként nem biztos adat is nyújthat segítséget ott ahol nincs hiteles forrás.
Bocsánat, hogy meg merek szólalni innen a hátsó sorból, de lenne egy kérdésem.
Tehát a mértékadó források, amik egzaktak, nem félrevezetőek képesek tisztába tenni a magyar vasúttörténelem egyik fontos szegletét. Ez mindenképp dícséretes törekvés, egy ilyen szellemiség mellé oda kell állni.
Mondjuk rá is fér, mert a sok interpolált adat között nem árt néhány valós is.
De nem tudom, hogy mennyire fér össze e nemes eszmeiség a következő szavakkal:
- legjobb tudomásom szerint;
- feltételezhetően; - véleményem szerint; - valamelyik sajtcédulám szerint.
Segítsetek! Összefér?
Ezen szavak miatt súlyos hibák forrását vélem felfedezni. Így nézne ki egy hiteles, nem félrevezető valósággal egyező forrás?
Korábban is bizonyítottak már ezek a hiteles források. Pl. V63-as ügyben...
A jövőre nézve: vegyem fel az átlag amerikai polgár mentalitását és rettegjek én is?
A fentieket a helyzet tisztázása végett írtam/kérdeztem, nem megbántandó a számomra ismeretlen wrn3060-t.
A Füstiben van már a BKV mozdony, a 33-as szám alatt, ha jól tudom. Amúgy nem megy sehova, mert nem fér bele az űrszelvénybe, viszont az őszi grand prix-n így akkor bemutatásra kerül.
A következő kiegészítést kaptam wrn3060-tól, amelyben saját kutatásai alapján kiegészíti a WrN 3659-es mozdony életútját. Számomra ebből is kiderül, hogy mennyire szőrszálhasogató pontossággal kell minden apró részletre odafigyelni. Milyen fontos például a társasági nevek preciz rögzítése településnevekkel együtt. Rettegve gondolok arra, hogy a nagy példányszámban megjelenő, de félrevezető, a valósággal nem sok egyezést mutató kiadványok ismeretében hogyan lehet majd tisztába tenni a magyar vasúttörténetet.
"A nagycenki Cukorgyárak Rt. büki gyáregysége (1869-ben egyesült a két gyár) 1917-ben leégett -> legjobb tudomásom szerint utána már nem volt cukorgyártás -> a mozdony nevéből eredendően feltételezhetően 1927-ben Nagycenkre került. A mozdony 1936.08.08.-val a Petőházai és Nagycenki Cukorgyárak Rt. tulajdonába került, mert a petőházi gyár lenyelte a nagycenkit. Véleményem szerint a mozdony végig Nagycenken lehetett, mivel a gyárnak kiterjedt normál- és keskenyomközű belső hálózata volt, míg a petőházinak csak normál nyomközű belső iparvágányhálózata volt.
Más: valamelyik sajtcédulám szerint 1903 és 1927 között valamikor, valameddig (pontos adatom nincsen, legalábbis eddig nem találtam), a mozdony az AEGV-nél is volt. Talán az I. világháború alatt, után?"
A következő járnművekről keresek képeket, mert ezek a pályaszámúak érdeklenének. 424,361 275,029 375,911 és a 375,950 pályaszámú gépekről keresek képeket.
Sajnos nem tudom, hogy hol érte a gépet 1956-ban a végzet, a MÁV-on belüli állomásítások csak véletlenszerűen rekonstruálhatóak. Egy hasonló korú eredeti SLM tábláért Svájcban szemrebbenés nélkül szokás 3000 SFR-t fizetni, szerinten ez sem érhet sokkal kevesebbet...
"Tudja valaki, hogy mi lett a sorsa a 375,644-esnek?"
