A hidropneumatikus rugózásra azt a holland előírások miatt volt szükség. (nem a nagy alvázterhelés miatt), ne rongálja az útat meg hasonlók. Ott ezek az 5 tengelyesek a normál közúton haladhatnak 50t össztömeggel mindenféle útvonalengedély nélkül (van hasonló 5 tengelyes gépe a Terberg-nek, a Ginaf-nak és MB-nek is. A spirálrugós MAN amit a Trialon láttál azok a honvédségi járművek sajátjai. Régen MAN KAT1-nek hívták őket ma SX-nek hívják a sorozatot. Ezeket a spirálrugós alvázakat használják a reptéri tűzoltókhoz is a tűzoltó karosszálók (pl. Rosenbauer) Az MAN-nek van olyan 8x8-as alváza ami 50t terhelhetőségű. Hátul 32t-s tandem híd van, elől 2x9t. Mo.-n ilyen billencsei voltak a Cronus cégnek. Pár kép: 1-3 heplex rugózású 5 tengelyesek. 4-5kép 4 tengelyes 50t-s billencs (elég nagy a puttony? vagy keressek még?) 6 kép agrár kivitelű alváz
Ennek viszont pont az ellenkezőjét láttam: 2 torziós rugózású tengelyt. Amikor rákérdeztem,azt mondták a forgolódó kerekektől és a kormányműtől nem fér el a laprugó.
Segítség kellene. Lehet hogy oFF, de ti érthettek ehhez. Szal: infó és/vagy kép kellene nekem a magyar rendőrség által, 1957-ben, az R-csoportban használt, páncélozott Dodge Weaponról ill Csepel B-130-ról.
A 4+ tengelyesek ott véreznek el terepen, hogy az A B tengelyek szólók, nem tudnak egymástól terhelést átvenni bukkanón. Így amikor az egyik elemelkedik, a másik extrém nagy terhelést kap. Egyik gyártó valami himbás kiegyenlítést is szerkesztett közéjük, most nem tudom melyik, és hogy mennyire jött be. A TATRA A és B tengelyei a látszat ellenére - hiszen igen messze vannak egymástól -, elöl is IKERTENGELYEK! Vagyis oldalanként egy-egy billegő laprugó van, ugyanúgy mint hátul! Csak 'kicsivel' hosszabb... :)
Mondjuk azt is elhiszem, mert négy légrugó kell arra az egy tengelyre :) Ez egyébként még a régebbi légrugós megoldásuk, amíg nem volt meg a KING FRAME. Főleg nyergeseken alkalmazták, ilyen volt azon a bemutató bordó kamionon is. Meg az AGRO TATRA-k ilyenek, ballonos gumikkal. Nagyon sérülékeny helyen vannak a lufik terepes szemszögből. Ezért lett kitalálva a KING FRAME: ferdén, a tengely és a csőváz közé beépített légrugó, abban egy spirálrugó. Hülyék ezek. Még jó, hogy a spirálrugóba nem építettek a biztonság kedvéért egy gumirugót :)
És olyan képed van, amin 8x8-as MAN van nagy puttonnyal?? Tehát olyannal, ami a 8x4-eseken szokásos? Mert olyat még nem láttam! És miért van az öttengelyesen hidraulikus rugózás? Miért nem volt jó a laprugó? Biztos van valami oka. Talán túl hosszú, és túl nagy igénybevételt kapna a létraalváz, ha nem lenne kiegyenlítve a tengelyek terhelése? Truck trialon láttam 8x8-as MAN-t spirálrugókkal, az lehet hogy egyedi darab? Öt tengelyen 50 t azért nem olyan nagy érték, a Jamal három tengelyen 40 t, az új T815 meg négy tengelyen 46. Alapesetben a TATRA kormányzott tengelyei 7.5 tonnát bírnak, a hajtottak 11.5 tonnát. Aztán rugótól függően többet, hátul lég+laprugóval 15 (Jamal: 16) t a gyári terhelhetőség, elöl meg erősebb torziós rúddal 8 (8.5) t, ez légrugóval 10 t lesz, de előre légrugó egyelőre még csak a katonai járművekhez kapható. Máskülönben a tengelyek ugyanazok, csak a beépített rugók teherbírásától függ a dolog. De közúti felhasználásra bőven sok az alap is, ugye a megengedett össztömeg három tengelyesre 24, négytengelyesre 30 tonna, szóval ezek az adatok csak speciális felhasználás esetén érdekesek, meg terepen. (Bocs hogy így egybe, de telefonnal nem tudok áttekinthető formába írni. Hiába ugrok sort, összenyomja :)
Folytatom én is a gondolatot. Egy hasonló árú 5 tengelyes nyugati alváz kb.30-40.000 Euroval minimum drágább lenne, de a kicsi futásteljesítmény miatt nem lenne érdemes áldozni (felesleges kiadás lenne). Ezért vettek a germánok biztosan Tatrát. A 8x6-os és 8x8-as MAN alvázak valóban bécsben az ÖAF gyárban készülnek. Van nekik holland piacra gyártott 10x8-as 50t-s alvázuk Heplex rugózással (egy hidropneumatikus rugózáshoz hasonló rendszerű), de iszonyat drága (ott a C híd nem hajtott). Vannak cégek akik arra szakosodtak, hogy beépítenek extra tengelyt akármilyen gyártótól pluszként, de gondolom belátták a germánok, hogy itt erre nincs szükség. Egyszerűbb és olcsóbb volt a csehekkel legyártani egy ilyen alvázat.
