Keresés

Részletes keresés

gergerg Creative Commons License 2018.07.22 0 1 88738

Találtam még pár régebbi képet. Az egyik még a személyautós időből, a másik mikor elkezdtem belakni a buszt. Mára egyik sem kell már.

 

Most ezek a kéziszerszámaim:

 

Előzmény: Mutual Friend (88735)
szakmókus Creative Commons License 2018.07.22 0 1 88737

Anno a motorok kapocslécére úgy csatlakoztunk hogy a sodrott eret szemmé formáztuk és befuttatuk ónnal így képezve szemet.

Eme megoldás nem volt tartós nem is azért mert kiolvadt,hanem a szem szétlapult, deformálódott eltört a szigetelés alatt, az elemi szálak eltörtek, szétnyílt a szem ráadásul oxidálódott is rendesen. Az aktuális szakin , aki szívott épp vele döntötte el hogy újra készíti a kötést. Ez egy préselhető szemes sarunál aligha fordulna elő.

Viszont semmi sem tiltja hogy a sarut nem forraszthatod ha már nem préseled. Ha már mindenképp használni akarjátok a pákát!

 

Ideális körülmények esetén az ónozott vezeték, pláne ha nincs megbontva időtlen időig teljesíti a feladatát.

De olajpárás környezetben akár el is mállhat az ón.

Előzmény: Mutual Friend (88724)
gergerg Creative Commons License 2018.07.22 0 2 88736

A fangli-spakli véső-kalapács jellegű dolgokat mindenki abban tartja. Igy meg lehet spórolni a vizesvödör helyét.

Előzmény: Mutual Friend (88735)
Mutual Friend Creative Commons License 2018.07.22 0 0 88735

Szakmában dolgozó jelenlegi iskolatársaim szerint az a villanyszerelő aki diszperzites vödörrel jelenik meg az annyit is ér ... :)

 

Előzmény: gergerg (88722)
szakmókus Creative Commons License 2018.07.22 0 2 88734

Te egy felkészült ember vagy !

 

Én az iparban dolgozom,nem épület villanyszerelésben. Ha el kell utazni,az előtte való munkanapon előkészülök,

listát készítek az eszközökről anyagokról egy spirálfüzetbe (általában egy oldalnyi összeíródik) úgy hogy fejben végig gondolom a munka folyamatát.

Például az általam szállított 2m magas kapcsoló szekrényre felteszem a tetőt,becsavarom az emelő szemeket, HOPP.... akkor csak ezért kell a létra is! listára a létra és az emelő szemek! Milyen apróság, de ha otthon marad az emelőszem, hogy daruzzák fel majd az emeletre? 

Ami nincs a műhely készletében az aznap megvásárolom.

A listán megjelölöm mi került be a járműbe,így mostanság elég nyugodtan indulok vidékre.

 

Régebben félúton jutott az eszembe hogy ez is az is otthon maradt. Lehetett idegeskedni hogy vissza forduljak-e vagy lesz e valami a közelbe ahol beszerezhető. Vezetni is közben elég veszélyes volt......

Előzmény: gergerg (88721)
Mutual Friend Creative Commons License 2018.07.22 -1 2 88733

Dehogynem dugnak mert mindenfelé vannak kreatív emberek és a szükség nagyúr.

 

Konklúzió, meg kell hagyni mindenkit a saját pályáján hogy okosnak es kreatívnak érezze magát. Van egy remek szólás erre hogy meg a leghülyébb embertől is lehet valamit tanulni ... :)

Előzmény: gergerg (88731)
OcTAX Creative Commons License 2018.07.22 0 2 88732

Annyira jó vagy!

Előzmény: gergerg (88721)
gergerg Creative Commons License 2018.07.22 0 1 88731

Megfelelő társadalmakban... Azokban gondolom nem dugnak mkh-t a mesterek a normál wagoba, és gondolom a PEN-t sem akarják szétbontás után ujra egyesíteni. :-)

Előzmény: Mutual Friend (88729)
Mutual Friend Creative Commons License 2018.07.22 0 0 88730

Nyilvánvaló hogy nem fogják 10 évente átépíteni mert van jobb. De ha esedékes az átalakítás akkor úrra fog cserélődni.

