Egy két szösszenet az RS 09-röl...
RS 09, annyit tesz, mint „Radschlepper” (kerekes vontató) 9. változata… az első a 01-es IFA Pionir volt.
1957-óta egy 18 lovas, kéthengeres Warchalowski V-motorral szerelték, amit a Bécsi gyártól rendeltek FD 21 néven. Párszáz motor után, a Dieselmotorenwerk Schönebeck ezen motorok licensz gyártásába kezdett. Minőségi okokból a motorokat visszafojtották 15 le-re, majd a licensz lejárta után átdolgozták, majd 16,5 később pedig 18 Le-re építették.
53522 Alvázszám utáni gépeket már egy teljesen módosított konstrukcióval építették, mint pl. ülésen változtattak, kardánhajtást variálták át, a gerenda 12-röl 14 lyukasra hosszabbították, hogy egyszerre lehessen felépíteni a kaszát és a plató részt, és az új FD22-es motort is megkapta.
1963-tól a motor neve változott, FD22-röl 2 KVD 9 SVL-re. Ezeket már a Cunewalde-i motorgyárban gyártották.
Az RS09/122 javított típus kapott már bukókeretet és a váltót is erősítették a tervezet teljesítménynövelés végett.
Egy különlegessége az RS 09-nek hogy egyszerűen át lehetett építeni a kezelőszerveket és az ülést, hogy a menetiránnyal ellentétesen is lehessen közlekedni, így kiküszöbölve a tolatás veszélyeit. Vicc az egészben, hogy a több mint 30 ráépíthető eszköz egyike sem igényelte ezt a fajta módosítást. Idővel el is hagyták ezt.
1964-ben kijött a GT124, már a négyhengeres 25 Le-s Cunewalde-i motorral.
Rs 09-nek 15 km/h míg a GT124-nek 18 km/h volt a végsebessége, ha jól emlékszem a tányérkeréken változtattak.
A 09-eshez létezett, ha jól emlékszem, egy „gyorsító” alkatrész szett… de nem tudom hogy gyári, vagy csak a „fanatikusok” készítettek egyet.