Nyissd ki a farát, és a ventillátor feletti kereszttartón a kiegyenlítő tartály mellett kéne lenni az egyik számnak. A másikat meg az adagoló melletti (al)vázvégen keresd függőleges helyzetben, de nem veled szemben, hanem oldalt. Reményeink szerint nagyjából ugyanoda rakták a számokat. Azért jól nézz körül, valamit csak találsz... :))
Debreceni kartácsaink is tegyék ezt, ha van rá ingerenciájuk és persze lehetőségük.
Egy másik BNV-n pedig a trolit és a háromajtós K3-at mutatták be. Úgy nézett ki a sor, hogy 500-as midibuszok, 284.K3, 664.58, 284T, 411.K4. Ez a 83-as BNV?
Hát igen... Vajon a Karosa próbázott bármivel is Amerikában......? Mégis mi sorvadtunk el érdekes módon a nagy büdös irisbus csoportban, amaz meg él, mint Marci Hevesen! Na ettől forr igazán a vérem!
Szerintem a sorrendet soha nem fogjuk megtudni, mivel egyrészt egy busznak akár 3 száma is van, másrészt a buszok több mint felét elbontották már. Sőt, úgylátszik, hogy a fenékvázak sorrendje nem egyezik a kész buszokéval.
Van ez a 284.K1.001.86 alvázszám, ami a berlini próbakocsié volt. Ez vagy átszámozás, vagy kitalált dolog, de a valósághoz sok köze nincs...
Az biztos, hogy a K2-es az első 1981-ből, az 1982-es BNV-n állították ki, 1996-2001 között volt Alba Volán állományban. Valaki kérdezte, hogy mi volt elé írva a táblán:
IKARUS 284 TÍPUSÚ FARMOTOROS CSUKLÓS AUTÓBUSZ Hosszúság: 17 930 mm (?) Szélesség: 2 500 mm Magasság: 2 850 mm (?) Hasznos terhelés: 12 600 kg Össz. gördülő tömeg: 26 000 kg Ülő utasok száma: 42 fő Álló utasok száma: 143 fő Motor teljesítmény: Rába D2156 MTU 191 kW
A (?)-nél nem láthatóak rendesen a számok, és német, angol, orosz nyelven is olvasható volt a szöveg.
A trolit 1988-ban értékesítették (forrás: GL), de HB oldalán az olvasom, hogy 1991.01.02-től 1995.08.11-ig volt BKV állományban, 1991. 03 óta van leállítva. 1998 és 1991 között ki volt a tulajdonosa?
Betettél korábban az 51679-es hozzászólásodban két képet az AOC-051esről Dunaújban viszont a listádban 3.nak írod az adattáblán 8.ként szerepel.TYP-SZÉRIA 284.01,1984.ALVÁZSZÁM:284 00-84 10-0008.Most akkor,hogyis van ez?
A BPV számát nem tudom, az AFC-é amit ismerek az pedig nem illik a sorba. A JOY-222-ben is egyezik a két szám nem? Vagyis ő a 6. 0225 topictárs is kukkanthatna egyet a motortérbe! A debreceni kocsiknak kéne alaposan utánajárni.
Az én forrásom alapján az Ikarusos sorrend tűnik kibogozhatónak, de két 4-es van benne, a K2 meg 9-es :((
284-84-001 BX 02-06 ANY-797 (284.K3)
284-84-002 BX 56-91 BPY-149 (284.01)
284-84-003 BX 56-90 AOC-051 (284.01)
284-84-004 BX 63-39 AOC-093 (284.0. )
284-84-004 BX 46-79 BPA-121 (284.00)
284-84-005 BZ 28-20 AFC-658 (284.02) 284.00/C
284-84-006 BX 55-11 BPY-150 (284.00)
284-84-007 BX 34-07 BPV-140 (284.00)
284-84-008 BPV-866 (284.03) 284.00/C
284-85-009 AIJ-229 (284.K2)
A csepeli meg totál káosz, ki sem lehet bogozni. Ott csak az a biztos, amit valamelyikünk saját szemével látott, vagyis talán 4-8-ig. Nálam 5-ös a BPY-149 és az AOC-093 is, ráadásul nem havi bontásban vannnak...
Amikor ezeket tervezték, akkor még '83/84-ben a hagyományos típusok leváltására szánták őket.
Most eltekintve a párhuzamosan fejlesztett 400-asoktól, a leváltandó típusok zöme a baráti relációban üzemelt. Az akkori a termelés gerince a belföld(BKV+volán)-orosz-NDK gyártás volt. Ezeknek a pénztárcájához illő részegységekben kellett ugyi gondolkodni, viszont a ZF-Ecomat és a Voith meg a Cummins, nem tartozott az ócsó tömegkategóriába.
A ZF váltók tömegével csak '85 után jelentek meg belföldön, akkor is csak a BKV-nál. A Voith-DIWA meg még később.
A coccialista ipar mit tudott csinálni?
