Erről azért tudnék mesélni. Ha megnézed a napelemes rendszereket a legtöbb helyen kifelejtik,vagy a legolcsóbb túlfeszültségvédelemmel árulják. Jellemzően csak ac oldalra azt is.
Szerencsére még nem jött el a pillanat,hogy felhívnának "uram.vettem egy napelemes rendszert felszerelné" :D
Azért már igen csak közel vagyunk hozzá. Ezután azt is el tudom képzelni ,hogy házilag fogják felszerelni.
Szerintem mindenki komolyan veszi a túlfeszvédelmet. Bár a B szint általában nem indokolt. Ha valóban minden lépcsőt akarnánk, akkor felfogórúd "tüskéket" is telepíthetnénk, persze gondosan méretezve.
Nálam is "csak" C szint van a DC-n. (3db 320-as C, Y-ba akasztva.) Meg persze az inverter belső D-je.
A szolgáltató azt gondolja, nézzen úgy ki a kábel a patronoktól, mint ruhaszárítón a csipeszek. Lassan állhat a kábel fázissínből, mert egymás után patronok lesznek. :-)
1db 325-ös névleges delejű patront rakott? Hová? A DC 2 pólusa közé? Netán ráadásul TL inverterre? Fincsi.
Mi elég komolyan vesszük a túlfeszültség védelmet. Főleg azt, hogy minden lépcső meglegyen, tehát C fokozatot magába még sosem tettünk, csak B után, vagy kombináltat. Ezt szerencsére meg tudom értetni a megrendelővel, mert végül is az ő fogyasztóit is védi, nem csak a hálózatot.
A szolgáltató elég érdekesen gondolkodik. A vége az lesz, hogy tele kell rakjuk túlfeszültség levezetőkkel az áramköreinket, ha 15m-nél hosszabb a madzag?
Pl. Padlás világítás plusz egy levezető, a foglalat elé :S
Ezzel kapcsolatban van egy sztorim: Közép-magyarország, napelem erőmű, telepítő kolléga(nem a miénk) beüzemelte,majd átadta a rendszert. Szolgáltató advesz órát felrakta, kolléga túlfeszlevezetőket kiszedte. Az árajánlatban sem szerepelt a tétel, így nem lopott meg senkit, de mégis...
Egy másik: Legelső telepítésünk alkalmával a tulaj saját villanyszerelője szerette volna beszerezni, beszerelni a levezetőket. Mondtuk jó. Egy hét múlva hívnak,hogy bekapcsolták, hiba. Nézem a levezetőt ,amit berakott 325V Ac. Mondanom sem kell, hogy a levezető nem örült a Dc 420V-nak. Inverter "szigetelés hibára" letiltott, csere.
1 itteni fórumozónak van függőben a rendszere és ahhoz volt a komment.
Más. EON
Nincs linkem róla, csak volt konzultációm 1 szoláros céggel, aki jelezte, hogy változás van az eddig korrekten működő EON-nál.
Mely szerint:
Kér C patront a lakáselosztóba és ha annak védelmi körén kívül esik az inverter, akkor az ő kimenetére is. (Mondhatjuk úgy, hogy a madzag mind2 végén.)
Ugye a DC-re mindenhol, mindenképp teszünk. Ez szolgáltatótól független.
Bár én C-t, ha nincs "villámhárító". (magánház) Persze ha lapul ott 1 szélturbina is, akkor már jöhetnek a B-k, kombináltak.
Már megvettem az Exide Premiumot, bár amit ajánlottál valószínű jobb lett volna. Sebaj, remélem ez is elviszi 4-5 évig azután majd GEl-re cserélem ha anyagilag nem húzós az ára. Jövőhéten kedden lesz 3-4óra tavaszi nagy karba tartás a villanyszolgáltatónknál, akkor majd kiderül hogy mire képes. Egy 2-3 éves használt BOSCH 60Ah akkuval 3 órát vitte, az Exide Pemium 56Ah akku kell hogy bírja a fél 8 tól 11 óráig tartó áramszünetet.
A különbség az, hogy az olcsóbbak nem biztos ,hogy rendelkeznek megfelelő minőségellenőrzéssel.
A nagy gyártók, mint mindenben a napelem gyártásban is törekednek a tartósságra, megbízhatósságra, hitelességre.
Gyártani tudnak a Kínaiak is jót, és az európaiak is rosszat, ez nem földrész függő.
Garancia ugyanúgy van rá, különben nem tudnák eladni, de azért nagy dilemma, hogy ki fogja érvényesíteni mondjuk 10 év múlva.
Én azt gondolom, hogy napelemben érdemes megbízható típust választani. Sokba kerül a hibakeresés a tetőn, és még a nagy gyártóknál sem mindig garantált az azonos típus beszerzése.
AH kapacitást 20h alatti lemerítésre adnak meg, és nem teljes 0V-ra, hanem 12V alá. Ez azt jelenti hogy 60ah-s akkuból az életben nem veszel ki 5A-t 7-8h-n keresztül. Általában a fele a kivehető teljesítmény ha 20h alatt veszed ki (azaz 60ah-ból 30ah, de csak akkor ha 1.5A-t veszel ki ugye / h).
