Tibi, ez nem az a (pertóleum?) lámpa, amilyet a háború elôtt a mozdonyokon általánosan használtak? A Fialovits képeken szinte mindegyiken ilyen van a mozdonyokon. Ami a tiédrôl hiányzik, az a lámpa hátoldalán az U-alakú elôtétüveg-tartó (vagy mi a fene is volt a neve).
Már régebben írtam, hogy engem érdekel ennek a lámpafajtának a pontos mérete. Le tudnád esetleg mérni?
Átmérô, a talpkúp méretei, a lámpa közepének a magassága, a "sapka" szélessége, magassága és a tetején a szellôzôkürtô átmérôje és magassága.
Az 52-es 12ó körül megérkezett Győrbe, 1/4 2-kor még töltötték bele a vizet. Szép hosszú szerelvény jött, kb. 10 vagonnal. A vonat elején egy 109-es volt. Mindkét mozdony jól karbantartottnak látszott.
Köszönet nagyger-nek az infóért.
Mellesleg mindkét mozdonyt be is foghatták volna tolatószolgálatra, mert az egész állomás feszültségmentesítve van.
Lámpaügyben vedd fel a kapcsolatot a soproni fűtőházfőnökkel, haragovics Józseffel (jharagovics@gysev.hu). Neki nagy bel- és külföldi vasúti lámpagyűjteménye, sőt hivatalos lámpamúzeuma is van Fertőszéplakon. Bizonyára tud segíteni.
Azt hiszem, a legnagyobb csodálattal én is az osztrák 52-est fogom bámulni holnap. Rákosrendező gyalogfelüljáróján* a 70-es évek közepe táján egy ilyennek (MÁV 520) a füstje csapott meg, képletesen és ténylegesen is. Aztán "így maradtam". :-)))
*rendszeres gurítószolgálati gép volt az 520.017 Rákosrendezn a Szergej-korszakig.
A program egy 52-es nagygőzösről ír. Talán ez lesz az.
A sorozatból a német háborús terjeszkedés miatt több, mint 6000 készült. A háború után Ausztriában 800 ilyen gép maradt, ebbol az ÖBB-nek több, mint 300 jutott, és kapta az 52-es (vagy 152-es) sorozatszámot. A típus Ausztriában a villamosítás és dízelesítés előtt 1976-ig járt. Mivel itt nem maradt megfelelő példány, 52.4984-et a jugoszláv 33-227 felújításával állították újra üzembe 1992-ben.
Az osztrák nagygőzös (Hegyesben nem mondták melyik) 11:45-re ér Győrbe, vizet vesz és 12:35-kor megy tovább. Komáromban és Tatabányán is megáll "fotózásra"!
Nem tudom, hogy kitárgyaltuk-e már ezt a kérdést (nem használok Cavintont :-)))
Ugye a 2.Vh. elôtt a mozdonyokon bronztábla volt koronás címerrel. Az 1950-es években Rákosi-címeres alumínium tábla. De elvileg a két idôpont között a magyar állami címer a Kossuth-címer volt! Létezett mozdonytábla Kossuth-címerrel? (pl. egy a háborúban elveszett tábla pótlására!) És ha igen, mibôl volt? Vagy abból az idôszakból származnak a címer nélküli, fekete alapra fehérrel festett táblák?
Állítólag ma jön egy nagygőzös Ausztriából (nem tudom melyik/milyen, mert nem értek hozzá) a Grand Prix-re a vasúttörténeti parkba, Győrön keresztül. Ha valaki látja még Győr előtt, vagy van infója a menetrendjéről, kérem írjon! (Lehet, hogy lesz Győrben megállása) Mennénk ki Győrben fotózni, és nagyon kéne infó!
Sziasztok. 109.109 sikeresen átesett a futópróbáján. Nagyon jól sikerült, nagyon jól húzott a gép, rendkívüli megállásra nem volt szükség. Szokás szerint visszafelé lett jobban meghajtva. Néhány kép...
Köszi a térképet, tudom, hogy nincsen vasút Komárno és Sturovo közt, csak az érdekel, hogy Érsekújvárra el lehet jutni Pozsonyból Komárno kihagyásával, vagy mindenképpen érinti? Ha van ilyen térképed kicsit nyugatabbra Komárnotól, az jó lenne.
> A nosztaliga lapján már vörös csillaggal és zománctáblával virít.
Biztos, hogy ugyanarról a mozdonyról van szó? Gumidani fényképén, nekem úgy tûnik, egy NDK-s 424-es látható. Nézzétek meg a vasutas sapkáját az elôtérben. A zászlók is így, elsô pillantásra németnek tûnnek. Úgy emlékszem, az NDK-ban az ott maradt 424-eseket (vagy egy részüket) felszerelték Witte-féle szélterel6ovel.
A vörös csillagos viszont egy magyar kísérleti példány, szintén Witte szélterelôvel. De a széria Wagner terelôt kapott (remélem nem keverem a két W-betûs urat :-))))
475.196 + 331.037 MDC + 464.202 ČD + 1 WLAB ČD + Salon Istropolitan WGS Bratislava + 1 F + 1 Daa-k + 1 WLAB + 1 Da MDC
Párkányból indul kb. 13 órakor, Rákosrendezőre érkezik kb. 17 órakor. A vonatot Párkányig a T679.019 vontatja, de nem lehetetlen, hogy utána is a vonaton marad, csak hidegen. Max. sebesség: 60 km/h
19.-én ugyanezek mennek:
Rákosrendezőről indul: kb. 11 órakor, Párkányba érkezik kb. 13:30
Elvileg 12 db mozdony. Ausztria 109.13, 52, Szerbia 01-088, Szlovénia 728.022, Csehország 464, Szlovákia 475, 331, (+1gép ami már itt van422-0108), Magyarország 324-540, 424-009, 109-109, 275-034, 27(BKV).
A 424-es könyvben sincs infó róla, csak annyi hogy kísérleti alany volt (a számát nem tudom, sajna nincs itthon a könyv). Az benne a legjobb, hogy nem csak egy kis füstterelője volt oldalt, hanem egy még kisebb közvetlenül a kémény mellett kétoldalt (az itt látható képen nem ez van, ezekszerint több 424-est is felszereltek ilyennel kísérletképpen).
Ha hazakerül a könyv, beszkennelem a képet és berakom.
A Kisvasutak Baráti Köre Egyesülete ebben az évben 1.077.524 Ft 1%-os felajánlást kapott.
Kedves Mind, Ti, elképesztően önzetlen támogatóink! Meg vagyunk döbbenve; ilyen sok támogatás még sosem jött össze, abszolút rekord! Reméljük, hogy ez a munkánk elismerését jelenti, és adokozó kedvetek jövőre sem csappan meg.
Mit fogunk csinálni pénzből?
Továbbra sem fizetünk belőle bérköltséget, hanem
üzemeltetjük belőle a Kemencei Erdei Múzeumvasutat
veszünk belőle talpfát és/vagy felújítunk járműveket, többek közt
MD-40-es hajtóműveket javíttatunk belőle, mert már nagyon kellenek, vagy
előkésztíjük belőle a IV-es V-ös híd újjáépítésének munkálatait, vagy
támogatjuk a testvér szervezeteinket (és esetleges megalakulásukat), már a KBK Debreceni Munkcsoportja segít realizálni a Zsuzsivasút elmaradt gépészeti szakmunkáit, és segíteni a Felsőpetényi bányasvasútnak abban, hogy új funkciókat kapjon, mielőtt megszűnne.
Tehát csupa olyasmit, amit pénz nélkül képtelenek lennénk megvalósítani.
Köszönjük, és ígérjük, mint eddig az öt év óta mindig: nem herdáljuk el a pénzt méltatlan és értelmetlen dolgokra!
Ölel benneteket: Szilis (-alelnök, és a KBK Vezetése)
Sziasztok, ha lehet, ne legyenek titkok, és akinek bármilyen értelmes infója (szolgálati menetrendje, fülese, a a haverom haverja azt mondta stb. stb.) van a pénteki beérkezésekről, hogy mi, merről érkezik, az tegye közzé itt. Azután mindenkire rá vagyon bízva az, hogy mihez kezd az infókkal.
A Nosztalgia honlapján láttam német füstterelővel szerelt 424-esről képet. Mivel nincsen meg a 424-esről szóló könyv a gyüjteményemben, inputra lenne szükségem róla. 424 052.
Nemrég hallottam, hogy évente többször mennek Kisterenyére vasútbarátok Hollandiából, Németországból, Ausztriából, a többi környező országról nem is beszélve. Ebben az az érdekes, hogy megkeresnek egy régi ott dolgozót, Ő általában a fűtőházfőnök szokott lenni. És bejárják az Ő vezetésével a fűtőházat.
Szóval érdeklődő van bőven, még egy rakás romhalmaz iránt is!
Megpróbálom felvenni a kapcsolatot a MÁV illetékeseivel is.
Na ez az amire itthon még várni kell egy pár száz évet. :-( Most kaptam meg a Gőzmozdony Verseny szórólapját és meg kellett állapítsam, hogy nem olcsó a belépő.
Szombaton, 2005.09.10.-én kiváló gőzmozdonyozás volt Zólyomban. Számomra az utóbbi évek talán legjobb rendezvénye volt. Selzthal is jó lehetett volna, de ott már a túl sok érdeklődőtől nem igazán lehetett hozzáférni a dolgokhoz. Zólyomban kiváló volt a rendezés, minden nyitva volt (fűtőház, főműhely), akár torony iránt lehetett rohangálni keresztbe-kasul a vágányokon (mégse akarta senki elüttetni magát az áthaladó vonatokkal). A parádé megfelelően volt tájolva, a nap jó helyről sütött és a fotósoknak oda volt készítve egy pőrekocsikból álló szerelvény. Ja, és mindez ingyen...
Indulnak a mocik a parádéra. Foto:Mallet
A 10 óra 40 perces érkezés helyett két órás késéssel érkezett a magyar különmenet. (Foto:Mallet) A rendezvényt ennek megfelelően kb 20 perccel később kezdték, a nézők pedig udvariasan megtapsolták a végre befutó szerelvényt. Összeállítás: A25,019; Aa 1078; 4252; ABak 201089;
Végre felsorakozhattak a rajthoz a gépek (Foto:Mallet) Balról jobbra:
Padlógázzal rajtol a mezőny (Foto:Mallet) A CD 313 gyorsult mindíg a legjobban, a mi Nyalókánk volt a sereghajtó. (Feltehetően nem volt rendesen felfűtve, csak azt tudta mondani, hogy fff...fff...fff, rendes hang nem jött ki a torkán)
A jó kis 377-es... (Foto:Mallet) Jellemzően második volt a gyorsulásokon, a mazsorett lányok szöktetésében pedig abszolút győztes.
Vége a bulinak, indul haza a Pozsonyiak különmenete. (Foto:Mallet) Sorrenben: 422.0108; D6-0497; Ci3-9738; Ci4-7995; Ci4-1358; Ci4-1588; 331.037 (a kiállításhoz képest megdeltázták az egész szerelvényt)
Utolsónak távozik a mi vonatunk (Foto:Mallet) Először behúz a személypályaudvarra, majd a nagy BoBo körüljárt és így folytatta az útját Magyarország felé.
109,109 a hétvégén szépen bezöldült, a festést ma szeretnék teljesen befejezni. Még a hajtórudak sincsenek fent. Aztán még fel is kell fűteni, szóval van még bőven teendő a holnapra tervezett próbaút előtt. Tehát lehet, hogy inkább holnapután lesz, de ezt most még nem lehet tudni.
Két fűtőgép állt akkor Zeg-en, a 424-04 és a 424-12
424-04:
ex MAV 424,197. 1983.08.04 őta fűtőgép. 1997-ben szétvágva.
424-12:
ex MAV 424,161->SZD TM-70->MAV 424,1012. 1983.09.27. óta fűtőgép. 1992-ben Debrecenből került Zeg-re. Valószinűleg 1997-ben szétvágva. A szerkocsija megmaradt, 2002-ben a 424,005-höz lett csatolva.
Kisterenye néven nem találod, mert két falu Nagybátony és Kisterenye egyesítéséből lett Bátonyterenye. Egyébként a Hatvan-Salgótarján vonal közepe táján van, csodálatos hegyes terülteten.
A fordító pótlása lehetséges és nem is túl drága! Ha találunk egy 20m-es hídszerkezetet azt beépíthetnénk. Jelenleg be van temetve a medence földel, de ez nem gond, mert ki lehet ásni és állítólag még a sínek is benne vannak meg a királycsap is.
Természetesen nem arra gondoltam, hogy a magángyűjteményeket kell összeszedni. Sem a fűtőházak múzeumaiból nem számíthatunk ilyesmire.
A talajmentesítés gondot okozhat, de körül kell járni a témát.
Tapolca jó ötlet. De minél több fűtőházban járok annál inkább látom, hogy micsoda átalakítások voltak a dieselesítés miatt. Ronda ajtók, toldalékolás, füstelszívók elpusztítása stb. Nos Kisterenyén az átalakítás elég csekély mértékű, a WC-t és egy irodát építettek hozzá az épülethez. Bent is voltak átalakítások. De ez az épület még visszahozható eredeti sárga állapotába. És mint ilyen egyedülálló hazánkban.
Kisterenyei emlékek bőven vannak, mind írásos, fotó, mind pedig nem használt eszközök formájában. Én még ismerek olyan embert aki látta az eredeti épületet 11 állással sárga vakolattal és 7 füstelszívóval. Ő az egyik "dopping" a megvalósításban
látnotok kellett volna, ahogy megcsillan a szeme miközben hallgatja az ötleteimet. :-)
A Januárban bezáró Tapolca azért volna erre sokkal alkalmasabb mert ott még minden áll minden működő képes és a városnak igen nagy a kötődése a vsúthoz, sok vasútbarát lakik arra és sok a külföldi túrista. Kiállított hajtányok. Vasútmodelező klubb terepasztalal. Nyáron nosztalgia gőzössel. Szinte látom a befolyó gempátot....
Meg ha a te (mi) tulajdonunkba kerül a fűtőház, még a talajmentesítés is hatalmas összeg amitől ő megmenekül csak az a kérdés az új tulajdodos is? Ha nem menekül meg az új tulaj, akkor már csődbe is ment..........
"Aki jár Istvántelekre meg fűtőházakba biztosan tudja, hogy milyen sok használatlan eszköz kallódik az országban. Ezeket kiállítani jelenleg sehol sem tudják, nincs más lehetőség mint összegyűjteni őket, felújítani csoportos munkával és megoldani kiállításukat."
Mellesleg minden fűtőház ban talász kisebb nagyobb gyűjteményt.
Pl. Dombóvár saját házi múzeumuk van! nagyszerű kezdeményezés a fűtőházon belül.
Pl. Celldömölk az oktatóteremben kerül nemsokára kiállításra a fűtőház történeti gyűjtemény.
stb.
Az a kérdés, hogy Kisterenye emlékeiből lehet-e egy komly érdeklődésre számot tartó gyűjteményt létrehozni? Ugyanis a celli vagy a dombóvári és a többi gyűjtemény biztosan nem fog oda kerülni...............
Gőzmozdony? Honnan a Füstiben leállított gépek alkatrész bányák azért nincsenek kiállítva mert nem is kiállíthatóak. Esetleg egy két magán kézben vagy önkormányzati tulajdonban lévő gépet lehetne megvenni megszerezni.......
Inkább selejt dízel és villany gépeket lehet jobban elképzelni oda kiállítani.
Körfűtőház volt ugye? Akkor még a fordító korong is gond. Működik? Ha nem működőképessé tehető? Ha igen mennyiért?
Azért még mindíg lelekes vagyok és lelekesen támogatom a dolgot..........
Akár azt is, persze cska normális keretek között! Ehhez, és a felújításhoz kéne találni támogatót.
