Keresés

Részletes keresés

ekikukac Creative Commons License 2012.05.29 0 0 36012

Szia Payabácsi.

Látom még mindíg toppon vagy. :D

Egészség legyen a többit megvesszük.

Érdekes , hogy évek multával is mindíg ugyanazok a kérdések vannak azzindexen :D

Szerintem..

Előzmény: payagyerek (36010)
Ficium Creative Commons License 2012.05.29 0 0 36011

"Ha a kompót nem a kültériben lenne, hanem a kecóba, sokkal több hő hasznosulhatna."

 

A kompresszor veszteséghőjére gondolsz vagy a munkafolyamat szempontjából is jobb lenne?

 

Ha a kültériben megfordítanánk a ventilátort, hogy a veszteséghővel emelt levegőt fújja át az elpáron az jó ötlet?

Előzmény: payagyerek (36010)
payagyerek Creative Commons License 2012.05.29 0 0 36010

Épp a termosztatikus adagolós és az elektronikus adagolós gépekbe kéne folyadéktartály, amit inkább elhagynak spórolásból. Helyette legyintenek és szemet hunynak azon, hogy a kondiba torlódik a folyadék-gáz, hasznos hőcserélő felületet elvéve onnan.

A kapillárcső (szerintem) alkalmatlan adagoló hőszipkás alkalmazásra. Őneki fogalma sincs róla, mennyi az aktuális elpároldali túlhevítés. A nyomásviszonyok és a kondi oldali utóhűtés mértéke szabályozzák az ő működését, ami teljességgel alkalmatlanná teszi a normális szabályzásra. Mert ugye a hőelvételünk mindig más és független az elpár (hőfelvétel oldal) kívánatos szabályzására.

A normális adagolók csak az elpár túlhevítésére szabályoznak. Így minden munkapontban biztosított az elpár teljes felületű elárasztása, teljes felületének kihasználása. (Ha már elpárolgott a gázlé, azonnal takarodjon ki onnan. A túlhevítés már nem hasznos munka.)

 

A leggyakoribb (kis teljesítményben) a rotációs kompót. Ebben forog a dugattyú excentrikusan a hengerfalban. Scroll inkább nagyobb gépekben van (2db vékonyka csiga excenterkedik egymás mellett), de ezek jobban törnek (annak ellenére, hogy folyadékszívásra nem érzékenyek).

A roti üthető-vágható. Tartósabb tud lenni és halkabb is. (Eszméletlen sokat kibír.)

A jó munkaponton járó roti hangja halk darázs-zümmögés. A scroll-é puffogósabb. Az ő nyomótere, mint1 hangszórómembrán, ellenben a roti masszív, merev, forgó dugattyújával és nyomóterével.

 

Minden kompótot ugyanannyira terhel a rá kényszerített nyomásviszony. Még a legkisebb hatásfokú arretáló dugattyúst is (háztartási hűtő).

 

Én a fűtést és a HMV előállítást azért említem 1szerre, mert vannak akik teljes mértékben lékkazánra alapoznak. Ezek csapódnak be később, mert a számításoknál azt veszik alapul, hogy 35°-al fűtenek, megnézik ott a COP-ot (amiben nincs benne a leolvasztás) és elfelejtkeznek a magas hőfokú HMV igényről és annak jelentős energiaszükségletéről (jól szigetelt háznál több a HMV energiaigény, mint a fűtés).

 

Természetesen én sem ellenzem a lékkazánt. Sőt! Csak sokan csodát várnak tőle és minden melegigényüket arra alapozzák. Annak tudata nélkül, hogy némelyik gyári gép félkész, alulméretezett, fűtésre teljességgel alkalmatlan.

1 röpke példa:

Ha a kompót nem a kültériben lenne, hanem a kecóba, sokkal több hő hasznosulhatna.

Előzmény: Törölt nick (36009)
Törölt nick Creative Commons License 2012.05.29 0 0 36009

off:

Szerintem egy elektronikus adagolóval rendelkező modern hőszipka messze nem ilyen egyszerűen működik. Ami leírtál az egy kapillárcsöves On/Off gép működése.