1986.01.22 után nem sokkal kiállítva Tata vasútállomáson. A gépet a nyolcvanas évek végén leemelték és Komáromba szállították, mivel egy TSZ fűtőkazánnak akarta megvenni. Itt a mozdonyt szétbontották, de mivel a rendszerváltás miatt a TSZ-ek helyzete megváltozott, a kazánt már nem vették át. A MÁV ezt követően szétvágta kazánostól, főkeretestől.
Az az 1956.10.17-ei sajnálatos esemény hol történhetett, a tábla Pécs környékén bukkant fel , hulladéktelepen, mint rézhulladék.
A képen is látható bevágások szerint ketté akarták vágni( adagolható méretűvé ??) ,de hála feladták.A vágás teljesen friss az olajsár viszont vagy száz éves rajta.
A táblán jól olvasható a gyár neve, gyári szám / év.
WrN 3659/1893 119-es tipus B-n2t 760mm
1893.08.09: Erdélyi Erdőipari Rt., Kovászna-Gyulafalva Iparvasút "4"
1903: pallós Ármin építési vállalkozó 'Boriska'
1927.08.09: Nagycenki Cukorgyár, Bük
193?: Petőházi Cukorgyár, Petőháza
1949.02.09: Békészcsabai GV. NV. "28" (-> GVI 28)
1955: MAV/GVI 295,028
+1956.10.17.
Két ilyen tipusú mozdonyt gyártott összesen a WrN 3619 és 3659 gyári számon. A másik a Erdélyi Erdőipar "3" volt 1892-ből. Ő is Pallóshoz került 'Ilonka' néven. Jugoszláviában a Termoelektrarna, Foca-nál végezte.
Pontosítás!! Holnap reggel kihozzák a HÉV Gőzmozdonyt a Fehér úti telepről. (Kb 8-10 között szerintem). Ha valaki tudja, akkor fényképezze már le köszi.
>>De aztán nagyon lelkesen tettek mindenre ilyent... Valahogy pont olyan a burkológörbéje, hogy pont ne legyen jó...
Nem tök mindegy? Ott van egy vas, ami elé kerül, azzal csinál valamit, vagy szétszedi, vagy lelöki, vagy nem tudom. Az a fontos, hogy van rács a mozdony előtt. Mint az amerikaiaknál.
>>szerintem símán ott hever még mindig az a rúd, hacsak el nem vitték a helyi MÉHbe..
Szerintem is ott van az még.
>>Vagy, ha már Ruttka, 651-esből sem maradt semmi?
Csak hát nem ilyen egyszerű ez... ha a mélcím megvolna, de az sincs meg. Valami hotméles volt, mert akkoriban döglődött a frímél, és akkor éppen sürgősen széjjel kellett offolni a Kartársakat :)) Bár a legjobb a Páfrány Ügynökös, meg Dévúfan Tengerimalacos rész, azon máig rögöhök, szegény Kapri annó nagyon nem értette, hogy mi történik...
A 41 - est nem tudom, de 1 kivételével (40,002) az egész 40 - es sorozat megvan.
Mind a kettő? :)))
Szerintem a 140 - esről vették az ötletet.
De aztán nagyon lelkesen tettek mindenre ilyent... Valahogy pont olyan a burkológörbéje, hogy pont ne legyen jó... Az amcsik rácsozott tolólapja lelökésre van, a mienk (pl. a 601-esen) hótolásra... Ez olyan két szék között a földön levő rajzszögbe bele dolog :)))
Viszont mi másra lehetne használni?
Nem tom :-O
Talán még arra lehetne felfüggeszteni a légvezetéket, vagy nem tom.
Télleg csak a zárjelzőnek.. :))
Mi sem tettük meg Nagyváradon a csatlórúddal.
Még megtehetjük... amennyire figyelik azt a területet, szerintem símán ott hever még mindig az a rúd, hacsak el nem vitték a helyi MÉHbe... de csak nem.
Erről beszélgettünk Kazánkováccsal is Zólyomban, hogy biztos maradt a 601 - ből is valami, csak senki nem tudja, hogy hol és ha látja nem veszi észre.
