Bevallom, nem vagyok naprakész kotró ügyben, csak egyszer kerültem közelebbi kapcsolatba az E-302-essel, amiről már írtam is, a Tisza gát építésénél. De, hogy magyarok is gyártottak volna, azt végképp nem tudtam. :-(((
A sok eltűnt géptípus azért nem teljesen a mi bűnünk, mert a 70- 80-as években sok gépet vittek üzemképesen (még felújítva is) a MÉH telepre, mert jött helyette az új, nagyobb tudású szerkezet. Itt mifelénk a +mentésre sem volt esély, mert a kiadott "ukász szerint" el kellett tüntetni a korszerűtlen típusokat. A régen volt telepvezetőt még ismertem, Ő azután kedvében is járt az "elvtársaknak" azzal, hogy szó szerint minden a vagonba kerüljön, lehetőleg úgy tönkretéve hogy a kohó udvarán is utálkozva nézzenek rá.
Ebből következően, nekünk kisembereknek módunkba sem volt alkatrészeken kívül bármit is lementeni a gépcsodákról abban az időben.
Szervusz! Néztem,láttam ezt a filmet én is! Szerintem ezek magyar K-505-ös kotrók voltak. "Véletlenül" olyan kialakítással mint az E-302-esek,csak lánctalpas kivitelbe.Fél köbméteres kanállal,sűritett levegős indítású, Ganz-Jendrassik motorral,100 pacival. A Szállítóberendezések gyárában készítették.Eredetileg a motor 1300f/p-nél 135 LE.-volt, a regulátort 1000 f/p-re visszavették és így csak 100 LE.-ős lett.
A kotróknál maradva,azt tudtátok ,hogy létezett lánctalpas magyar kotró, ami nagyon "hajazott" az E-302.re? Egy másik irodalom szerint, az első 45-ös MTZ-ék motorját tették az E-302-be.( D-40 -48-as tipust emlegetnek).
Most néztem + az 1974-es AGROTRÖSZT által kiadott gépkönyv szerint SZMD-17K vagy SZMD-18K jelű motorral adták ki őket. Az utóbbi volt a kismotoros indítású.
Az SZK-5 -nek ismerős a régebbi és a még régebbi típusa is, mert néhány szezont lehúztam mind 2-vel. A gréderen emlékeim szerint, német nyelvű felirat mutatkozott valahol és qrva erős volt a motorja is.
Mi + addig jót aludtunk. (:-))) Azért érdekes dolgokra világítasz itt rá, amiről én még csak nem is hallottam. Errefelé NDK grédert használt 1 cég sokáig, de ezer éve nem működött már az sem tudtommal. DT motorból itt a legerősebb amit tudtam,a kockafülkésben volt turbóval és 1ik fajta JUMZ-ba van építve.
Én is azt írtam,hogy gréderben találkoztam hathengeressel .Tudod mi a furcsa benne ? A hathengeres szinte egy hathengeres SZMD motor!!Ugyan az mint a DT-75-be tettek,csak ugye az négyhengeres volt ,azt hiszem SZMD-14.( Na meg az SZK-4-esekbe)!Ezt idáig így tudtam. Most jön a nyílt égből a villámcsapás! Egy másik könyv pedig a négyhengeresre azt írja,hogy A-41 tipusnak hívják. a hathengerest pedig: A-01M.
Ez önmagában lehet, hogy nem sok információval szolgál,pedig..... de ! :-)
Tudjuk ,hogy 60 literes. Azt is tudjuk mekkora a tank magassága, és azt is ,hogy téglatestről van szó ! Az arányokból ,nagy valószínűséggel a szélességet, és hosszt is meg lehet becsülni ! Ezen adatok birtokában már "csak" egy kisebb teljesítményű munkagéphez,traktorhoz, teherautóhoz kell illeszteni, vagy egész egyszerűen ki kell választani melyik járműnek 60 literes ,téglatest forma az üzemanyagtankja ! :-)
Hathengeressel csak gréderben találkoztam.A négyhengeresnél is típushiba volt,hogy a vázgerinc fáradása
miatt letörött a fülke előtt,a motor és a fülke megállt a két hátsó hídon,ha lent volt a középső tolólap az eleje
meg azon.Rutinos gépkezelő a hidraulika csöveket se szakította el,vissza lehetett a hegesztéshez nyomatni az eredeti helyére.A Prága műhelykocsiban mindig volt egy garnitúra erősítő folt lemezkészlet előre kivágva.
Hát, Öreg Cimborám, szerintem bármihez is használhatták, ha maszek gyártmányú. Természetesen olyan valamire gondolok, amin gyárilag nincs üza szint, ill. mennyiség visszajelző.
Egyet ki merek jelenteni tutira: Babettához biztos nem. :-)))
Egy padláson kutatva találtam egy mércét. Laposvasból volt házilag be kalibrálva 60 literig. Mihez használhatták? Van valami ötletetek?Tudom,hogy valamiféle gép üa-tankjában levő mennyiség megállapítására,ellenőrzésére,de melyik gépnek? Egyenlő beosztások vannak rajta.
Én hathengeresbe kismotorosat ismertem. Az autógréderbe volt. Amennyiben az a motor is volt benne, akkor az egy bivaly erős moci volt.Majd megkeresem a tipusát. Szerintem is ,mint írtam ,gyanús volt az, amit a könyv írt.
Ma találtam a piac lomis során 1 Csepel szerszámos dobozt, persze üresen. 8 ezret kért a mandarin érte, amit én erősen sokalltam. Persze ha kellene valakinek, akkor begyűjtöm a jövő héten.