Mivel se az önkormányzatnak se a MÁV-nak nincsenek tervei az épülettel és környezetével, akár még fel is ajánlhatják a célra. Ez nekünk és nekik is jó, nekik azért mert jelenelg csak vegetál(még azt se), de ha történik valami csak plusz roadt sok költséggel jár akár a lebontása is.
Mentsük meg a kisterenyei körfűtőházat!
Felvettem a kapcsolatot a bátonyterenyei főjegyzővel. Nagyon megörült érdeklődésemnek, meg persze az ötleteimnek is, amit a neki címzett levelemben fejtettem ki.
Az elképzelés nagyvonalakban egy fűtőházmúzeum létesítéséből áll, ahol bemutatásra kerülnek a gőzmozdony üzem különleges gépei, esetleg később mozdonyok is!
Aki jár Istvántelekre meg fűtőházakba biztosan tudja, hogy milyen sok használatlan eszköz kallódik az országban. Ezeket kiállítani jelenleg sehol sem tudják, nincs más lehetőség mint összegyűjteni őket, felújítani csoportos munkával és megoldani kiállításukat.
Szóval, a főjegyző aki támogatja az ötletet- válaszában megadta a MÁV Miskolci Igazgatóság Ingatlankezelő Osztályának elérhetőségét, velük kellene tárgyalnom az elképzelés sorsáról.
Kérek mindenkit, hogy akinek van valamilyen kapcsolata velük, vagy van építő jellegű ötlete a dologgal kacsolatban írja meg, akár e-mailben, akár ide a topicba!
Aki érez valamilyen ambiciót ahhoz, hogy segítse a megvalósítást jelentkezzen. Lehetne később gőzmozdonyvezető oktatást tartani, és egyesületként működni.
Most gondolom sokakban felvetődik a kérdés, hogy minek kéne még egy vasútpark. Az elképzelésemben nem egy kis Füstit szeretnék berendezni, hanem egyszerűen egy a többek között vasúti építészettel, gépekkel is foglalkozó kiállítást szeretnék bemutatni!
Jó lenne csinálni egy honlapot amivel népszerűsíthetnénk a terveket, remélem erre nem sokára sort keríthetek.
Induljon hát a: Mentsük meg a kisterenyei fűtőházat akció!!!
u.i.: nem lehetetlen, példaképként lebegjen előttünk a Kemencei kisvasút talpra állítása !
> változó űrszelvényproblémák miatt vonták ki a gépeket a forgalomból 1996-1997. között.
Ha jól értem a szöveget, nem írja kifejezetten, hogy kivonták a forgalomból, csak azt, hogy akkor még használták ôket. Az elsôt amúgyis átépítették dízel-hidraulikusra. Az ûrszelvény miatt pedig egyszerûen túlméretes szerelvényként továbbították. A kétirányú alagútban a szembeforgalmat az áthaladása idejére le kellett állítani. Érdekes történet...
Ott lesztek a holnapi zólyomin? Ha rákosrendező után a felüljáró alá értek, ne felejtsetek el integetni a fotósnak :-) Már ha nem felejtek el felkelni.
Így utánagondolva én nem hiszem, mivel Szlovákiában gőzös (vontatta vonat) után tűzoltóvonatnak kell közlekedjen, és nem hiszem, hogy a nosztalgia ezt megfizette volna...
Esetleg Párkányig lehet gőzös, de tovább biztosan nem.
109,109 kedden futópróbázik, a tervek szerint a szokásos Istvántelek - Nagymaros távot rohanják le vele. Elképzelhető, hogy egy kocsit is visz magával.
Folytatásként tekintsük át a győri építésű gőzdaruk ausztriai jelenlétét. Az 1954-1958 között gyártott Wilhelm Pieck gyár 45 tonnás gőzdaruiból (a hattengelyes változat, melyből az utolsót, a XLII. pályaszámút 1994-ben vágták szét Dunakeszin) három darabot az ÖBB vett meg üzemeltetésre. A 966 400 Bécsbe (Keleti), a 966 401 Knittelfeldbe a 966 403-as pedig Innsbruckba volt állomásítva. Utazómenetben 60 km/h-val közlekedhettek, de 275 méteres ívsugár alatt csak 35 km/h-val. 1995-ig voltak állományban, és ha jól értem a német szöveget, változó űrszelvényproblémák miatt vonták ki a gépeket a forgalomból 1996-1997. között.
Vasúthistória Évkönyv 1990 Dr Csiba József - Falk Alfréd: A MÁV Gépgyár és a MÁVAG gőzmozdony szállításai külföldre 62. oldal 149 mozdony külföldi megrendelőnek kerekedelmi szerződéssel: Szlovák vasút 15 Szovjet vasút 8 Jugoszláv vasút 11 Észak - Korea 20 jóvátételben: CSD 2 SZD 54 JDZ 39
Tudja valaki, az utolsó leállított 424 -es pályaszámát ? Értelmesebben kifejezve: Jelenleg 3 működő van: ,009 ,247 ,248 de egykor négy volt ... Mikor tette az utolsó útját a negyedik ? Gondolom már nosztalgiamozdonyként.
Romániában van valahol valami fatelepen,éppen ezért keresem én is ,hogy mit tudni róla mert állítólag " üzemképes" amit én nem úgy látok a fotó alapján.
Már tavaly kitárgyaltuk (beraktam egy képet is a a gyári feliratrol ami látszik a kereten) a Skoda által gyártott Kriegslokomotivröl van szo (a BR52-es cseh mutánsa), ami az eredetinél sok-sok részletben sokkal korszerübb megoldásokat használ (A CSD-nél 555-és számu gép kerekéröl van szo)
Szeretnélek benneteket tájékoztatni, hogy szeptember 24.-én Kismarosaról 17:00-kor gőzmozdony vontatású vegyesvonat (2 fakocsi+teherkocsi) közlekedik fotózási célból Királyrét állomásra, útközben több helyen is fotómegállásokat tartva. A gőzmozdony 16-17 óra között Kismaroson szerel, és kitol a Verőcei vonalra a hídhoz, hogy mindenkinek legyen lehetőség hasonló fotózásra, mint ami az Indóház újság 4. júniusi számának címlapján látható. Királyrétről a 18:27-kor az Mk48 vontatta menetrendszerinti vonattal jön vissza a két zöld fakocsi Kismarosra, érkezik 19:00-kor.
Ami pedig a lényeg, hogy aki a szeptemberi Indóház újsággal jelentkezik Kismaroson, azok 50%-os áron vehetnek részt az utazáson, azaz 500 Ft/fő, gyerekeknek 400 Ft/fő (részükre család esetén nem szükséges az újság bemutatása).
A helyfoglalásért kérem az itteni e-mail címemen jelentkezzetek. ( radio100jozsi kukac monornet.hu).
Nem, csak úgy csemegének raktam be. Érdekes, hogy 497, 040 a fantázia pályaszáma, de ezen sosem futott, ha jól tudom. Minden érdekelne jellegrajz, műszaki adatok főleg a 492-esről, de ha erről is előkerül valami azt megköszönöm.
Az I.n sorozatú mozdony öltözködik/vetkőzik egy lepedőn.
A Technika Vívmányai az utolsó száz évben, A Műveltség Könyvtára, Budapest, Athenaeum, 1907
Lássuk be, hogy 1907-ben nemcsak a mozdonytechnika, hanem a nyomdatechnika is elsőosztályú volt: a hajtogatós melléklet abszolút pontos kétoldalas nyomásokból, stancolásokból és ragasztásokból állt! Nem volt gond a színhelyességgel!
Szia, a kép összefüggy a kéréseddel? Ui. ez egy 496-os (leglábbis a MÁV-nál ennél a pályaszámnál szerepelne). A 492-es a 85-ös szerkezetszámú külsőkeretes Klien-Lindner kanyarbeállós, szertartályos mozdony. Amúgy utánanézek mindkettőnek.
Nyáron voltam kinn a Nyugatiban egy különvonat miatt, akkor is hátramenetben jött a mozdony, azt mondták 45-tel jöttek visszafelé. Tehát a közelmúltban is volt rá példa.
