Ez most nem nyert, csak nézd meg gördülő surlódási tényező értékeit, melyek optimális esetben a vasúton kb. a hatoda, kedvezőtlenebb esetben akár a huszad része a gumiabroncsénak. És ez a göídülési ellenállás értékét jelentősen befolyásolja mivel egy szorzat egyik tényezője. Ez egy jelentős tényező a menetellenállások között, mivel ennek alacsonyabb értéke teszi lehetővé a vasúton relatíve kisebb teljesítmény esetén is nagyobb tömeg mozgatását.
A közúti járművek esetében kb. a fogyasztás 20%-a fordítódik a gördülő ellenállás legyőzésére. Ezt nem nevezném jelentéktelen különbségnek.
Hogy mekkora tömeg mozgatható, azt sokkal hamarabb fogják a tapadás, lejtviszonyok, elvárt gyorsulás stb. meghatározni. A gördülési ellenállás a végsebességbe fog beledumálni, de tipikusan sem a Bz-nél, sem a busznál nem ez a limitáló tényező :) . Persze a gördülési ellenállás még _állandó sebességű sík_ haladásnál jelent majd az üzemanyagfelhasználásban valamekkora különbséget.
Kötözködés OFF.
A _helyközi_ tömegközlekedési személyszállítás externáliái között az üzemanyagfelhasználás ill. környezetszennyezés nem nagyon lesz meghatározó faktor, szélsőséges eseteket leszámítva*. Az infra fenntartása, lakott területi helyfoglalás ill. elvágó hatás, a közúti zsúfoltságra kifejtett hatás, a biztosított mobilitás társadalmi értéke és valszg. a zajszennyezés is valószínűleg mind előbbre való.
*Abban manhattaninek igaza van, hogy a vasútnál sokkal több a fent említett szélsőséges eset: a néhány utassal billegő jármű, illetve azok a motorok, amik kibocsájtására a kutya nem néz rá, nem a busznál jellemzőek.
Még a menetrendben is benne van, de 24 km = 38 perc. Mondjuk megállással együtt, tehát nem is biztos, hogy olyan használhatatlan. Esetleg Pusztaszabolcs - Budapest annyira telített, hogy az északi parti vonatok már nem férnek el?
A 45-össel mi a gond? Miért nem újítják fel? Kevés volt az utas?
Egyébként a Szabadbattyán - Seregélyes - Pusztaszabolcs - Budapest útvonal nem használható? Annak mi a baja? És ha baja van, miért nem oldották meg a felújításig?
Itt többségében olyan emberek vannak akik ezekben a cikkekben naprakészek(gondolom te is így vagy),nem lenne baj ha mondjuk már egy olyan link lenne ami a valós menetrendet mutatná!Egyébként igazad van!
Tisztelt topic társak sziveskedjenek mellözni ezeket a linkeket( index,alfahír,hvg) mert már elég unalmasak hogy mindenhol ezek jelennek meg,amelyek olyan hasra ütéssel irodnak semmi konkrétum nincs bennük!
Az igaz, hogy a Bz-kben hasonló motorok vannak, mint a buszokban, de az a motor a Bz-ben egy utasra nagyobb holtsúlyt cipel, ezért többet fogyaszt/füstöl.
Ha autóval megyek más fizeti a költségeket, ha vonattal megyek más fizeti a költségeket. Amit én fizetek, az elhanyagolható. Nem lehetne, hogy ezt az elhanyagolható, szóra sem érdemes összeget valaki átvállalja tőlem?
"...werden in Deutschland seit 2002 Systeme ohne mechanische Teile eingesetzt, die allein mit elektronischen Bauteilen den Strom wandeln. In diesem Fall spricht man von Umrichtern.[17] Die Umformerwerke werden sukzessive durch Umrichterwerke ersetzt."
Az alacsonyfrekvenciás villamos vontatás előnyeiről akkoriban, amikor kitalálták, tengernyi irodalom született. Mondjuk úgy, egyesítette magában az AC és a DC vasúti szempontból kedvező tulajdonságait, transzformálható, de még eszi szépen a kommutátoros motor, és könnyű hozzá mozdonyt építeni, amennyiben nincs szükség egyenirányítóra, de ellenállásos dolgokkal sem szükséges nyűglődni, viszonylag egyszerű, és hatékony a teljesítményszabályozás..
Azóta ezen - a többi rendszerhez viszonyított - relatív előnyök jó része a múltté lett, ismét csak a teljesítményelektronikának köszönhetően.
Hátránya, hogy vagy külön erőmű, és hálózat, vagy bonyi frekvenciaátalakító kellett hozzá.
Hogy most a vasúti erőművek mit termelnek, azt nem tudom, de szempontunkból már nem is nagyon számít.
Az biztos, hogy anno léteztek a vasút villamos hálózatában frekvenciakonverterek, forgóátalakítók.
Nem akarok hülyeséget beszélni, inkább utánajárok.
A mai áramirányítókkal nem ügy olyan feszkót, és frekit csinálni, amilyet csak akarsz. Nyilván, ha ebből van anyagi előny, megéri beszerezni a megfelelő berendezéseket az országosba történő betáphoz.
Az 50/3-as világban is rég kikoptak már a forgógépes átalakítók. Mellesleg különböző hálózatok esetén azokat is szinkronizélni kell, frekvenciaazonosság esetén is.
Hogy konkrétan egyes erőművek mit, és hogyan termelnek, azt nem tudom, de az köztudott, és hangoztatott tény, hogy a vasút villamosenergiát értékesít az országos hálózat irányába.
Szintén OFF, és az utolsó: a hosszú távú (több órás) átlag kvarcpontos. Az általad küldött grafikon reggeli ébtesztéshez is jó freki pontosság. A max eltérésnél a pontosság 1,6 x 10-3, ami elmegy rossz kvarcnak :-) ON