Ugyancsak nem dugattyú nyomja őssze a gázt mostanában, hanem egy dupla (két ellenütemű tárcsa egy tengelyen) forgódugattyús (Wankel?) kompresszor. Messze nem terheli meg annyira a nyomás növekedése, zaja meg gyakorlatilag nincs.

Ezek együttesen nagy mértékben redukálják a gáztörvények linearitásából adódó hibákat ;)

 

A másik meg, hogy én szándékosan nem keverem a fűtést a melegvízzel. Mióta 320 Eft-ból megoldottam hogy majd gázár feléért fűtök, egyre reálisabbnek látom a kettő különválasztását és akár egy egyszerű vezérelt áramos villanybojler használatát! Ha rászánod az időt, helyet és a bojlert egy szigetelt dobozba rakod, akkor jelentősen tudsz faragni a villanyszámlán is, mivel a bojlerben álló 50 fokos víz hővesztesége 24/7-ben jelentős, kb havi 3000ft!!! Megintcsak szerintem de melegvíztárolós rendszert csak ingyen forrásra(nap) szabad építeni.

 

Fűtésre, pláne padlófűtésre jól szigetelt házban levegős hőszipka szerintem optimális megoldás. Nekem egy 2Kw napelemmel null szaldós lenne(lesz) a ház fűtésre.

Előzmény: payagyerek (36006)
biosolar Creative Commons License 2012.05.29 0 0 36008

info kukac nevem pont hu

Előzmény: sakac (36007)
sakac Creative Commons License 2012.05.29 0 0 36007

Mailezni akartam volna csak nem publikus.

Előzmény: biosolar (35950)
payagyerek Creative Commons License 2012.05.29 0 0 36006

"nem fog ott semmi sem erölködni"

 

A kompresszorok általában +7°-ra vannak méretezve. Ezen a hőfokon, adott gázzal való tömegáramra. A gáz szállítja a kenőanyagot és ő szállítja el a motor (kompót) veszteségi hőjét is, kondi oldali túlhevítés formájában (ez utóbbi hasznosul a fűtésben COP1-ként).

Minél alacsonyabb az elpároldal hőfoka, annál kisebb elpárnyomás, annál kevesebb szállított gáz, ergó kisebb kimenő teljesítmény, hosszabb üzemidő, pláne a kecó hőigénynövekedése miatt méghosszabb üzemidő.

 

1 röpke gőzléchuzogatás R410A töltetre:

+7°-on 10bar

-20°-on 4bar

Vagyis 1db 100cm3 löketű kompót, 1 lökettel, -20°-on, 400cm3 gázt szállít (4bar), de +7°-on már 1000cm3 gázt (10bar). Ezért finomabb a hangja +7°-on és nem is "izzik" a motor annyira és ezért kisebb a kimenő teljesítmény. Épp akkor, mikor többet kéne adnia. A kisebb teljesítmény meg kWh, így az üzemidő lesz elnyúltabb.

És akkor még nem vettük bele a képletbe a kondit terhelő (és kompresszort) 30bar nyomást az 50°-os HMV miatt.

Meg az alkalmankénti gázfordításos leolvasztást.

 

Persze fontos a méretezés. Ha jól szigetelt a kecó, akkor már inkább a HMV fabrik adja a gépteljesítményt.

 

"Ha a rendelkezésre álló gázmennyiség"

 

A munkagáz mennyisége nincs hatással rá. Csak az a lényeg, hogy legyen annyi töltve a gépbe, hogy minden hőfokú munkaponton tudjon folyadék-gáz lenni az adagoló előtt és ne okozzon kondi"torlódást".

Előzmény: Törölt nick (36004)
payagyerek Creative Commons License 2012.05.28 0 0 36005

Na igen, de sok lékkazánnal tervezgető nem számol avval, hogy a klíma-beltéri hőcserélője inkább 20-22°-os környezetben mártózik, mint a padlófűtés 35°-a, vagy a HMV fabrikálás 50°-a lékkazánnál.

