A hetvegen volt alkalmam kiprobalni az M30-as utat, eleg jo minosegu lett, bar azt nem ertem, az utolso par kilometert miert nem autopalyakent tablaztak ki.
Valamint a 3-as ut Miskolc utani szakaszain is jartam, ahol Garadna es Novajidrany elkerulo szakasza jelentettek kellemes meglepetesest, a Hidasnemeti kornyeken zajlo utepites (mar emgvan az elkerulo szakasz?) mellett.
Kozben elkeszult a viacolor ala tervezett CKT utlap, az atlagos vastagsaga azonban csak 10 cm lett, nem 15. abban bizom, hogy az evtizedek ota tomoritett es sok reteg kulonbozo kaviccsal suritett uttest nem fog megsullyedni.
ami viszont nagyon-nagyon elszomorit, hogy hiaba vegeztunk a betonozassal delutan 4-re, a megigert kis uthenger nem jott.... es a CKT beton tomorites nelkul nem er semmit.
igy aztan egy kombi szemelyautoba bepakoltam vagy 500 kilo betont (konkretan 3.5 m2 viacolort), az auto masfel tonnas onsulyaval egyutt ez mar 2 tonna, es ezzel jarkaltam fel-ala vagy feloran keresztul. az uttest kozepen egy tizcentis csik kimaradt, azt kezi dongolovel tomoritettem... abban bizom, hogy ez a "hengerles" es a beton elteriteset napkozben kb ket oran at vegzo kis "bobcat" homlokrakodo harom tonnas onsulya osszesen elegge betomoritette a betont ahhoz, hogy a szilardsaga elegendo legyen.
jobb lett volna lefotozni, mert ennel bonyolultabb a helyzet. egy viszonylag szeles utcat alakitottak at nagyreszt setaloutcava, egy keskeny reszen (az ossz szelesseg 1/3-an) maradt autoforgalom, es ott vannak ezek a gombolyu kovek. a mentoauto, gondolom, a gyalogosoknak fenntartott 10 meteres reszen fog kozlekedni (ami, megjegyzem, 10x10 cm-es nezte alaku terkovekkel van burkolva).
kifejezetten mellekutcakrol volt szo, Ostrolęka ha nem keverem egy masik hirrel.
a "viacolor" teherbirasat szerintem az alapozas hatarozza meg. tegnap az egyik szomszed azt mondja, hogy ha 15 centis CKT alapot csinalunk, elbirja majd a mixerkocsit is. attol tartok, hazabeszel (nemreg kezdte az epitkezest)...
ugyancsak lengyelorszagban egy Będzin nevu varosban a sebessegkorlatozast ugy oldottak meg, hogy az utat 20-30-40 centis gombolyu kovekbol raktak ki (magastatrai patakmedrekben lathattok ilyen koveket), a reseket valami bazaltorlemennyel megtoltve (vagy hasoolyasmi, mint a szenpor), ez aztan ugy raz, hogy csak lepesben mennek rajta az autok :-)
szerintem olyan mellekutcakban, ahol csak szemelyautok jarnak, jo lehet, de a buszok, teherautok azt is szetnyomjak.
mostanaban Pesten vegzett utfelujitasoknal tobb helyen is (Zuglo, Egressy-Vezer sarok; Jozsefvaros, Orczy ut) lattam, hogy a buszmegallokat monolit betonlemezzel
burkoljak, gondolom olcsobb,es tartosabb is, mint a terko. Persze ha fel kell asni, akkor nagyobb gond.
egy koltoi kerdes: aki csak megnezi, eroskodik, hogy a durva betondaralek alapra meg a CKT utalap elott erdemes egy nagyon vekony reteg murvat teriteni, hogy megfogja a betondaralek koveit. en ezt nem igazan ertem, hiszen a CKT is ugyanugy bemegy a durva darabok koze. ha megis rakunk murvat, arthatunk vele...?
a szegelykovek elhelyezese vegul harom napig tartott (szerda-csutortok-pentek), de kicsit erosebb tempoban ket nap alatt is vegezhettunk volna.
tanulsagkeppen elmondanam, hogy a segedmunkasok (akik mellesleg sajat magukat mesternek neveztek) felugyelet nelkul gyakorlatilag barmit kepesek rosszul csinalni. delutan negy-ot korul letettek a lantot, utana en meg este tizig dolgoztam - befejeztem, javitgattam. aprosagokrol volt szo:
- a szegelyko melletti betoncsikot ne emeljek tul magasra, mert jon meg ra burkolat is, ami legalabb 6 cm vastag lesz
- a foldnedves betont nem eleg cipotalppal tomoriteni;
- ha az ut menti foldbol valamennyit el kell szedni, az agyagot/sarat nem az ut kozepere dobaljuk;
- ha az utban van egy kis hajlat (a felso vegen picit meredekebb, 8% korul), akkor az ut felulete es az ut szegely koveti a hajlast (erosen ragaszkodtak hozza, hogy a kifeszitett zsinor menten rakjak a szegelykovet, a hajlas kozepen 20 cm-rel megemelve az ut szintjehez kepest).
nem lenne szabad ilyen kis mintabol altalanositani, de kezdem latni, mekkora szakadek huzodik a komuves szakmunkas es az epitomernok (illetve epiteszmernok) kozott. mas szakmak eseteben szokott lenni valami kozbenso fokozat, sajat hazam tajan maradva villamosiparban kepeznek un technikusokat, oteves kozepiskola erettsegivel, szakmunkasnal melyebb de azert meg messze nem egyetemi ismeretekkel (pl nem vezetik le a szkinhatás kepleteit, de ismerik a jelenseget es szamolnak vele, mig egy szakmunkas azt sem tudja mi fan terem).
anyosom nezi a lengyel tevehiradot, meguti a fulemet: egy varosban ugy dontottek, eleg a katyuzasbol, fokozatosan az osszes mellekutcakat beton terkovekkel burkoljak. olcsobb az aszfaltnal, egyszerubb karbantartani. hatranya, hogy gyorsabban koptatja az autogumit.
hm, van itt a forumon egy "VAti" nick, aki valamennyire az utepitesben is erintett...
