A használatbavételiig kell lebontani az épületeket, addig ráértek.
A tervet meg két ütemre csináltassátok, és akkor a lapostetős nappalira is tudtok használatbavételit kérni (ami akkor fontos, ha 5 éven belül nem tudjátok elkezdeni a tetőt).
Viszont nem mindenhol engedik a lapostetőt, szóval ennek a helyi épitési szabályzatban nézzetek utána.
Értem. Van ami ellen nincs mit tenni. A napokban felvesszük a kapcsolatot a statikussal, de egyenlőre csak vázlatosan beszéljük meg, hogy mit is szeretnénk. Utána pedig jöhet a megtervezés.
Nagyon úgy néz ki, hogy a kertben le kell bontanunk 1-2 épíményt, mert különben 5-6%-kal túllépnénk a beépíthető terület nagyságát (30%). Ezeket meddig kell lebontani? Elég a használatbavételinél vagy amikor teljesen kész van a ház?
Idővel szeretnénk a teljes tetőt is lecserélni (1-2 éven belül), amit szintén megcsináltatunk a tervrajzon, de arra még nincsen keret és igazából akkor szeretnénk az új rész feletti részt is megcsinálni, a "régivel" összekötni. Addíg maradna lapostető a nappali felett, természetesen leszigetelve. Sajna fontos, hogy meglegyen hamarabb a nappali, mégha ez egy kis pénzkidobással/felesleges munkával is jár.
Akár papirba is töltheted a betont, ha megáll addig amig megszilárdul... A méretezett betonmag lesz úgyis a lényeg, a köpeny csak zsaluként funkcionál.
Viszont a belógó gerendád mindenképpen beton külsejű lesz, mert a legutóbbi ilyennél a statikusom 30x40 cm-es gerendák méretezett be, amihez nem találsze kerámia zsaluelemet.
Sokkal jobb egy vagy két pillér falmélyedésekkel, mint egy teljesen kitöltött fal. Megszavazva!!! :) Nem tudom miért, de valahogy nem szimpatizálok a zsalukővel. Kerámia pincefalazó elemmel kiváltható? Elégséges a nyomószilárdsága?
Csak az utólagos hőszigetelés nem számit bele a beépithetőségbe.
Tehát amit az engterven szerepeltetsz, és kell amúgy is a szabvány teljesitéséhez, az beleszámit, nincs kibúvó.
A helyzetet én úgy szoktam elkerülni, hogy nem rajzolom rá a hőszigetelést, hanem mindenféle hőszigetelő habarccsal és termovakolattal a szabványérték alá viszem papiron a falat. A használatbavételit pedig kérjék meg a külső dryvitozás előtt a csupasz falakra, mert az esetek 99%-ában a külső felületképzés nem feltétele a használatbavételinek (illetve adnak rá 1-6 hónapot befejezni). Ekkor pedig már mehet rá a 10 cm szigetelés.
épülőfélben van egy családiház, amelyen történt pár módosítás az építés folyamán (a beadott engtervhez képest) - a beadandó módosított engtervvel azonban aknára futottam. a helyzet a következő: a ház nagyjából kihasználja a beépítettség adta lehetőségeket, viszont az építés folyamán felkerült +10cm hőszigetelés a külső falakra. Ezzel túllépték a maximálisan megengedett beépíthetőséget. A megrendelő váltig állítja, hogy a hőszig. nem számít bele a telek beépítettségébe - nem tudom, kitől kapott ilyen infót. én viszont sehol sem találtam erre vonatkozó kivételt. az otékban nem szerepel semmi olyasmi, hogy az alaprajzi kontúrból levonható volna a hőszigetelés vastagsága.
ugyanakkor többfelé láttam olyan infót, hogy az utólagos hőszigetelés egyáltalán nem eng. köteles. (ez tudtommal 2008. jan 1-én változott.) habár ebben az esetben ez nem jelent mentséget, de hátha jó lesz egyezkedési alapnak az önkormányzat embereivel.
Ez így teljesen egyértelmű a számomra. Független szerkezetűnek kell lennie. Köszönöm.
Kivitelezésileg ez egyszerűbb, mint a körbefalazott? Ahol lesz vagy nem lesz fal, ott a 7 méteren lesz 2 átjáró és egy ajtó. Tégla ezen az oldalon viszonylag kevés kellenne.
Mivel az új részt MINDENKÉPPEN külön kell teljesen épiteni a régitől, ezért annak meg kell állnia önmagában is.
