Kevés a konkrét info, a műszaki átalakítás módszereire és az üzemelési tapasztalatokra vonatkólag, az egyes dieselmotor típusok különböző érzékenységéről nem is beszélve
Általában 10% hto vagy keró,ez a téli-nyári arány. De szoktam menni 100% használt étolival is ha elfogy a 10%-os.
Az egyik barátom mesélte,hogy ő találkozott egy haverjával akinek az ismerősének ugyanolyan autója van mint nekem és a haver 1,5év alatt már 95000km-t ment pont ilyen keverési aránnyal. :)
Én már cseréltem tömitést az adagolón ilyen probléma miatt. Az eredeti tömitéseket a gázolaj megkeményiti, viszont amikor megkapják a bio anyagot teljesen felpuhulnak és nyúlóssá válnak mint a rágógumi. A tank beöntő nyílásának a gumitömitésénél is ezt tapasztaltam. Ezt a jelenséget már itt a fórumon más valaki is tapasztalta. Kisérletem alapján ha vadi új tömitést teszek étolajba nincs felpuhulás viszont ha használt gázolajos tömitést tettem étolajba akkor az egy idő után elkezd felpuhulni és szétmállni.
Folyamatosan 100% napraforgóval autózgattam nyáron, most viszont van egy kis gondom, folyik az adagolóm, a ház tömítés fáradt el. Hogy mennyire függ össze a növényolajjal nem tudni, mert ismeretlen futással vettem annak idején. Most kell valami adagolós, aki széthúzza.
Megtisztelsz a kérdéseddel! Szerintem típus és elhasználtságfüggő az ideális arány amennyiben kánikulát feltételezünk 20fokos reggi hőmérséklettel. Amit általában el lehet mondani, hogy a hidegindítás a döntő. Amit elfogadhatónak tartasz hidegindításkor az melegen el fog fogyni rendben, főleg ha van üzemanyag előmelegítő az autóban. Én a 2100-as turbódízel autómba hosszú útra nagy melegben 75-25% (VIVIOL-GÁZOLAJ) arányt preferáltam gyárilag szerelt előmelegítővel.
-Bár a kérdésed nem erre vonatkozott, de legjobb megoldás a két tankos rendszer. Ezt úgy érdemes kiépíteni, hogy önnálló üzemanyagszűrőt kap az alternatív és a hivatalos anyag és utána van beépítve az irányváltó szelep. A célszerűségét az adja ennek a megoldásnak, hogy csak az adagolóban lévő mennyiségnek kell cserélődni ami nem sok, hiszen az adagoló eléggé tele van alkatrésszel, nincs jelentős szabad tér benne. Az utca végén átkapcsolsz gázolajra hazafelé jövet és biztosított a reggeli zavartalan hidegindítás. A reggeli indulást követően az utca végén pedig visszakapcsolhatsz a gazdaságosra.
A hőcserélővel kapcsolatban: Én egy a motorból kilépő kisvízköri vízcsövem (ez azonnal melegszik hidegindítás után!) átmérőjét megmértem. Egy azonos méretű vascsőre vékonyfalú rézcsövet tekertem és ebbe a réz csőkígyóba bújtattam a vízcsövet. Ezt kívülről azbeszszövettel és alufóliával szigeteltem. Kiválóan fűtötte az üzemanyagot az öreg Golfomban úgy, hogy télen az üzemanyagszűrő is kapott szigetelést. Ha a jobb oldali küszöbben viszed hátra a visszafolyóágat és nem a kocsi alján akkor további előnyöket tapasztalhatsz. Két bal oldali küszöb lerohad mire a jobbnak gondja lesz. Kiszárad a meleg csőtől! Télen nem áll meg rajta a hó és a jég és nem utolsó sorban melegebben ér vissza a tankba az üzemanyag. Ezt még azzal lehet megfejelni, ha az előre jövő ággal egybeszigeteled és az melegszik addig is amíg a motortérbe ér. Bocs a szómenésért! Jó olyan emberekkel beszélni a témáról akiknek nem mindegy, hogy mennyi az üzemanyag ára és saját kezükkel is hozzá mernek nyúlni egy olajos alkatrészhez!
Szerintem a feles bolti keverés még elmegy, akkor nem rángatott melegben csak a téli hidegben a beindítás után. Persze még feles keverésnél is füstöl rendesen hidegen a motor.
Jártam már úgy, hogy hidegindítás után felpörgött és leállt a motor a tiszta tacskósüza miatt. Amikor megpróbáltam gázzal beavatkozni, a leállás határáról nagyon erős kopogással jött vissza a motor és ijesztő volt ez a fordulathullámzás hideg motornál aminek közismerten nem használ ez az igénybevétel. Azóta ilyet nem tennék (100%os anyag) annak ellenére, hogy melegen megy az autó elfogadhatóan. 30 éves sofőri tapasztalat alapján hidegen a nagy gázadást és turbós autónál a turbó visszahűtése nélküli leállítást elkerülöm.
"De azt azért nem hinném hogy ilyen esetben nagyobb nyomás lenne a hengerben mint terheléses üzemben, nekem egy kicsit hihetetlen hogy emiatt kitolná a nyomás a hengerfejtömítést."
