Az sem rossz, ha jó. Én főállásban kultivátoroztam 2 szezont végig, de kevésnek bizonyult a 13 LE. Azután belekerült 1 eredeti 2 hengeres RS motor felújítva, de mindig szétrázta a kuplungszerkezetet. Kis idő múlva +lett a hiba oka is, mert eltört a főtengely és látszott a régebbi repedés nyoma. Szerencsére a forgattyús csapnál ferdén tört, nem zúzott össze semmit és akkor még volt tartalék főtengely.
RS 09, annyit tesz, mint „Radschlepper” (kerekes vontató) 9. változata… az első a 01-es IFA Pionir volt.
1957-óta egy 18 lovas, kéthengeres Warchalowski V-motorral szerelték, amit a Bécsi gyártól rendeltek FD 21 néven. Párszáz motor után, a Dieselmotorenwerk Schönebeck ezen motorok licensz gyártásába kezdett. Minőségi okokból a motorokat visszafojtották 15 le-re, majd a licensz lejárta után átdolgozták, majd 16,5 később pedig 18 Le-re építették.
53522 Alvázszám utáni gépeket már egy teljesen módosított konstrukcióval építették, mint pl. ülésen változtattak, kardánhajtást variálták át, a gerenda 12-röl 14 lyukasra hosszabbították, hogy egyszerre lehessen felépíteni a kaszát és a plató részt, és az új FD22-es motort is megkapta.
1963-tól a motor neve változott, FD22-röl 2 KVD 9 SVL-re. Ezeket már a Cunewalde-i motorgyárban gyártották.
Az RS09/122 javított típus kapott már bukókeretet és a váltót is erősítették a tervezet teljesítménynövelés végett.
Egy különlegessége az RS 09-nek hogy egyszerűen át lehetett építeni a kezelőszerveket és az ülést, hogy a menetiránnyal ellentétesen is lehessen közlekedni, így kiküszöbölve a tolatás veszélyeit. Vicc az egészben, hogy a több mint 30 ráépíthető eszköz egyike sem igényelte ezt a fajta módosítást. Idővel el is hagyták ezt.
1964-ben kijött a GT124, már a négyhengeres 25 Le-s Cunewalde-i motorral.
Rs 09-nek 15 km/h míg a GT124-nek 18 km/h volt a végsebessége, ha jól emlékszem a tányérkeréken változtattak.
A 09-eshez létezett, ha jól emlékszem, egy „gyorsító” alkatrész szett… de nem tudom hogy gyári, vagy csak a „fanatikusok” készítettek egyet.
A gép hasa alá szerelhető centrifugál szivattyú, a nagynyomású dugattyús szivattyú a két horganyzott tartály és a permetező keret, valamint azok tartozékairól van benne szó.
Behoztam a szétnyitható alu létrát ,felmásztam a polc tetejére és már is halottnak láttam minden eddigi okoskodásunkat. Nem mindegy ugyan is ,hogy mely évjáratról beszélünk és melyik alvázszámtól! Hoppá! Erre nem is gondoltam,én legalább is!
Köszi apus ,a témában építő jellegű hozzászólásod! Most már felcsigáztad az érdeklődésemet! Mindig jó,ha valaki felvet egy újnak mondható-régi- témát ,mert az gondolkodásra,kutatásra,utána nézésre ad okot!
Igen! Nem lehet gyorsabb,ha a motor ,akár kettő ,akár négyhengeres 3000-et pörög!Akkor meg a váltóval kelllett babrálni,de kevés esélyt látok benne,hogy érdemben Honekker bácsiék ezzel - külön- foglalkoztak volna! Igaz nem vettem rész gyári szervíz tanfolyamon,így akármi is előfordulhat! :-)
Pedig működik a dolog! A nyelestengelyre megy azt hiszem 3 foggal nagyobb kerék, így mindjárt másik irányváltó kerekek is kellenek + az olajzó kereket is lejjebb kell rakni.
Zapi motort azt nem lehet vele összehasonlítani, mivel abból többféle létezett és a fordulatszáma kb 1000-el magasabb volt,így a LE is a 23-tól az 50.ig is elmehetett!
de a 2 hengeres váltója még lassabb ,próbálj 4 hengeres váltót szerválni,..bár ha ráteszed a 2 hengerest akkor megellik...másrészt olyan a fogaskerekek kiosztása hogy 20 km felett megsüketülsz...
Irány váltóba nem hiszem,hogy variáltak,hisz akár előre,akár hátramenetben, ugyan azt kellett neki produkálni( csak ugye a kormány kereket tették át, mint a dömpereknél!
Néztem a GT-122 és a GT-124 -es katalógusában a kúp és tányérkerék cikkszámai ugyanazok! Máshol lehet az eb elhantolva,( ha egyáltalán elhantolták) ! :-)
Amennyiben "mókás" -vicces kedvembe lennék,akkor azt javasolnám,hogy inkább ökrös szekérhez hasonlítsd és mindjárt más megvilágításba látod a kérdést. Tudod mit? Várjuk meg azok véleményét ,akinek van ilyen traktorjuk és van nekik tapasztalatuk -e téren! Én csak bele vaukoltam! :-) Mint hosszú nyári éjjel a kutyus a holdat!!! Nekem világ életembe a javítás volt az osztály részem. Tervezéssel nem kellett bíbelődnöm.Az a tervező mérnökök,konsruktőrök feladata volt! ( Hál Istennek) .Azért nem haragszol ugye,hogy így össze-vissza írkálok-este- unalmamba?
Nálunk van olyan, amelyiknek a 4. fokozata van +gyorsítva. De láttam olyat is amelyiknek az irányváltó kerekei lettek módosítva, bár ott a helyszűke miatt nem sokat lehet variálni.
Sok,nagy áttétel van benne,hogy a kicsi motort tudja valami kompenzálni. Amennyiben áttételt módosítasz,akkor pedig oda"pottyant" a munkagép elé, kínjában. Amúgy is egy lassú gép ,pörgős motorral,sírós váltóval!