"1934-ben a kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 70 846/1934. számú rendelete a Budapesttől Püspökladányig húzódó szakaszát elsőrendű főúttá nyilvánította, a maival egyező 4-es útszámozással [utána a 4-es főút Biharkeresztesig folytatódott]. Püspökladánytól Debrecenig tartó mai szakasza akkor másodrendű főútként az amúgy egészen Beregsurányig vezető 37-es főút része lett, míg a Debrecentől északra eső szakasz szintén másodrendű főútként a Berettyóújfalutól Záhonyig vezető 36-os főút része lett."
"A második világháború idején, az első és második bécsi döntések utáni időszakban szükségessé vált a korabeli 4-es főút meghosszabbítása az igen jelentős kiterjedésű visszacsatolt, partiumi és erdélyi területeken: azokban az években a Berettyóújfalutól Nagyvárad-Bánffyhunyad-Kolozsvár-Dés-Szeretfalva-Szászrégen-Maroshévíz-Csíkszereda-Sepsiszentgyörgy-Kökös felé továbbvezető útvonal is ezt az útszámozást viselte."
A két város nagyjából azonos lakosú. Nagyvárad 196400 (2011), Debrecen 202402 (2019) lakosú. A múltban sem volt nagyobb Nagyvárad. 1900-ban 47018, Debrecenben 73878 lakója volt. Az tény. Nagyvárad gyorsabban gyarapodott. 1992-ben volt a legnépesebb, 222000 fővel. AZóta viszont folyamatosan apad a lakosság száma. Hasonló a helyzet Debrecennel is, ott 1990-ben laktak a legtöbben, 212000-en. Debrecen területe több mint 3-szorosa Nagyváradnak.De lényegtelen is. Ha már számozzák az utakat, akkor ne a múlt miatt, hanem amennyire lehet, logikusan tegyék.
A Debrecen-Nyíregyháza szakasz négysávúsításáról olvastam valahol. De talán hamarabb megvalósul a Hajdúszoboszló-Debrecen 2x2 sávon. De gondolom ezekből sem lesz semmi még úgy 10 évig.
Ha jól tudom(?), a 4-es út "eredetileg" nem Debrecen, hanem Nagyvárad felé ment, az nagyobb város - "visszaáll" a korábbi számozás. Illetve lesz a Püspökladány-Debrecen-Nyíregyháza útvonalon autópálya egyáltalán?
Alapjában véve nem értem a koncepciót. Püspökladány és a határ közötti szakaszát miért nem M42-nek nevezték el? Az M4 mehetett volna párhuzamosan a 4-essel, részben annak a nyomvonalán mint eddig is Nyíregyházáig, vagy Záhonyig.
Szokás szerint megint térkép nélküli cikk. Teljesen új nyomvonalon, vagy a meglévő 4-es főút szélesítésével? Bár gondolom új nyomvonal, mert úgy lehet kikerülni Kenderest, Szapárfalut.
Az autópályán lévő átkelő szerb oldalán valamiféle felújítás már zajlik, ill. november vége felé zajlott. Amikor Szabadkán voltunk november végén éppen akkor aszfaltozhattak, legalább is a finisherek jelenlétéből erre következtettem. Az én meglátásom szerint normál körülmények között elég az átkelő kapacitása. A baj inkább a személyi létszámmal van. Azon a november végi szombat reggel - amikor ott jártunk - 2-2 kapu volt nyitva. Mögöttük pedig 200-300 méteres sorok. Nagyon ráérősen dolgoznak mindkét oldalon.
Ez OK, de folytatásnak nyoma sincs, ez a szakasz meg fullos pihenőhellyel, díjfizetősávokkal készen itt áll már egy ideje és fog is még hosszú évekig, én még ezt a nyomvonat sem értem annyira..