Az igen :-O
Szerintem gyári táblák biztos vannak belőle valahol.
Vagy, ha már Ruttka, 651-esből sem maradt semmi? Azt csak megismerik jobban...
>>Tényleg, ezen meg az OKÜ7-esen kívül maradt még meg magyar vonatkozású fogaskerekes gőzmozdony? Mondjuk 41-es sorozat?
A 41 - est nem tudom, de 1 kivételével (40,002) az egész 40 - es sorozat megvan.
>>Hol járt rompók* fogas pályán?
Azon nem járt, csak Karánsebes - Váralja között. A fogasléces szakasz 1973 - ben még megvolt, a térkép szerint a vonal 2 vége ma is megvan, de nem tudom, nem jártam arra.
>>Az orrán ez a kengururács,
Igen, az tényleg echte román alkatrész. Amikor bementem a műhelybe, valami nagyon furcsa volt. De nem tudtam rájönni mi. Aztán vettem észre, hogy nahát, igazi román alkatrész, mert ilyet más nem használt. Szerintem a 140 - esről vették az ötletet.
>>Mintha a zárjelző tárcsát akasztották volna mindig emögé.
Igen, az, de nem voltam benne biztos. Viszont mi másra lehetne használni?
>>ELKÉSZÜL?? >>Az igen... tót atyafiak* úgy látszik, meg tudják becsülni a rablott holmit*
Hát igen, ha elkészül. Évekkel ezelött vették meg a váraljai készletből. A mozdony egy nyugati pofáé, de nagyon úgy néz ki, hogy elfogyott a pénze.
>>Nem tudod, hogy véletlenül nem maradt meg valahol 475-ös sorozatú moci alkatrész valahol?
Nem tudom, de szerintem senki sem tudja, mert ahhoz ismerni kellene a 475 - ös mozdonyt. Ma már senki sem tudja felismerni, hogy melyik alaktrész, melyik mozdonyból való, ha csak látja. Vissza kell menni lemérni, utánanézni stb, ezt pedig nem szokták megtenni. Mi sem tettük meg Nagyváradon a csatlórúddal. Erről beszélgettünk Kazánkováccsal is Zólyomban, hogy biztos maradt a 601 - ből is valami, csak senki nem tudja, hogy hol és ha látja nem veszi észre.
>>és majd ledobják ide Opit rambójelmezben, és mindenkit jól kiirt... Eh. :-/
Regisztrálsz egy másodnikket és kész, az index úgyse tudja követni, hogy ki milyen nikken ír.
Hát. Egyrészt van egy kazal (félretettem a szűkös esztendőkre - bár a Kutyapiszokszippantós Kistraktor Fan-nak a jelszavára már nem emlékszem, valszeg nem változtattam meg :)) ), másrészt az elv bosszantó...
De igen, az egy 40 - es, mégpedig a 40,003. Eléggé le van pusztítva,
Hát, eltartott egy ideig, amíg megismertem :))
Tényleg, ezen meg az OKÜ7-esen kívül maradt még meg magyar vonatkozású fogaskerekes gőzmozdony? Mondjuk 41-es sorozat?
(A Közlekmúzban ácsorgó 1:5-ösön kívül persze :)) )
még rajta vannak a román feliratok is
Hol járt rompók* fogas pályán? Egyáltalán, van ott fogas pálya valahol? (Na jó, biztos van valahol... ezek szerint :)) )
Bár. Az orrán ez a kengururács, vagy birkaterelő izé, ez tipikusan ősdákoromános. Nem tom, miért nem volt nekik jó a mezei MÁVos terelőelemek, de már a 324-es sorozatú mocikat is átalakították saját ízlésük szerint. Meg ugye a német eredetű 50-es sorozatút is, marhafogó, saját tuning lámpák, no és az a festés :))
de ami érdekesebb az a MÁV feliratú négyzetes kis izé is az elején és a végén.