Ha 5AH-t veszel ki, sokkal kevesebb lesz az akku kapacitás.
Helló mindenkinek! A napokban átalakítom a DB rendszeremet szünetmentes üzemre, de még nem tudtam választani melyik akkut vegyem hozzá. A kapacitása 60Ah-körüli lesz aminek legalább 7-8órán keresztül kell bírnia az 5amperes terhelést. Most szerintetek a Bosch, Black Horse, vagy az Exide a megfelelőbb? Érdemes zselés akkut választani?
mai napig nem rendeződött le . most engedélyezték a 2 fázisra visszatermelést + ki akarnak számlázni 77ezer forintot mert 1 fázison 25 amperes biztosíték van amit decemberben fel kellet volna szerelniük mi de mivel nem lehet 1 fázisra visszatáplálni nem szerelték fel .
A légfolyadékom ingyenes, kéznél van, nem megy tönkre, nem rondítja össze a szőnyeget, nem mérgező, és mindig friss, kellemes lélegzetvételt biztosít. Meg nem kell hozzá hőcserélő.
A diódák merültek fel alapvetőleg. Ott, abban az esetben írtam a 2/3-2/3 teljesítmény méretű, DK-DNy-i mezőt. Gondolván a nyárra, mikoris a fejünk fölött bóklászik a nap és egyszerre nyalja mind2 mezőt.
Szerintem nem a nagyobb feszültségű panelcsík nyer, hanem az adott pillanatban beálló terhelhetőség.
(Lehet olyan is, mikor 1 köztes munkaponti feszültségre terhelődik, megvilágítás-átmeneti állapotkor.)
Kérdés, hogy egyforma teljesítményű, munkapontú, vonali feszű-e a 2 panelcsík?
Olyan spéci löttyöt kevés kollektor látott. Nagyon kicsi a hőtágulása, egy spéci ipari hőközlő folyadék, nem napkollektorba találták ki, hanem komolyabb hőterhelésű helyekre.
Viszont rohadt jó azóta a rendszer, és nagyon drága ez a folyadék (pont ezért nem nagyon alkalmazzák, csak kevés helyen, ahol muszáj). Hogy pontosan mi volt benne, nem tudhatom, mert az adott cég töltötte fel a rendszert gondolom megfelelő anyaggal.
De ne keressük a kákán a csomót, mert nem ez volt a lényeg.
Bár 1 ilyet, én mindenképp a tetőn kívülre helyeznék, ha az égetett-, vagy betoncserép. Mintegy tűzgátló "fal" fölé. (Zsindelynél keresni kéne valami más helyet.)
(Mekkora köcsög ez az index! Kínszenvedés írni 1 szánalmas hsz.-t.)
Lehet áram alatt a DC-t kapcsolni, csak más "törvények" vonatkoznak rá, mint az AC-re.
1 kis kitérő:
Ugye a DC nem vált polárt, mint az AC, így sosem nulla a feszülete. Ezért nem óhajt az íve megszakadni. Vagyis ha bont 1 relé érintkezőpárja, akkor húzza maga után az ívet (DC-n).
Igenám, de!
Az inverterek jó nagy kondihalmazzal indítanak a bemenetükön. Vagyis ha megszakítom a DC-t, akkor nem azonnal 0 a feszület szintje az inverter bemenetének. Ergó a napelem több100 voltos deleje és a róla leszakadó inverter bemenet közt, nincs azonnal nagy potenciálkülönbség. 1 csipet ideig tart a kondi feszt, annak ellenére, hogy húzza lefelé az inverter terhelése.
Vagyis a lekapcsolás pillanatában, csak kevéske feszület van az elszakadó érintkezők közt, így jóval csekélyebb a lehetősége a maradandó ívnek.
Persze ettől függetlenül, nagy bontótávú kapcsoló (relé) kell, vagy több sorbakötött érintkezőpáron keresztül kapcsolni. (Durva esetben megfelelő polaritású mágnesekkel kihúzni ívoltó kamrába az ívet. Bár ez csak akkor, ha valóban van potenciálkülönbség.)
OFF, de mégsem:
Ezért nem értem némelyik áramszolgáltatót, akik orrba-szájba "követelik" a DC megszakító kapcsolókat. Holott bőven elég az AC-n.
A DC-n eleve ott heverésznek az olvadóbiztik, amik a kivitelüknél fogva is nagy bontótávolsággal bírnak, ergó lekapcsolási szerepet is megvalósíthatnak. Ha már mindenképp a DC-t akarjuk kapcsolgatni.
Szerintem tűzbiztonsági szempontok végett sem jobb a mindenhol DC kapcsoló. Pláne, hogy azok inkább hibalehetőségek, mintsem hasznosak.
A tűzoltó úgyis belevágja a nagyfejszét a DC kábelekbe.
Nade a lényeg:
Szerintem váltórelézhető a 2 mező. Legfeljebb még1 elkóval megtoldanám az inverter bemenő DC-t.