Tehát kell:
- alapozás+pilléralap
- új részen végigfutó (zárt téglalap alakban) talpkoszorú
- pillér a sarokban
- födémtartó gerenda a pillér és új fal között (értelemszerűen egyik oldalon)
- födémmel egybeöntött koszorú zárt téglalap alakban
Leegyszerűsitve olyan, mintha a mostani L-alakú házaz kiegészitenéd téglalap alakúra. Csak éppen ennek a toldaléknak önállóan meg kell állnia, max a tetőszerkezet lehet közös a régi résszel. (mert a tetőszerkezet tudja tolerálni a minimális mozgásokat)
Ha a nagyobb fesztávot választom és oda például Leier LMF 700 mesterfödém gerendákat teszünk, akkor is kell körbe koszorú, csak pillér nem? Bocsi, ha nem látom át teljesen. :)
"U" alakban elég az alapozás, viszont a szembenlévő sarokban kelleni fog egy pilléralap. A lábazati falnál kell körbe egy koszorú az U-alak felett, és a másik két oldalon a pilléralapra feltámaszkodva.
Az alapozáshoz nehogy kidobj 120-150e Ft-ot egy talajmechanikára, mert nem lesz szükséges. A statikus egy próbagödör alapján meg tudja határozni a szükséges alapozási síkot.
Mivel födémet és tetőtérbeépitést is tervezel, ezért kelleni fog legalább egy pillér, amire feltámaszkodik a födémet alátámasztó gerenda és a födém. Ugyanis a régi épületbe nem szabad bekötni az újat, mivel eltérő süllyedés miatt a régi is károsodhat.
A Porotherm gerendákat inkább csak 6 méterig (duplázva) tudod elhelyezni ha van tetőtérbeépités, a másik fesztávnál már inkább LMF gerendát javasolnék (ugyanaz majdnem mint a Porotherm).
Van egy 40-es években épült csapos fafödémű 8x10m-es (külső méret) családi házunk 313-as belmagassággal. Az alapja nem tudom egyenlőre milyen, talán téglás és elég masszív. Szeretnénk jövőre egy kb. 6x7-es(külső méret) nappalit felhúzni mellé. A 10 méteres oldalon lenne a 7 méteres rész. A nappali padlószintje kb. 40 centivel lenne lejjebb, mint a jelenlegié. A plafonra ugyan ez igaz.
Szeretném megtudakolni Tőletek, hogy "muszáj" e körbe alapot csinálni vagy elég e "u" alakban? Nem spórolás miatt érdekel (nyílván alapból erősebb, ha körbe van vasalva az egész alap és a födém is), hanem pusztán műszakilag. Nem lesz alatta pince fölötte pedig tetőtérbeépítés lesz némi térdfallal. A talaj nem egy laza fajta, de nyílván érdemes talajmechanikai szakvéleményt kérni.
A jelenlegi külső fal 38-as. Elég bumfordi lenne, ha még egy 30-as falat is melléhúznánk. De ha kell, hát kell.
A másik kérdésem pedig, hogy a porotherm előregyártott födémrendszere mennyire terhelhető ilyen fesztávnál? (Egy légterű lesz az egész helyiség.) Csak azért kérdem, mert ahogy látom relatív olcsó és könnyű. Vagy esetleg van más/jobb alternatíva?
Szeretnék kérdezni az előregyártott körüreges födémpanelek festéséről, hátha tudtok erre is okosat mondani. SW-Umwelttechnik-es előregyártott körüreges födémpanelem van (tán MF-200D???) és most jött el a glettelés és festés ideje. Eddig összeszedett infóim alapján először le kell mélyalapozni, aztán az összeeresztésnél ki kell kenni a hézagot üvegszálas glettel, majd erre jön egy 14 centiméter széles üvegyszövetes erősítő háló és ez a felületre ragasztva ugyanezzel az üvegszálas glettel. Ezután elvileg jöhet rá hagyományos glett, majd a festék. A kérdésem az volna, hogy mélyalapozáshoz jó-e valami sima mélyalapozó, mint pl. falfix? Illetve a festő nem akar az üvegszálas gletthez ajánlott üvegszövetes hálóval dolgozni, mert az szerinte időpocsékolás, valami öntapadóssal akarja megcsinálni. Tehát nem úgy akarja a felületre ragasztani, hogy glett- bele a háló és azzal összesimítani, hanem a betonra simán fel akarja ragasztani az öntapadós hálót és úgy rá a glett. Ez is van olyan erős megoldás, mint a hagyományos "alá-fölé anyag"-os megoldás. Valami schuller féle hálót akar, hogy vegyek.
ez azert kicsit szelsosegesen van am szamolva. mert harom zsak ytong vekonyagyazatu falazohabarccsal egy fel haznyi valaszfalat fel lehet huzni.
persze, lehet talalni olyan teglat, amihez olyan sok habarcs kell, hogy harom zsak helyett eleg lesz a flakon hab, de epeszu ember olyan teglabol nem falaz, plane nem habbal.