Kitalálhatom, mire gondolsz? :))
Mintha a zárjelző tárcsát akasztották volna mindig emögé. Leglaábbis mindig látom ezeket mindenen, mindig ottvannak mindenhol, máig...
Ha majd elkészül a mozdony a tiszolci pályán fog járni.
ELKÉSZÜL??
Az igen... tót atyafiak* úgy látszik, meg tudják becsülni a rablott holmit*... Irigykedem :))
Bár nálunk meg egy Garamvölgy tesó is (nálunk futott még 476-os sorozat néven is). Mekkora királyságul néz ki az a mozdony :-O
Nem tudod, hogy véletlenül nem maradt meg valahol 475-ös sorozatú moci alkatrész valahol? Az a moci is mekkora királyság volt, mint 377-es nagytesó is, annak bájával, de a tartányok közül kiemelkedő kazán miatt mégiscsak mozdonyosabb külsővel :))
* ezt azért, hogy Orangutan nikk hagyörüljön, meg hagy'rohangáljon sírni az opihoz, hogy itt tombol a faji terror, és ménemgőzmozdonyozunk, pedigőtazélteti, és majd ledobják ide Opit rambójelmezben, és mindenkit jól kiirt... Eh. :-/
Szerintem nem kell olyan nagy ügyet csinálni belőle, mert az indexes moderáció nem fog megváltozni. Regisztrálsz egy másodnikket és kész, az index úgyse tudja követni, hogy ki milyen nikken ír.
De igen, az egy 40 - es, mégpedig a 40,003. Eléggé le van pusztítva, még rajta vannak a román feliratok is, de ami érdekesebb az a MÁV feliratú négyzetes kis izé is az elején és a végén. Ha majd elkészül a mozdony a tiszolci pályán fog járni.
nevezetesen arra kérem őket tanusítsanak mérsékletet etwg-vel folytatott vitában
Ez az Operátor nevű operátor arc mostanában sportot űz a mellényúlásokból...
Igazából az a legbosszantóbb, hogy nem is nézi, hogy kiféle-miféle emberről van szó, hacsak nem valami spannja az illető, akit agyondédelgetnie kell. Annó Drdoktorral is ugyanezt csinálta, ugyancsak valami uszító-topikromboló-alpári fikanikk ellenében. Ez szerintem gáz.
Ezennel az INDEX szerkesztőihez fordulok kéréssel, nevezetesen arra kérem őket tanusítsanak mérsékletet etwg-vel folytatott vitában. A topic eddig megőrizte szakmai színvonalát és tisztességes hangvételét. Kérem tekintetbe venni, hogy e fórum egyik legfelkészültebb levelezőéről van szó, akitől rengeteget tanultunk és akitől a továbbiakban is tanulni szeretnénk.
Én az új topiclakóknak szántam a kérdésemet. Én sem szólok bele, amikor Te semmitmondó kérdéseket teszel fel a topicon. Azokra sem kíváncsi senki, de mi intelligensen továbblapozunk...
Elkezdtem a vasúttal kapcsolatos hangok gyűjtését. Ezért szívesen fogadok minden olyan linket, melyről letölthető mozdonyhang, állomás háttérhang, zakatolás, vasúti menetrend bemondó hangja stb. Keresem emellett a "Hangok a vasút múltjából"c. CD-t (inkább annak másolatát), melyért anyagilag is áldoznék. (az eredeti 6000 Ft-os ár kicsit húzós számomra)
S hogy miért? Ha valaki rámegy Dmaster honlapjára (http://www.tar.hu/dmaster/), akkor a legfrissebb projektjét a Hangmodul résznél elolvashatja. Mivel a kapcsolás (nekem) kissé bonyolult, ezért megépítettem Danival. Az árat mindenki külön beszélje meg vele. dmaster@externet.hu
A hangmodult Dmaster tervezte. Az ötlet a Noch Soud Station adta, de az ára alatta maradt az eredetinek. Előnye, hogy a hangokat saját szánk íze szerint rakhatjuk fel, nekünk szimpatikus sorrendben. 8 folyamatos és 8 egyszeri hangot lehet rá feltölteni. Egyidőben 1 folyamatos és 1 egyszeri hang szólaltatható meg.
