Nem tudok visszaemlekezni, nem ertek az autokhoz. Nem mondtam meg? :D Csak az e30, meg lassan az e46-ot is kezdem kiismerni.
Viszont csak most esett le, hogy gyujtas szikrarol beszelunk, nem a generator zajrol. Ettol fuggetlenul erdemes azt a kis kondit ellenorizni. Siman megbillegtethet barmilyen digitalis aramkort egy kis tapzaj.
A foldeket is ellenorizted, hogy mennyi feszko esik rajtuk? Ugye ami aram a tapon bejon, az valahol el is kell menjen.
Meg volt a kocsiban egy utólagos indításgátló, ami egy dupla kontaktos relével a befecskendező szelepeket szakította meg, és utolsó ötltetként még ezt is száműztem, de persze nem változott semmi.
Az is közrejátszott a kiszedésében, hogy a 1.3-as vezérlőnek már van egy indításgátló bemenete, ami ha feszt kap akkor se gyújtás se befecskendezés, és ennek a bemenetnek a használata azért szebb megoldás mint egy relé a kábelkötegben. Majd ha már minden jó lesz, akkor erre fogok rákötni.
Azt tudom, hogy van, de hogy az enyémben is benne van-e, azt nem. (Mert eddig talán a generátor volt az egyetlen elektromos alkatrész, amihez nem kellett hozzányúlnom. :) )
Viszont azt gondolom, hogy az a kondi csak a generátor kefezaját hivatott csökkenteni, nem gondolom hogy a gyújtás zavarvédelmét másfél méterrel odébb lévő kondi szűrné. Emlékezz vissza a hagyományos megszakítós gyújtásokban is ott volt a zavarszűrő kondi a kalapács mellett 3 centire.
Szerintem teljesen természetes, hogy a párhuzamosan menő vezetékek zavarják kicsit egymást.
Tegnap megmértem a tápokat megint, és tök jó mindegyik. 4-5Amper mellett is 50mV alatt volt a feszéltségesésük.
Ma már nem terveztem BMW simogatást, holnap megyek Ohne Laderhez méregetni, és ha nem jutok dűlőre, akkor megnézem ezt a kondit is.
Nagyon kíváncsi vagyok a holnapi nem éredményére... :)
Hohoho!!! Ha a szkopot zavarja a szikra, akkor konnyen lehet, hogy az ecu-t is! A generatoron van egy kis kondenzator, talan 47nF erteku. Ha az nincs, vagy nem erintkezik jol az meg tud szorni mindent az autoban eleg rendesen.
Pont ez a cél! Ha van gyenge pontja a kábelkorbácsnak akkor az jöjjön elő.
De komolyan, az ECU 1,5-ös és 2,5-ös vezetékeken kap testet, tápot meg 0,75-ösön. A fényszóróhoz gyárilag is 1-es megy, szóval sokat nem kockáztatok.
Rámérek majd szkóppal is, csak ahogy emlékszem, zavarja a szkópot a gyújtószikra, és gyakorlatilag az ajtózsanéron is tudok gyújtást mérni. :) Úgyhogy pont azt nem látom, hogy impulzusszerűen megrántja-e valamelyik vezetéket.
Ezért gondoltam már arra is, hogy valamelyik táp gyenge, és folyamatosan újraindul az ECU, mert ilyen periódikus hiba kizárt, hogy valami külső jel legyen.
Próbalámpával már néztem a tápokat és a testeket, de jónak tűntek.
De lehet hétvégén megfingatom fényszóró égővel az összes tápvezetéket egyesével, hogy ha valami kontakthiba van valahol, akkor az jöjjön elő.
Mértem már a légtömegmérőt is többször. Mértem műszerrel is, meg tárolós szkóppal is, és én nem láttam semmi rendellenest. Jött szépen a 0-5V az elfordulás függvényében.
De van otthon egy 2 literesbe való komplett légtömegmérőm, lehet egy próba erejéig rádugom.
De érdekes, mert a pl a hőmérő lehúzását se jelzi folyamatos hibalámpával.
Gondolom a lambda fűtés azért megy az ECU egyik kimenetéről, mert egy idő után le is kapcsolja.
A hőmérőket már kimértem az ECU csatiján, és hihető értékek voltak.
Meg ahogy nézem, az enyémben már/még nincsen csati a szívócső alatt. Direktbe jön be az összes befecskendező és hőmérő jel.
Nagyon kíváncsi vagyok már az összehasonlító mérés végeredményére. :)
Szia! Úgy tudom hogy az m20 tényleg nem figyeli a fűtőszálat. Csak ötletelek nekem volt problémám a szìvócsonk alatti kör csatlakozóval itt jön át a motor hő jeladó vezetéke és rossz volt a kontakt és túldúsìtott ráadásul érintkezés meg volt csak nagyobb ellenállás értéket okozott.
Szerintem az 1.3 meg nem tanul, legalabbis nem ugy, hogy leallitott motornal is megmaradjon neki. Meg ha tanulna is es az elfelejtessel lenne baj, akkor is a regi vezerlonel ugyanugy meg kellene jelennie a hibanak.
A szondafutes, ami lejjebb elokerult inditas utan az elso nehany percben izgalmas, utana mar a kipufogogaz tartja melegen a szondat. Amikor bemelegszik a szonda, akkor megjon a jel es raszabalyoz az ecu. A hibakod is kulon van arra, hogy nincs/szar a jel, illetve hogy szakadt a futes.
