Ha a menetrend és a tarifa nem összehangolt, akkor nem sokat ér. Bár a menetrend valamennyire összehangolt, mert láttam Bogláron, hogy a busz a vonat érkezése után indult.
Siófokon ott busz-pályaudvar a vasútállomás mellett. Széplak, Zamárdi szintén a megállók mellett vannak a buszmegállók is. Balatonlellén szintén. Bogláron is. Fonyódon is.
Rám nehezen lehetne azt mondani, hogy nem a vasutat preferálom, de ezen a Siófok-Fonyód szakaszon, mert erről van szó, a kétóránkénti gyorsokon kívül nem igazán lenne értelme kétóránként személyvonatnak is.
És akkor szerinted ilyen alapon jelfeladás nélküli vágányra (ld. a szintén felmerült komáromi balesetet) be lehet járatni más állomáson is áthaladó vonatot egy sárgával, aztán majd megáll jó esetben...? Vagy ezek szerint ilyen „rugalmasságot” csak ott lehet tenni, ahol nincs kijárati jelző? :-)
Ez jogos, de ha a vonalon sincs jelfeladás, akkor meg simán bejáratható (abban az esetben, ha a kijárati jelzőre van előjelzés...)
De mivel nincs rájuk előjelzés, az áthaladó vonatot nem elég csak előzetes jelzőkezeléssel felhatalmazni, hanem meneszteni is kell (és akkor úgy gondolom, hogy ha elfogadjuk, hogy Murán legalább két szolgálati hely van, aminél az elsőnél nincs kijárati jelző és azért kell meneszteni, akkor azt a menesztést egyben a második szolgálati hely kijáratának menesztését is jelentené? Bele lehet magyarázni, de én ezt az ÁVU-ból sem, az utasításból sem látom logikusan levezethetőnek...)
Vagy megáll az áthaladó vonat a B1/B2-n, mert nem menesztették... Aztán mivel van kijárat az egyéni kijárati jelzőn újra elindulhat :)
A B1, B2 kijárati jelzői további kijárati jelzők, ezért nem kell külön felhatalmazás. Persze az furcsaság, hogy gyakorlatilag nincs "első" kijárati jelző, azt helyettesíti a felhatalmazás a személyben. Alak kijárati jelzőknél amúgy sincs előjelző, az átmenő fővágányok kivételével.
Szerintem állomás területén belül nincs kétvágányú rész definiálva, így erre hiába hivatkozol.
(Siófok végpontjánál az állomáson belül pl. szerinted egyvágányú a „vonal”?)
Az utasításban ettől függetlenül nincs nevesítve, hogy kijárati jelző csak a jobb oldalon lehet.
Miért lenne pénzpazarlás? Amíg nincs egymás mellett a vasútállomás és a buszállomás/buszmegálló, addig nincs értelme összehangolásoknak!
Vas megyében eléggé jó a helyzet. Az 1968-as koncepció magával hozta ennek az első lépését, később meg tovább lett fejlesztve, de van ahol sajnos visszafejlődött. De összességében pozitív a kép.
Vas megyében a következő a helyzet:
Szombathely - a buszok 2/3-a érinti a vasútállomást, a buszállomás áthelyezése pár éven belül valószínű. (Vityáéktól függ, ők adják a pénz egy részét.)
Sárvár: A buszok 90%-a érinti a vasútállomást, a vasútállomáson van buszos monitor, ami kifejezetten hasznos, ugyanis az egyik oldalon 5, a másikon meg 1 kocsiállás van, így sokáig tartana keresgélni. Nemrég lett felújítva.
Celldömölk: Nemrég lett felújítva, ott van a vasútállomásnál.
Vasvár: Sajnos mostanában már kevés busz érinti a vasútállomást. :(
Körmend: Áthelyezett buszállomás.
Szentgotthárd: Áthelyezett buszállomás.
Kőszeg: Sok busz érinti a vasútállomást, az áthelyezés tervben van.
Bük: A buszállomása fürdőnél van, a vasúton kisebb csomópont van, a kettő között helyijárat (nem Volános ÉNYKK-s), de van helyközi is.
Répcelak: Itt nincs is igazi buszállomás, a vasútállomás nincs igazán kiszolgálva busszal.