- külön üzlethez tartozó WC-kézmosó lehetőség (asszem családi üzletnél elfogadják a házbeli mellékhelyiség használatát is)
- külön TELKEN BELÜLI parkoló (minél nagyobb annál több)
- csúszásmentes burkolat
- tűzvédelmi műszaki leirás
- ÁNTSZ engedély
- elvileg akadálymentes megközelités kell, de ezt kis boltnál nem mindig veszik szigorúan
Ha az utcafronton a nyilásáthidalóhoz nem nyúlsz, akkor nem kell rá épitési engedély, de mivel üzletet alakitasz ki, úgyis kell rendeltetésmód-változáshoz némi rajz.
Nem tudjátok véletlenül milyen követelmények vannak bolt kialakításánál? ill. milyenek ha családi ház egy részét szeretném boltá alakítani?
ja és míg eszembe van.
falu. családi házam magas alappal rendelkezik így talaj szinten nyári konyha, tárolók, pince hazánház stb. van fölötte pedig 1 szint.
ha az útca fronton ajtót szeretnék nyitni, mondjuk úgy hogy az egyik ablak parapetjét szétszedem padlóig bontom az ablak alatti falat. és ajtót rakok be ehhez kell valamilyen engedély?
> Az jó, ha tekercses 5cm-es üveggyapotot pakolok egymásra 6 rétegben?
Beszéltem a gyártóval, max. 20 cm-ig ajánlja ezt a megoldást.
Így az olcsó, 3800 HUF/m^3 tekercses verzió ugrott, a táblás verzió kell. Annak viszont 10.000 HUF/m^3 az ára. Emiatt gazdaságosabb EPS-70-t tenni, rádásul annak jobb is a lambdája (0,035).
A rágcsálók/rovarok/darazsak melyiket kedvelik jobban? :)
A terasz egy rohadt érzékeny csomópont, mivel fűtött tér lesz alatta.
Meg kell oldani:
- korrekt hőszigetelést (minimum 15 cm)
- korrekt vizszigetelést és vizelvezetést (vizszigetelés, szivárgólemez, szűrőbeton, stb)
- téli fagygátlást (ha tető veszi körbe, nem túl egészséges ha ott ácsorog a hó a teraszon)
Én inkább lejjebb vinném a tető hajlásszögét, mert amelyik cserép megengedi a 20 fokot, az mehet 15 fokosan is, csak tökéletes vizzáró alátétfóliázás kell alá.
(egyébként nagyon jó bádogozást lehet már manapság csináltatni, ami szinben is passzol a cseréphez. Ha nincs más, inkább ezt választanám. Ráadásul a bádogra rakhatsz egy lábon álló keretet, ahová kirakhatsz virágokat, és máris eltüntetted...)
A régi házukat bővítjük egy új földszinti résszel és éppen most zajlik a tervezés. Az elképzelt alaprajz megvalósításával az új rész 20 fokos tetőszerkezete beletakarna egy emeleti lakószoba ablakának ajlába kb 45 centivel, ami azért elég komoly. Az építész több dolgot is javasolt:
1) építsünk egy kis erkélyt az ablak elé, így nem lesz betakarás. Kérdésem, hogy mennyire lesz beázós a tető ettől az erkélytől.
Kb úgy képzeljétek el, mint ezen a képen, csak nem ilyen nagy, hanem kb 1,5 m2 az egész terasz, de ugyanígy van az ablak előtt, hogy ne takarjon be a tető az ablakba.
2) Az ablak előtt legyen lecsapva a terőszerkezet és fedjük be bádoggal azt a részt. Szerintem ez rondán nézne ki...
Mik az előnyei hátrányai egyik-másik megoldásnak? Mennyivel dobja meg az építési költségeket a terasz? Én attól félek, hogy folyton be fogunk ázni miatta meg idővel elrohad... Vagy meg lehet ezt korrektül csinálni?
A dilatációra elég a boltokban kapható peremsáv, ami 1 cm vastag polifoam szalag (10 cm magas).
A vizvezeték alatt hagyj hőszigetelést, és a 15 cm-t legjobb 3x5 cm-ből összerakni, mert akkor a középső hőszigetelésben elvihető minden cső, alatta-felette meg egész tábla hőszig marad.
Az ajtó beépités szerintem nem lesz jó, mert a küszöbnek nem lesz megfelelő merevitése, az általad berajzolt hőszigetelés enged pár millimétert mozogni, igy "huppogni" fog.
A zölddel jelölt EPS a diletáció és a hőszigetelés miatt került be. Milyen szélességben lenne célszerű berakni, mondjuk 5cm?
Az aljzatbeton 6cm, a "sárga" hőszigetelés pedig 15 cm vastag.
Garázsban és a gépészeti résznél 11 cm beton +10 cm EPS150 a nagyobb terhelés miatt.
A hideg vizet a hőszigetelés alatt, a meleget és a szennyvizet pedig felette vezetném el. Próbálom úgy kialakítani (elvileg sikerül), hogy a csövekre ne kerüljön beton, így ha gáz van, max. a járólapot kell felszedni, a betont nem kell szétverni.
Illetve így történne az ajtók beépítése:
Jó lesz így, vagy még kalapáljak egy kicsit rajta?