Ezzel kapcsolatban egy kevésbé jó hír a Hobbym a vasút 1994/1 számából:
JOBB SORSRA VÁRTAK VOLNA...
1993/2 számunk ezen rovatában két különleges ózdi dízelmozdonyra hívtuk fel a figyelmet. Ezzel kapcsolatban a közelmúltban kaptuk azt a levelet Grátzer Ákos olvasónktól, melyben az Ózdi Kohászati Üzemekkel folytatott levelezéséről tájékoztatott. Most az Ózdról kapott levélből idézünk:
Az Európahírű fogaspálya, az ipartörténetileg egyedülálló fogas gőzmozdonyok az acélgyártó kemencék martaléka lett. Az A25-014 az A25-015 mozdonyok a kassai olvasztókemencéket táplálják napjainkban. Tervezett látogatásukig (február) feltehetően az A027, 028, 029 mozdonyok is a szlovák vaskohászat alapanyagát fogják képezni.
A részben bontás alatt álló ózdi gyárban váltak az esztelen pusztítás áldozatává ezek a gépek. Igaz, hogy mai világunk talán túlságosan is pénzhajhász, de nem hiszem, hogy Ózdon(!) az lett volna avégső csapás, ha ezeket a mozdonyokat nem adják el ócskavasnak.
Hogyan viszed el Gödöllőig? Az rengeteg gempa ám. Meg kell rendelni egy mozdonyt ami vontatja (ha saját erőből nem képes mozdulni), ehhez kell mozdonyvezető. M43-as sor gép bérleti díjja kb 17000 ft/óra mozdonyvezetőstűl. 12 óra alatt a gép nem fordul meg. Számoljunk 18 órával, az 306000 Ft. Ja aztán még futási engedélyt is kell kérni hozzá. Ekkor ki kell fizetni egy kollégám bérét aki kivonul és helyszinen megméri a gép kerekeit, és kiállítja a papírokat amik két hétig érvényesek. Ha a kolléga Zegről megy ez bagatel összeg az előzőhöz képest. Jah és nem tom, hogy köll-e pályahasználati díjat fizetni, de erős a gyanúm, hogy igen!
Van 400000 ft erre?
Ha nincs akkor vásárlás után Zegen kellene tárolni. Ott futóképessé tenni, és saját lábán eljuttatni bárhová ahol tárolható. Az olcsóbb mert nem kell gépet bérelni, rossz hír, hogy MÁV mozdonyvezetőt akkor is bérelni kell, ha egy mozdonyvezető vizsgával rendelkező emberetek vezeti a gépet akkor a MÁV pilótát ad mellétek. Ja érdemes lenne megmérni a kerekeit, hogy egyáltalán futóképes-e? Ezt még a vásárlás előtt meg kellene tenni, nehogy árnyékra vetődjetek, mert kerekeket szerezni sem olcsó. A jobbik eset az ha esztergálással még korrigálható a dolog, de van megint egy rossz hírem az is gempa. (Cell megcsinálja) Persze addig is el kell vontatni. Megint gempa.
Ha úgy alakul a dolog akkor megmérem a kerekeket mert vannak mérőeszközeim és a határméreteket is tudom. Csak kérdés mikor jövel az utód.......
Aki (anyagi) részt szeretne vállani az A 102 megvásárlásában, kérem jelezze az összeg nagyságrendjével együtt, mert meg kellene beszélnünk pár dolgot. Ilyen például a tárolás, ami bizonyos feltételekkel (a LÁVA egyesület egy jelképes összeget a járműbe ad) úgy néz ki megoldható a Gödöllői őrzött PFT telepen ingyenesen (Jelenleg a Trimann Kft telephelye). Át kellene beszélni a részleteket, ha konkretizálódott a vasárlás, megtekintettük a járművet.
Azokat a képeket, amiket én csináltam, nyugodtan felteheted a honlapodra. Az első időben még papírképre fotóztam, ezt a jó minőséghez szkennelni kéne. Viszont mostanság digitálissal dolgozom, ezeknek biztos örülni fogsz.
Nekem is van pár képem, de mind mostanság készült. Egy csomó kép ipari mozdonyokról Istvántelken, majdnem az összes mostani Ózdon, Nyékládházán, hegyeshalmi képek... Pár MOL-os Algyőről és a fehérvári fűtőházból... stb.
Majd kaphatok a DVD-ből? És esetleg a képek 640x480-ban, "trains.hu" logóval, szerző nevével elhelyezhetem a honlapon? Szuper lenne!...
A MOL-nak most van két működőképes gépe, nem hiszem, hogy pont egy ilyen TVG kéne nekik a tartálykocsik tologatásához. Kb. egy éve volt felújítva az A23,048, amíg az Miskolcon volt, egy géppel is ellátták a finomítót...
A felújításba való besegítés nem hiszem, hogy menne náluk, Kanizsáról járnak javítani a mozdonyaikat...
Arra is gondoltam, hogy ha már úgyis beszélünk a zalaegerszegi MOL-al, meg is kérdezhetjük tőlük, nincs-e szükségük a gépre. Ha esetleg a jövőben igen, állhatna az ő telepükön, úgyis marha nagy, és fullra őrzik. Esetleg besegíthetnek a felújításba is, aztán mondjuk egy ideig nem fizetnének bérleti díjat. Nem is kéne messze szállítani. De ez csak egy ötlet.
Noha nem a főprofilom az iparvasút, de ennek ellenére nagyon érdekel, sőt egyre jobban. Aki ismer tudja, hogy a legmegszállottabb vasútmániások közé tartozom. Éppen ezért mindenképpen szeretnék valami úton-módon rajta lenni képeimmel az említett dvd-n. Szerintem Uzsgyiremot kedd környékén megkapja a képeimet cd-n. Lesz rajta egy pár iparvasúti is. Válogassátok le róla ami esetleg jó lenne a dvd képanyagába.
És az lenne még a nagyon nagy kérésem, hogy ha lesz topic kirándulás, ne feledkezzetek meg rólam! Nagyon szeretnék részt venni rajta. Vagy itt a topicon vagy e-mailben értesítsetek légyszi, mert nem szeretnék lemaradni róla. Köszi.
A képen A21,057 látható. A tarcali kőbányából szállítószalagon hozták le a követ, ez a Mazsola dolgozott az átrakóban.
A bánya azóta bezárt (átalakult a világ legjobb strandjává); nem messze nyitottak egy másikat, de onnan sajnos teherautókkal fuvaroznak.
A Mazsola kb. 10 évig pihent a tarcali állomás szomszédságában. Az utolsó években is hiánytalan volt, de az állapota nagyon leromlott. Kb. 2 éve tűnt el, bejutni már nem sikerült hozzá. Gondolom vágták.
Nyírgyházán a közeljövőben tervezek egy látogatást a Papírgyár A26-osához, a környéken ezen kívül a Szerencsi Cukorgyár lehet még nagyon érdekes.
Bobók és más típus is van ott, tavaly előtt még láttam őket dolgozni, de tavaly már az össze cukorrépa közúton érkezett a gyárba. Így talán jogosan aggódom az ottani gépekért, igaz, semmi konkrétumot nem hallottam.