Keresés

Részletes keresés

trizs77 Creative Commons License 2023.12.16 -1 0 139385

Szia.

 

A lazaságról.

Egyszer elkísértem keresztanyámat egy ilyen beszállításra a Belgrád rakpartra.

Kiskamasz voltam.

Neki volt beszálló kártyája, nekem értelemszerűen nem.

A hajóhid (?) tövében őt illedelmesen átnézték:

       - útlevél,

       - vízumok,

       - beszálló kártya.

a böröndjét én vittem.

Nekem meg azt mondta az ellenőrző magyar határőr is, meg a külföldi hajós tiszt is, hogy vigyen be a bőröndjét, búcsúzzak el és majd jöjjek vissza.

Így is lett.

Talán a pesti diák bérlet volt nálam, de azt se kérte senki.

 

 

Előzmény: Atis57 (139384)
Atis57 Creative Commons License 2023.12.16 -1 0 139384

Szia!

 Ezen hajóutaknak sokféle változata volt.

Én Jugoszláv hajókról tudok , Amik Bécs--Fekete tenger útvonalon jártak.

Bár ott homogén volt az utasok nemzetisége.

Igy láttam a Vaskaput (még az erőmű átadása előtt, meg Bécsett, Budapestet is )

 Akkoriban mindenütt laza volt az utasok beszállitása is.

Habár azon utasokat már bármelyik Állambiztonsági Hivatal -megbizhatónak nyilvánitotta.

Előzmény: trizs77 (139382)
söröm Creative Commons License 2023.12.16 0 0 139383

  Csak ezt az egyet láttam. Hol a többi új hajó? 

trizs77 Creative Commons License 2023.12.16 -1 0 139382

Hasonló emlékképeim vannak.

Amikor kikísértem "behajózáshoz" szovjet hajó rémlett.

Talán az AMUR de ez nem biztos.

 

Olyan emlékeim vannak, hogy azt képzeltem Budapesten beszáll X ember ahol X egyenlő a hajó befogadó képességével.

Elhajóznak Rusze-ig majd vissza.

Itt kiszáll mindenki és vége.

 

Hát nem így történt.

 

Már az eleve meglepett, hogy a hajó nem Budapestről indult hanem Pozsonyból.

Tehát már voltak rajta csehszlovákok mire ideért.

Itt is vett fel utasokat, majd Belgrádban is, és még nem tudom hol.

Szóval nagyon nemzetközi volt az utazó közönség.

 

Nagyon laza volt a beszállítási fegyelem a Dimitrov térnél.

 

Azt is tudom, hogy több hajó pörgött ezeken az útvonalakon.

Volt olyan hajó melynek egyik útját egy magyar gyár, a Kismotor és Gépgyár kibérelte és a szakszervezeti tag dolgozói között az utakat, mint jutalmat szétosztotta.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: viking star (139380)
gumidani Creative Commons License 2023.12.16 0 1 139381

Előzmény: trizs77 (139379)
viking star Creative Commons License 2023.12.16 0 1 139380

Ott még bőven járt le az Al-Dunára a SZOT BUDAPEST és a FELSZABADULÁS.

Volt még az üdüőhajóvá átalakított DEÁK FERENC, de csak Mohácsig (5 és 6 napos belföldi utak - alvás a hajón!).

 

Egyébként '61-től a két modern szovjet kabinos (DUNAJ és AMUR) a szolgáltatás színvonalában, a műszaki megoldásaikban és a menetrend, a rendszeresség betartását tekintve mindenki mást a fasorban hagyott az egész Dunán.

Előzmény: trizs77 (139379)
trizs77 Creative Commons License 2023.12.16 -1 0 139379

Nem tudom már csak sejtem.

 

Az 1960-as években Budapestről induló döntően Al-Dunai hajó utak ugye nem magyar hajóval szerveződtek ?

Azt tudom, hogy magyar utazási iroda árulta rá a jegyeket.

De volt nekünk akkor hosszú járatú kabinos hajónk ?

 

 

Előzmény: zjakabfi (139375)
gigabursch Creative Commons License 2023.12.16 0 0 139378

Vajon be tudja valaki azonosítani, hogy melyik hajót látjuk átkelőhajóként?

Előzmény: révész64á (139377)
révész64á Creative Commons License 2023.12.16 0 0 139377

trizs77 Creative Commons License 2023.12.15 -1 0 139376

Ő sokáig 12-14 órázott majd mikor máshol főnövér lett onnantól meg 24/72 órázott.

A munkahelyre való be- vagy eljutásra szánt egy órát.

Nem számolta ki, hogy 28-38 vagy 48 perc alatt ért e be a kórházba?

 

Egyedül élt.

Spórolt.

Ünnepe az volt, hogy évente egyszer hajóra szállt és 14-20 napig hajózott a Dunán mint utas.

 

 

Előzmény: zjakabfi (139375)
zjakabfi Creative Commons License 2023.12.15 0 1 139375

Lassabb volt a világ.

Ha nem is minen nap, én is mentem volna úgy.

Anno a siklót is használták közforgalomban.

 

A 90-es évekig a dunakanyari hajókat is használták a telek elérésehez, quasi közösségi közlekedésként.

Előzmény: trizs77 (139374)
trizs77 Creative Commons License 2023.12.15 -1 0 139374

Ha nem járt az átkelő hajó, akkor ment a 6-os villamossal (ami közelebb volt hozzá) és akkor a villamosról a Majakovszkij utcánál (Király utca) szállt át a 70-es trolira.

 

Valahogy vonzódhatott a hajókhoz ?