Annyira amúgy tényleg nem vészes, csak ugye lassabban lehet közlekedni..
nagymozdony kategóriaországmozdony
Ausztria
109.13
Ausztria
52.4984
Egyesült Királyság személyzete
424.009
Írország személyzete
324.540
Magyarország
109.109
Szerbia
01-088
Szlovákia
475.196
Szlovénia-Olaszország
728,022
kismozdony kategóriaországmozdony
Csehország
464.202
Magyarország (MÁV)
275
Magyarország (BKV)
27
Szlovákia
331.037
Nem, gyakorlatilag túl nagy különbség nincs a vezethetőségeben, akár egyenes akár fordított állásban mész! A fordított állás hátránya inkább akkor mutatkozik meg, ha szenes géppel mész, mert akkor a szemedbe fújja a szénpoort a menetszél, illetve a nyitott szerkocsis gépeknél (204, 324) ehhez még hozzá jön az esetleges eső, hó és szél okozta kellemetlenség, ami ellen ilyenkor nem véd semmi.
Bár számodra a "fordított" mozdony volt a lényeg, de azért a "szép" játszókocsi is megérdemel egy kis figyelmet. Ezzel kapcsolatban jó három hónapja írtam egy kis szösszenetet a személykocsis topikba... :-)))
valami filmjelenetet többször is láttam, tán a századunk sorozatban, talán hegyesorrú mozdony volt, mindenestre egy nagyobbfajta gépre emlékszem. 203???
A 442-t szerintem a 328 szerkocsijáról, mert mintha az állna előtte. (ld. 13401-ben a hasonló képet). Szerintem két csoport volt: Hátulról előre: 375-teherkocsik-303-442, majd kis szünet, majd 328-tűznélküli. (A múltkori szövegekben kétszer is 328 helyett 303-t írtam, ami nagy hiba...)
A 13401-ben lévő, előre néző, gáztartályos kép a 328 tetjéről van, látszik a gőzdómról. Itt látszik legjobban a vágányhálózat. De mik azok a tartályszerűségek jobboldali vágányokon? Csak nem gőzmozdonyból lábra állított kazánok?
"Építészhallgatók 1980-ban ipari tájat fényképeznek vasútmérnökhallgató barátjuk meghívására esős időben, hidegben, Zenittel" sorozat 6., befejező rész
Ennyi van, ebből talán össze lehet rakni a puzzle-t, látszik melyik gépen volt fenn a csatlórúd, melyiken nem. Látszik egy kicsit a mozdonyok sorrendje.
Az itteni 3. kép az a szép fék, amiről már írtam. Persze minek fék, ha nincs hajtórúd?
A fotók filmről lettek beszkennelve egy viszonylag jó szkennerrel - sajnos a film maga ennyire alulexponált.
Közben eszembe jutott egy újabb csemege egy könyvben, ha lesz rá módom, beszkennelem.
Na még egyszer... "Építészhallgatók 1980-ban ipari tájat fényképeznek vasútmérnökhallgató barátjuk meghívására esős időben, hidegben, Zenittel" sorozat 5. rész
Én is lekaptam, Pilisvörösvár és Solymár között az ívben lévõ átjárónál! Rajtam kívül kb. tízen várták a szerelvényt. A képet sajna nem tudom ide betenni. :-(
OK, OK, lesz, de most nem annál a gépnél ülök. Sajna a resztli nem igazán jó, vagy inkább személyes... Van viszont egy gyönyörű himbás fékszerkezet képem, tegnap azt akartam feltenni, de véletlenül mellélinkeltem, azért lett kétszer a 303.
Apropó, tudja valaki, hogy a 303 orránál eltörpülő kis tűznélküli mozdony is megmaradt-e? (Szegény olyan idétlen, hogy még a gőzhengere is rossz helyen van...)
Sajnos a sztorihoz hozzátartozik, hogy 76-ban még valóban itt darabolták a gépeket, de persze akkor nem fotóztunk, pedig az ma mekkora kincs lenne.
OKU30 mit tud a 324,554 és a 324,789 haláláról? Én pontosan 76.08.31-n jártam ezeken a gépeken - azért tudom, mert másnap vonultam be katonának.
Tény, hogy a múzeumi mozdonyokról 80-ban készített képek annyira már nem érdekesek, hiszen végső soron a Füstiben ma is lehet ugyanazt a laprugót fényképezni.
Én le vagyok nyűgözve! Szinte 1980-ban érzem magam, ezeknek a képeknek a láttán. Ha van még ebben a témában vagy csak Vizafogó környékéről, akkor ne tartsd vissza Magad! :-))
Igen, ezek pont azok a mozdonyok, amik ma a Tatai úton vannak. Akkor már kezdték eltenni a múzeumi példányokat - ugye, nem volt ez mindig így, de akkor már egy ideje -, kimondottan a Közlekedési Múzeum számára. Füsti csak húsz évvel késöbb lett, közben átalakult a Vizafogó környéke.
"Építészhallgatók 1980-ban ipari tájat fényképeznek vasútmérnökhallgató barátjuk meghívására esős időben, hidegben, Zenittel" sorozat 3. rész
További tiltott szimbólumok, és képek. Mitöbb, a 303-as mögött egy pártlap szigorúan őrzőtt nyomdája! A szerkocsin olvasható a graffitti, hogy 1972 óta múzeumi.
(Látom én, hogy rosszak a képek - de hátha még így is jobbak, mint a semmi.)
Valószínűleg a 303.002-t lehet még ott látni. A 328-assal, amelyik több képen is szerepel, azért vagyok bajban, mert valószínűleg több is volt ott. Lányi Ernő bácsi mesélte, hogy a KM illetékese elöször egy 328.6xx-t választott ki. Majd az ő javaslatára örizték meg inkább a német gyártású helyett a 054-est.
Okosabbak meghatároznák, hogy a laprugó, a tűzszekrényajtó és a központi kenőkészülék melyik mozgony tartozéka!
A mellékelt képen a 242. áll a 442-es előtt. Ezeken pedig egy szerkocsis.
kérdés: mi célt szolgált a rajz szerint berácsozott ablakú, _ajtó nélküli_ helyiség az alaprajz bal oldalán?? http://www.freeweb.hu/vasutikocsi/jelleg/j1975(171).jpg
"Építészhallgatók 1980-ban ipari tájat fényképeznek vasútmérnökhallgató barátjuk meghívására esős időben, hidegben, Zenittel" sorozat 2. rész
(Megjegyezni kívánom, hogy ide már magunktól is jártunk 1976. óta, amikor még igazi selejt-telep volt ez, pl. 324,556 és 324,789-el biztosan találkoztunk kivégzésük előtt, pont 29 éve, augusztus végén. További adalék, hogy ebben az időben remek matracos-paplanos fekhelyeket találtunk a füstszekrényekben és a tűzterekben. Mivel ekkor még viszonylag kevés hajléktalan volt Bp. utcáin, felmerül a kérdés: Csinálta már kazánban?)
Mindenesetre mindkettő értékes darab! Nagyrészt ugyanaz, de vannak kisebb különbségek, pl a 67-esben még van Hargita, 75-ösben már nincs, de van MDa. Kocsik közül is pár régebbi kimaradt a 75-ösből, viszont bekerült pár újabb.
TEE! köszi a fotót, 13 éve nem jártam Kő-alsón, pedig sokat jártam ott, Kő-teheren is, ha esetleg tudsz képeket készíteni Kőbánya-Teher-pu.-ról, örülnék neki.
A képet kinyomtattam, csörgő húzza vissza a nyugatiba, onnan istvántelek, Landler Jenő járműjavító. R-rendezőn keresztül elvileg simán végigvihetné Esztergomig a nosztalgiát. Ennyi az emlékekből, kedvelem a fotókat, fűtőházit is, meg mozdonyképeket is. Mozdonyt nem lehet csak úgy berakni egy bútorbolt kirakata elé! Mégegyszer kösz, Blokki!
Nem tudom, hogy már olt-e téma, ha igen akkor előre is bocsi. mindig is szerettem volna megtudni, hogy Budakeszin, milyen apropóból van kiállítva egy gőzös talán 375-ös?
