Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
Ez vmi új fejlesztésnek titulált cucc. Majd írj pár sort, ha már lesz miről.
Tegnap egy kiváló úriember zongoratanárral volt szerencsém megismerkedni... Ő pl. a Korg B2-t tartja a Yamaha P-k mellett a legjobb s leghitelesebb olcsó választásnak. Hosszasan ecsetelte a billentés minőséget, a keytop anyagának megfelelőségét (ivory feel parasztvakítást), a repetíció és súlyozás kérdését és pl. a milliós Nord Satgetől a zeneiskolában ahol tanít, s ott megtalálható mindenféle más instrumentumon keresztül jól átlátja, kipróbálta a dig.zong kategóriákat. Kiegészítve a tucatnyi tanítványok általi visszajelzésekkel is, pl. például a nehezebb klasszikus zongoradarabok gyakorlásának problémáival melyik típuson mivel szembesülhet az ember...
Sokat osztottam, szoroztam, gyököt vontam, lóvét számoltam, mire meghoztam a döntésem, ami lehet meglepő lesz. Tőletek is kértem tanácsot és azokat is figyelembe vettem. Lett volna egy Korg D1 120.000 ért de azt elvitték előlem. Nézegettem a YouTube ot, olvasgattam a véleményeket. Egyik nap a Korg D1 jött be a másik nap a Roland fp 30 a harmadik nap a Kawai Es 110 és így tovább. Egyszer csak elhatároztam magam és leültem megrendelni a Roland fp 30 at az egyik webáruházból ahol 200.000 alatt adják. Igen ám de mire a fizetés részhez értem kiderült nem lehet utánvéttel fizetni csak előreutalással vagy személyesen a boltban. Én eleve előre nem fizetek semmiért és mivel nem budapesti vagyok, hogy csak úgy hazafelé beugrok a hangszerért így végül nem rendeltem meg. Közben ismét változott a véleményem és ez inkább a az fp 30 as hangjával van kapcsolatban. Szép hangja van de nekem egy kicsit olyan gitárosnak tűnik, persze ez csak az én véleményem és ez is csak videók alapján. (Egyébként már megrendeltem a most érkező zongorát, mielőtt még egy fórumtárs felvetette hogy neki nem jön be az fp 30 hangja.) Végül arra a döntésre jutottam, hogy mivel nem leszek művész és csak saját szórakoztatásomra tanulgatok és zenélgetek, amiben a könnyű helyváltoztatás is szerepet játszott, megrendeltem állvánnyal, hármaspedállal a Casio px s1000 es zongorát.
Nos nekem elméletileg szerdán jön meg a zongorám és nem aggódok különösen hogy kárba veszne a befektetésem.Nem vagyok vírustagadó de tavasszal is meg most is csak azt tudom mondani hogy ha ettől elpatkolok akkor meg is érdemlem.
Nagyobb Roland zongik amúgy híresek a rendkívül részletes micro tuningról, így pl. semelyik más márkánál ilyen behatóan szerkesztés nem lehetséges talán.
Lehet hogy az FP30 is tudna hasonlót egy applikációból???
Leginkább az a gond, hogy bizonyos hangkombinációk már-már disszonánsan szólnak...
ami természetes velejárója a stretch tuningnak.
Nem mondható, hogy a strech tuningot a teljes billentyűzetre nézve túltolták volna... viszont 1-1 gyakran használt hang esetében talán igen. Könnyű belefutni a dologba, ha pont nem azokat a hangokat fogod le, amihez az adott stretch tuning éppen szeret...
ez a középső A hang esetében kicsit zavaró tud lenni.
De most akkor mi zavaró, hogy hamis vagy a hang tónusa nem szép?
Mellesleg majd minden hangszernél a közép tartomány a leggázosabb, általában szép alját és tetejét lehet hallani sokszor, de a közép tartományokkal sok gond szokott lenni tónusilag. Illetve Yamaháknál volt még az hiba egy időben, hogy a teteje is kis vékony erőtlen volt régebben.