 

 

 

 

Előzmény: zjakabfi (139373)
zjakabfi Creative Commons License 2023.12.15 0 0 139373

Milyen gyakran járt ez az átkelő?

Hol volt a kórház?

Milyen alternatív út jöhetett szóba?

Előzmény: trizs77 (139372)
trizs77 Creative Commons License 2023.12.15 -1 0 139372

Soha nem értettem keresztanyám vonzódását ehhez az átkelő hajóhoz.

Kiskunfélegyházi lány volt, ott még patak sincs.

 

Viszont az elsők között fizetett be a különböző Al-dunai (kabinos) hajó utakra.

Évente.

Ez az 1960-s években ritka volt.

Hát még amikor ugyanezt megcsinálta Ausztria felé is, s meglepetésünkre kapott is útlevelet.

 

 

Előzmény: napocza (139371)
napocza Creative Commons License 2023.12.15 0 2 139371

A Tanulmány a nőkről c. filmben (1967) Páger Antal ennek az átkelőhajójáratnak a kapitányát játsza.

Előzmény: trizs77 (139369)
edesviz Creative Commons License 2023.12.15 0 0 139370

max 1958 1972 között.

 

Előzmény: trizs77 (139369)
trizs77 Creative Commons License 2023.12.15 -2 0 139369

Keresztanyám nővér volt.

A Frankel Leo utcában lakott.

Évtizedekig járt úgy dolgozni, hogy lesétált a Batthyányi térre, ott felült az átkelő hajóra és szemből a Kossuth tértől trolival ment a kórházba dolgozni.

Csak akkor hagyta ki az átkelő hajót, amikor jégzajlás miatt az nem közlekedett.

 

 

 

 

Előzmény: napocza (139364)
gigabursch Creative Commons License 2023.12.15 0 0 139368

De akkor 303-as legyen...

Előzmény: riversea (139367)
riversea Creative Commons License 2023.12.15 0 2 139367

Még a végén vízibusszal kell mennünk...-:)

Előzmény: jakyg (139362)
gumidani Creative Commons License 2023.12.15 -1 1 139366

A MÁV pl. az utóbbi fél évszázadban sohasem volt képes az egész járműállományára kiterjedően egységes járműfestési rendszert kialakítani. Mire az egyik rendszer (a járműveken esedékes festésjavitások során) megvalósult volna, mindig jött egy újabb „önmegvalósító” potentát, aki egy másikat talált ki. Erős a gyanúm, hogy ez a jelenség régebben is és a hajózásban is előfordulhatott. Arról még nem is szólva, hogy az egyes járművek vezetői önszorgalomból is szerettek a saját ízlésüknek megfelelően mázolgatni. (ha hagyták őket)

Előzmény: guberavera (139365)
guberavera Creative Commons License 2023.12.15 0 1 139365

Szerintem meg túlgondolod. A DDSG elkezdte az 1900-as évek elején átfesteni a személyhajóit, ezt követték a nagyok és valamilyen formában a kicsik is. Kinek hogy tetszett, vagy sikerült. Nem egyszerre, hanem folyamatosan a hajók egyébként is esedékes felújításának függvényében. Akkoriban eleve gyakrabban festették át a hajókat mint mostanában.

Előzmény: napocza (139364)
napocza Creative Commons License 2023.12.15 0 0 139364

Ok, köszi, de akkor ezért is furcsa az ÚJ-PEST, akár BCSÁV, akár MFTR időből, a DDSG-s kéménye miatt

 

55519  

 

Előzmény: gumidani (139355)
Atis57 Creative Commons License 2023.12.14 0 1 139363

Sziasztok!

 Sok régi kép a Balatoni kompokról...

 

Titok a kompon (msn.com)

jakyg Creative Commons License 2023.12.14 0 2 139362

Jogilag nekünk (még) nem. Állítólag. A szerbeknek igen. De utánanéztem és van még egy komoly gond. A Béga-csatornán csak 5,4 méteres magassággal lehet elmenni.

Előzmény: riversea (139361)
riversea Creative Commons License 2023.12.14 0 0 139361

El kellene menni megnézni egy magyar hajóval! Fizikailag már újból lehetséges. Jogilag?

Előzmény: jakyg (139359)
Bólinder Creative Commons License 2023.12.14 0 0 139360

A vontató képe az 50-es évek vége,vagy a 60-as évek elején készült.Eredeti neve BL. " DEUTSCHLAND"

Előzmény: Atis57 (139354)
jakyg Creative Commons License 2023.12.14 0 0 139359
tehtube Creative Commons License 2023.12.14 0 0 139358

Talán a legjobban a JOSEF CARL mutatja a DGT századfordulós arculatváltását. Az addig yacht orrú, fekete hajó modernebb kinézetű vasaló orrú és fehér lett. A kerékdobok díszítése egyszerűbbé vált a felső részükön egy kis csillaggal, gyakran ablakos megnyitással.

https://www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/tulln_exjosef_carl/josef_carl/17939/2125

Előzmény: tehtube (139357)
tehtube Creative Commons License 2023.12.14 0 0 139357

A DDSG hajók a századfordulóig fekete kéményesek voltak.

 Onnantól lettek fehér-kéményesekké. Érdemes a regiszterben nézelődni. Nyilván volt egy döntés, de arról sajnos nem tudok. 

Előzmény: napocza (139348)
zjakabfi Creative Commons License 2023.12.13 0 0 139356

Erről semmit nem hallottam.

Belo nem lehet még?

Előzmény: tehtube (139351)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!