Ha ugye mágnesmotoros, akkor meg eleve jobb hatásfokú, mint a sima aszinkron motor.

Előzmény: dejódió (36003)
Törölt nick Creative Commons License 2012.05.28 0 0 36004

Riszpekt a napelemes munkásságod előtt, de szderintem a levegős hőszipka kérését rosszul látod!

 

Semmi gond a csökkenő teljesítményel, mindössze megfelelően kell meéretezni a levegős hőszipkát hogy ne erölködjön. Ha a rendelkezésre álló gázmennyiség és hőátadó felület -20 fokban is elegendő akkor nem fog ott semmi sem erölködni sem a COP nem esik majd 2 alá!

 

Ugyancsak ez a készülék, aminek adott ez a teljesítménytartaléka az év összes többi részében még jobb hatékonysággal, olcsóbban fogja fűteni a házat.

 

A levegős hőszipkák áraiban szerintem nem jelentős a különnbség az 5 - 8 - 11KW modellek között (mind drága :DDD). Kell egy pontos hőigényszámítás a házra, és egy készülék, aminek elegendően részletes a dokumentációja ahhoz hogy megadja a -20 fokon mért valós fűtési teljesítménnyt utófűtés nélkül. 

 

Nekem pl. kb 2.5 Kw a fűtési igényem a gép pedig tud 3.2Kw-t minusz 20 fokon is. Nem is volt vele semmi gondom a télen! Szerintem mondjuk kifejezetten hideg volt az utóbbi tél, hetekig minusz 10 fok alatt volt az átlaghőmérséklet.

Előzmény: payagyerek (36002)
dejódió Creative Commons License 2012.05.28 0 0 36003

Kivéve, ha azt is levegő-levegő höszivattyúként használják:)  azért van nem egy klíma már ami -10 C körül is tudja a 3 vagy afeletti COP értéket.

Előzmény: payagyerek (36002)
payagyerek Creative Commons License 2012.05.28 0 0 36002

"De ez villanyal is áthidalható"

 

A lékkazánokban épp azért van ott a "villany". Mármint a cekász kisegítés (COP1).

 

Mindig azonos hatásfokkal csak a vizes hőforrású gép működik. Lékkazánnál el kell gondolkodni a kisegítő fűtésen, vagy bő lére eresztett napelemrendszeren.

 

Bocsánat, ha félreérthető vagyok. Nem akarom ledegralálni a lékkazánt! Csak azt mondom, hogy vannak korlátai. Jó dolog az. Annyit kell nála tudni, hogy milyen külső hőfokig érdemes csapatni (hol váltsunk más fűtésre).

Napelemmel mélyebb hőfokú üzemre hozható. Kitolható az üzemidő.

Persze azért a telepítés helye is lényeges! Nyilván napos oldalra kell a kültéri, a klímával ellentétben.

Előzmény: tronik (36000)
payagyerek Creative Commons License 2012.05.28 0 0 36001

(Most melegebb tél volt, ellensúlyozva az utóbbi 2 év hűvösebb időszakait.)

 

Az a baj, ha csekély a forrásoldali hőmérséklet, csekély az elpárologtatható gáz. Ahhoz, hogy 1 szipka dolgozzon, folyadék gázt kell elpárologtatni és gázt kell lekondenzálni folyadékká. Ha kicsi az elpár hőfoka, kicsi az elpároldali nyomás, ergó csekély gáz forog át a kompóton. Ha beinjektálunk "erőszakkal" az csak annyit tesz, hogy az ilyen üzemben megnövekedett veszteségi túlhevítést ellensúlyozza. Ám ez nem hőforrásból származik, így számunkra nem ad valós hatásfokot. Inkább a kompótnak "törülgeti a homlokát".

Szóval jó dolog, de nem csudaszer.

