Keresés

Részletes keresés

Gasolin Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11032
Malwin 1984-et hozta fel példának.
Nekem a Lastauto Omnibus adatai szerint ebben az évben a helyezés a következő volt (eszerint az Ikarus abban az évben csak 13.000db-ot gyártott (lehet ebben nincsenek benne a kisebb 30 személy alatti buszok - de erről nincs információ az adatok közt - de ha ez így van akkor a 2 japán kivételével a többiek adatai közt sem, így reális a darabszám).
1, Toyota a Hino-val 39.400db (a buszok nagy része 30 személy alatti busz)
2, Daimler-Benz 21.700db
3, Nissan 15.600db (a buszok nagy része 30 személy alatti busz)
4, Ford 14.900db (döntően iskolabuszok)
5, Telco-Tata 14.100db
6, General Motors 14.100db
7, Ikarus 13.000db
8, International Harvester 13.000db

Ha a japánokat nem nézzük, akkor a 80-as években a helyezés a másik 6 gyártó között cserélődött fel állandóan. Legtöbbször a Daimler-Benz elsőségével, majd jöttek az amerikaiak
Előzmény: tatrafan (11028)
tatrafan Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11031
Egy részletkérdés MALWIN: gondolom itt a 260-as családról van szó. De az is önhordó, vagy nem?? Mit jelent pl, hogy "Scania alvázra készült"? Nem csak annyit, hogy Scania teherautó fődarabok felhasználásával? Vagy egy full komplett Scania alváz van beépítve, hátulra helyezett motorral?
Előzmény: MALWIN (11017)
\X/VR6 Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11030
Abban sem igazán. A francia Isobloc már a 40-es évek végén gyártott farmotoros buszokat.
Előzmény: tatrafan (11026)
tatrafan Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11029
Akkor nem lehet véletlen, hogy nekem a Setra ma is a legjobb minőségű buszmárkának tűnik. Szemre. Kívülről. Máshogy sajna nincs módomban összehasonlítani őket.
Előzmény: MALWIN (11025)
tatrafan Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11028
Akkor ki volt a világ legnagyobb buszgyártója? Ki készített évi 15.000 autóbusznál többet? Mert ezt a címet darabszámban mérik. Személyautóban a General Motors volt egész idáig, az utóbbi egy-két évben vette át a vezető helyet a Toyota.
Előzmény: Gasolin (11021)
tatrafan Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11027
Tulajdonképpen arra készült, gyorstraktornak. Hogy azért értelmes sebességgel szállítani is lehessen vele.
Előzmény: rezgaras (11018)
tatrafan Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11026
Ezt nem tudtam, bocs! Akkor csak farmotorban volt világelső?
Előzmény: MALWIN (11015)
MALWIN Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11025
Az égadta semminek nem lett levizsgáztatva.
Maradt rendszám nélküli szabadidő szerkezet, ha jól tudom.

Amúgy Setráékről már lejjeb felvilágosítottam Tatrafant, szal ha ezután sem tudja, úgy kell neki:-DDD
Előzmény: rezgaras (11024)
rezgaras Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11024
MALWIN írta:

> hoztunk '92-ben egy négykerekű motort (mai szóhasználattal: quad),

És minek lett levizsgáztatva?

Bukósisakban kellett vele szántani? :-)))))
Előzmény: MALWIN (11020)
MALWIN Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11023
Egen-az csak 1984-ben volt 15000db.
Előzmény: Gasolin (11021)
rezgaras Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11022
tatrafan írta:

> az önhordó karosszériás autóbusz feltalálója és szériagyártója, amire a "Faros" a bizonyíték.

Az önhordó buszkarosszéria feltalálójának a Setra tartja magát (Kässbohrer). A neve is erre mutat, SeTra - Selbst Tragende Karosserie. Viszont az is tény, hogy az elsô Setra 1950-ben jött ki, míg nálunk a Tr3,5-öst 1948-ban készítették el, tehát a Tr3,5-ös volt a világ elsô önhordó karosszériás busza. De nem Ikarus volt, mert az Ikarust éppen akkor hozták össze, hanem az elôdjénél, az Uhry karosszéria gyarban tervezték.

A Faros jóval késôbb készült.
Előzmény: tatrafan (11011)
Gasolin Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11021
Rosszul tudod.
Az Ikarus sose volt a világ legnagyobb buszgyártója. Igazából a világ 4-5. legnagyobb buszgyártója volt huzamosabb időn át.


Előzmény: tatrafan (11011)
MALWIN Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11020
Mi meg Ukrajnából hoztunk '92-ben egy négykerekű motort (mai szóhasználattal: quad), annak szériatartozéka volt a TLT kihajtás, a szerszámpad, meg az eke, fűkasza és kispótkocsi.
Előzmény: rezgaras (11018)
rezgaras Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11019
Gasolin írta:

> Az ablak azonban részben teherviselő elem is

Nem vagyok szakértô, de ezt nehezen hiszem el. A régi buszokban az ablakok gumiszigeteléssel voltak berakva, így nem igazán vettek részt a teherviselésben. Lehet, hogy volt valami minimális szerepük, de a történet így hihetetlen. A mai ragasztott üvegeknek már komolyabb teherviselô szerepük van, de az is inkább személyautókban, buszokban kevésbé.