Én a Train Simulátorból "loptam" hangokat. Fenomenális!!!! Amikor a terepasztalon előttem elzúgott a Csörgő eredeti motorzúgással és dudálással, a szomszéd lába földbe gyökerezett, aki éppen átjött. Meg is kérdezte, hogy honnan vettem az ESU Lokpilotot eredeti M41-es hanggal, mert holnap szalad venni!
Most értünk haza Ruttkáról. Nagyon jó volt a szervezés, és a járművek is. Minden felhajtás és belépődíj nélkül lehetett nézelődni. Képek lesznek hamarosan.
Engem az érdekel, hogy állítólag innen bement a vonat az erődbe, azon az iparvágányon, amit a szovjet hadsereg épített, amikor az erődöt Közép-Európa legnagyobb lőszerraktárává alakították. A vágányt visszabontották, de a bejárat környékén meghagyták, épp azért, hogy akár "turistavonattal" is be lehessen menni. Úgy tudom, a július 9-i volt az első ilyen menet.
Hogy telhetetlen legyek: odabent nem fotóztál véletlenül?
Valóban bement a vonat az erődbe. Ezért az oroszok barbár módon lerombolták a külső kaput, hogy elférjen a vonat. A vágányt valóban visszabontották és az erőd bejáratától kb. 250 méterre lévő parkolónál van a vége. A komáromi állomás győri végénél lévő sorompó után kb 200 méter lett meghagyva. Fotózási szempontból nem lehetett valami érdekes, mert az erődből semmi látszódhatna az ott készűlt képen.
Barátaim itt a bucsuzás ideje, elválnak az utjaim az Indextöl, mert nem vagyok hajlando alávetni magam a diktatorikus moderácionak, amit ök demokratikusnak mondanak.
Mindenkinek köszönök mindent és további jo szorakozást s vigyázzatok bármelyik provokátor NICK maga a moderátor is lehet.
Talán láttam is a képeidet néhány napja, de nem pontosan ez az, ami érdekel, mert ez a komáromi vasútállomás maga.
Engem az érdekel, hogy állítólag innen bement a vonat az erődbe, azon az iparvágányon, amit a szovjet hadsereg épített, amikor az erődöt Közép-Európa legnagyobb lőszerraktárává alakították. A vágányt visszabontották, de a bejárat környékén meghagyták, épp azért, hogy akár "turistavonattal" is be lehessen menni. Úgy tudom, a július 9-i volt az első ilyen menet.
Hogy telhetetlen legyek: odabent nem fotóztál véletlenül?
Állítólag hosszú ideje most először, a Vautasnapon használták a komáromi Monostori Erőd iparvágányát, és állítólag 424-essel. Ezt vki. biztos fényképezte. Hol lehet erről képet találni?
Egy kis off nekem is. Voltam ma a Füstiben és ott volt 3 Nohab:-), az egyikben voltam is, hát tényleg szép. Akkor legyen utána, holnap nem leszek itthon. Köszönöm.
off vége.
A gőzmozdonyt tényleg figyeljétek, érdemes nyitott szemmel járni... a 394-es pedig lassan utazik Nyíregyháza felé, immár teljesen fekete köntösben, szép lett.
Jövő 7en érdekesség a fővárosban. A BKV működéképes gőzmozdonyát kihozzák a Fehér úti telepről hétfőn vagy kedden, és megy utazni (egyelőre csak vontatva) érdemes lesz figyelni!!!
Ha valakit érdekelnek gözmocis videofilmjeim kb. aug.1-töl aug 11.-ig szervezhetünk (szervezhettek) egy bemutatot ismét Balatonlellén, ahol minden technikai háttér meg a sör is megvan.