A másik tavaly nyáron jártam a Fővárosi gázművek központjában és a belső kertben van egy gőzmozdony kiállítva, erről mit tudtok?
Nem. Ennek a tetôvége nekem egy kicsit másnak tûnik. De a szarvaskôi kocsi tetejének szerintem pontosan olyan ívû és kiképzésû a teteje, mint a Bmn és Cmn kocsiknak volt, mielôtt átépítették ôket (és mint a Nosztalgiás Cmn-eké, amiket szintén az átépítés elôtti állapotot mutatják).
Már régen talán kezdetekől fogva olvasom ezt a topikot nagyon pöpec.Én is gőzmozdony rajongó vagyok csak a sok munka miatt kevés időm jut a témával foglalkozni.
Most kérdeznék tőletek két dolgot,mik már nagyon régen piszkálnak:
Az MTV-n ment kb.6-8 évvel ezelőtt egy műsorsorozat (talán határokon túl volt a címe)
a lényeg,hogy a főcímet régi a '20-'30-as években a Magyar Vasúton forgatott filmrészlet adta. Rengeteg gőzmozdonyt,alakjelzőt...stb.lehetett benne látni ( a konyhából is filmeztek). Az lenne a kérdésem,hogy ti emlékeztek-e erre a műsorra,illetve hogy esetleg a filmarchívumban lehetne-e kutakodni ez irányba?
A másik dolog :
Házi gyüjteményembe szeretnék egy gőzmozdonylámpát keríteni,de ez idáig nem sikerült.
Ha valakinél lenne egy eladó darab megvenném,vagy csereberélhetnénk is.
Nagyon jó! Ez tényleg vonatnak néz ki! Nem úgy mint a csiricsáré nosztalicskás vegyesfelvágottak... El tudnád küldeni ezeket a képeket eredeti méretben?
Úgy hallottam az őszi mozdonyversenyre érkezik egy 52-es gőzös Ausztriából, nagyon szívesen lefényképezném még az ideúton, de sajnos nem tudom melyik nap érkezik (illetve azt sem tudom hogy hol, de nem sok más választása van mint az 1-es vonal), tud valaki segíteni? Pls.
Kösz szépen. Ha jól látom, egy egész jó állapotban leledzô fékházas G-kocsi. Eredeti magyar, préselt lemez csapágyvezetékkel. Ez nem tudom, honnan ered, mert az eredeti rajzokon még szalagból van. Vagy a késôi sorozatokat (1920 környékén) maŕ ilyennel készítették, vagy utólag lettek ezek átszerelve.
> Ezen elmélkedtünk a Sorstalanság forgatásának idején
Igen, van egy pár. De a képen, amit a forgatásról láttam, véletlenül olyan kocsik voltak, amelyeket jóval a háború után szereztek be... :-(((
"Egyébként úgy tûnik, G-kocsiból van elég." Ezen elmélkedtünk a Sorstalanság forgatásának idején, hogy ha nagyon akarnák, össze lehet szedni egy vonatra való korhű kocsit az ilyen filmekhez.
Érdekel, persze. (de nem akarom megvásárolni :-))))
Egyébként úgy tûnik, G-kocsiból van elég. Egész régieket is fel lehet találni.
Rövid J-kocsiból viszont én csak a tapolcairól tudok. Nem tudok egyáltalán a hosszú J-kocsi elsô változatáról, aminek még fából voltak az oldalfalai és az ajtajai. Azt hiszem, a többi változatból van a Füstiben és Istvántelkén.
Van Istvántelkén két régi hûtôkocsi is (faléc oldalú, a trapéz tetejû), úgy ránézésre egyformának tûnnek.
Nem tudok gáz-szállítóról, sem a 3 nagy tartállyal rendelkezôrôl, sem pedig a 24 nagynyomású csôtartállyal rendelkezôrôl. Pedig ilyenekbôl biztos sok volt, hiszen a mellékvonalakon a személykocsikat sokáig gázzal világították!
A tartálykocsik megint egy érdekes eset, mert ahogy láttam, régen ezeknek nagy része nem MÁV állományban volt, hanem magáncégek tulajdonában. Rengeteg változat volt belôlük, van Istvántelkén is (ha jól emlékszem) 4 különbözô.
És nem maradt fent régi 4-tengelyes teherkocsi, sem nyitott, sem zárt.
OT Urak, a nyár elején szó volt itt a Szarvaskôn található személykocsi-maradványokról és a Tapolcán fellelhetô volt "páncélvonat" kocsiról. Nyáron sikerült úgy intézni a dolgokat, hogy eljutottam mind Szarvaskôre, mind pedig Tapolcára és sikerülr fényképeket is készíteni a kocsikról. Egy pár kommentárral kiegészítve feltettem a képeket a honlapomra.
Nekem rémlik, hogy a kolozsvári állomáson találtak Tigris I - eket a tordai csata előtt. Eredetileg a románok kapták volna meg őket, csak közben átálltak.
Számos tartozásom támadt itt válaszilag, meg kép küldésileg. Sajnos Aug 31.-én leszek legközelebb net közelben, akkor tudok nekilátni a restancia ledolgozásának.
Addig is az idő sürgetése miatt: teljesen egyet értek k.novotny társunkkal TV - 375 ügyben, szerintem is teljesen korekt a mondat rész. A MÁV 1874-ig kategória besorolást, 1911-ig osztályt, 1911-től pedig sorozat számot használt. 3 számrendszere van/volt 1891-ig, 1911-ig/től és jelenleg alakulgat a 4. rendszer, a computer számos.
Nem tudom mivan a szerverrel, Attilától is kaptam levelet, és eltudom olvasni is, de lementeni, azt nem, a te levelednél a szöveges részt eltudom olvasni, de a csatolásnál már SERVER ERROR-t ír ki a levelező prg.
Nem vagyok otthon,de megvan a könyv.Emlékezetem szerint 44 közepén,végén már nem hiszem,hogy Tiger I lehetett, mivel a nagy részük megsemmisült a normandiai és keleti fronton.
Ha mégegyszer ha lehet postázd, mert jött töled valami "hogy ne unetkozzak az éjszaka", de SERVER ERRORT" jelezd, ha így sem megy akkor próbáld meg a másik kettő valamelyikén.
Urak, a témában javaslom Számvéber Norbert "Nehézpáncélosok" című munkáját. Megjelent 2000-ben a Paktum Nyomdaipari Társaság (Budapest) kiadásában. A könyv (1290,- kemény forint) a német 503. nehézpáncélos-osztály magyarországi harcait taglalja. Rengeteg statisztikával (pl. milyen számu Tigris I.-t hol, mikor lőtek ki Magyarországon), fotóval.
Utána kéne nézni,hogy Tigris I-eseket vittek e át Magyaron. 1944 előtt.Nem vagyok benne biztos,hogy tettek ilyet.1944 őszére már nem sok Tigris I maradt,inkább Párducok,PZ IVesek és Tigris II esek játszották a főszerepet.
> ezen a mozdonyon sehol sem találtam víztisztítót. Lehet, hogy nem is volt.
Szerintem a víztisztítókat a 20.szd. elején kezdték felszerelni, és nem kapott minden mozdony. Pl. 326-osokra (utólagosan) felszerelték, de nem vagyok abban biztos, hogy mindegyikre. A késôbb gyártott mozdonyokon mindegyiken volt már gyárilag. De érdekes módon a gyárilag víztisztítóval szerelt mozdonyokon is megvolt a csôcsonk a tápszelep közvetlen felszerelésére is. Ez jól látszik a 342-esek régi fényképein.
Az 50-es években viszont, amikor a vegyi vízkezelést bevezették, leszerelték az összeset. Miután a csonk megvolt, ez nem volt probléma. De nem vagyok abban biztos, hogy _minden_ mozdonyon volt ilyen csonk. Pl. a 424-eseken vagy 275-ösökön vajon eredetileg megvolt-e?