Először is 1978-óta orosz-magyar kooperációban "feltaláltuk" a GM3-80-as csodát, amit ekkorra már sorozatban pakoltak a 260.18 és 280.18 típusokba. Gondolom a szovjet elvtársak megelégedésére ilyennel tervezték majdan sorozatban gyártani az AFC-658-féle kialakítású 284.02-es típust.
Ezzel szemben belföldön gazdagon el voltunk áraszva a Prága 2M70-es hidromechanikus hajtóművekkel, de a Ceskoslovensko Narodny Podnik előremutató fejlesztései között szerepelt a P.2M80 mellett egy hidraulikus lassítófékkel felszerelt típus sorozatgyártása is. Ez volt a Prága 4AB-110, ami gondolom némileg (közép-)Európa komform(abb) lehetett a ruszkinál (részletesen nem ismerem). Talán arra készültek, ha a sorozatgyártás beindul, akkor ezzel a típussal ki lehet majd váltani a jó öreg P.2M70-es típust.
Nnnna, ilyen körülmények között készültek a 284-esek sorozatgyártására.
Kitalálták a 284.00, és 01-es típusokat a belföldi megrendelők számára. Gondolom 284.00 BKV, 284.01 volán, valamint az orosz 284.02-est. Ezekhez 1984-ben készült dokumentáció is.
A 284.00 kezelési utasítását lefordították német nyelvre 1986-ban a próbakocsihoz.
Közben fordult egyet a világ, de a gyártmányszerkesztés üzemelt tovább.
Elérhetővé váltak nagy számban a ZF és Voith automata sebességváltók, amelyeknek megfelelően átdolgozták a belföldre, majd az orosz piacra szánt változatokat is.
Még elkészült a 284.03 dokumentációja 1986-ban mint BKV-volán relációba szánt típus, de az 1987-re betervezett 284.03 BKV, 284.04 volán és a 284.05 orosz változatokat már törölték. Gondolom ezek lettek volna a nyugati váltókkal átdolgozott altípusok.
Itt jönnek képbe a fentebb figyelmen kívül hagyott négyszázasok, amelyek keresztül húzták a 284-esek további fejlődését.
Ez megint csak egy eszmefuttatás, talán egy lehetséges verzió. De senki ne vegyekészpénznek, mert én nem voltam ott 12 évesen az Ikarusban, de mégcsak nem is ismerek (sajnos) olyan valakit aki ott dolgozott. Csak fantáziálok. :))
Lassan elkészülök a vBushoz a 284-es modelljével. Szeretnék bele tenni gyári táblát, és ehhez szükségem lenne a gyári tábla méretére, illetve ha valakinek van használható fotója a BPY-150-es táblájáról, és megengedi, hogy textúraként felhasználjam: e-mailem publikus ;)
Namost ha az AFC-t 284.02-nek akkor ő következne szám szerint a sorrendben, vagy nem feltétlenül? Mert a 0009-es elvileg a BPV-866 (284.02-84.12-0009). Másik kérdés, BPY-150 és a BPA között mi tölti ki a lyukat?
A BNV-s táblán a motor és a váltótípus nem olvasható?
Találtam két prospektust, az egyik a 284.K3-asról szól, bár így nincs ráírva, de csak az volt három ajtós.
Ebben motor: Rába-MAN D2156 MKT6U / ZF4 HP600
ahogy nézem elég korrektül eltalálták még a LIAZ tengelyt is :))
A másikban a motor Cummins L104 / ZF4 HP600. A rajtuk levő fotó a K2-es egyikhez sem passzol, viszont a fölsőnél legalább három ajtós jellegrajzot tettek be.
BPV-140-nél találtam olyat, hogy 1989-ben D2356-os motorral került Pécsre az Ik-tól. Ez milyen színű volt vajon BX 34-07 korában Sárga???????
A kezelési utasítások szerint csak a váltótípusban lett volna különbség meg a .03-nál más az áttétel. A gyártmánydokumentációs kiadványok listájából azt lehet kihámozni, hogy:
284.00, 01 Belföld
284.02 Szu.
284.03 BKV-Volán (?????)
Eddig én makacsul kötöttem az ebet a karóhoz, hogy az AFC-658 az 284.01, mert a műszaki leírás adatai egyértelműen ráillenek. De mi van, ha azon van elírva a típusszám? A buszban ugyanis 284.02 az alvázszám, a kezelési utasításban 284.02-nél szerepel a ruszki váltó (igaz a Liaz tengelyt nem találták el) és ebben a kiadvány listában is a 284.02-es a CCCP relációba szánt típus.
Ez alapján 284.01 vs 284.02 => 1 : 3 tehát AFC-658 = 284.02, és egyedül kéne ilyennek lennie.
A fenti okfejtést látszik igazolni torqmatic kartács BPI-149-re vonatkozó 284.01-es alvázszáma, és az AOC-051 tábláján talált 284.01 típusszám. Ezek lehettek eredetileg a Volán mintakocsik esetleg talán P.4AB-110 váltóval. (tipp)