és valóban, a középső oktáv A hangja szól furán bizonyos hangközökben...
amúgy egy volt Roland alkalmazott a fórumon
megerősítette azt, hogy az FP-30 esetében a szokásos stretch tuningot alkalmazták
felvetette a második (lágy -- mellow) zongorahang használatát annak, akit a dolog zavar ha ez segít, akkor az egy egyszerű de nagyszerű megoldás lehet.
Így, hogy "nincs jó hangja" még nekem is erős megfogalmazás, bár szubjektívan én se vagyok oda érte. (Konkrétan a Kawai ES-110-t favorizáltam döntési helyzetben, amikor gyülekezeti célokra kerestünk hordozható darabot).
Azt viszont merném mondani, hogy a Roland hangja talán a legmegosztóbb. Van aki nagyon oda van érte, van aki nagyon nem...
Éppen ennek a zongorának a hangja kapcsán évekkel ezelőtt Tim Praskins egyik megjegyzése kavart vihart az angol nyelvű fórumokon, amiből azt szűrtem le, hogy egyes hangkombinációk nem szólnak olyan jól együtt (míg más hangkombinációk nagyon jól szólnak), ami belefér a stretch tuning kereteibe, de azon belül talán egy kicsit sajátos változatát alkalmazzák a stretch tuningnak...
Mindenesetre a saját tapasztalataimat ez a sajátos stretch tuning viszonylag jól magyarázza, és voltak hangközök, ahol engem a dolog lényegesen zavart. Egy VST ezen természetesen segít...
Ha annyira nem jön he az FP30, azért ingyenbe olcsóbban inkább ilyeneket próbáljon ki laptopon, mielőtt újabb tízezreket dob ki az ablakon szerintem ...
Ha (mint írtad) van laptopod, és nem baj, hogy az is be van kapcsolva, akkor elég egy USB-MIDI kábel, és egy program a laptopra: FP-30 - USB kábel - Laptop (program) - USB-MIDI kábel - U-220 összekötéssel.
Természetesen a laptopról (telefonról) is "adható" hang, akkor szoftver kell csak az FP-30 mellé, esetleg egy külön (egyszerű) hangkártya ha a késleltetés probléma (Win 10 alatt már nem olyan nagy gond, az alaplapi hangkártya is megteszi).
1 hónapja vettem egy Roland Fp 30-at. Sajnos nem vagyok vele megelégedve. A billentése tetszik, de a hangja nagyon nem. Tudom, ez szubjektív, de nekem nagyon softos, fénytelen maszatolás valami dobozból. Nem csilingel. (Korábban egy Studiologic master keyboardot használtam, Roland U 220-as hangmodullal. Csak hobbi, otthoni szórakozás)
Kérdésem az lenne, hogy össze lehet e kötni, hogy a hangmodulnak a hangján szóljon? Vagy esetleg laptopról vagy telefonról adni neki valami jobb zongora hangot? Ha igen hogyan?
Másik kérdés, hogy van e valakinek tapasztalata Fp-3- mal? Esetleg összehasonlítva egy Fp 30-cal? Billentését és hangzát tekintve...
Természetesen az ár tényező kontra pénztérca kérdéskörről én is jól elfeledkeztem, de azért is ajánlottam ezeket, mert Beri nekünk is van, a BA330-at ismerősömtől is ismerem, meg más művészt is hallottam vele még nyílt téren is fellépni remek minőséggel szólva, a Stagepast is többször hallottam és bár nyilván ezek lehet hogy szobába kicsit hangosak is tudnak lenni olykor, de a hangerő potival minden szépen beállítható halk muzsikáláshoz is. Szóval nem válik hátrányára, ha valami nagyot is tud szólni ha kell.
Ellenben ismerőseim közül van még aki pl. Alto aktív (erősítő is benne) hangfalat használ megelégedéssel, az neki a TS312 tip, de vannak olcsóbb szériái is:
Az első kettő ára így elsőre erősen megnyírbálta sztereó hangzás iránti igényemet.., ezt még emésztenem kell))) Nyílvánvaló, ezekre nem mondanám egy hónap múlva, hogy rossz köztes választás volt.