Minél távolabb van tőlünk a forrás oldal hőfoka, annál nagyobb munka azt számunkra alkalmas hőfokúra átemelni. A munka meg a mi kWh-ánk.

 

A mágnesmotor több megtakarítást adhat (DC inverter), mert az minden üzemi hőfokon jobb villanymotorú kompresszor.

 

Lékkazánnál, hőszigetelt háznál, nem a fűtés dominál, hanem a HMV előállítás.

Előzmény: mediterro (35994)
tronik Creative Commons License 2012.05.28 0 0 36000

Nem éltem még át ilyet. 2009-ben volt reggelente -20C, egyik autó se indult be. De napközben -8C-ig felment a hőmérséklet. De szerintem nem olyan nagy probléma a fűtést és melegvizet megoldani a hűvősebb napokban. De ez villanyal is áthidalható, vagy valami éghetővel! :) Erre van a tartalék kémény.

Előzmény: payagyerek (35998)
payagyerek Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35999

Hűtőházat csinál a pincéből. Az a sok-sok fűtés, amit átemel a házba, az a pincében ugyanakkora sok-sok hűtés. A fűtés csak a kompót veszteségi hőjével több.

 

(A pince levegője erősen hűtve lenne kényszeráramlással a lékkazán által. Miközben a talajból semmi nincs, ami kényszerítse a hőáramlást. Csak 1 csipetnyi, amit a termodinamika egyik alaptétele ad.)

Előzmény: Törölt nick (35993)
payagyerek Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35998

"nappal fűteni"

 

Sajnos van nappal is -20. Ilyenkor is épp akkorra kéne magasfokú HMV, mikor hazaérkeztek. A gép egyszerre meg 1-et csinál. Fűt, vagy HMV-zik, de a hideg forrássoldal miatt csökkent kimenő teljesítménnyel, amit csak a megnövekedett üzemidő tud pótolni (kWh).

 

Vagyis a lékkazánnak korlátozottak a lehetőségei és ennek tudtában kell lenni.

Előzmény: tronik (35992)
tronik Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35997

-15C és alatta éjszaka volt. Nappal kell fűteni inkább, nem hajnali 1-kor. Nincs szigetelve a házatok? Mert ha így van, arra költsd a pénzt. :)

10kW napelem az szép pénzmennyiség, fűthetnél már gázzal is! :D

 

Előzmény: mediterro (35994)
nopánick Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35996

Földanya nagyon lassú... nagy reményt, ezért ne füzz a pince hőjéhez.

Néhány perc után már a kinti hideg levegő fog bent is uralkodni :-(

 

Előzmény: Törölt nick (35993)
tronik Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35995

Gyorsan lehülne a levegő a pincében. Nem is mozog ott lent semmit a levegő. Mekkora ez a pince? Esetleg az Egri várban laktok? :)

A puffertároló nem olyan vészesen drága mint egy szipka. 60-70e körül van szigeteletlen hőcserélő nélküli tároló.

Előzmény: Törölt nick (35993)
mediterro Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35994

Paya,

 

Akkor ez a digtál injekcsön meg inverteres levegős hőszipka az mese? Mert pont -15ig keresnénk valami megoldást, ami tényleg működik is.

Mert ha jól belegondolunk, -15 vagy a felett ebbe a szezonban 3-4 hét volt, tehát arra pár hétre be lehet azt a vegyes gyújtani.

Ezt jól támogatja a 5-10 kw napelem, és már bele is ért a bilibe a kezem...

Törölt nick Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35993

Tudom, hogy OFF errefelé, de ha már belemerültetek ennyire...

 

És ha a pincébe rakom be levegős hőszipkát? Télen nálunk ott fűtés nélkül van kb 11-12 fok stabilan, kinti hőmérséklettől függetlenül. Nyáron se sokkal több :-). Nyílván valamennyire hűtené a pincét talán, de valahogy érzésre azt mondanám, nem túlzottan, a földanya talán azt visszaadná.