Én valoszinü, hogy ott leszek (ha csak nem lesz nagyon rossz idö :-( )
ETWG, nem kell vele megbékülni, sokkal egyszerűbb, ha magasról lesz@&Ą^˘°˛.
Én már láttam egy-két moderátort közelről, ismered ezt a szemüveges, 19 éves, tornából felmentve, nyári szünetben unatkozó szeplős pubit? Na, ez tipikus!!! (Ha itt kivétel, akkor bocs.)
Én már sok-sok fórumon rájöttem, hogy kár velül vitatkozni, mert náluk van a moderátori jog, nekünk meg legfeljebb igazunk lehet, ami nem sok.
Ne hidd, hogy érző szívű, mélyen intellektuális klasszika-filológusok ülnek a gép előtt moderátori joggal... :)))
Amit fent leírtam, attól az a modi, aki éppen olvassa, lehet kivétel!!!
Azért ott nem mondhatjuk, hogy az utcán megy a vasút, legföljebb egy nagyon enyhe szögű vasút-közút kereszteződés van a hídon az állomás St.Moritz felöli végénél. :-)
>...de Tirano azért kicsit nagyobb kategória.
Nem tűnt fel, hogy a falu idézőjelben van?
>Vegyesvonat érkezett?
Megérkezett, de psssszt, ne szólj senkinek!
Szerintem ez az egész nagyon OFF volt, de hát nem én kezdtem... :-(((
Az alja azt mondatja velem, hogy mozdonyokra való volt, meg minden azt mondatja velem, de ez már nem volt alkalmas petróleummal való világításra, csak villannyal működött. Szóval látott valaki ilyet valaha mozdonyon?
>talán még Olaszországban, ahol végigmegy a vonat egy falu főutcáján.
NZA:
>Nem, az mar Svajcban van. A falu neve Le Prese.
Olaszországban is csinál hasonlót, csak nem a főutcán, és a "falut" Tirano-nak hívják, és nem annyira durván teszi, mint La Prese-ben. La Prese-ben ugyanis ténylegesen az út egyik sávján megy a vonat, és aki nem ismeri a szituációt, az igencsak meglepődik, amikor a saját sávjában szembe jön a vonat! :-)))
Azt tudtam, hogy a 424,064-et elvileg szétvágták, de akkoriban 3 éve nem halottam, hogy valaki is eladásra kinált volna egy iylen gőzmozdonyt. Vajon a tábláival mi lett azt is felapritották?
A MÁV-nak miért lenne érdeke eladni a gőzmozdonyokat?? Gazdasági szempontból helyesen cselekszik, inkább összevágja őket, mintsemhogy konkurenciát csináljon magának.
Ha te, mint XY veszel egy gépet, rendberakod, veszel hozzá pár puccos kocsit is és leutaztatod a szerelvényt tegyük föl Keszthelyre dúsgazdag grönlandi utasokkal, akkor az neked zs (és nem is kevés) és nem a MÁV-nak, pedig ő is le tudta volna bonyolítani az utat.
Meg az RhB Chur-Arosa vonala Churban... Illetve a Bernina vonalon is van egy szakasz, talán még Olaszországban, ahol végigmegy a vonat egy falu főutcáján.
"Ha lehetne akkor én vennék egy 424-est mert az a kedvenc gőzmozdonyom, a füsterelős"
Csak három évet késtél, ugyanis akkor alkalmad lett volna a 424,064-et megvásárolni. Az eladó ugyanis egy magáncég volt és a vaskereskedőt szerintem valahol 20-30 millió között felül tudtad volna licitálni. A MÁV ugyanis nem ad el 424-est, inkább szétvágja (az utobbi 10 évben is vagy 25 darabot!!!). Nagyon komoly külföldi vásárlási kisérletek is meghiúsultak.
