Sziasztok Segítséget szeretnék kérni egy Tlx váltó összeszerelésében. Elkövettem a tipikus hibát: szétszedtem de menet közben egy csomó kérdés, kétely merült fel bennem, inkább nem raknám össze egyedül, nem akarom újra szétszedni. Nagy baja nem volt egyébként, csak 5.-ben búgott, valószínűleg a diffi csapágy, illetve olajfolyás is volt. Tudtok ajánlani bárkit aki segíteni tud?
Tényleg nagyon precíz válasz. És mit szólsz az 5 ös kapcsoló villa reteszelő golyó rugójának gyengítéséhez? Szerintem ezzel is lehet javítani a könnyebb kapcsolást.
:) Ne mond el senkinek, de ez most nem mérnöki válasz lesz:
Az 5-ös fokozatnál a rúgó szinte csak érintse a szinkrontesteket, a nagyobb áttétellépcsőt adó fokozatoknál kicsit erősebbre kell formálni, mindenképpen nagyjából egyformán feszítse a három szinkrontestet. Erre sajnos nincsen számszerű érték megadva semelyik javítási útmutatóban.
Azt a szabad végét pedig a rúgóknak, amelyik nincsen beakasztva a szinkrontestekbe, hanem szabadon marad, kismértékben befelé szoktam ívelni, hogy a szinkronagy felületébe ne akadjon/súroljon be minden egyes sebességváltásnál.
Mindenesetre a TLX váltó tipikus hibája volt, hogy az ötödik fokozat nagyon nehezen volt kapcsolható a túl erősre szerelt, vagy túl "sprőd" nem eléggé rugalmas rúgó miatt.
A könyvekben / évjáratonként található nagy összevisszaságot szerintem nehéz lenne már kibogozni ennyi év után...
-Ha az én véleményemre is kíváncsi vagy akkor én azt gondolom, hogy a szinkronrúgók szerelésének bármelyik könyvben szereplő variációjával, ha megfelelően vannak előfeszítve akkor reccsenés mentesen lesz kapcsolható adott sebességfokozat. Szerintem legalább annyira (sőt..) fontos a rúgók előfeszítettsége, megfelelő anyaguk, keménységük, mint a pozicionálásuk.
-A sávosra kopott felületű fogaskeréknél pedig ellenőrizném azt, hogy amikor a váltóháznak abba az oldalába, amelyikben a kapcsolóvillák találhatóak behelyezem a komplettre szerelt bordástengelyt, akkor üresbe kapcsolt fokozatoknál a szinkrondob közép helyzetben van e, nem súrol e be folyamatosan valamelyik oldali szinkrongyűrű a kapcsolóvillák rossz pozicionálása, vagy hézagolási problémák miatt fogaskerék szinkronfelületébe. Ha igen, akkor azt korrigálni kell a megfelelő élettartam érdekében.
Nem feltétlenül a rosszul edzett felület miatt alakult ki az a sávos kopás a felületen.
Szervusztok! Keszthelyi Dacia találkozó helyszínén jártunk kis családommal,a kemping tetszetős,de meg kell szokni! :) Kicsit messzebb lesz a Balaton part,viszont van talán 50 méterre egy saját belső sport medence,meg egy gyerek pancsoló. A parcellák,és a sátrazó helyek nagyon szép rendezettek.Közel van a vizesblokk,(sajnos még zárva volt,bemenni nem tudtunk) A megközelítés volt kicsit kalandos,de visszagondolva az sem bonyolult. A Keszthely-Balatonszentgyörgy útról kell lefordulni itt.
kb 200 méter után vasúti átjárón áthaladva egy nagy parkolóba érünk. itt jobbra fordulva követve a vasutat megyünk amíg egy nagy parkoló lesz baloldalon (ez a tábla van az út végén!) "saját" bejáratunk lesz a találkozóra ami a tervek szerint csak nappal lesz nyitva.
(PTomi majd ha tudsz konkrét árakat légykedves) Mi igyekszünk lemenni már csütörtökön délután,vagy pénteken reggel,hogy tudjunk "foglalni" valami egybefüggő helyet. Melyik legyen? Vasút oldal(többnyire elektromos szerelvények járnak,és néhány "piroska")vagy a másik oldalon,ott viszont erdő sáv van közvetlenül a placc mellett(Szúnyogok??).
Legutóbbi váltó javításomnál a rugó végeit egy csúszkába akasztottam és ellentétesen. A 85 ös könyv leírásában ez szerepel. A 75 ös könyv ábráján is.A rugós alátét feszítésre rossz megoldás mert egy ponton feszít. Inkább gumi vagy hullám alátét.
Némi zavart érzek a könyvekben, a szinkronrugók helyes pozíciója kapcsán:
Valaki tudna segíteni, hogy is kellene ezeket -jól- beszerelni?
Szakirodalom:
"Dacia típusú szgk javítása" -csak én érzek itt ellentmondást?
MR150 2. kiadás Renault12 könyv:
Más:
Érdekesség 1 (régen volt ebből kérdés itt, ha jól emlékszem):
Nálam eddig 3/3 váltónál a nyelestengely feszítésre gyárilag rugós alátét által volt megoldva(nem pedig gumi alátéttel, ami egyenletesen nyomást eredményezne). Íme a mostani 2db 5-ös váltó alkatrészei:
Érdekesség 2:
Bronz szinkrongyűrű és az "edzett" fogaskerék kapcsolata: