Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.23 0 0 15974

Nagyon szépen köszönöm az értékes segítséget! Régen elég sokat  lemezeltem a saját, és barátaim roncsait, de azóta a festékek és a technológia rengeteget fejlődött (lemaradtam). :-( 

Előzmény: bádogember86 (15973)
bádogember86 Creative Commons License 2017.04.23 0 0 15973

Szia! 

Hegesztés előtt én valami kimondottan hegeszthető alapozót használnék, mondjuk egy minőségi cink sprayt vagy galva sprayt. Nekem a Retech Galva vált eddig be a legjobban és pl bontottam már le magamután küszöböt ami teljesen rozsdamentes maradt 4évig. Persze ki volt bőven üregvédve is. :) 

A budaprimert a járműjavításban nem igazán használják pont az 1k-s tulajdonságai miatt. 

Ha kívülről is magad fogod javítani akkor szintén a fent említett anyagokkal alapozz alá de ide már a cink sem az igazi.  Inkább ez a galva vagy egy epoxi ami tartós lehet. És persze bőséges üregvédelem a fényezés után. 

Előzmény: Törölt nick (15972)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.23 0 0 15972

Hagy zavarjalak én is egy műszaki kérdéssel! Öreg Toyotám lepusztult részeit szeretném megfoltozni, élen hegesztve, illetve furaton át pontozva. Elképzelésem, hogy a felkerülő lemezeket előzőleg horgany sray-vel, vagy buda primerrel alapozózom. Életképes elgondolás? Majd a készre hegesztett részeket szintén b.primerezném, és arra menne a kitt.

Előzmény: bádogember86 (15971)
bádogember86 Creative Commons License 2017.04.22 0 0 15971

Nézd, én valamivel több mint öt évet dolgoztam márkaszervízben és havi szinten jártunk továbbképzésre. Hol aluminium javítási, hol műanyag hegesztési és ragasztási eljárásokat kellett tanulni, de akár egy új típus részegységeit is szétszerelve mutatták be. Szerintem ez baromi hasznos volt csak úgy nem sokat ért hogy mindenki szétszéledt és vitte a tudását. 

Biztos veled is előfordult hogy beálltál egy új típussal a műhelybe és percekig csak nézted hogy valyon hogyan jön le a lökös vagy miként lehet mondjuk a kilincset kiszerelni. Akkoriban nem volt youtube hírtelen a zsebedben amiből három perc alatt megtudtad hogy egy-egy alkatrészt hogyan kell szakszerüen lebontani. 

Viszont hogy digitális volt még a huzatópad is és szinte mondta hogy mit hova kell húzni hogy jó legyen egy kicsit le is állt az agyunk a gondolkodásról. Ez a full kiszolgált miliő ami egy ilyen márkaszervízben van tunyává tudta tenni a szakmunkást. Én ma vállalkozóként saját műhelyben dolgozom és sokkal jobban élvezem a munkát mert többet jár az agyam mint mikor minden sérült elemet csak kihordtunk a kukába és raktuk fel helyettük az újat. 

Ciszont akkoriban nem is voltam estére ilyen retkes és fáradt mint most. :) 

Előzmény: Stetten (15969)
Stetten Creative Commons License 2017.04.22 0 0 15970

Az izzócsere egy érdekes dolog. Vannak olyan autók, ahol nem cseréled le 25 perc alatt sem az izzót.

Előzmény: anegytech1 (15967)
Stetten Creative Commons License 2017.04.22 0 0 15969

Ahhoz képest hogy állatira képzik a márkaszervizes dolgozókat, szart sem tudnak, de azt méregdrágán. A márkaszervizes árakat a nyugateurópai emberek is sokallják. Itt Ausztriában sem szeretnek az emberek az Audi szervizben "ingyen" kávét kapni.

Előzmény: bádogember86 (15956)
anegytech1 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15968

Ha pár héten belül hibás lesz, akkor visszaviszem, hogy nem jó. :) Nem erről szól a javítás? Egyébként a javítás óta eltelt 6 év és semmi baja az ABS-nek.

Előzmény: bádogember86 (15966)
anegytech1 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15967

Ezekre nem látok más magyarázatot. Amikor a biztosító által javasolt márkaszervizben, a papíron elvileg újra cserélt lökhárítón pont ott kezd vastagon repedezni a gitt és festékréteg, ahol az eredeti lökhárító sérülve volt, akkor csak azt tudom mondani, hogy az bizony nem lett cserélve. Ez kb 5 éve volt.

 

Az ABS-es eset pedig nem cascos dolog volt, addigra lejárt a garancia és casco sem volt már. Nem egyeztettek velünk semmit, nem voltak lehetőségek, csak kijelentették, hogy az egész ABS rendszert cserélni kell. Ezután vittük az ismerős ismerőséhez, aki fele annyiért javította. Na, akkor vajon a márkaszerviz mit csinált volna az autóból kiszerelt alkatrésszel, aminek csak egy része volt rossz? Feltételezem, hogy azt még lehet hasznosítani.

 

Vagy amikor kifizetem a fényezést és pár nap múlva veszem észre, hogy az egyik elem valszeg csak egy réteget kapott, mert matt, és a lakkot rá sem fújták? Ki lett fizetve. Igen, én voltam a hülye, hogy ott nem vizsgáltam tüzetesen. Utána visszaállítok, hogy bocs, de ez nem lett befejezve, akkor elhajtanak azzal, hogy ez már nem is az az alkatrész és ők azt megcsinálták. Próbáljam bebizonyítani.

 

Nemrég olvastam egy esetet egy autósról, akinek bedöglött az autójában a motor. Szervizben megállapították, hogy ebben soha nem volt olaj cserélve. Ő meg mutatta a szervizkönyvet, hogy rendszeresen vitte a csereperiódusokban márkaszervizbe olajcserére, le volt pecsételve :).

 

De nem tudom elégszer leírni az izzócserés esetet a 25perces munkaidővel és 5000 forintos munkadíjjal. Ez is pár éves sztori. Ez mi, ha nem szabad lehúzás? Akárki elolvassa, hogy izzócsere, komolyan elhiszi hogy az 25 perc? Miért nem írtak rá 5 perc munkaidőt és mondjuk 250 Ft munkadíjat (15ezres óradíjjal számolva)? 

 

Elég sok vállalkozót ismerek, szabadon megy a lehúzás mindenhol. Nem csak kicsiben, nagyban is. Ha nem a kis vállalkozó húz le, akkor a kis vállalkozót húzzák le. Most belemehetnénk a nemrég kipattant esetbe, ahol elég magas szinten b@szták át az embereket az autók károsanyag-kibocsájtásával kapcsolatban, vagy a brókerbotrányok, stb. Pedig milyen komoly törvényeket és előírásokat kell betartani.

Előzmény: mykeman72 (15965)
bádogember86 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15966

Azért a márkaszervízben sem buták. :) 

Ott csak új alkatrészeket fognak beszerelni amire természetesen van garancia. Egy bontott ABS persze lutri, kérdés hogy ha pár héten belül hibás lesz akkor kihez fordulhatsz. Ez is érthető de persze nem kell őket sem védeni. ;) 

 

 

Előzmény: anegytech1 (15964)
mykeman72 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15965

Általában az ügyféllel egyeztetik a javítás folyamatát. Ez a gyakorlatban azt jelenti ,hogy felajánlják a lehetőségeket tájékoztatva az ügyfelet a felmerülő költségekről de a végső döntés az ügyfélé. A biztosítós javítások más kategóriába sorolhatóak,mert ott egyértelműen a kárszakértő álláspontja az irányadó!

Ha elfogadja valamelyik lehetőséget akkor annak megfelelően fogják a javítást elvégezni. Hidd el elmúlt az az idő amikor szabadon lehetett az ügyfeleket "lehúzni".

