Stolpmünde (mostani Lengyelország Ustka) magasságában egy közelben tartózkodó, vadászatban nem sok teljesítményt felmutató Balti Flotta kötelékéhez tartozó szovjet S-13 jelű tengeralattjáró a kivilágított hajóra 3 torpedót lőtt ki.
Sajnos a hajón légvédelmi fegyverek is voltak és nem volt kórházhajóként feltüntetve, ráadásul katonákat is szállított a civilek mellett. Ennél fogva semmi féle védelmet nem élvezhetett bizonyos nemzetközi egyezményes szabályozások szerint.
Így süllyesztették el a civilekkel együtt a Wilhelm Gustloff hajót.
A német mentőegységek sajnos nem túl sok túlélőt mentettek ki. A T-36-os torpedónaszád 564, a Löve romboló pedig 472 embert mentett ki. Az M387 aknanaszád 98, az M375 aknanaszád 43, az M341 aknanaszád 37, a Göttingen gőzhajó 28, a TF19 torpedónaszád 7, a Gotland tengeri hajó 2 embert és végül a V1703-as őrnaszád 1 kisgyermeket mentett ki.
Az adatok a Heinz Schön kutatásaiból származnak. Ezekben az adatokban az is szerepel, hogy a civileket is szállító Wilhelm Gustloff elvesztése 9343 emberi életet követelt. Rengeteg ártatlan csecsemő és kisgyermek veszett oda a jeges vízbe.
A Wilhelm Gustlof olyan csapatszállító volt amin civilek is voltak. Volt még két másik csapatszállító is amit a WG.-val nagyjából egy időben süllyesztettek el, némileg kevesebb áldozattal.
Az Estonia esete meg erősen korrelál a békeidős harci indíttatású cselekedet felé az idő múlásával és egyre mélyebb elemzések által. Pont mint az Izrael feletti MALÉV gép esete, mely sajtó szerint egyszer csak putty, leesett érthetetlenül.
Nekem Gönyűnél sikerült pénteken elkapni őket. Sajnos tegnap egész délelőtt le volt zárva a hajózás a bősi felvízcsatornán a 40-50km/h-s szél miatt. Ebéd után, mikor elindult a forgalom, már nem volt időm kimenni és a zsilipelést lefényképezni.