 

A kérdés azért merült fel, mert alapből vegyessel fütünk. Csakhogy nem vagyunk otthon napközben, akkor a 40 fokos padlófütés előremenővel simán lehet temperálni a házat még -10-ben is. És arra alkalmas lehetne, kfőleg ha összevetem az esetleges napelemes tervekkel is.

 

Csak mostanában gondolkodtam el rajta, hogy egy kisebb levegős kazán nappalra, amikor meg hazaértünk, jöhet a vegyes, reggel meg visszakapcsolni. A vegyes meg vissza is tud emelni pár fokot, ami szinténa  pincében van. Eddig nem is foglalkoztam a hőszívattyúkkal, de talán ilyen koncepcióban jó lehetne. Csak még taszít nagyon az ára.

 

(Tudom, a másik megodlás a fűtési puffer, ami lesz is reményeim szerint hamarosan, de a kettő jól ki tudná egészíteni egymást)

 

Bocsánat az OFF-ért, csak ha már így benne vagytok.....

Előzmény: payagyerek (35991)
tronik Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35992

Ezért kell nappal fűteni, este pihenni hagyni a rendszert. Egy jól szigetelt háznál ez meg is valósítható. Persze ez csak elmélet. A gyakorlat majd ezután jön, ha elkészül végre az odú!  :D

Tervezzük a kandallóval kiegészített fűtést, de egy jól szigetelt háznál kellene egy szellőztető is.Viszont akkor már nem jó akármelyik vízteres kandalló, olyan kell ami a primer és a szekunder levegőt is kintről veszi. Az pedig nem olcsó! 500e-től indulnak a tűzterek.

Gépészetre egy rahedli pénz el lehet költeni.

Előzmény: payagyerek (35991)
payagyerek Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35991

Minden levegős szipka (lékkazán) megy mélyhőmérsékleten. Még a primitív klíma is. A baj "csak" az, hogy épp akkor akar cserben hagyni, mikor a legnagyobb szükség volna rá.

Vagyis:

Ahogy csökken odakint a hőmérséklet, úgy kókad a hatásfoka (egyúttal a kimenő teljesítménye is), ám épp akkor akar a házunk is több fűtést kérni (akár magasabb hőfokkal).

A lékkazán hatásfoka és a házunk hőigénye pont fordítva arányos.

Persze az alacsony fűtővízhőmérséklet előnyös (padló, fal), de nagyságrendileg a forrás oldali hőmérséklet határozza meg a hatásfokot.

Minél alacsonyabb a forrás oldal hőfoka, annál kevesebb elpárolgott gázt tud elszívni a kompresszor az elpárból és annál kevesebbet tud átnyomni a kondi oldalba hőleadás céljából. Persze lehetnek trükkök, de ezek leginkább bizonyos hőmérsékletkeretek közt előnyösek, és bizonyos gázoknál. AZ R410 NEM AZ! Az csak a gyárak spórolása végett van!!!

 

Másodlagos hatásfokmeghatározó tényező a fűtés hőfoka. Minél hűvösebb, annál jobb. Ám HMV-t is elő kéne állítanunk valamivel! Az télen legalább 50° kéne, hogy legyen, ami egyenesen odab@sz neki.

Ha épp HMV-t fabrikál a gép az odakinti -15°-ból, akkor erőlködik a kompresszor, mert alig van elszívható gáz. Még a hangja is más. Persze ezen az injektor segít. (ha van) Ám a hatásfoka akkor sem lesz 2 COP felett. (Talán még annyi sem.)

És ugye azt tudjuk, hogy ha cudar hideg van kint, akkor épp cudar forró vizet kíván a habtestünk.

 

Vagyis nem árt lékkazánnál 1 plusz fűtésfajta ami olcsóbb az aktuális hőmérsékleten.

 

Persze napelemmel feltáplált hálózat esetén más lehet a helyzet.

Előzmény: mediterro (35989)
ekikukac Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35990

Szia!

