Sok értelme nincs, mert csak a Thalyst és társait lehet így ellenőrizni, pedig van határt átlépő személyvonat is.
Igen ám, csakhogy a nem távolsági kategóriájú vonatokon semmilyen terrorista-féle, robbantgatósnéni-féle nem fordulhat elő. Mert nem, és kész. Megjegyzem, tegnap egy Szerpuhov-Moszkva elővárosi járaton a bliccelő utas, miután nem volt hajlandó pótdíjat fizetni és jegyet váltani, hátbalőtte egy flóbertpisztollyal az ellenőrcsapat tagját. Ugyanis sérelmesnek találta, hogy az ellenőrcsapat leszállította őt a következő megállóban. (Szerencsére az ellenőr nem szenvedett életveszélyes sérüléseket, a lövöldöző utast pedig előállították.)
Szegény M63 szerintem leginkább a szovjet 2TE10M-re emlékeztet
A TE10 család csak megörökölte ezt a fizimiskát, még az m alváltozat előtt, a v alváltozattól. A dizájntulajdonos a 2TE116 volt: a prototípusát még ilyen kis csinire álmodták. Aztán egyszerűsítettek rajta, és ilyen lett (a képen lévő példány felett ekkor már meglengette a kaszáját a kaszás, azóta kiskanál, bili és elektromos szamovár formájában reinkarnálódott). A TE10 családból a v alváltozat vette át ezt a megoldást, bár addigra a pályakotrón ismét változtattak, felette a ferdén befelé mutató lemezelés eltűnt, és az állítható, alsó elem is más lett. Újabb egyszerűsítést követően előállt a 2TE116 magas pályaszámú példányainak a homlokformája, és ez ment tovább a TE10 család m, u, ut alváltozataira.
Pontosan annak, ami, széttörés, szétrepülés, de nem robbanás.
A robbanás nem más, mint az energia mennyiségének szélsőséges módon történő, gyors növekedése, és felszabadulása. A heves hőfelszabadulás következtében a felrobbanó anyag és a környezetében lévő levegő is felmelegszik, nyomása megnövekszik. Ez hozza létre azt a léglökési hullámot, amely valójában felelős a robbanás pusztításáért.
Ha nem "robbanás", akkor minek neveznéd azt, hogy a működésben levő mozdony generátorának vasteste (úgy 1000/perc fordulatszám körül) széttörik-szétrepül és a darabok-repeszek a vontatott szerelvény kocsijaiban tartózkodó utasok életveszélyes sérüléseit okozzák?
Akár még így is lehetett, a tervezés 1983 - ban kezdődött, néhányszor változhatott a koncepció. Főleg miután kiderült, hogy mégsem lesz villamosítva a szardiniai vasút. Innentől kezdve egyértelmű volt, hogy mind a 25 mozdony marad a próbákhoz, aztán majd lesz velük valami.
Soha nem jártak Szardinián, mert a villamosítás nem készült el. A Róma melletti villamosított próbapályán jártak egy ideig, aztán leállították őket, Riminiben és azt hiszem Livornoban.
Éppen a napokban láttam róluk képet a facen, csak nem gondoltam volna, hogy bárkit is érdekelnek.
Annó én sem értettem a dolgot, hogy miért jobb a Szergej+Rezsó, mint az M63? 10 db kevés volt, mert annó még nem terveztek ennyi villamosítást, ahogy azt említettem. Kérdezősködtem, de jobb választ nem kaptam a könyvben lévőnél. Viszont volt szerencsém egyszer M63-vezetőálláson utazni gyerekkoromban. :)
Történt egy tragikus robbanás, utána szépen leállították őket. Nem tudom, hogy milyen egyéb problémák voltak még a sorozattal.
Gyakorlatilag a mai napig nem lettek érdemileg pótolva idehaza. A vonatok megrövidültek, a tyúkbél szinte mindenhová elér, így még 1-2 szezonban csak a 29-esen tudnák őket használni, de oda meg a nyáron, a fűtés híján jó a Nohab is. (Hacsak nincs IC-kocsi, amihez áram kell.)
Valami leírásban emlékeztek meg róla, hogy a tervektől a megvalósulásig 1MW valahogy "elveszett", tehát már ab ovo nem volt minden rendben azoknál a gépeknél.
Akkoriban a MÁV görcsösen keresett vmi megoldást a mozdonypark vérfrissítésére.
Ezek a gépek egy félbemaradt olasz projekt részeként, csarnokban álltak "lezsírozva", asszem Szicíliában, de erre nem esküdnék meg. Egy kísérlet volt, nem jött be. A hosszútávú állás nem tett jót a korabeli villamos mozdonyoknak, ráadásul mediterrán éghajlatra tervezték őket.
Mikor az RCH átvette 2010-ben az első hét, a pozsonyi és érsekújvári dögsorból felállított Laminátot, azok is sokáig estek-keltek. Mire a PZS meg az AWT átvette őket már megbízhatóbbak lettek.
A jobboldali vezetőpult azóta már a Floyd, előtte meg a horvát Tirisztorkák révén egyáltalán nem (volt) unikum itthon sem...
10 db készült, a Mozdonyok című Mezei István könyv (nem a nagykönyv, hanem az ezzel azonos című Búvár zsebkönyv szócikke a villamos vontatást okolja a be nem szerzés miatt. Holott akkoriban még jóval kevesebb villamosított vonal volt, és a teherszállítás is csúcson volt. Akkor még nem lehetett látni, hogy ennyire vissza fog esni. Az olajválság előtt meg még a villamosítást sem tervezték ekkora mértékben, mint a későbbiekben!
Ausztriában persze lehettek korábban is Bikák, de nekem úgy rémlik, hogy a csöcsilonás kudarc után kellett keresni másfajta járművet, és ekkor kerültek csak képbe.
Most vágnak szét néhányat. A rekorderben 25 km van. E491/492 volt a sorozatjelük, kísérleti gépek voltak. Szerintem lehetett volna belőlük rendes mozdonyt faragni, mert a vas része jó volt, csak ilyen vezerlés, olyan elektromos kütyű a '80 - as - '90 - es évek fordulójáról, j pár év állás után. Ezekhez már úgysem lehetett volna alkatrészt kapni.
Nem engem kérdeztél (de én is "V" vagyok), az iho-n volt egy cikk a Gyíkról egy éve http://iho.hu/hir/gyik-light-151025# ebben nagyjából: a prototípusok nem tudtak igazán beérni, és a MÁV-nál "energiaszerkezet ... megváltozása miatt ... villamosítás ... " - írja Boros István cikkének végén.
Más! Peti az M 63-as gépekröl mit tudsz miért nem terjedtek el,szerintem egyik legjobban kinéző gép volt! Azért kérdezem töled mert a nevedböl itélve te a téma szakértöje vagy!
Jól fejezted ki magad és tökéletesen igazad is van,de szerintem aki ide hozta arra is lehetne hasonló "jókat" mondani,miután senkinek sem kellett rozsdásodott évekig a kerités mellett!Arról nem is beszélve hogy minden forditva volt rajt mint az itteni gépeken!
Ez a francia 40100-as - 3 évvel fiatalabb - belga változata.
Ikonikus jármű.
200 feletti (240/220) engedélyezett sebességgel (vö. cw érték). TEE vonatokkal szerepeltek sokat.
Az előredöntött szélvédő a masiniszta komfortját volt hivatott emelni, a sziluett pedig - az sncf akkori dizájnmókusa szerint - egy induló rövidtávfutót idéz.