Tehát lehet, hogy a 370,006-on is volt víztisztító, de az 50-es években errôl is leszedték, mint az összes többirôl.
A szomszéd országokban viszont legtöbbször megmaradt a magyar eredetû mozdonyokon a víztisztító. (de pl. a jugó 342-eseken átépítették a kazánt és a víztisztító helyet cserélt a dómmal)
Igen létezett 1911-ig, amikor áttértek az új számozási rendszerre, megszünt az osztályba sorolás, helyettük sorozat,pályaszám számozás lépett életbe.
Szegény őseink amikor kitalálták ezt az osztály besorolást, akkor még nem gondoltak a számitástechnika büvőletében élő őrültekre, így olyan fura osztályba sorolás is keletkezett, ami a mai korban eléggé furának néz annak, aki ezt nem ismeri.
Pl:
MI
MIa
MII
TV
TVa stb... ami nem igazán adja vissza a számitógépen az eredeti számozást, és eléggé félreérthető lehet
Jelzése nem a televizióra utal, hanem T római öt re
Köszi, ez nekem is lejött, de -mivel nem foglalkoztam gőzmocikkal- kicsit gyanúperrel éltem a dolgot illetően, hátha elírás az IV helyett, ami ugye a római négy:)
Ezért a kérdés továbbra is az, hogy TV osztály létezett-e, illetve ez lett később a 375-ös?
Ki tud valamit a 370 006-ról? Most láttam néhány napja, szerintem nagyon jó állapotban van. Az ereklye tolvajok vagy nem tudnak róla, vagy elkerülik, de minden kallantyú, tekerentyű, stb a helyén van és még a vizszintjelző üvegvédője is egyben van, átlátszó és nem törött. Kérdésem lenne még a következő: ezen a mozdonyon sehol sem találtam víztisztítót. Lehet, hogy nem is volt. Légsűrítő sincs rajta, még a lehetséges helyét sem találtam. A táblája szerint , ami a gőzdómon van, ezt a gőzmozdonyt 1901-ben gyártották Magyarországon.
>Jól látom, hogy a széles lánctalp ott van felhalmozva a pôrekocsin a Tigris elôtt? Mögötte van, látszanak kipufogódobok, csak hátra van fordítva a torony. Én a leszerelt görgőknek néztem azt a halmot....
>Ezt még nem hallottam. Ezek szerint az orosz területeken a Tigris lánctalpa kétoldalt kilógott a pôrekocsiról? Igen, asszem' pont itt fejtegettük anno a dolgot, hogy habár sok vasútvonalat átépítettek normál nyomtávra, de az űrszelvény miatt nyugodtan lelóghatott a Tigris a kocsiról oldalt.
>Nekem nem tûnik egyértelmûen magyar ôrhaznak. Más pedig nem nagyon van a képen :-((( én is csak kérdeztem, hogy onnan gyanítható-e a magyar dolog :-)
Mindenesetre nem széles nyomtávú részen készült a kép, mert a Tigris szélső gögősora le van szerelve, és a vasúti szállításra használatos lánctalp van rajta. Ez csak a normál nyomtávolságú részeken kellett, mert az orosz részen belefért a tigris az űrszelvénybe.
Természetesen van, Ő vitte a Cegléd - Hantháza vonal bezárásakor az utolsó vonatot 1978. február 28-án. Ahogy elnézem, luc72 fotója is ekkor készült Hantháza állomáson, legalább is a tábla az 1909-1978 felírattal ott van a mozdony elején.
A MÁV-nak két 403-as sorozata volt: az 500-as és a 600-as.
Az 500-as az ex DSA 140-es, mind MÁVAG gyártmány. Ezekről sok fotó (gyári, Fialovics, stb...) ismert. Eredetileg a kkStB 270 volt a kiindulási alap, amit erősen átterveztek.
A 600-asok a 2.vh során kerültek a MÁV-hoz részben a felvidékkel, részben a PKP-tól "menekültek" hozzánk. Ezek eredetileg különböző cseh és osztrák gyármányú kkStB 270-esek voltak. Jellemzően a háború el is sodorta őket Magyarországról. A megmaradt pár MÁV-os gépről én nem ismerek fennmaradt fotót. Az "Ezüstkönyv" is csak egy eredeti osztrák képet tett be. 1957 februárjában 4 a GySEV-hez került: 607, 610, 617, 619. Ezekről az Osztrákoknak maradt fenn fotója (ott nem lőttek fejbe a vasútfotózásért, ami kezd a XXI. században megint divat lenni hazánkban)
607: rövid egyenes kémény, 3 dóm foto: Wildberger, 1964 Lajtaújfalu
610: rövid egyenes kémény, két közeli összekötött dóm, Franz Kraus 1965 Lajtaújfalu
619: mint 607, Alfred Luft, 1959 Ebenfurth
Voltak még 5000-esek is, de ezek szélesnyömtávra átépített 1db 500-as és 2db 600-as mozdonyok voltak eredetileg.
ÓKÜ mester, az ezüstkönyvben lévő fotón szvsz MÁV tábla van, és 403,606-ról beszél a fáma...
Ezeket az osztrák fotókat megkaphatom valamilyen módon?
A lehető legtöbb információra van szükségem a lent 3)-as számmal hivatkozott 403-as verzióról.
Íme, amit jelenleg tudok a témáról, idézet a vasútmodellezés topicból:
Már itt (37161 hozzászólás) is beszámoltam róla, hogy vettem egy Kleinbahn 156-ost, amely verzió az ezüst könyv fotója alapján (szintén a hozzászólásban) Magyarországon is közlekedett.
Az ezüstkönyvből annyit tudtam meg, hogy háromfajta 403-as volt Magyarországon.
1) Mávag gyártmány - nagy mennyiségben
2) Cseh eredetű - rövid ideig, ez a KMB féle 156-osra hasonlít (kettős gőzdóm, összekető-csővel)
3) Osztrák eredetű - pár darab, de hosszabb ideig itt maradtak, "tótkalapos" kémény, ez pedig a KB féle 156-osnak felel meg. Az ezüstkönyv említi a 403,606 pályaszámot is.
Amit szeretnék: leszedni az osztrák feliratokat, és magyarítani a modellt felirataiban (táblában), ami nem egyszerű, hiszen a rendelkezésre álló anyag a 3)-as altípusról a 37161-ben belinkelt, ezüstkönyvből származó fotó...
" ... Mellesleg nincs valakinek valamilyen szép gőzmozdonya MSTS-hez ?"
A 303.002, 424.009 (Copryght VMW www.train-sim.hu ) valamint 242.001 (Copright George33 www.vm15.hu ilyenek, ez elmondható a 424 eredeti, valamint a másik kettőhöz általam javasolt kabinokról (utóbbiak közvetlen letöltésűek a weblapomról). A jövő héten frissítem majd a weblapom (remélem az időm engedi) közreadok egy listát az MSTS -hez eddig készült igényes külföldi gőzmozdonyokról. Magyarokat csak a fent említett helyeken találsz.
A mozdony életútja feltünően egyszerű a hazai viszonyok között.
Bp 5016/1929 , 126.3 gyári tipus
1929.09.12.-én jött ki a gyárból, és 1929.09.18.-án műtanrendőrizett mint MÁV 22,034. Az 1957.08.01.-én kiadott rendelettel számozták át 275,034-nek. 1985-től megőrzött, nosztalgia üzemi mozdony, újra 22,034 számon. (MÁV tulajdon, nem KM) Ezt a tevékenységét a Hámán Kató Fűtőháznál fejtette ki (majd Bp Északi). 1992-ben teljes nagyjavítást kapott. 2000.07.04: Magyar Vasúttörténeti Park, Tatai út.
Köszönöm szépen a segítséget, most már némileg tisztázódott bennem a dolog.