Ha visszaolvasol minden kérdésedre választ kapsz. Egyébként a levegős -15 ig ,sőt alatta is működik csak nem mindegy milyen hatásfokkal. Amit mi üzemeltettünk levegős kínait csak -5 ig, hagytuk mert ez alatt a gáz olcsobbra jött ki. Ez gyakorlatban úgy nézett ki, hogy napközben a szipka ment, este meg a gázkazán. De ez ugyan így igaz az LG-re és a Daikinra is. Lényegében annyira jön ki a fütés mintha fával fűtenél! Az összes többi szöveg csak parasztvakítás. Nekem egy 14KW-os vizes rendszerem van itthon 3-éve működik és ez is ennyibe jön ki. Most volt az éves villanyóra leolvasás és 4e forint volt az eltérés a végszámlán a résszámlákhoz képest. Ha most kellene újjat beépítenem itthonra, biztosan levegőst raknék valamilyen kiegészítő fűtéssel.

Előzmény: mediterro (35989)
mediterro Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35989

Sziasztok!

 

Lenne egy kérdésem a Waterstage és Zubudan készülékekről, de csak őszintén!

 

Eddig mindenki azért fosott a levegő-levegő hőszipkától, mert -5 alatt zéró fütési telj, de ezeknél az új ketyeréknél mi a helyzet?

Ne a reklámszöveget írjátok ide, hanem a tényleges gyakorlati tapasztalatott pl: "nekem -17-ig jó volt, meg kerüt 15kwh-ba egy nap" meg ilyenek .

 

Kösz 

tronik Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35988

Igen. :) Ha előre tudnám, hogy nem lesz, akkor a vízteres kandallóra szavaznék.

Előzmény: dejódió (35987)
dejódió Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35987

sak a végén a pénzt is lásd belőle:)

Előzmény: tronik (35986)
tronik Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35986

Annyira nem kapkodok. :) Nyertes pályázatunk van, most csináljuk a módosítási kérelmet. Az hogy melyik gép lesz nem eldöntött. Augusztus végéig kell a lakhatásit megkérnünk, és október közepéig meg is kell kapjuk.

Előzmény: dejódió (35985)
dejódió Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35985

A tavalyi kínálatban is volt olyan ami tudta ezt papíron. Azért az állandó teljesítménynek áravan, nagy hidegben a harapósabb fogyasztás.

Waterstage HP 11/1F (WSYG140DB6 / WOYG112LBT)  is jó alternatíva, benne van mindennem kell a külön hőcserélő. 

 

Vagy a Panasonic pl:

 WHUX09DE8/WHSXC09D3E8

WHUH09DE5/WHSHF09D3E5

 


WHUH09DE5/WHSHF09D3E5

Amit írtál az igaz.

De nem a napalam-hőszivattyú kombó felé(plusz kollektor) mennek a dolgok.

 

Ne kapkodj, a levegős gépekből még nem jöttki az idei teljes kínálat.  Először nézd meg mi lenne az optimális gép,megoldás. Pályázaton csak utána érdemes gondolkodni.

 

Előzmény: tronik (35984)
tronik Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35984

Szia!

 

Igen. Félek a permanentes szipkától, volt néhány olyan információ ami miatt inkább a levegős választjuk. A szondák fúrása, és ha tisztességesek szeretnénk lenni, az engedélyeztetés combos. 

Most csinálják a pontos hőigény számításokat. Az 5kW talán kevés lenne, mert a meleg vizet is a szipka készítené. 1,5 éve amikor néztük hogy milyen fűtésünk legyen a levegős azért esett ki, mert hogy nagy hidegben nem tudunk majd fűteni, de a mostani levegősöknek nem jelent gondot. Egy napelemes rendszerrel megfejelve lenne az igazi a dolog, csak a megtérülés lehetne rövidebb. :)

Előzmény: dejódió (35983)
dejódió Creative Commons License 2012.05.28 0 0 35983

Víz-vízből levegő-víz lett?

 

5 kw kürül  ott vannak a Fujitsu Waterstage gépekis meg az új injektálós technnikával(vajon honnan vették a koreaiak az ötletet...) felvértezett LG ThermaV

Előzmény: tronik (35978)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!