Inkább arra gyanakodok, hogy Afrikában erôsen túlterhelték a buszokat, mind belül, mind pedig a tetôn.
Előzmény: Gasolin (11004)
rezgaras Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11018
tatrafan írta:

> kistraktornak tervezte

A 70-es évek végén Görögországban láttam egy Unimogot, amivel szántottak!
Előzmény: tatrafan (11001)
MALWIN Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11017
Off
Kösz, da az a fiam által kendácsolt billentyűzet, is semmi nincs a helyén....
On
Előzmény: 504LACI (11016)
504LACI Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11016

Segítek: altgr+ü utána a = ä

:-)

Előzmény: MALWIN (11015)
MALWIN Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11015
Kis kiegészítés:
Az arab országokba szállított (vagy méginkább: a Közel-Keletre) Ikarusok nagyobb része alvázas konstrukció volt, mégpedig az adott országban leginkább elterjedett típus alvázára készült lehetőség szerint. Így aztán volt Iveco-MB-Scania-Volvo-Steyr-BMC, é smég egy csomó alvázas busz.

Részleteiben lásd az Ikarus könyvben.


Az első önhordó alváz tekintetében megoszlanak a vélemények, ámde a technikatörténet szerint azt a Kassbohrer Setra készítette. Selbs Trager, azaz önhordó, innen a név is.
(napersze umlautos "a" kellett volna, de ebből a billentyűzetből kiszedni...)
Az Ikarus első önhordó alvázas kocsija a TR5 volt, igaz, az még MÁVAG néven látta meg a napvilágot.
A már Ikarus név alatt futó,ott is tervezett és épített típus az IK 30 volt.
Előzmény: tatrafan (11011)
tatrafan Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11014
Melyik képen láttál te 10x10-es MAN-t? Azokon 10x8-asok vannak.
Előzmény: Cseh S. (10999)
tatrafan Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11013
Kényelem, komfort tekintetében a TATRA tényleg nem ellenfél, főleg hogy már automata váltós teherautók is szép számmal akadnak. Esetleg kevésbé ráz terepen a független felfüggesztések miatt, és jó tágas a fülkéje. De ez az összes, ami eszembe jut, az egyéb részletek nem versenyképesek. Most említhetném, hogy sűrített levegő tologatja a váltót az egyes fokozatokba, de az automatához képest ez is édeskevés.
Előzmény: Cseh S. (11003)
tatrafan Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11012
A Tátrának nincsen nyolchengeresnél kisebb motorja, így kerülhetett Renault motor és fülke a régi Praga alvázra :) Rég nem gyártják már az eredeti léghűtéses sorhatost, már azon is csodálkoztam, hogy a portáltengelyes hidakat újrakezdik. De nagyon jó hír ez így is! :)
Előzmény: gacsat (11010)
tatrafan Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11011
Tudtommal valaha az Ikarus volt a világ legnagyobb autóbuszgyára évi 15.000 darabbal, nem mellesleg az önhordó karosszériás autóbusz feltalálója és szériagyártója, amire a "Faros" a bizonyíték. A világelső. Szerintem egy időben egyáltalán nem volt ciki Ikarust venni. Más kérdés, hogy klímás autóbuszt szerintem nem nagyon gyárthattunk még akkoriban... Azon az égövön valószínűleg természetes volt, hogy kiveszik az ablakokat a szellőzés miatt, csak arra nem számítottak, hogy az Ikarus nem egy teherautó alvázra épült bódé mint az addigi buszok, hanem önhordó karosszériás, mint a személyautók. Ami az Emirátusok hadseregének megrendelését illeti, ha csóróskodásról lett volna szó, nem kérték volna az autókat 800 lóerős MTU motorokkal és automata váltóval. Ilyen cuccai a cseheknek nem voltak, ezek német beszállítóktól jöttek. Az arabok mindenből a legjobbat vették. Nem vitatom, hogy geopolitikai megfontolások is sokat számíthatnak ilyenkor, mégis a konkrét esetben többet nyomhatott a latba Loprais öt-hat Párizs-Dakar győzelme.
Előzmény: Gasolin (11004)
gacsat Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11010
Te Fan! Jövőre ne hagyd ki a TATRA gyárat!
Nem a rönókba tesznek TATRA motort. Qrwára ráférne hogy azt is megvegye a Daimler-Benz.
gacsat Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11009
Itt lehet 1 kis hiba az érvelésben. A DB valamelyik alosztályvezetőjének nagyobb a lobbyképessége,mint az egész TATRA gyárnak,vagy cakk-pakk Csehországnak. Az USA meg végszükségen kívül nem vesz külföldi technikát.
Előzmény: Gasolin (11004)
gacsat Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11008
Milyen képek? Én nem látok semmit!
Előzmény: Cseh S. (11003)
gacsat Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11007
Akkor minden 1esült Arab TATRÁn jár.
Előzmény: tatrafan (11001)
gacsat Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11006
Különben a DAC volt a legjobb. Legalábbis terepen a legkényelmesebb.
Előzmény: Maz (11000)
gacsat Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11005
A Puchok,és a Csepelek is 40-50 évesen kerülnek selejtezésre.
Igenis nagy gond terepjárót tervezni. A Daimler-Benz sem baszakodott vele ----megvettek 1 Puchot,és csillaggal árulták. Az Unimog sem DB fejlesztés.
Előzmény: Cseh S. (10999)
Gasolin Creative Commons License 2007.05.01 0 0 11004
Abba az apró mondatba kötnék bele, hogy az arab emirátusok nem árérzékeny piac.
Akkor annak idején miért vették az olcsó Ikarus buszokat kilószámra?