Előzmény: gergerg (88727)
Mutual Friend Creative Commons License 2018.07.22 0 0 88729

Vannak autópályák ahol lehet ennyivel menni megfelelő társadalmakban és minden bizonnyal nincs több baleset mint bárhol máshol.

Előzmény: gergerg (88726)
gergerg Creative Commons License 2018.07.22 0 0 88728

rosszabb=rosszak

gergerg Creative Commons License 2018.07.22 0 0 88727

Hozzáteszem hogy az 50 éves megoldások jelentős részével nem az a baj hogy rosszabb, hanem hogy van tőlük jobb.

Előzmény: gergerg (88726)
gergerg Creative Commons License 2018.07.22 0 0 88726

A főnököm 230-al jár az autópályán, és még él. Akkor mennyivel biztonságos autózni?

Előzmény: Mutual Friend (88724)
gergerg Creative Commons License 2018.07.22 0 1 88725

Rossz válasz!

 

Egyébként 2 féle villanyszerelő van, a kókler meg a szakember. Mindkettőnél előfordulhat hiányosság, de a megoldásban komoly különbségek vannak. A szakember ha nem tud valamit akkor kideríti, tájékozódik, az anyagokkal felkészül és akár saját kárára, töbletköltséggel is de megoldja, a kókler meg mindenben biztos, neki ne dumáljon senki, pláne a szabvány, és ha valami nincs nála, akkor barkácsol.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (88714)
Mutual Friend Creative Commons License 2018.07.22 0 2 88724

Szétnézek már a gyárban telefonnal/fényképezőgéppel hogy 50 éves megoldások is remekül működnek.

Előzmény: pajaci (88713)
gergerg Creative Commons License 2018.07.22 0 0 88723

Köszönöm! Megválaszoltad miért nem dugdosunk ónozott mkh-t a normál wagóba. A 1,5-től nagyobb esetében csak szólok hog kb a 1,5-es marad, mert a 2,5 mkh ónozva meg már túl nagy. Nem tudom hogy te megnézted-e a rógót, de az elgy lapos rugó, tehát teljes szélességben elterül benne az mkh. Én el tudom fogadni hogy az jó még bele, abban az esetben ha te kiszámolod hogy azon a területen mnnyire tud lelapulni az mkh, és annál vastagságnál milyen erővel feszít a rugó, aztán azt is kiszámolod hogy az megfelelő-e. 

De elég gyorsan meg tudod magad cáfolni, fogj egy tolmérőt, tdd közé a másfelest, szoritsd rá hogy szétlapuljon, és ha kevesebet mérsz mint egy 0.5-ös tömör átmérője, akkor az elméleted is hibás. Ha többet mérsz, akkor írj levelet a Wago-nak hogy hétvégéken engedélyezzék a másfeles mkh-t is bekötni.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (88716)
gergerg Creative Commons License 2018.07.22 0 2 88722

A kép meg megint lemaradt.

Előzmény: gergerg (88721)
gergerg Creative Commons License 2018.07.22 0 1 88721

A 100 km-es problámáról én is ezt gondolom. Mostanság laptoppal szerelek villanyt, és sosem hibaelhárítóztam, mindig adott feladatot végeztünk. Ez ugye azt jelenti, hogy tudtam minek megyek, mit kell vinnem. Persze mindig volt a kocsiba 1-2 doboz wago, akkor is ha elvileg nem kellett a munkához. Aztán egyszer igen messze voltam itthonról, ráadásul szombaton, mikor délután oda jutottunk hogy kötni kellett. Nem keveset. Aztán észrevettem hogy a szatyorba amit reggel bedobtam, van ugyan pár doboz wago, de mind 5-ös nyitófüles. Piszkosul zavart a pazarlás, hogy a 30 Ft-os wago helyett 100 forintossal kötöm a tömör vezetéket, így másnap az volt az első dolgom, hogy kerestem egy használaton kívüli koffert. Talán valami fúrógépé lehetett, de fém csatos volt, és elég masszív. Kvágtam belőle abelsejét, és 9 részre osztottam. Telepakoltam 3-as, 4-es, 5-ös, 8-as, normál wagoval, 2-es, 3-as, 5-ös nyithatóval, a maradék 2 rekeszbe meg került sorkapocs. A fogójánál maradt egy üres rész, oda került az alupaszta. Arra a felére amelyik csukódik, ragasztottam egy szivacsot, ami lezárja a rekeszeket ha össze van csukva. Ezt követően ha mentem dolgozni, mindig vittem ugyan úgy a wagot dobozokban, de ez a koffer mindig ott van a kocsiban. Normál 3-as wagobol 200 db fér egy rekeszbe. 

