0-100 fokra ha felmelegíted 4.3%-ot tágul. Mivel nem összenyomható csak minimális mértékben, ezáltal a táguló víznek valahol távozni kell. Vagy szétfeszíti a tartályt.
Nekem 300 literes tarolom van. Valoban csak nehany csepp ha cseppen, de ha akarod most melegitette fel a kazan a vizet, lemehetek a pincebe es lefenykepezhetem az edenyt, ami alatta van a csepegocsonek.
Mert ugye mikor megnyitod a vízcsapot, főleg ha egyszerre többet is, akkor nyomásesés jön létre ezáltal a bojlerből kifele jön a víz ami nem kis mennyiség.
Én felszereltettem egy napkollektort 200 literes indirekt tárolóval. Ebből a melegvizet a villanybojlerba kötöttük be a hideg ágára. Mivel a bojleren van túlnyomás szelep, így az indirektre nem raktuk fel.
Egész nyáron a napkollektor 60 foknál jobban nem melegítette fel a vizet. Néha volt olyan érzésünk, mintha a hideg csapon is meleg víz jönne, de nagyon nem foglalkoztunk vele.
Mikor szereltem a vizet, elzártam a főcsapot, megbontottam a csövet, és melegvíz folyt.
Következő évben fűtésátalakítás volt, na mondom egyúttal a vízvezetéket is rendbe rakjuk. Betetettem az indirekt elé a visszacsapó túlnyomó szelepet.
Érdekes módon azóta 80 fokos vizet csinál a napkollektor.
En csak a sajat tapasztalatombol indulok ki. Nalam csak egy-ket csopp van, de ez lehet attol is, hogy a halozati viz nyomasa messze nem 6-bar. Amennyiben a cseppek energiatartalmara gondolsz, az nincs neki pluszban, mert meg a cso kinti szakaszabol csopog, amit a tarolo meg nem melegit. Viszont ha nem lenne a tulnyomasszelep, akkor fuggetlenul attol, hogy mekkora nyomason van a viz a halozatban, a tarolo urtartalmanak es a Delta t-nek aranyaban a tarolobol kitagulna par liter viz. Ez viszont mar tartalmazhat hoenergiat , mivel a villanybojlerekben az also zarolapon van a futotest. Ezt vesztened minden alkalommal.
Azt hiszem, pontosan annyi, amennyi visszatágulna a csőbe. Ha így van, akkor viszont hol okozna energiaveszteséget a tágulás a csöpögéshez viszonyítva?
Szerinted mennyi csopog el ? Nalam neha-neha par csopp van. Mint irtam, elvetelezeskor a nyomas lecsokken a halozati szintjere. Sokkal tobb vizet elpocsekolunk mas dolgokra, mint amit igy vesztunk.
Most megint tanultam:-) igaz nem vagyok vízvezeték szerelő. Egy ilyet beszerzek plussz egy Tét nyomásmérő órával leveszem 4 bárra és nyugott leszek :-) Köszönöm a segítséget!
Nyomáskapcsolóra gondoltam én is csak akkor rakhatom a hidrokontrolt a szekrénybe amit épp azért szeretnék mert tudja a szárazonfutás védelmet mivel párszor pórul jártam. Csövek forraszva vannak,bojleron van túlnyomás szelep ami idáig nem mozdult ez is új. Vissza olvasok hátha találok választ. :-)
Esetleg egy nyomascsokkentot betenni? De a bojlernak van sajat vedelme egy visszacsaposzelep tulnyomascsokkentovel, ha beszerelted. A rezcsovek roppantottak, vagy ezusttel forrasztottak? Mindkettonek birnia kell. Pont hasonlo a tema itt lejjebb. Szerintem.
Tönkre ment a házivízművem,most leraktam egy mélykút szivatyút hidrókontrollal. Az a problémám,hogy 6 bárnál áll le a szivatyú a hidrokontrolon pedig csak a bekapcsolási nyomást lehet szabályozni. Nem sok ez a 6 bár ? Aknában KPE csővel van szerelve házban rézcsővel,bojlernak néztem a leírásában azt írja üzemi nyomás Max 8- bár.csak hát ugye belemegy 6 bár hideg víz és a melegítés hatására tágul. Most tanácstalan vagyok és rezeg a seggem nem e károsodik valami. Helyesírásért elnézést kérek.
Elmeletileg valoban nem kellene, de normal mukodesnel a tagulo melegviz visszatagulna a hidegvizes csovekbe. Masik ami meg szerintem nagyon kicsi valoszinuseg , hogy valaki megnyitja a csapot a kad felett es elmegy onnan, kozben meg az utcan eltorik a nyomocso es kifolyik a tarolobol visszafele a viz. Ilyenkor allhatna fent az a helyzet, hogy kiurul a tarolo es a futotest elrobban a taroloban.