Mesélek erről egy sztorit.
A gépjárműszerkezettan tanárom mesélte a történetet. Fiatalabb éveiben az Ikarusnál dolgozott (vagy gyakornok volt de ez lényegtelen a történet szempontjából).
Az arabok vettek egy csomó Ikarus buszt szólót, csuklóst vegyesen.
Buszok kimentek, majd egyszer csak jönnek a hírek, hogy a buszok nem bírják a terhelést mert meghajlik az alvázuk (pontosabban fenékváz de ez lényegtelen a történet szempontjából). Az alváz kifliszerűen meghajlott az A és B tengely közt úgy. hogy a kifli púpja az aszfalt felőli részen volt. Amikor ezt megtudták az Ikarusban megkérdezték a főmérnököt mi a véleménye róla. Mondta a tanárom, hogy a főmérnök a hasát fogta a nevetéstől, mert azt hitte meg akarják viccelni. Mondta ez képtelenség.
De az arabok erősködtek, hogy bizony ez a helyzet. Ezek után az Ikarus hazahozott egy ilyen buszt, hogy meg is vizsgálják mi az ok.
Hazajött a busz és akkor derült az egészre a fény.
Az araboknál ugye meleg van ezért egyszerűen fogták és kiszerelték az ablakokat a helyükről ezzel biztosítva jobb szellőzést. Az ablak azonban részben teherviselő elem is, és az így hiányzó merevítés miatt és a nagy terhelés hatására hajlott meg a fenékváz.

Szóval hiába gazdag egy ország ha ott is spórolnak amin tudnak, jelen esetben a klímán.
Ezek után az, hogy egy gazdag országban a pénz hegyekben áll még nem jelenti azt, hogy 2 kézzel is szórják.


A nagy járműtenderek mögött sokszor inkább politikai és gazdasági háttéralkuk állnak mint racionális döntések (gondolok itt pl. arra, hogy a Hungarocamionnál, hogyan zajlottak anno járműbeszerzések. Attól az országtól kellett venni akivel akkor szorosabbra kellett fűzni a gazdasági kapcsolatokat. Ha épp a francia vonalat kellett erősíteni akkor jöttek a Renault-k, ha német akkor a MB-k. Ezek az érdekek ma is megvannak, csak a nagy piacgazdaságban ezt nem mindig tudjuk vagy akarjuk észrevenni.).
Nem kell mindig annyira naivnak lenni, hogy mindig a legjobb vagy a legalkalmasabb győz.

Ha jól tudom amikor az arab tender elbírálása volt akkor egyenesen a Tatra léte múlott azon, hogy elnyerik-e a tendert. Gondolhatod milyen érdekek húzódhattak a háttérben. Azt a seggnyalást a csehek részéről ami ott volt, és mindezt mosolyogva nyakkendőben (persze ezt megtették a versenytársak is csak a végén nem ők törölték meg mosolyogva az arcukat).

Előzmény: tatrafan (11001)
Cseh S. Creative Commons License 2007.04.30 0 0 11003
Tisztelem a tájékozottságodat,tényleg.Bár én tudnák ennyit az MAN-enekről.:)De nem tudsz meggyözni én láttam már gyakorlatban testközelből a cégünknél is van egy 815-ös.A legtöbbet fogyassza,állandoan gumi kell rá,és mindig tönkre megy.De mindegy ki ezt ki azt szereti.Tiszteletben tartom.De azok a képek amiket látni pár sorral lejebb önmagukért beszélnek.Ja és még nem szoltunk a kényelemről,komfortságrol.Hát szerintem itt sincs összehasonlitási alap.
Előzmény: tatrafan (11001)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!