Mindent egybeveve szerintem kijelenthetjuk, hogy nem a szondaval van a baj.
Az egy nagyon erdekes kerdes, hogy a legtomegmero lehuzasa miert nem ad hibajelet? En ahelyett mar nagyon kiprobalnek egy cseredarabot.
Az nem baj, ha nem ismered az M40-et, mert ez egy M20-as, csak kifogytunk az ötletekből, és ezért jött be az M40. :)
A lambda jel bejön az ECU-ba, és fűtése is van.
Mondjuk azt nem tudom, hogy észrevenné-e, ha megszakad a fűtés, mivel egy relén keresztül fűti. A relé áramát figyeli, de onnan tovább nem tudom.
Mert nem véletlen, hogy a lambda jel testét a szonda házáról kapja az ECU, így azt észreveszi, ha le van húzva a szonda, mert akkor nincsen test a 10-es lábon, de a fűtést max kikövetkeztetni tudja, ha nem soha nem jön meg az értelmes lambda jel.
Mondjuk az egy érdekes szabályozástechnikai eset, mikor egy zárt hurkú szabályozás nyitottként üzemel.
Mert az a baj, hogy egy 30 éves mechanikusan működő légtömegmérő és/vagy benzinnyomás szabályzó simán elmászhat az idők folyamán, csak amíg van lambda jel, addig ezt a hibát kikompenzálja a szabályzó. (nyilván addig amíg a szabályozási tartomány ezt megengedi.)
Ezért aztán sokáig ki se derül, ha pontatlan valamelyik komponens, mert az öntanuló szabályzás kikompenzálja. Ugye teljesen elmászik a szabályzás aszimetrikusan a tartomány szélére, de attól a szabályzott jel még jó lesz.
A gond ott kezdődik, ha valamiért elfelejti a megtanult értékeket és nulláról kezd el szabályozni, visszatérve a szabályozási tartomány közepére, mert akkor egy pontatlan légtömegmérő miatt már pontatlan lesz a kimenet is.
Simán el tudom képzelni, hogy nálam is valami ilyesmi van.
De tovább megyek és azt is elképzelhetőnek tartom, hogy olyan jellegű hibája van, amitől alapból nem is a tartomány közepére áll be, hanem direkt alulra. De ez csak elképzelés.
Mert az is érdekes ahogy priorizálva vannak a hibák.
Mert ha lehúzom a befecskendező szelepeket, akkor a check engine villogás átvált folyamatos fényre, tehát azt fontosabbnak itéli meg mint ezt a rejtélyes hibát, viszont ha a légtömegmérőt húzom le, akkor marad a villogás, tehát ez a hiba már nem fontosabb neki.
Délután lehúzom a lambdát és megyek egy kört.
(Mert eddig csak működés közben húztam le, de olyat még nem csináltam, hogy eleve így indítom.)
Sziasztok! Még egy lehetőség van nem ismerem az m40 vezérlését, de általában a lamda fűtése vagy az áramkörében szakadás van ki áll hibára és figyelmen kìvül hagyja a lamda jelet.
Egyiknel sem lenne szabad elszegenyedni a kevereknek.
Mi van akkor, ha lehuzod a szondat? Illetve amig meglesz a ludas, addig huzd le es maradjon is ugy! Egyel kevesebb tenyezo, ami beleszolhat a keverekkepzesbe.
Ugy ertem, hogy 0.8-ra fel-felugrik, vagy folyamatosan 0.8? Mert azt irtad korabban, hogy tul szegeny a keverek es nem dusit az ecu. Viszont a 0.8-nal mar tul dus es ha az lenne a baj, hogy szabalyozna, de nem tud, akkor jelen esetben szegenyiteni csak sikerulne neki. Ebbol en arra kovetkeztetek, hogy nem is probal semmit szabalyozni es ezert lyukadtam ki a kis csatlakozonal a tuzfalon. Az amugy annyit csinal, hogy arra a labra, ahol bemegy a szonda jel fixen felkot 0.45V-ot, igy egy tokeletes keverek lambda jelet emulalva. Ha melle van kotve egy szonda, az viszont egesz furcsa dolgokat tud produkalni. Es konnyen lehet, hogy ebben a viselkedesben elteres van az ecu verziok kozott. Amit mar korabban is irtam, a vizhofok kerdese. 55 fok alatt nincs lambda szabalyzas, igy ha hideg inditasnal is problemad van es biztosan jo a hofokmero, akkor a lambdas irany kizarhato. Ugyanakkor hideginditasnal elvileg esz nelkul dusit, szoval ha nem is szunik meg, de legalabb valtoznia kellene a hibajelensegnek. Ugyanez a helyzet meleg motornal padlogaznal (ha jo a fojtoszelep kapcsolod es wot-nal is kapcsol), akkor sincs lambda szabalyzas.
Jaaaaaaj, tudod mit kell csinalni azzal a legtomegmerovel, aminek allitottak a csavarjan? Kidobni! :D
Amikor 0.8V, akkor is ki van billenve odaig? Mert akkor ez az ecu siman csak baszik a lambda jelre. M40-nel a tuzfalon a kabelkoteg kozepen van egy 1 polusu csati, azt szet kell huzni ahhoz, hogy mukodjon a lambda szabalyzas. Neked nincs ilyen? Nekem az volt a hibajelenseg, hogy langyos motort ujrainditva fulladozott. Ez nem nagyon hasonlit a tiedre, de azert megneznem azt a kabelt.