"Netes foglalásnál is tudsz kérni ablak/folyosó, illetve asztal mellé jegyet."
Az igaz, de ha nem talál olyan jegyet, akkor nem hívja fel a figyelmet, hogy nem ablak mellé adja, hanem ugyanúgy írja, hogy "a kérésének megfelelően teljesíthető", ami nem igaz.
"Szeged más tészta: van óránként vonat, az szerintem teljesen OK"
Ott csak a roncstelepre való kocsikon lehetne mit javítani. Az IC lenne az alap szint.
mpwzrt: Jött Sásd(!), ami már azért elég nehezen volt magyarázható
A leginkább magyarázható: egyrészt ott volt a kereszt, másrészt a távolabbi kisvárosok gyors pesti kapcsolatát érdemes támogatni.
a végén Pincehely
Ez már leginkább annak volt köszönhető, hogy mesterségesen belazíttatták a menetrendjét, hogy a pécsi vasutasok az IC-ről is át tudjanak szállni Kaposvárra (és ehhez meg az RKI-nál is asszisztáltak - végül is, legalább lehet támogatni a pécsi expresszbuszokat...), és annyira laza volt a menetidő, hogy belefért plusz megállás, de még így is 6-8 perceket szokott állni a vonat Dombóváron Pécs felé indulásra...
és ha jól hallottam még Tolna-Mözst ill. Szakály-Högyészt is akarták, de ezt sikerült elkerülni....
Az előbbi nehezen elképzelhető, mert az a "szekszárdi" vonalon van :)
A gond csak az, hogy amiből az embereknek ma egyre kevesebb van, az az idő.
Ez azért elég mesterségesen szított dolog. Nem fog semmi azon a félórán múlni, hidd el...
Márpedig ha autóval, kényelmesen, Julika, Marika néni szövegeinek hallgatása nélkül, rugalmasan kb. ugyanannyiból le lehet jutni, akkor azt választják.
Nem kellett volna felnyomni az egekbe a vonatjegy árát...
Régóta hiányolom a vasútnál azt a fajta gondolkodást, amely arról szólna, hogy a vasút szolgáltat(!), mint mondjuk egy Railjeten. Ha éhes vagyok, tudjak enni, ha szomjas, inni.
A "vasút", mint önálló (szolgáltató) cég nem létezik: mindent az állam(i kisevezetők) döntenek el: hol jár, milyen menetrenddel, milyen tarifával, milyen szolgáltatással. Az étkezőkocsikat pl. mindenképpen vissza kellene állítani, ha szolgáltatni akarna az állam és nem a januártól elinduló Flixbus szekerét tolni...
Oda tudjak jegyet foglalni, ahova szeretnék, nem pedig 10x visszaváltani a helyjegyet a neten, mire végre a 11-ediket nem az asztal mellé adja. Azért titkon remélem, ez lesz majd a jövő.
Utóbbiban már ez a jelen. Netes foglalásnál is tudsz kérni ablak/folyosó, illetve asztal mellé jegyet.
(Még ilyenebb egyébként Szeged, ha egy összehasonlítást nézünk).
Szeged más tészta: van óránként vonat, az szerintem teljesen OK - az, hogy 10 perccel hosszabb, mint az egykori IC, pedig nem számít, csak ha beszuggerálod magadnak, hogy "jaj, nincs időm"...
Persze, Kaposvárnál mindez jogos (bár a politikai kommunikáció alapján sokáig azt hittük, hogy az valami metropolisz), anno egy BZ repített minket a dombóvári átszálláshoz, érdekes élmény volt, most nem tudom mi jár. Nyilván az "igényes" forgalom jó része ezt nem választja, választotta.
Pécs kapcsán érdekes, amikor még a 2000-es évek legelején elkezdtem az egyetem miatt rendszeresen lejárogatni, 2:25 volt a menetidő, ami akkor teljesen versenyképes volt a 6-os úttal, Szentlőrincen kívül nem állt meg sehol (de ott is azt hiszem csak egyvágány-kétvágány ok miatt).
Boldogan, örömmel használtuk a vonatot. Utána egyre több polgármester/országgyűlési képviselő lobbizta ki magának, hogy az ő településén is álljon meg a vonat. Jött Dombóvár, jó. Jött Sárbogárd, na jó. Jött Sásd(!), ami már azért elég nehezen volt magyarázható, a végén Pincehely, és ha jól hallottam még Tolna-Mözst ill. Szakály-Högyészt is akarták, de ezt sikerült elkerülni....
Közben megépült az autópálya, lekerült a vonatról az étkezőkocsi, a menetidő pedig szépen felment 3 óra közelébe. Ez nyilván egytől egyik megmagyarázható vonatkereszttel, politikával, menetvonallal, ami rendben is van.