Mellesleg nincs valakinek valamilyen szép gőzmozdonya MSTS-hez? (Olyan, ami jól ki van dolgozva, még a cabview is, egyszóval amivel tényleg élvezet menni)
A Train Simulator kezelési utasítása tényleg keveset ér, olyan ált. isk. alsó tagozatos szintű műszaki ismereteket ad, de meglehet, hogy annyit sem. (Úgy írták, hogy egy átlag amerikai felnőtt is megértse. :-) De cinikus vagyok ma !)
szoktam játszani az MS Train Simulatorral. Eléggé megszerettem a gőzmozdonyokat, már aránylag értem is a működésüket, már csak egy nagyon tisztázatlan dolog marad. Az a bizonyos Reverser, vagy Johnson bar. Ha valaki tud valami jó oldalt, amin ez érthetően le van írva, lehetőleg jó képekkel, azt megköszönönném. Vagy ha esetleg nagyon unatkozol, le is írhatod ;-)
A google képkeresőjével rá szoktam keresni egy német városra és a Bahn szóra. Tegnap este a " jüterbog bahn " - ra kerestem rá. Néha érdekes dolgokat lehet így találni.
Vajon kisvasutakra is működik ez? ("Bánk Bahn" :))))) )
Ez az. A 22 047 in Jüterbog volt az ismeretlen mozdony. A google képkeresőjével rá szoktam keresni egy német városra és a Bahn szóra. Tegnap este a " jüterbog bahn " - ra kerestem rá. Néha érdekes dolgokat lehet így találni.
Hú jók ezek a képek az 52-esekről! Minap kérdeztem, hogy a lámpa ami meglehetősen szokatlan nálunk az miről származhat? A fotók alapján biztos vagyok benne, hogy a háború után Celldömölkön szolgáló 6 db 52-es egyikéről való a lelkem.
Oda csak jövő tavasszal megy. Ha minden jól megy idén őszre lesz újból üzemkész. Tegnap alkatrészért jártam ott, meg megnézni hogy újít fel egy profi! Van kitől és mit tanulni!
Tegnap én is láttam egy fából készült makettet, egy 424-esét. Megdöbbentő volt, részletesebb mint az eddig látott fém modellek....fotó nem készült sajna. Mondjuk a többi dolog mellett ez már csak a ráadás volt számomra :)
Ma hivott fel Nagy Józsi, hogy a jól sikerült Kecskeméti Kisvasúti Nap sajnálatos lopással zárult. A különvonat visszaérkezése után és az esti zárás között a Kisvasúti Állomás várótermében berendezett kiállítás anyagának nagy része eltünt (magyarul: ellopták) Ezek pótolhatatlan fotóanyagok, fotópályázati anyagok, meghivók, oklevelek, archiv képek, dokumentációk voltak.
Nagy Józsi kérése, hogy ha valakinek van fotója a kiállitásról, az eltünt anyag dokumentálásának segitésére nekem, vagy neki juttassuk el!
Ezenkivül ha valahol felbukkan az anyagból valami, feltétlenül jelezzük, hátha nyomára lehet bukkanni.
1902-ben gyártották a Schweizerische Nordostbahn részére, de már az SBB vette át mint Cm 1. 1907-től az Uerikon-Bauma Bahn-on üzemelt CZm1/2 31-ként. 1948: forgalomból kivonva. 1950: Reservelok. 1974: VHS, Luzern. 1979/80 Wkst Zürich restaurálta, üzemképes nosztalgia üzemi gőzmotorkocsi: 'Bauma'.
Gőzdaruk VI.
Mint ahogyan korábban jeleztem, a gőzdarus sorozatot egy német gőzdaru típussal folytatom, a Krupp-Ardelt 57 tonnás, hattengelyes gépével. Érdekessége számunkra az, hogy a Magyarországon legyártott 45 tonnás emelőképességű győri Wilhelm Pieck daruink a II. Világháború utáni német gőzdaru gyártás legfőbb jellegzetességeit mutatja, hiszen a fődarabok mérete, a daru külsődleges jellege is rendkívüli hasonlóságot mutat. Sajnos a magyarországi 45 tonnás, hattengelyes győri darukból már nem maradt fent, de az XLII. pályaszámú gépet többször is fotóztam a kilencvenes évek elején Rákosrendezőn, illetve Dunakeszin, az utolsó szolgálati helyén, ahol 1994-ben szétvágták.
A német és a magyar verzió között van különbség, és a legfontosabbakat kiemelem:
A nagy horog terhelhetősége a német változaton 57 t, a magyaron 45 t volt.
Utazómenetben a német darut 80 km/h-val lehetett továbbítani, a győri darut 50 km/h-val.
Szállítható és leszerelhető kéményhosszabbítással rendelkezett a német daru; ezeken a fotókon jól megfigyelhetőek (a segédkéményt utazómenetben ill. a turbó mellé az ellensúlyokra erősítették fel):
http://www.drehscheibe-online.de/forum/read.php?f=17&i=30636&t=30636
A különböző alábbi fotógalériák ugyanazt a Krupp-Ardelt darut mutatják akcióban vagy utazómenetben. 1948 és 1949 között összesen 4 darabot építettek belőlük, de meglepő módon a fotók túlnyomó többsége ugyanarról a daruról készült: az 58as pályaszámú (30 80 974 0 035-9) Ludwigshafen-i gépről 1974 és 1977 között (köztük színes felvételek is vannak). A gépet még 1975-ben nagyjavították, majd 1979-ben a többi daruval együtt kivonták a forgalomból (egyes honlap információk szerint a Német Szövetségi Haderő engedélyezte a selejtezését, ahol saját pályaszáma is volt; és ez azért tűnik megalapozottnak, mert a Német Szövetségi Köztársaságról és DB-ről van szó; az évszám pedig 1979!!!), és azóta Sinsheim-i Autó és Technika Múzeumban látható.
További fotók a gépről:
http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/kranwagen/krupp-ardelt/kran-57t/kran-57t.htmhttp://www.wehratalbahn.de/HistorischesAusdemSueden/Historisches10.htm
Bp 2598/1910.11.15 (1'C1'-n2vt) 1910.11.19: MAV TVa 7761 1911: MAV 376,158 1918: SHS 1938: JDZ 50-036 1941.04: MAV 376,158 (1945-1947: szovjet trófea) 1952: MAV 376,613 (R h2t) +1973.06.15 KM tulajdona. Kiállítva Miskolc Tiszai Pályaudvar előtt, mint XII páncélmozdony (sosem volt az). 1998: átadva a horvát múzeumnak. J.Gredelj főműhelyben tárolták 2003-ig, amikor átkerült a Sisak-i VF-hez.
Már régóta dilemmában vagyok pár gőzmozdonyos történet kapcsán.
Miskolcon a pu. előtt a villamos fordulóban volt kiállítva a rendeszváltásig kb egy gőzmozdony. Valamint volt Miskolcnak egy XII. számú páncélvonata. Ezek eltüntek, és nem tudom merre lehetnek.
A páncélvonat 1969-ben épült, és 2 évig járta az országot. Míg a 376, 557 pályaszámű gőzmozdonyt (ez volt kiállítva emlékeim szerint), 1921-ben gyártották a MÁVAG-ban, majd a háború folytán sérüléseket szenvedett, és ezért le akarták már 25 évesen selejtezni. De felújították a Miskolci Fűtőházban, és így további 25 évet azaz 1971-ig szolgált itt. Majd selejtezték. Szerintem után lett kiállítva. Innen állítólag Horvátországba távozott. De most azt nem tudom, hogy a páncélvonat gőzöse, vagy ez a 376-os volt kiállítva, és hová kerültek? Erről nincs pontos információm, és kissé zavaros számomra a dolog.
A képek postafordultával visszajöttek, mert az általam ismert mail cimed már nem él, az itteni meg titkos. Te jössz.
Öööö. Tegnap erre írtam egy választ, de úgy lácc, az indeksz megette. Félelmetes... biztos a fórummotor miatt van. Le a motorokkal, éljen a gőzgép :)))
Szóval, nekem a mélczímem az a blakszta után ilyenkisqkaczjel után a fríímél igazi neve után pont utánhúú. :)))
Nem tudom, melyik címem nem megy, talán a saab900-zal kezdődő. Annak meghalt a mélboksza, és akármit csinálok, nem megy :-O
Végülis nem is baj, működése utolsó napjaiban olyan 300 szpemm érkezett naponta...