 

Ugyan ez a helyzet a csavarokkal is. Egyszer 1 db 6-os csavarral kevesebb volt nálam mint kellett volna, mert nem számítottam rá hogy kell. 1-2 nap múlva vettem 9 db rendezőt. Volt itthon egy kb 40x60 cm-es zöldségesládám. Abba 2db 4-ös oszlopban pont elfér, + középen a kilencedik.

 

Egyikben metrikus csavar, másikban anyák, harmadikban alátétek, negyedikben facsavarok, ötödikben tiplik, hatodikban girszkarton szárnyas, csiga, stb érdekesebb tiplik, hetedikben önmetsző csavarok, nyolcsadikban szemes saruk, kilencedikben érvéghüvelyek.

Találtam egy régebbi képet, a fémcsatos fekete koffer a wagos, a rekesz is jól látszik.

 

Nem mondom hogy mindenre felkészültem, de ezt a hétvégi 100km-es kitérőket talán kivédtem. És ez a lehetősége mindenkinek megvan. A wagonak egyébként van gyári koffere is.

 

 

Előzmény: szakmókus (88715)
ötfelezős Creative Commons License 2018.07.22 0 0 88720

Hát azért ez 40 éve sem így volt egészen. Akkor is benne volt a gumiszabály, csak más szavakkal. "A kötések a vezetékek mechanikai és villamos tulajdonságaival gyakorlatilag egyenértékűek legyenek."

Előzmény: pajaci (88713)
gergerg Creative Commons License 2018.07.22 0 0 88719

Végre valaki érti miről dünnyögök. 

Előzmény: GeriSoft07 (88718)
GeriSoft07 Creative Commons License 2018.07.22 0 1 88718

"Ha az éppen szükséges 3 db nyitható WAGO csak oda-vissza 100 km autózással beszerezhető (pl legközelebbi nagyváros hét végén is nyitva tartó barkácsáruháza), akkor szükségtelen-e az ónozás?"

 

Benne van a szabványban, hogy ha 50km-nél messzebb van a szaküzlet, vagy vasárnap délután nincs nyitva, akkor bármit lehet csinálni! 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (88712)
sámli_ Creative Commons License 2018.07.22 0 1 88717

Bár a gyártó nem javasolja, rendszeresen kötök 0,25-ös vezetéket bontható WAGO-val. évek óta hiba nélkül teszik a dolgukat.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (88716)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2018.07.21 0 0 88716

"Miért nem dugnál bele vékonyabbat a másfelesnél?"

 

Mert a flexi vezeték vékony elemi szálai idővel úgy rendeződhetnek el a WAGO rugós lemezének szorításában, hogy a szálak optimálisan töltik ki a teljes rendeelkezésre álló keresztmetszetet.  1,5 mm2-nél kisebb keresztmetszetű, domború-négyszögletesre rendeződött elemiszál-köteget már nem szorítana annyira erősen a WAGO rugója hogy én mechanikusan megnyugtatóan erősnek tartsam azt a pontot.

Tehát a rugó egyre csak szorít, az ón egyre csak folyik (mindez lehet, hogy hónapokig tart), az elemi szálak helyezkednek (ha nem lettek elég erősen megsodorva), miközben a köteg elkezdi felvenni a rendelkezésre álló lyuk alakját. Az a lényeg, hogy amikor ez a folyamat megáll (mert minden ón elfolyt valamerre és már közvetlenül a réz feszül az acélhoz) akkor a rugó még mindig jó erősen szorítson.

Előzmény: gergerg (88710)
szakmókus Creative Commons License 2018.07.21 0 1 88715

"Nem derül ki egyértelműen, hogy itt mit értesz "az eszköz" alatt, de remélem, hogy senki sem dug leónozott vezetékvéget egy nulla/földsínbe."

 

Te utaltál képre videóra, amik WAGO rugós kötőelemeket ábrázoltak! ABBA. Az az ESZKÖZ.Kötőelem,csoki, sorkapocs,sorozatkapocs, csatis, csatos, csattintós,meg van hogy csak wago, és kitudja hány szleng létezik rá!