A bánya (pl.8x8-as) gépeken a puttony méretet (magasságát, űrméretét) leginkább az befolyásolja, hogy mit is fog vinni. Van nekem valahol olyan képem, amin egy MAN billencsen akkora méretű puttony van mint egy Tatra Jamalon. Minden csak megrendelés kérdése.
Mit értesz külön hátsó tengely alatt? Nekem az tűnt fel, hogy oda általában légrugót tesznek. Megvan ennek is az oka. Laprugót a lengőtengely miatt csak a dupla tengelyre lehet tenni, oda is csak egy kengyel közbeiktatásával, ami, ha megfigyeled, ott van minden TATRA laprugó két végén. Mert a tengely és az alváz néha olyan szöget zár be egymással, amit a laprugó nem bírna ki, nem tud ennyit csavarodni. Ezért megy a szimpla tengelyre torziós rugó. Az ötödik tengely túl közel van a negyedikhez, közöttük nem férne el a torziós rúd, ezért marad légrugó :) De szerintem a rugózástól eltekintve ugyanaz a tengely, mint a többi.
Amikor ott voltam épp egy 10 tengelyes is a soron volt. Vegyesen volt ott minden 1xre. A hátsó tengelyen ott is csak 2 kerék volt. Külön hátsó tebgelyt gyártanak a kamionmentőkhöz.
Hátul letalpal, emeléskor nem a tengelyt terheli, 'csak' szállítás közben. A többi gyártónál komoly várakozási idők vannak 8x8-as alvázra, simán lehet fél évet várni rá szerintem. Vagy még többet. 10x10 vagy 12x12 talán még rendelésre sincs. Ezeknek meg csak egy-két-három elemmel többet kell összecsavarozni a csővázelemekből, hogy meglegyen. A háromtengelyes alkatrészeiből összeépíthető. A hatvanas évektől (Kolos) kezdve folyamatosan gyártásban van a 8x8. Plusz nem kell külön off-road alvázat ácsolni hozzá, ha megnézed a hagyományos létravázas off-road teherautókat, dupla alvázuk van! Mindnek! 8x8-hoz dögnehéz dupla alváz jár, és szinte csak Merciben, MAN-ban látni. Talán nem is az anyacégnél készülnek, asszem a MAN terepest Ausztriában csinálják. Ezeket kétszáz méterről kiszúrod, magas alváz (súlypont) és alacsony oldalfalú, feltűnően kis köbtartalmú (kb 12-14 m3 billenőplató tartozik hozzájuk. Az számomra sem világos, hogy a létraváz nem bír többet a terepen, vagy a függőleges irányban kétszer vastagabb alváz miatt túl magas lenne rá a szokásos 16-18 m3-es plató. A 8x8-as TATRA meg terepes is és nagy (16-18) köbös is, platótól függően. Csak sajnos terepes gép kevés kell, így a mennyiséget az olcsóbb 8x4-ből adják el, olyan meg a TATRA-nak nincsen. És még mindig nem kapható légrugó az első tengely(ek)re, így aszfalton elöl eszi a gumit. Előírás szerint cserélgetni meg nem szokták, csak sírnak, hogy nagy a gumiköltség. Remélem hamarosan kihozzák a szintezett első tengelyeket is, és akkor ez az utolsó hátrány is elhárul az országúti versenyképesség elől! Ámen! ( = Úgy legyen!) :)))