Azt én sem tudom, hogy kitolja, vagy sem, de itt az lehet a kérdés, hogy hogyan megy végbe az égés. A belsőégésű motorokban normális működés estén irányított _gyorségéssel_ ég az üzemanyag (ami gázolaj/benzin és levegő keveréke!) Bizonyos helyzetekben felléphet detonációs égés ( ilyen a benzines motorok csörgése ), aminél az égés sebessége többszörösen meghaladja a gyorségés sebességét. Ilyenkor igen magas és ütésszerű nyomás jön létre, ami károsíthatja szerkezeti egységeket. (pl. hf töm)
"Egy esetben tudom elképzelni, ha annyi folyadék marad az égéstérben (ami ugye összenyomhatatlan), hogy sűrítési ütemben qrva nagy nyomás alakul ki. így járnak pl. víz beszivárgás esetén a motorok."
Nem tud benne maradni, kipufogó ütemben kitolja. Ha több folyadék kerül a hengerbe, mint amekkora az egéstér térfogata, akkor úgynevezett folyadékütést kap a motor, ilyenkor jellemzően a hajtókar hajlik el, ha egyébként ép a tömítés, az ki szokta bírni.
Nem tudom, mivel lement a golaj ára, abbahagytam a biodízelt.
Nem értettem mitől van a jelenség, én egyszerűen arra fogtam hogy túl jól ment az autó, ami igaz is volt, persze ez nem volt egy elmélyült magyarázat.
Szerintem a jelenség inkább tiszta vagy majdnem tiszta anyaggal jelentkezik, ott érezhetően megváltozik a motor viselkedése, és nem feltétlen jó irányba...
A rángatózó motor nem tesz jót semminek az tény, sőt, az elégtelen égés miatt sok elégetlen matyi marad a hengerben, és lemegy a kartellba, összetrutyizza a motorolajat, ez tény, ezért kell keverni vagy fűteni, a lényeg hogy szépen el tudjon égni rángatózás és füst nélkül.
De azt azért nem hinném hogy ilyen esetben nagyobb nyomás lenne a hengerben mint terheléses üzemben, nekem egy kicsit hihetetlen hogy emiatt kitolná a nyomás a hengerfejtömítést.
Egy esetben tudom elképzelni, ha annyi folyadék marad az égéstérben (ami ugye összenyomhatatlan), hogy sűrítési ütemben qrva nagy nyomás alakul ki. így járnak pl. víz beszivárgás esetén a motorok.
Mindenesetre elég városi legenda szagú a dolog, de majd a szerelő topictársak megmondják.
Vigyázz a 100%-os anyaggal! Mivel nem tudja beállítani a fordulatot hidegen, sőt ha kicsit kopott az adagoló akkor melegen sem, elkezdi a rángatást. Amikor le akar állni odatesz az adagoló és a hideg motor néhány ütemre olyan üzemanyagmennyiséget kap, hogy károsodhat a hengerfej, vagy Golfoknál láttam olyat, hogy kitolta a hengerfejtömítést. Többet károsodik a motor mint amit megtakarítasz. Ha elindulsz 1000 km-re és melegen kidolgozod az egész tankot csak akkor tegyél bele ilyen töményet! A mindennapokban bajt csinál.
De hogy néz ki egy ilyen hőcserélő és miből készül? gondolom olyan mint a vizhűtő vagy mint az interculer hűtője :) vagy tévedek? Esetleg pont forditva melegíti a löttyöt?
Tegyetek be a rendszerbe egy hőcserélőt,mert a sűrű anyagot az adagoló nem tudja gyorsan szabályozni és ezért van füstölés,rángatás,hullámzó alapjárat stb.
A meleg étoli a szűrőn is jobban átjön.
A mercinél mikor a viz 40c körűl van,az étoli 25-30c-os és ekkor megszűnik minden nemkivánatos jelenség.
Ha megtalálom felteszem a sűrűség/hőmérséklet görbét.
Valami nem tetszett a motornak a 100%-os anyaggal, adnom kellett hozzá 1 liter benzint és 10 liter gázolajat. A probléma az volt, hogy 1800-as fordulat környékén még melegen is rángatott a motor. Magasabb fordulaton nem volt probléma, csak egy szűk fordulatszám tartmányban. A higgítás után úgy érzem most nem rángat, de azóta csak 10km-ert mentem, úgyhogy majd kiderül, hogy jó lett-e.
Új tapasztalat: 100% vivol-t most kapott először a bx, nagyon szereti, megtáltosodott a gép tőle, eddig csak max 50%-ban volt benne.
Mondjuk azért hidegen indítva kb fél percig akkora fehér füstöt nyom, hogy pánik szerüen menekülök onnan, mert nagyon büdi :))) Melegen semmi füstje nincs.
Nekem gyári van, mostanág szereltem vissza. Ég és föld, igaz magas fordulaton visszafogja valamennyit a gépet, de a fojtogató lángosszag helyett már csak palacsinta parfüm érződik a kocsi mögött.
Na de tényleg. Abban reménykendék, hogy az alapjáraton tapasztalható fehér füstölést csökkentené + a szagot is, és ez így együtt a városi használatot sokkal elfogadhatóbbá tenné.
40...60ezer körül lehet szerezni új katalizátorokat, aztán lehet beújítanék. De ha valakinek van olyan tapasztalata, hogy nem számít semmit, akkor most nem költeném erre a maradék pénzem. Majd máskor bukom be:))))
Hpg: Miért ekkora probléma a szag? Az elmúlt két évben sehol semmilyen hír nem jelent meg arról, hogy a pénzügyőrség üzemanyag miatt eljárást indított volna magánszemély ellen.
Mivel kezőnek tűnsz, és a kérdésed alapján nem is nagyon olvastál vissza - amiért jár egy ejnye - azért elárulom egy katalizátor rengeteget segít a szag ellen. Nem 100%-os ugyan, de ha nem padlógázzal tépsz el a fináncok orra előtt, akkor elég nagy biztonságot jelent...