 

És te mit értesz " nulla/földsín"-en? Ne ködösítsünk,a csavaros sárgaréz sínről (is) volt szó! Te kötöd be abba a hajlékonyt érvég nélkül ha kell két fonattal szétválasztva két furatba! Hol láttam volna hogy abba kötöttek volna vezetéket,pláne ónozottat!!! 

 

"Ha az éppen szükséges 3 db nyitható WAGO csak oda-vissza 100 km autózással beszerezhető (pl legközelebbi nagyváros hét végén is nyitva tartó barkácsáruháza), akkor szükségtelen-e az ónozás?"

 

Akkor azt mondanám hogy nem volt elég felkészült az ember..... igen, az érvég is elfogyhat hirtelen.

De hogy erre hivatkozva terjesszem hogy akkor lehet? Ha elkészíteném is titkolnám, tagadnám.

 

Akkor inkább benyelem a költséget és legközelebb már biztos nem lesz ilyen probléma!

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (88712)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2018.07.21 0 0 88714

"Azért van az előírás, hogy azt kövesd."

 

Vannak olyan problémák, amikre nincs kész megoldás a Nagykönyvben.

ilyenkor háromféle villanyszerelővel lehet találkozni:

- az egyik azt mondja, hogy nincs erre kész megoldás és lelép

- a másik vakmerő: megoldja úgy, hogy csak reméli, hogy eközben nem sértett meg szabványt

- a harmadik jól tudja, hogy mit ír elő szabvány és mi az, ami csak városi legenda a villanyszerelők körében ;) és úgy oldja meg a problémát, ahogy átlag tudású villanyszerelőnek soha nem jutna eszébe, de eközben mégsem sért meg egyetlen szabványt sem.

 

"Tegyük fel hogy egy kertbe fel kell szerelned egy lámpát, kb 250m-re az elosztótól. A lámpa 500W-os. A lámpa 110-250V-ig működik. Milyen kábelt teszel le?"

 

Mivel most lusta vagyok feszültségesést számolni, ezért a legolcsóbb 4 eres földkábelt venném meg.

Előzmény: gergerg (88709)
pajaci Creative Commons License 2018.07.21 0 3 88713

Ha harminc éve leónoztad a drótod, még kibír harminc évet.

Ha ma ónozol le egyet, azonnal felrobban az egész környék. Ilyen a fejlődés...

Előzmény: Mutual Friend (88711)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2018.07.21 -1 0 88712

"A linkelt témákban sem láttam olyat hogy ónozott vezetéket dugdostak volna az eszközbe."

 

Nem derül ki egyértelműen, hogy itt mit értesz "az eszköz" alatt, de remélem, hogy senki sem dug leónozott vezetékvéget egy nulla/földsínbe.

 

"Továbbra is értetlenül állok az előtt hogy valaki ónoz mikor szükségtelen."

 

Ha az éppen szükséges 3 db nyitható WAGO csak oda-vissza 100 km autózással beszerezhető (pl legközelebbi nagyváros hét végén is nyitva tartó barkácsáruháza), akkor szükségtelen-e az ónozás?

Előzmény: szakmókus (88707)
Mutual Friend Creative Commons License 2018.07.21 0 1 88711

30 évvel ezelőtt ?

 

Teljesen tökéletes megoldás.

Előzmény: pajaci (88700)
gergerg Creative Commons License 2018.07.21 0 0 88710

Miért nem dugnál bele vékonyabbat a másfelesnél?

Előzmény: Mekk Elek ezermester (88708)
gergerg Creative Commons License 2018.07.21 0 2 88709

Mekk! Neked nem kell semmit szétszedni, megnézni és megitélni. Ez a gyártó dolga. A gyártó pedig olyanra gyártja, és olyan felhasználást enged, ami a szabványnak megfelel. Nagyjából erről beszélek 2 napja. Azért van az előírás, hogy azt kövesd.

 

Mondok egy másik páldát. Tegyük fel hogy egy kertbe fel kell szerelned egy lámpát, kb 250m-re az elosztótól. A lámpa 500W-os. A lámpa 110-250V-ig működik. Milyen kábelt teszel le?

Előzmény: Mekk Elek ezermester (88708)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!