Előzmény: anegytech1 (15964)
anegytech1 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15964

A kevés tapasztalatom alapján én úgy vettem észre, hogy a kisebb műhelyekben még divat a javítás, míg a márkaszervizekben inkább mindent cserélnek. Tehát ha van egy karc, horpadás az ajtón, akkor nem javítgatnak, fényezgetnek, hanem új ajtót rendelnek be és azt fényezik. Ahogy a leírt példámban is volt, hogy a motorháztetőnek a széle horpadt csak kicsit, ezért kb úgy 200ezerért cserélték az egészet, holott egy fényező szerintem megcsinálta volna 30-40ezerért max (tényleg nagyon kicsi hiba volt rajta). De ugye casco állta, így engem nem érdekelt.

 

Apám mondta, hogy márkaszervizekben egyre gyakrabban találkozik éppen az iskolapadból kiesett szerelőkkel, akik el is mondják, hogy nem nagyon értenek hozzá, de ha megvan a cikkszám, akkor berendelik a megfelelő alkatrészt. Apám sokat jár szervizekbe cégautókkal. Pl volt, hogy Fiestában ABS meghalt, márkaszervizben 350ezerért akarták cserélni az egész rendszert, míg egy ismerős szerelő megnézte és mondta, hogy át akartak b@szni, mert csak egy részegységet kell cserélni, és ő meg is csinálta 130ezerért.

Előzmény: mykeman72 (15963)
mykeman72 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15963

Persze nyitott a piac . Aki megtudja fizetni a magasabb szinvonalú szolgáltatást annak ki kell szolgálni minden igényét. Ha találkozik a kereslet és kínálat abból általában jó dolog szokott születni. A márkaszervízben is szakemberek dolgoznak csak jóval magasabb színvonalon drágább szerszámokkal, berendezésekkel. Ezek összessége eredményezi a szemmel jól látható különbséget  árban a kisebb szervizekkel szemben. Hogy minőségben melyik a jobb arról lehet tovább vitatkozni. Mivel az autóból  tömegcikk lett- típustól függetlenül -ezért a javítóipar és az őket kiszolgáló gyártói háttér is ennek megfelelően van jelen a javításban. Gyorsan-olcsón és vállalható minőségben kell kiszolgálni az igényeket.

Előzmény: anegytech1 (15961)
mykeman72 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15962

Az is hozzátartozik a témához,hogy legyen az multi,márkaszervíz vagy kisvállalkozó egyik sem azért dolgozik,hogy elfáradjon! Csak amíg egy nagyvállalat vagy márkaszervíz mögött jelentős anyagi háttér van ,addig a kisebb szervizek és vállalkozók nagyobb kockázatot és anyagi terhet vállalva (kevesebb tőkével) próbál fennmaradni és megfelelni a kihívásoknak.

 

Előzmény: anegytech1 (15959)
anegytech1 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15961

Ugyebár van a kereslet meg a kínálat. Ha én szakemberhez megyek, de ő válogathat a melók között, ezért olyan árat mond, hogy hanyatt esek, akkor megpróbálom megcsinálni otthon (egyébként még mindig úgy gondolom, hogy két doblemez javítására egy jónak mondható havi fizetést elkérni szerintem sok, de lehet, rosszul gondolom - főleg ha arra gondolok, hogy komplett új doblemezt lehet kapni 36ezer Ft/db áron). Ergo kelleni fog olyan szerszám, olyan festék, stb, ami házi mókoláshoz megfelelő, tehát nem kell festőműhelyt berendeznem egy kis festéshez. Ezt kihasználják a gyártók és a forgalmazók is, sajna ez van. Őket sem lehet ezért szidni, mert ők a keresletet elégítik ki.

