Bazsika!
Szal a két cántis orsót hanyagolnod kéne, és inkább leülni egy csendes sarokba gondolkodni, hogy most akkor mi van. Segítek. Most az van, hogy ha kisebb magátmérőjü orsókat rax rá, akkor megnövelted a szallagfeszítést.
Akkor csodálkoznál, ha 18 centis orsód lenne ilyen kis magátmérővel, mert biza a szallag végén lenne olyan nyávogás, amit egy macskasereg sem produkálna.
Mert mi is az a bizonyos nyávogás? A slipp, a szallag megcsúszása a capstan-tengelyen. Ez e gumigörgő nyomóerejétől, és állapotától függ.
Ugye mondanád, hogy oppá, egyszerű a dolog, de nem, mert kétféle görgős capstan-hajtás vagyon: 1: a gumigörgő azonos szélességű a szallaggal, 2: szélesebb annál
Az első verzió az általánosabban elterjedt, mivel ennél kissé nagyobb a szallaghúzónyomaték, mivel a gumigörgőt a tengely is közvetlenül forgatja (már ameddíg teljesen ki nem keményedik. Hátránya: fodrosítja a szallagot, a két szélén mintegy kivasalja.
A második megoldást kevesen használták, ilyenek voltak a régi nagyobb Grundigok.
Vastag capstan-tengely, és a görgő nem nyúlt túl a szallagon. Nem is fodrosította, viszont roppant kényes volt a kikeményedésre.
No a kitérő után vissza az általad csinált csacskaságra: szal azért nem jó dolog, ha megfeszíted a szallagot, mert akkor sokkal jobban ráfeszül a fejre, és koptatja azt a drágaságot. És biza hamar el tudja koptatni. (én már csak tudom, elkoptattam már sima használat mellett már egy garnitúra gx-fejet.
Szal ezért mondom, nem szabad ilyenel nyúzni se a szegény szallagt, se a szegény fejet.
Amúgy a kuplung beállítására vonatkozólag:
HA! jó a gumigörgő, akkor az alábbi feltételnek kell teljesülnie:
Két egyforma méretü orsón középállásba tekerni a szallagot. (tehát mindkét oldalon
egyforma átmérőjü a tekercs. Lejátszásba kapcsolni, és finoman a pillanatállj kart megtolni annyira, hogy a gumigörgőt épp elemelje a görgőtől. Ha ügyes vagy, ezt kézzel is meg tudod csinálni. Ha a szallag megáll, vagy lassul a mozgása, akkor a húzótengelyen növelni kell a kuplungfeszítést. Ha a szallag csévélése felgyorsul, akkor lazítani.
Persze ha van egy pontosabb nyomatékmérőd, akkor azzal elegáncsosabban lehetne csinálni, de gondolom neked sincs.