Szerettem volna viszonylag gyárira meghagyni az autót, így a kapcsoló környékét is. Gyári Suzuki kapcsolót vettem (elvileg) és hozzá kapható valamilyen kisipari foglalatot, ami kb megegyezik az eredetivel. Ha valamiért mégis ki lenne véve a kapcsoló, az sem jó, ha utána fogalmunk sincsen, hogy melyik vezeték hova is ment?.. Persze a színek.. Így egyszerűbb :)
Látszik a megégett régi darabon, hogy milyen könnyen kilazulnak az érintkezők, nem szerettem volna minden út után ellenőrizni az újat, hogy nem-e éppen most kezdett el vajon melegedni?.. Így a kapcsoló tehermentesítésére vettem végül egy 500ft-os relét, ami 30A-t elbír. A saruk nem csak krimpelve lettek, hanem be is lettek forrasztva. A sima forrasztás nem jó, egy esetleges melegedés hatására elengedhet, emellett a kemény mínuszokban az ónpestis sem a barátja. A sarukra duplán került a zsugorcső. Lehet kapni eleve szigeltet, de azt nem lehet forrasztani és a műanyagburkolat sem nyúlik túl eléggé, hogy fedje a relé lábát teljesen.
A megégett vezetékekből le kellett vágni 30-50mm-es darabokat sajnos, törtek és korrodáltak is voltak.
A toldások sima érvéghüvellyel történtek, krimpeléssel és utána forrasztással, dupla zsugorcsövezéssel. A kép még szerelés közben készült, hátul piros sarukkal lóg a relé. A kapcsoló a testet kapcsolja a fényszóróknak, így ezt kell majd a relének is kapcsolnia. A relé érintkezőinek közös pontjára (COM) került a test(fekete), az alapesetben nyitott pontra(NO) pedig a fényszórótól jövő vezeték(pirosas). A relé meghúzótekercsének egyik kivezetése(A1) a kapcsolóvilágítás sárga vezetékével van közösítve, (így amint gyújtásra kerül a motor, már lehet is fényszórót kapcsolni, amint leállítom, rögtön parkolófényre vált, mivel ekkor elenged a tekercs és gyakorlatilag az eredmény, mintha visszakapcsoltam volna a kapcsolót parkolófényre).
A meghúzótekercs másik kivezetése(A2) pedig a kapcsoló 6-os, kiolvadni szerető lábára lett kötve, amivel a test lesz kapcsolva a tekercsnek.
Előjött nálam is a kapcsoló-probléma, pont, ahogyan itt leírtátok :)
Vettem is egy gyári Suzuki kapcsolót, sarukat is, de biztosan az is erre a sorsra fog jutni, ahogyan nézegettem, ezért vettem egy 40A-es füles tokozású relét.
Egy világítás kapcsolási rajza volna esetleg valakinek? Csupán a bekötési lehetőségek miatt
Ez is megoldás lehet, hogy műa. foglalat nélkül külön-külön csatlakozókat teszünk rá. A foglalt nincs igazán rögzítve és ha nem teljesen dugjuk bele a kapcsolót, valóban gyenge a kontakt.
Igen, már néztem, olvastam. Az eredeti kibírt 12 évet, sőt a régebbi zöldben (amit most adtam el) még mindig a gyári van tökéletes állapotban és már a 16-ik évében.
Igazán kíváncsi lennék egy opel csatlakozóra, csak itt a környéken nincs bontó :(((((
Igen, bennem is felmerült, hogy vajon a kapcsoló érintkezőnél van a gyenge kontakt vagy a sarus részen. De így utólag belegondolva, valószínű a csúszósarunál volt előbb a gyenge érintkezés, mert a vezeték kb 2 centire vissza volt égve.
Nekem is lötyög a kapcsolónak az az egy érintkezője ami olvadni szokott. 6 éve cseréltem le azt a villás hüvelyt, már akkor is mozgott a kapcsoló érintkezője. Azóta is ugyanaz a kapcsoló van benne, nem romlott tovább az állapota. Tökéletesen működik. DE az új eredeti azért ott van a sarogjában, ha mégis megadná magát, akár az út szélén is cserélni tudom. :)
Arra alapozom az elméletemet, hogy ugyanez a kapcsoló az Opelekben sosem megy tönkre. Az Agilában sem. Csak a Suzukikban. Én szétszedtem azt az aljzatot annak idején. DE olyan hitvány volt a mechanikai és elektromos érintkezése, hogy csodálom a kapcsoló annyit is bír mint amennyit.
Délelőtt belebonyolódtam. Ahogy írtad, a kapcsoló foglalata volt a ludas, az a villás hüvely. A kapcsolót is szétszedtem, elég jók még az érintkezői. Az egyik, ami megolvadt kicsit lötyögött, de pákával megolvasztottam mellette a műanyagot és elég fixen áll(még egyenlőre :) )
A gyenge csatit meg egy az egyben levágtam és egyenként forrasztottam rá jó minőségű csúszósarukat kb 25 centis vezetékekkel. Egyenlőre szorul rajta, mint állat. Most talán a mozgott érintkező miatt lehet újra probléma vele, de akkor kap egy új kapcsolót új csúszósaruval és szerintem akkor tuti fain lesz. (remélem)
Én ma cseréltem ki a kapcsolót egy utángyártottra. Ennek már teljesen más a belseje, szerintem jobban fogja bírni. Ezt azért írtam ,mert nem vagyok meggyőződve a Landsmann kollega által írt érintkező hibaokról teljes mértékben. Amúgy szerintem is egy érintkező a ludas, de a kapcsolón belül, amit pár napja kifejtettem. Most használjuk az utángyártottat, és majd kiderül, hogy meddig bírja.
Régebben az utángyártott kapcsolókban a visszajelző izzót rossz helyre forrasztották. Ennek az volt a következménye, hogy a kikapcsolt világításnál, leállított motorral az izzó világított és pár nap alatt lemerítette az akkut. Át lehet forrasztani az izzót a rendes helyére, de ahhoz szét kell szedni. Nem tudom most is így gyártják-e még. Túl nagy árkülönbség egyébként nem volt az utűángyártott és az eredeti között. Viszont a kapcsoló, mindegy milyet veszel, ugyanígy szét fog égni, ha az aljaztnál a villás hüvelyt nem cseréled ki egy erősebbre. Ez a ygenge pont, ez melegszik túl és megolvad minden. A kapcsoló cseréje csak tüneti kezelés egy ideig.