Tulajdonképpen nagyon megörültem az előző levelednek (bevallom), az ilyen kis figyelmességek az ember teljesen elbaltázott napját is meg tudják fordítani. Megpróbálok majd gyakrabban jelen lenni (de az utolsó hat hónap nehéz időszak volt), bár Kisvasutas testvértopikhoz néha hozzávakkanok.
Hogy ne csak mindig OFF legyek: nem tudom itt szó volt-e róla, de 394,023 feketére festve elhúz 15 évre a nyíregyházi kisvasútra (és a meglepi: bérlő: Dombrád Önkormányzat, ilyen sem volt még: önkormányzati fenntartású gőzös, MÁV vonalon).
Folytatom a gőzdarus sorozatot is: először egy német gőzdaru lelkivilágáról fogok értekezni, majd egy újabb angol következik.
BlackStarnak is ígértem mindenfélét, nos ami késik, nem múlik.
A képek közül hármon ma is létező, MVP-ben látható gép van: 242,001 303,002 442,013. A negyedik a 411,426 ami innen a vesztőhelyre került.
Elmentek privátban a nagy változatok.
A képeket személyesen az Ernő bácsitól kaptam szkennelésre. 20-30 darabos kötegekben vittem el, majd VISSZA hetente-kéthetente. Kb 900 kép lett igy feldolgozva. Sajnos a képek többségében igen kis méretűek (6x9) voltak, és a 90-es évek elejének megfelelő ős szkennerrel lettek felvive, de legalább nem sűritett (jpg) formátumban.
Régen jelentkeztem már a gőzdarus agybajaimmal idő hiányában, de találtam két rövidfilmet egy angol gőzdaru emléseiről napjainkban, mely gondolom megnyeri tetszésetket. A felvétel érdekessége az, hogy a gőzdaru típusát tekintve megegyezik a Füstiben tárolt XLI. pályaszámú daruval (amit a hidász szaknyelv amúgy is "angoldaru"-nak hív).
>Szerintem ha Manhattanit vagy Luc72-t megkérjük, bedob pár fotót az egykor ott tárolt "24 órás felkészítési idős" gőzmozdonyokról, aztán ki-ki eldöntheti, hogy mettől fogva 24 óra volt az a felkészítési idő :) Jó ember. Nem azt mondtam, hogy csinálták, hanem hogy lehet, hogy pénzt vettek fel érte. Erre céloztam a MÁV BKSz pénzével :-))
Fényképem van, az elhaladó vonatból, a biztonság végett felhúzott ablaknál és közepes minőségű géppel. Az én fényképeimről esetleg a mozdonyok típusa állapítható meg, az állapotuk nem. E héten nem, de jövő héten felteszem őket, mert csak akkor érek rá. (Ez a helyzet, BlackStar, hétfőn keressük egymást!)
Nem eladó sajnos, már beszéltem a telep tulajdonosával. Még másik kettő is van ott, a kerítés mellett jól látható helyen. A képaláírást is érdemes megnézni, nagyjából ugyanezt jelenti :((
>>Fizikailag 1985 körül kezdett elfogyni, de még 2000 körül is megvolt egy vágány.
2000 körül az Árpád hídnál az aluljáró északi oldaláig volt meg egy vágány, az autóparkolónál ért véget. A Vizafogó pályaudvaron 1989 - ben már nem voltak vágányok, de az egész terület 1 méter mélységig fel volt túrva.
Volt egy újságcikkem a vizafógóról, de akkoriban nem volt scannerem és sajna nem is becsültem meg eléggé. Ott csak egy fotó volt, egy lepukkant gőzösről, de maga a cikk az ott tárolt mozdonyokról szólt.
OFF: Gyöngyösön a Morvai féle MEGAMORV volt, ha arra jársz, a hármas bevezető szakasza mellett látod a telephelyet, a kerítésen végig fém M betűk vannak heggesztve. Pár éve a felirat is megvolt a kapu felett, azóta elkopott....
A 328,054 is Vizafogóról került romos állapotban Szombathelyre.
Sopronból (GySEV) az 520,050-t vitték 1980.03.26.-val a zalaszentgróti mozdony tárolóállomásra, ahol akkoriban több mozdonyt is tároltak. Akkoriban (is) az a szóbeszéd járta, hogy vésztartalékként vannak a mozdonyok ott konzerválva. Az 520,050 ezzel szemben fűtőkazánként fejezte be pályafutását.
Acsádon - a szombathelyi motorműhely korszerűsítése okozta helyhiány miatt - ideiglenesen tároltak leállított (selejtezett) kocsikat és mozdonyokat. Erre az időszakra esett az M63 sor. mozdonyok leállítása; ők is Acsádon álldogáltak. (Fotót a leállított mozdonyokról hirtelejében nem találtam.)
328,054 még külső felújítás előtt. Szombathely, 1981. augusztus. A mozdonyt felújítás után először az állomáson, majd a Haladás sportpályánál állították ki.
1984 márciusában költöztünk Vizafogóra, akkor még tologatták a Bobók a teherkocsikat egy jó darabig. Volt egy fílingje, a lakótelepi lakásunk konyhaablakából nézegettem őket. :-) Sajna nem emléxem mikor, de láttam, amikor kiskatonák fogták a sínszálakat, és vitték el. 2000-ben már rég semmi nem volt az állomás vágányzatából, már jó régóta vissza lett vágva a vonal a Róbert Károly körúti híd északi részéig. Most már egész a Plazáig fel vannak szedve a sínek. :-(
Ja, és egészen meglepődtem, még kb. 2000. táján, egy Bobó+Es összeállítás belógott egyszer a volt Láng Gépgyár magasságáig, a Tárért vámraktár területére. Aztán gyorsan el is ment, és több vonat arra nem jött. Na azóta van nálam mindig fotógép. A Lángon belül (ma ABB) viszont járkáltak a saját szerkentyűik később is...
A Jászapáti melletti helyet Jászapáti-Bervának hívták, ezek szerint valami gabonatároló volt, az biztos, hogy katonák őrizték és iparvágány vezetett be. Itt valóban tárolt a MÁV noszi bizottság egy pár megörzendő gépet (gondolom a katonai őrizet megtette széthordás ellen, lohasztotta a szinesfém begyüjtők érdeklődését) Ilyen gép volt a 324,1564' (a mai 324,540) vagy a 424,350 (ő sajnos fűtőgépként végezte) illetve a 411,324.
Vizafogón a MÁV által selejtezett a Közlekedési Múzeum tulajdonába került gépeket tároltak leginkább. (sajnos tételes tárolási listám nincs). Lányi Ernő végig fotózta legtöbbjüket, innen lehet tudni, egy megközelítő állagot. Innen az ország különböző pontjaira, kiállításra kerültek szét a gépek. A 302,610 (109.109) például Gárdonyba. A pontos megszünést nem ismerem, de valahova 1970 körülre tenném. Fizikailag 1985 körül kezdett elfogyni, de még 2000 körül is megvolt egy vágány.
Szerintem ha Manhattanit vagy Luc72-t megkérjük, bedob pár fotót az egykor ott tárolt "24 órás felkészítési idős" gőzmozdonyokról, aztán ki-ki eldöntheti, hogy mettől fogva 24 óra volt az a felkészítési idő :)
Kazánkirály Morvai féle haditechnikai gyüjteményt gazdagítja. Az gyöngyösi volt, de már elmúlt, más cég. A Pintér Műveké a gyűjtemény. http://www.pintermuvek.hu/ Csak a pontosítás végett.
A 375.670-et a MÁV 1988.03.03.-án selejtezte. A Honvédség 1988.03.30.-i dátummal átvette a Táborfalvi Katonai Szállítási Gyűjtemény részére. Innen 1999-ben került át Kecelre, ahol ha jól tudom a Kazánkirály Morvai féle haditechnikai gyüjteményt gazdagítja.
A gépes nyilvántartásunk szerint nem volt honvédségi tulajdonban semmilyen más gőzmozdony. A Polgári Védelemnél viszont igen.