BTW kartacsak, en hosszas keresgeles utan ezt az egy topicot talaltam az utepitesrol. par tucattal alabb elhangzott egy kerdes, hogy az utepitesi topicokat kulon forumba szerveznek, ha van ra igeny. ezexerint vannak mas utepites topicok is...?
A ma reggeli helyzet (a look and feel kedveert a november 1-i allapot is).
A szegelykovek betonozasaval csak ma keszulunk el, erre nem mertem holnapra bevallalni a CKT (vagy C4) utalap-betonozast, igy az egy hetet csuszik.
tenyleg, CKT-be vagy C4-be erdemes meg fagyallo (ami egyben sajnos kotesgyorsito) adalekot keverni? vagy inkabb foliazzuk le az egesz utcat, ha elkeszul...?
ja, szoval a penzforras az az utcaban lakok befizetesei. a befizetesek egy resze meg csak szobeli kotelezettsegvallalaskent jelent meg; ha az ezeket behajtjuk, akar meg ossze is johet iden az ut.
nehany tetelt borzasztoan tulleptunk (az utra husz eve lerakott betontombok feltorese, elhordasa; az utmenti bozot alatti tobb tucat kobmeternyi szemet elhordasa) nagyon sok penzbe kerult, mar majdnem el is keseredtunk.
aztan az ut ala kerulo betondaralek viszonylag olcso lett, a szegelykovek is; es meg a viacolort is egesz barati aron tudjuk majd megvenni (persze csak ha futja ra, mert nehany korabbi tamogato kihatralni latszik). a szegelykovek lerakasa dragabb lesz mint szamitottam (tobb munkaval jar, tobb beton kell hozza), de ez nem jelentos novekedes.
osszessegeben eredetileg 1.2 milkara becsultuk ezt a 75-80 meteres szakaszt, a vegosszeg valoszinuleg kozelebb lesz az 1.5-hoz. pontosabb szamokat is tudok mondani, kiirom a szomszednal levo, kiadasokat es beveteleket rogzito fuzetbol.
most ott tartunk, hogy ketoldalt az utszegely haromnegyed reszben keszen van (holnap rakok be fenykepet is). kezdenek viszont kimerulni a penzforrasaink...
bevallom, nekem is pup a hatamra... de a mi utcankrol van szo, magunknak epitjuk.
ket dologtol tartok:
- rengeteg penzert csinalunk valami szart ami fel ev alatt tonkremegy
- rengeteg penzert csinalunk valamit, ami tizszer erosebb mint amire szukseg lenne
Mar azzal is riogattak, hogy lejtos utra istemmencs viacolort rakni, aztan szerencsere Solymaron jartamban keltemben egy csomo viacolorral kirakott lejtos mellekutcara bukkantam, nem 6-8 hanem 20% meredekseggel, az ottlakok szerint 3-4 eve all mint a covek.
Király, köszönöm! Sajna a továbbiakhoz nincs térkép, pedig kíváncsi vagyok, merre megy majd! A tizenhétker határát említették, hogy azon megy fel majd a 3-asig, keresztezve a 31-est. Lényegében, ha az M0 a 4-esig elér, az már könnyítés, mert a 4-es és a 31-es között pár perc távolság van csak.
Kis zuzottkore 15 cm vastag CKT-FN betont hengerelnenk utalap gyanant.
Ket kerdesunk lenne (hatha):
erdemes-e vashalot fektetni a CKT betonba (hogy ne menjen tonkre, amikor egy nagyobb teherauto ramegy az utra)?
ha igen, sporolhatunk-e a CKT alapozas vastagsagan, mondjuk 15 helyett csak 10 centit? (eleg draga a vashalo, 15x15-os osztasu 6 mm atmeroju halo folyometerenkent 2500 ft-tal dragitja az utalapot)
A Magyar Földmérési Térképészeti és Távérzékelési Társaság
Területfejlesztési és Környezetvédelmi Szakosztálya
Szeretettel meghívja soron következő rendezvényére, melynek témája
A GYORSFORGALMI ÚTHÁLÓZAT FEJLESZTÉSÉNEK PROBLEMATIKÁJA
Előadók: Fleischer Tamás
Miklóssy Endre
Meghívott hozzászóló: Körmendy Imre
Levezetö elnök: Dékány Tibor VÁTI Kht
A rendezvényre 2002. november 9.-én, kedden du. 2 órai kezdettel kerül sor a VÁTI Kht. (Budapest Gellérthegy utca 30-32) földszinti tanácstermében
Minden érdeklődőt szeretettel várunk
A kapcsolódó cikk: http://www.vati.hu/fvrdata/cikkek/513/03-03-4.pdf
Érdekesség: a jövő 7 folyamán Szakmai Hét lesz a BME Építőmérnöki karán, melynek keretében a K épület aulójában a dunaújvárosi híd 1:43-as, 9m hosszú modelljét is kiállítják! Érdemes megnézni, én már láttam a építő laborban, amikor a terhelésvizsgálatot végezték rajta.