A gond csak az, hogy amiből az embereknek ma egyre kevesebb van, az az idő. Márpedig ha autóval, kényelmesen, Julika, Marika néni szövegeinek hallgatása nélkül, rugalmasan kb. ugyanannyiból le lehet jutni, akkor azt választják. (Nyilván így is vannak rajta elegen, de érdekes lenne megnézni, abból mennyi a TELJES jegyet fizető utas, nem pedig a diák/nyugdíjas). Régóta hiányolom a vasútnál azt a fajta gondolkodást, amely arról szólna, hogy a vasút szolgáltat(!), mint mondjuk egy Railjeten. Ha éhes vagyok, tudjak enni, ha szomjas, inni. Ha nem akarom Cilike magánéletét egy 4-es egymás melletti székben ülve 2.5 órán át végighallgatni, tudjak jegyet venni egy csendes, premium kocsiba. Oda tudjak jegyet foglalni, ahova szeretnék, nem pedig 10x visszaváltani a helyjegyet a neten, mire végre a 11-ediket nem az asztal mellé adja. Azért titkon remélem, ez lesz majd a jövő. (Még ilyenebb egyébként Szeged, ha egy összehasonlítást nézünk).
Benzinmotor esetében, úgy tudom, már rég nem ajánlott az álló helyzetű, alapjárati melegítés. A benzines üzemi fordulattartománya magasabb, alapjáraton az olajnyomás nem is biztos, hogy felépül annyira, hogy rendes kenés legyen a hideg kenőanyag mellett. Dízelnél azért más a helyzet, ott az alacsonyabb üzemi fordulat jellemző nagy nyomatékkal, rendes kenés nélkül ez nem egészséges, nagyon hideg motornál még a robbanás sem a "helyén" történik - dízellel még meleg időben sem illik "kilőni" rögtön a kulcs elfordítása után. De a hosszas álló helyzetű melegítés mindenképp elhúzza a bemelegedést, és a túl dús keverék gyilkolja a korszerű motorokat, katalizátorokat.
A gyerekek Budaőrsön laknak. A lakótelepen, nem a hegyódalban :-). Kirándultunk a Törökugratóra, onnan lefelé sétálva vannak a szép házak. Semmi zaj nincs.
Persze, hogy komolyan kérdeztem. Egyszer olvastam egy Volvo motor kezelési utasítását és abban benne volt, hogy nem kell álló helyzetben melegíteni. Csak arra kell figyelni, hogy optimális, de alacsony fordulatszámon fusson a motor az első 10 percben.
Nem tudom, hogy komolyan kérdezed-e, ha igen, akkor:
Üzemmeleg motor - maximális hatásfok, tehát kisebb fogyasztás, és ettől függetlenül is kisebb környezeti terhelés, és nem utolsó sorban kisebb kopás, hosszabb motor élettartam és kenőanyag-csere periódus.
Meleg motorral indul - rövidebb munkaidő a személyzetnek, nincs előmelegítési idő (még ha saját üzemanyaggal melegít elő, ahhoz képest is, hisz automatizálható, távvezérelhető)
Meleg motor- meleg utastér, nincs szükség előfűtésre.
Röviden: kinyit, beszáll, beindít és már indulhat is, a lehető legkevesebb "zaj és füst" mellett.
A dízelmotor hideg terhelése az élettartamot rövidíti. Az indítás utáni bemelegítés zajos, füstös. Ennek idejét csökkentik a hűtővíz melegen tartásával. Ilyen előmelegítő berendezést először tűzoltóautókban láttam. Ott ugyanis nincs idő a melegítésre, ezért az átlagos teherautókhoz képest feleannyi üzemóra után már felújításra szorulnak.
A Csörgőt a túlsó parton is lehetett hallani, amikor nem volt túl meleg. De a kedvencem a vitaminpótló Szergej volt. Elfelejtettem a számát, de a Balaton közepén is lehetett látni, amikor elindult.
A látványterven az állomás vágányok felőli (!!!!) oldalán lenne a buszpályaudvar, és a peronos vágányok száma 7-ről 3-ra lenne csökkentve! A látványtervek máshol azért többé-kevésbé hasonlítanak a majdani állapotra, de ha ez így lenne, akkor az eléggé durva lenne! :(
Hasonló volt Győrben, az ÉDÁSZ belterületi szolgálati lakásai kapcsán. A tolatómozdonyok az ablakok alatt berregtek, mikor nem volt munka. Én akkor csak egytollú fejlesztőmérnök voltam, az osztályvezetőmet érintette erősen a berregés. A párttitkár et. is ott lakott, lett megoldás :-)
Ha már itt tartunk! Németben egy kisállomáson voltam, beérkezett a dízel motorvonat, amivel jöttünk. Ott állt egy másik, valószínűleg éjszakára is. Be volt dugva a konnektorba.