Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
Nos nekem elméletileg szerdán jön meg a zongorám és nem aggódok különösen hogy kárba veszne a befektetésem.Nem vagyok vírustagadó de tavasszal is meg most is csak azt tudom mondani hogy ha ettől elpatkolok akkor meg is érdemlem.
Nagyobb Roland zongik amúgy híresek a rendkívül részletes micro tuningról, így pl. semelyik más márkánál ilyen behatóan szerkesztés nem lehetséges talán.
Lehet hogy az FP30 is tudna hasonlót egy applikációból???
Leginkább az a gond, hogy bizonyos hangkombinációk már-már disszonánsan szólnak...
ami természetes velejárója a stretch tuningnak.
Nem mondható, hogy a strech tuningot a teljes billentyűzetre nézve túltolták volna... viszont 1-1 gyakran használt hang esetében talán igen. Könnyű belefutni a dologba, ha pont nem azokat a hangokat fogod le, amihez az adott stretch tuning éppen szeret...
ez a középső A hang esetében kicsit zavaró tud lenni.
De most akkor mi zavaró, hogy hamis vagy a hang tónusa nem szép?
Mellesleg majd minden hangszernél a közép tartomány a leggázosabb, általában szép alját és tetejét lehet hallani sokszor, de a közép tartományokkal sok gond szokott lenni tónusilag. Illetve Yamaháknál volt még az hiba egy időben, hogy a teteje is kis vékony erőtlen volt régebben.
és valóban, a középső oktáv A hangja szól furán bizonyos hangközökben...
amúgy egy volt Roland alkalmazott a fórumon
megerősítette azt, hogy az FP-30 esetében a szokásos stretch tuningot alkalmazták
felvetette a második (lágy -- mellow) zongorahang használatát annak, akit a dolog zavar ha ez segít, akkor az egy egyszerű de nagyszerű megoldás lehet.
Így, hogy "nincs jó hangja" még nekem is erős megfogalmazás, bár szubjektívan én se vagyok oda érte. (Konkrétan a Kawai ES-110-t favorizáltam döntési helyzetben, amikor gyülekezeti célokra kerestünk hordozható darabot).
Azt viszont merném mondani, hogy a Roland hangja talán a legmegosztóbb. Van aki nagyon oda van érte, van aki nagyon nem...
Éppen ennek a zongorának a hangja kapcsán évekkel ezelőtt Tim Praskins egyik megjegyzése kavart vihart az angol nyelvű fórumokon, amiből azt szűrtem le, hogy egyes hangkombinációk nem szólnak olyan jól együtt (míg más hangkombinációk nagyon jól szólnak), ami belefér a stretch tuning kereteibe, de azon belül talán egy kicsit sajátos változatát alkalmazzák a stretch tuningnak...
Mindenesetre a saját tapasztalataimat ez a sajátos stretch tuning viszonylag jól magyarázza, és voltak hangközök, ahol engem a dolog lényegesen zavart. Egy VST ezen természetesen segít...
Ha annyira nem jön he az FP30, azért ingyenbe olcsóbban inkább ilyeneket próbáljon ki laptopon, mielőtt újabb tízezreket dob ki az ablakon szerintem ...
Ha (mint írtad) van laptopod, és nem baj, hogy az is be van kapcsolva, akkor elég egy USB-MIDI kábel, és egy program a laptopra: FP-30 - USB kábel - Laptop (program) - USB-MIDI kábel - U-220 összekötéssel.
Természetesen a laptopról (telefonról) is "adható" hang, akkor szoftver kell csak az FP-30 mellé, esetleg egy külön (egyszerű) hangkártya ha a késleltetés probléma (Win 10 alatt már nem olyan nagy gond, az alaplapi hangkártya is megteszi).
1 hónapja vettem egy Roland Fp 30-at. Sajnos nem vagyok vele megelégedve. A billentése tetszik, de a hangja nagyon nem. Tudom, ez szubjektív, de nekem nagyon softos, fénytelen maszatolás valami dobozból. Nem csilingel. (Korábban egy Studiologic master keyboardot használtam, Roland U 220-as hangmodullal. Csak hobbi, otthoni szórakozás)
Kérdésem az lenne, hogy össze lehet e kötni, hogy a hangmodulnak a hangján szóljon? Vagy esetleg laptopról vagy telefonról adni neki valami jobb zongora hangot? Ha igen hogyan?
Másik kérdés, hogy van e valakinek tapasztalata Fp-3- mal? Esetleg összehasonlítva egy Fp 30-cal? Billentését és hangzát tekintve...
Természetesen az ár tényező kontra pénztérca kérdéskörről én is jól elfeledkeztem, de azért is ajánlottam ezeket, mert Beri nekünk is van, a BA330-at ismerősömtől is ismerem, meg más művészt is hallottam vele még nyílt téren is fellépni remek minőséggel szólva, a Stagepast is többször hallottam és bár nyilván ezek lehet hogy szobába kicsit hangosak is tudnak lenni olykor, de a hangerő potival minden szépen beállítható halk muzsikáláshoz is. Szóval nem válik hátrányára, ha valami nagyot is tud szólni ha kell.
Ellenben ismerőseim közül van még aki pl. Alto aktív (erősítő is benne) hangfalat használ megelégedéssel, az neki a TS312 tip, de vannak olcsóbb szériái is:
Az első kettő ára így elsőre erősen megnyírbálta sztereó hangzás iránti igényemet.., ezt még emésztenem kell))) Nyílvánvaló, ezekre nem mondanám egy hónap múlva, hogy rossz köztes választás volt.
Azt mondanám, ez a klasszikus már-már vallási vita nem csupán a márkák, hanem a mintavételezett vs. modellezett hangok kapcsán is... Amúgy a Kawai-nak a zongoraművészek közt valóban van keletje...
Különösen a soundboardos változatoknak (CA-9x, CS-11)... amelyek azonban jellemzően jóval drágábbak, az ex demo CA98 kifejezetten alkalmi vétel...
A nagyobb gond inkább azzal lesz, beszéltem most a Bp. Z.szalon tulajával a Rák Csabával, hogy a Covid miatti leállás függvényeként nekik is csak 5-6 hónapos határidővel szállítanak, de mondjuk 30 hangszer csak digitálisban is van jelenleg is a bemutatótermükben + az akusztikus hagyományosak ahogy mondá. Persze egyértelműen a Kawaiokat tolja :) és hogy abból adnak el a legtöbbet mint márka. Furcsa volt, hogy a Rolandokat szóba hozva, azokon csak kuncogott, hogy "hááát... jó szintetizátorokat csinálnak". Ellenben azt az új LX szériát gondolom a szintén igényesebb kategóriába szánták, sőt a Zenegalériásokat is megkérdezvén, absz. a zeneakadémista igényeket kielégítő kategóriában említik minőségben, hangrendszerben. Ellenben ők is leghamarabb csak januárra várnak új szállítmányokat! :(