A két "érdekes" kocsiban volt a .00/C jelölés. Az AFC-658 és a BPV-866-ban. A Cummins motorosra .03 pontszámot olvastam valahol egy BNV-re kiállítandó kocsik felsorolásánál, viszont semmi műszaki anyagban nem találtam ilyet. Ezért lehet az is, hogy ott írták el, és valójában a .03 az .02. Ez közelebb állna a valósághoz, és
akkor meg lenne a három féle változat, és pont. (284.00, 01, 02)
Elmélkedés:
Feltételezem, hogy egy adott - különleges - busz felépítése előtt készítették el a műszaki leírást, amelyben rögzítik a készítendő kocsi eltéréseit úgymond a széria változattól. Utána megépítették a buszt ennek figyelembe vételével. Ha ezt nulláról kezdik akkor O.K.
Viszont, ha a folyamatosan készülő kocsik közül kivesznek egyet a sorból, és azt mondják, hogy innentől ezt ennek a műszaki leírásnak az alapján építjük tovább, akkor előfordulhatott-e az, hogy hiába írtak a műszaki leírásra típusként 284.01-et, amikor a vázak számozása már megtörtént 284.00-ra? Pláne, hogy az eltérés a mellső tengely, a három vontatást jelző lámpa, a GM3-80-as váltó és az ebből fakadó műszerezési változásokban nagyjából az egész kocsin kimerül.....
De kettőnek az alvázszáma is állítólag 284.02, és ez pont az a kettő, amelyiknek a fenékváza is nagy valószínűséggel el kellett térjen a többitől. Az egyikben a váltó, a másikban a motor miatt.
Csepel-Művek Magyarország pedig készített sok egyforma, meg kettő eltérő fenékvázat a 284-es nullsorozatnak, és elegánsan beszámozta őket .00 és .02 altípusba. Attól, hogy az egyiknek - nevezetesen a .01-nek - az első futóműve is eltérő volt, nem hatódtak meg és a számbeütő Béla-bácsi abba is a .02-est verte bele. Mondom ezt úgy, hogy a sorrenddel máig nem vagyok tisztába, hogy a két "más" a sorban hol helyezkedik el.
Mielőtt elhinnénk ezt az okfejtést, teszek bele mégegy ismert svédcsavart. :))
Elkészültek a 284-esek a soron, és ellátták őket adattáblával. Én nem tudom, hogy ez hogyan működött, de esetünkben ott is porszem csúszott a gépezetbe. Ugyanis "Számbeütő Mari-néni az Ikarusban" (OFF:nevezem most így, nagy tisztelettel és kis iróniával ON) megkapta az adathalmazt és elkezdte gyártani az adattáblákat, de sajnos belekeveredett. Amennyiben már a gyárban a típus rovatba a két különlegesnél 284.00/C típusjelet üttettek be vele, akkor meg is oldódhatna a rejtély, mert a fentebb vízionált csepeli tévedést figyelembe véve annak a kettőnek az alvázszáma 284.02-vel kezdődik.
DE akkor mi a f@szért vert 284.01-et egy totál snassz 284.00 (AOC-051) táblájába, ahol még az alvázszámok sem mások a szériától????
Valószínűleg tudhatta, hogy lesznek majd ilyen elvetemültek, akik a távoli jövőben majd ki szeretnék bogozni a szálakat, és nehogy má' olyan egyszerű dolguk legyen :D
Ez mind persze a fantáziám szüleménye a rendelkezésre álló adatok ismeretében., tehát nem biztos, hogyígy történt. De, ha nem így, akkor HOGYAN?