Utánna már csak az a 100-200 millió kell, amivel üzemképessé tehető, meg majd belföldi utanként az az 1-2 millió amit tőled bevasalnának pályahasználatra, szénre...
"A horvátok az üzemképes példányukkal eljöhettek volna!"
Melyik 11-es sorozatú gép üzemképes a Horvátoknál? (MÁV 424-es tipus). Ismereteim szerint ugyanis sem a Horvátoknál, sem a Szlovéneknél 2004 óta nincs ilyen, csak kiállított ill megörzött példányok.
csak akkor mi a fenére kellett volna a másik kettö meg a hozzátartozo kerekek,
Megjegyzem, hogy ezt írtam én is... :))
Ezért csodálkoztam azon a kitételen, hogy minek csak a 3 csatolt tengely akkor a 601-esnek, ha a maximális 60 kilométeres sebességen nem nő meg annyival a menetellenállás, mint amennyivel lecsökken indításkor a tapadási ellenállás megszűntekor
De erre nem is volt szükség, mert a két nagynyomású henger önmagában is tudott indítani.
Biztos ez? Mert ha mégsem, akkor kipörgött a hátsó futómű, hirtelen megnőtt a nyomás a kisnyomású részben, ettől leállt a hátsó kipörgés, és elöl kezdett a moci elkaparni...
Igazad van,
mert valoban tudott volna a két hengerrel is inditani, csak akkor mi a fenére kellett volna a másik kettö meg a hozzátartozo kerekek, hiszen pontosan a nehéz tehervonatok inditása a mai napig a legkényelmetlenebb dolog (gondolj pl. a villamos mozdonyokra - aszinkron is lehet, amik az állo motort kénytelen forgásba kényszeriteni a rengeteg fékezö tömeg ellenére ). Azaz a mallet mozdonynak is bizony nagyon kellett a segitség, hogy megmozditsa a vonatot.
Igy van és sok amerikai városban a mai napig a menkü nehéz vonatok a város kellös közepén mennek végig, az utba ágyazott sineken (pl. Orlando, Reno, San Diego stb....)
Ha már ilyen szep képeket raksz be akkor keresd már meg a készitöje nevét is ( :-) ) , mert az uriember egy igazi vasutas fotomüvész volt (s nem csak elöre beállitott vonatokkal dolgozott - habár a képeinek a többsége ilyen)
Nem lehetne tökéletesíteni Istvántelken ? Legyártani új befúvókat ?
Akkor gondolom e miatt volt, hogy a kazánnyomás az állítás előtt ép hogy elérte a 10 bar -t, a tolattyú nyomásmérő műszer mutatója pedig úgy ugrált (de az még az állítás után is) hogy majd elrepült ...
A vezér tett is egy olyan kijelentést, hogy a 424,247 -es sokkal jobb állapotban van. ("gépezetileg")
Amúgy meg szerintem semmivel nem rosszabb az MTON topic stílusa, mint bármelyiké. Sőt! Csak vagyok olyan úr, hogy nem írom le ide azon topicokat, ahonnan folyamatosan köszönnek le a topiclakók az ott eluralkodó hangulat miatt. És ez bizony nem az MTON topic.
Na vége az OFF-nak. :-))))) Ez a véleményem nekem és másoknak is, de remélem ezért nincs harag. :-)))
Azért, mert a 287-en szarok a befúvók és nem fújnak rendesen és többek közt emelett kicsi a beömlést szabályzó csap átmérője is és ezért úgy szaggat, mint egy traktor a kazán. Nah ezért állítgatta....
Szombaton a 424,287 -en egy megállás alkalmával a mozdonyvezető levette a tűztérajtó alattai "dobogó" burkolatát és harapófogóval tekergetett az egyik kiálló "bütykön" (több is volt - hú de szabatos vagyok:-) ). Vajon a porlasztófej beömlési nyílásának keresztmetszetén állított ? Miért lehetett rá szükség ?