Jánosháza: Van buszmegálló az állomásnál, itt sincs igazi buszállomás a városban. Nincs igazán hangolás.
Csepreg: Nincs vasútállomás.
Vép: Szombathely elővárosa, csak a Bp felé utazóknak lenne értelme a ráhordásnak.
Kisebb települések: Sok helyen van hangolás, valahol jó, valahol rossz, valahol tűrhető.
Sok mindenben igazad van, de ehhez még annyit tennék hozzá, hogy az újabban erőltetett intermodális csomópont program a leírt hiányzó dolgokhoz egyáltalán nem segíti hozzá a rendszert, csupán pénzpazarlás. Méghozzá durva és felesleges.
A menetrendek összehangolásával és valamiféle arculat kialakításával kellene kezdeni, az pl. a kiinduló beszélgetésben említett Balatonon egyáltalán nincs meg (és emellett ahogy az ex-VOLÁN-nál szokás, hétvégén nagyon-nagyon gyér a kínálat). A mostani buszos kínálatra és csatlakozásra semmit sem lehet építeni.
Nem szívesen hivatkozom Vépetire, de most rámutat a lényegre. Ma Magyarország legtöbb térségében szinte minden hiányzik ahhoz, hogy a vasúti és a közúti kínálatot közösen lehessen kezelni. A tarifaközösség, kínálat közös szervezése stb. mellett teljesen hiányzik a közös megjelenés is, hogy az utasok gondolkodásában tömköz rendszer jelenjen meg, és nem vonat vagy busz.
A pálya adott, a pályakapacitás rendelkezésre áll, az eljutási idők jók, a lefedett terület számos helyen eltér a közúttól. Nem látom be, miért ne lehetne egy mondjuk kétóránkénti kínálatot biztosítani. Akkor is, ha egyes vonatokon kevés lenne az utas. Más vonatokon meg a kínálat miatt több.
Szereplők előre bunyózzák magukat a mozdonyig a nyílt vonalon haladó szerelvényen, ahelyett, hogy egyszerűen szétnyitnák/lőnék/rágnák valahol a légvezetékeket.
Tudod mit? Ezt (mármint hogy a vonat nem arra való, hogy 2 kilométerenként megálljon) magyarázd el azoknak, akik S-bahn forgalmat szerveznek (Bécs, München, Hamburg, Berlin, svájci városok), nomeg Budapesten az elővárosi járatok a városon belül.
Mondjuk inkább azt, hogy a forgalomnak azt a részét elviszi, amelyik hóttutibiztos mindig ugyanakkor jön/megy, van vonata, és/vagy nincs más lehetősége.
Arra már most lehet tippeket tenni, hogy lesznek-e Siófok - Keszthely buszok (pláne mondjuk a sztrádán), vagy Szentgyörgy-Keszthely között majd vonatra kell visszaszállni.
Sajnos a Nathan James 151-es rombolófregattján szolgálatot teljesítők nem olvasták a vasútmániás topicot a kezdetektől, a v_peti összest és egyéb nickek tanulságos beírásait. :)
Így csak abból tudnak meríteni, amit a kiképzésen tanultak, mely szerint, ha fel akarsz robbantani egy vonatot, de közben kiderül, hogy nem élelmet szállít az ámerikai lakosságnak, hanem magát a lakosságot szállítják benne, akkor kocsival négy embernek át kell ugrania rá menet közben, majd a kocsik tetején előre bukdácsolva az ott levő tábornok+military vonatvezetővel 38,5 másodperces kézitusát megvívni természetesen látványos fájdalomnyögésekkel tarkítva, főleg, ha a pálya jobb oldali színszálára érintős robbanóanyag lett telepítve, ami a vonat ráfutáskor robbanna. De így sokkal drámaibb hatást kelt, hogy Tom Chandler kapitány épp akkor húzta be a fékeket, hogy a mozdony első kerékpárja a 3,79 centivel az robbanást jelentő felület előtt álljon meg.
(Miközben Sasha a bokrok mögött távcsövessel gondolom le tudta volna szedni az elöl levő rossz arcokat, mert a hátul levőket érdekes módon eltalálta.) :) :P