Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
A samottaim el vannak repedve keresztbe. Múltkor láttam a tüzépen 1,5 centi vastag samottot. Lehet, hogy majd arra cserélem ki jövőre és akkor az maradhat a pufferhez is. Az már a tűztérből is alig vesz el.
Érdekes ez a samott dolog. Van, aki azért teszi be, mert csökkenteni akarja a teljesítményt, van aki azért, mert fokozni. Én az utóbbiak közé tartozom, növelni akartam vele a kazán teljesítményét. Sikerült. Igaz ugyan, hogy a samott miatt kevesebb fa fér a kazánba, de ez nem baj, mert nem fát akarok égetni elsősorban, hanem meleget a házban. Mivel pufferral megy a rendszer, nálam az kell, hogy a kazán teljes erővel fűtsön, amíg van benne fa. Azt tapasztaltam, hogy a legmagasabb előremenő vízhőfokot 300 C füstgáznál érhetem el. 250 C környékén már esik vissza az előremenő, 350 C fölött meg már nem emelkedik jelentősen a nálam ideálisnak kikiáltott 300 C-hoz képest. Samott nélkül 250 C fölé nem igazán ment a füst, vagy ha igen, csak rövid időre. Samottal meg a 450 C sem lenne probléma, ha hagynám. Nem hagyom persze, de a maximális előremenő hőfokhoz szükséges égést még alacsony légyomású napokon is tartani tudom. Samott nélkül, több fával a kazánban ez nem mindig sikerült.
Tud valaki olyan lehetőleg ingyenbes szoftware-t amivel le lehet rajzolni egy fűtési rendszert?
Nem kell hogy 3D-s mérnöki cad rajz legyen sem hogy bármi kiszámoljon, bőven elég ha 2D-ben fel lehet szórni rá az elvi rajzot, pufi , szelep, kazán ,csövek és a közte lévő stb alkatrészek.
Paint és hozzá hasonlók sajnos nem adnak megfelelő eredményt...
a radiátorok teljesítményét számold ki ( kb ) a gyártó álltalában megadja milyen hőlépcsőnél mennyi KW-ot tud. Ugye a radiátorok teljesítményét összeadva kiderül mennyi a leadható max hőteljesítmény , namost ha a kazánnak kisebb ( 100kw-ot írtál a kazira ) a teljesítménye akkor ne is várd , hogy felfűtse, ha papíron a kazi tudja amit leadnak a radiátorok de mégse éri el az előremenőt akkor CSAK papíron tudja ( és itt nem 1-2 kw-ról van szó )
"Ha van kátrány, fényes trutyi a hőcserélőn, akkor a samott segít, mert jelentősen megemeli az égéstér hőmérsékletét, így az is elég benne, ami eddig nem tudott. Ez azonban csak akkor igaz, ha nem fojtod a kazánt. Ha fojtod és nincs elég levegője, akkor a samott is csak annyi, mint halottnak a csók."
80 C kikeveréséhez kell egy magasabb hőfok, és alacsonyabb visszatérő, ppm nincs benne, ehhez a puffert 90 C-ra kell felfűteni. Keverés nélkül 80 C-ot a kazán teljesítményéig biztosítja a rendszernek.
Mivel fűtési zónákra van osztva a rendszer, egy-egy működtetésével be kell tudni állítani az ott szükséges hőteljesítményt. Az összes egyszerre működtetve, vagy nem, meg jelzi, hogy elég a kazánteljesítmény, vagy nem.
Természetesen így is terveztem. Most csupán egy termo karos huzat szab van rajta és egy cső termosztát az előre menőben ami a Laddomat keringetőjét kapcsolja. Ez egy kicsit macerás, begyújtáskor le kell tekerni, majd ha elérte a 80°ot fel kell tekerni 80°ra azért, hogy ha a végén ha lehűlt kikapcsoljon. Tehát most ez egy sztenderd alap felszerelés, igaz van egy pillangó amit most jelenleg nem babrálok.
Ettől még a radiátorköri szivattyú elé is kell egy ugyan ilyen, aminek a melegágára a puffer kimenő, a kevert ágon a szivattyú, a hidegágon a radiátor visszatérő és a pufferre menő hidegág van kötve. A szivattyú a peffer kimenőre, ez egy bypass, és a radiátorokra menő 80 C-os ágra dolgozik. Így biztosítható a 80 C a radiátorokra, de ettől egy kWh + sem termelődik a rendszerbe, a radiátorok nem fűtődnek fel a teljes felületükön.
Nem csak JOE-t hiányolom, Blue sincs napok óta. Reméljük, hogy ő nem tett "hallgatási fogadalmat".A pufferosban tegnap bekukkantott, valószínűleg nincs gép közelben, sok a munkája.
Egyszerű eldönteni, hogy kell.e samott a kazánodba, vagy sem. Ha a kazán hőcserélő része száraz, poros, nincs rajta fényes, nedves kátrány, akkor az égés öntvénykazán szinten tökéletesnek mondható. Ettől jobb nem lesz samottal sem, a hatásfokot terelőlemezekkel növelheted csak. Ha van kátrány, fényes trutyi a hőcserélőn, akkor a samott segít, mert jelentősen megemeli az égéstér hőmérsékletét, így az is elég benne, ami eddig nem tudott. Ez azonban csak akkor igaz, ha nem fojtod a kazánt. Ha fojtod és nincs elég levegője, akkor a samott is csak annyi, mint halottnak a csók. A lapokat úgy kell szabni, hogy lehetőleg egymást tartsák, mert ragasztani csak egymáshoz tudod őket, a kazán falához nem. mert órák, napok alatt elelgedi a ragasztó a fémet a különböző hőtágúlás miatt, legyen az bármilyen ragaszt.
"Márha működik a kazán kiskör, a bypass, ami biztosítja a kazán belső hőfoktartását. "
vs.
"Amikor túl sok lesz a kinyitott radiátor, a kazán nem tudja tartani a 80 C-ot."
Ha már nincs itt..."okoskodnék" Dzsó hejet..
Ha van ESBE akkor ez előfordulhat 1általán ?
Hisz ott van az esbe !
Tán még akkor se, ha kihaggya a puffert, és a fűtés előremenőből veszik el maguknak a meleget a fűtőköri szivattyúk egyből !
Ha meg a puffer is közbe van, mint hidrováltó, akkor meg FŐLEG NEM !
Ott max annyi történik, hogy
- a kazán megy 80 fokos előrével
- eleinte menne a fűtőkörök felé 80 fokos víz, majd ha nagyobb a tömegáram a fűtőkörben,mint a kazánkörben, akkor a puffer hideg vizéből keverne hozzá, és fokozatosan csökkenne a fűtőköri előremenők hőmérséklete !
És valamikor beállna egy egyensúlyi állapot !
Ami lehet 40-50-60 fokos előremenő is. Ki tudja.
De ha a kazánba van megfelelő mennyiségű fa, akkor annak 80 fokos előrével kellene mennie addig amíg....!