 

Az más dolog, ha valaki olyan javításba fog bele, ami akár balesetveszélyes is lehet. Tehát pl én most kijavítottam egy kis lyukat, de fékbetét-cserébe nem kezdenék bele, bár azt is nyilván meg lehet tanulni. Vagy ezért nem akarok szélvédőt ragasztgatni, stb. Otthon pl egy konnektort még kicserélek, de az egész villanyhálózat cseréjébe nem kezdenék bele. Az autófényezés pedig olyan dolog, hogy az abszolút nem veszélyes, ha én rondán festem le az autómat :). Persze én örülnék legjobban, ha átfestethetném az egész autót, de nincs rá pénzem. Viszont azt sem akarom, hogy gitt-foltok tarkítsák, így nincs más lehetőség, mint hogy a tőlem telhető legjobban megpróbálom színkódos festékkel lefújni. Az biztos, hogy nem lesz olyan szép, mint egy fényezőkabinban, profik által lefújt elem, de az összkép talán még tűrhető lesz.

Előzmény: mykeman72 (15957)
B.GY Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15960

Így van. A suliba is azt tanították,hogy a legjobb lakatos a fényező :)

Előzmény: mykeman72 (15958)
anegytech1 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15959

Persze, én sem azért drágállom, mert soknak tartom, hanem a pénztárcámnak sok. Pedig hidd el, reggeltől estig dolgozom, nekem is egyszerűbb lenne szakemberre bízni, mint a szabadidőmben ezt csinálni.

 

A lámpacserés eset: apám vitte a cégautót, ott volt egy szaki, fater kérdezte, hogy van-e hozzá izzójuk. Mondta a gyerek, hogy van, ki is cseréli. Apám mondta, hogy nem kell, csak az izzó. Gyerek erre mondta, hogy hagyja, egy másodperc az egész. Ezután kijött a vezető, észrevette, és mondta, hogy akkor erről írjon azonnal egy munkalapot. Nincs is ezzel bajom, de akkor írjon rá 5 perc munkaidőt és 1000 forint munkadíjat. Értem én, hogy mindenkinek nehéz megélni. Nekem is. De én olyan helyen dolgozom, ahol fix a fizetésem, és ha kétszer annyi munkát kapok, akkor sem kapok több pénzt, pedig egy nemzetközi cégnél dolgozom, aminek éves szinten dollármilliós bevétele van csak itt Magyarországon, de munkabéren spórolnak ők is.

 

És azért bántom a márkaszervizeket, mert az, hogy nekik sok a munkájuk, nehéz megélniük, az nem egyenlő azzal, hogy akkor bátran vágjanak át és húzzanak le. Én is dolgozom, nem is keveset, csak nekem nincs lehetőségem se számla nélkül dolgozni, se többet kérni, mint amennyi munkát valójában elvégeztem.

Előzmény: bádogember86 (15956)
mykeman72 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15958

Nem karosszéria lakatos vagyok,hanem fényező,de ez a két szakma szorosan egymáshoz kapcsolódik ,és egymásra utalt. Ezért vagyok bátor megfogalmazni a néha sokak számára nem szimpatikus álláspontomat,véleményemet és tapasztalatomat.

mykeman72 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15957

Persze ,hogy vannak olyan jellegű munkák amik nem igényelnek tulzott szakmai tudást és hozzáértést ezért nem hív az ember minden ház körüli munkához külön szakembert.  Én csak arra szerettem volna utalni,hogy a gépjárműjavítás egy olyan szegmens a sok szakma közül amit sokak bátran és felkészületlenül belevágva művelnek.És tegyük hozzá a bátorítást a sok alkatrész és más egyéb forgalmazó adja az önjelölt szakembereknek. 

Az igazi probléma a -és nem politizálva-,hogy a gazdaságunk nem áll olyan szinten ami lehetővé tenné egy egy szakma- legyen az bármelyik -tartós és megfizethető jelenlétét a piacon.

Igen tényleg jó lenne az az ideális világ amiben meglehetne fizetni a szakembereket. Nem véletlen ,hogy egyre kevesebb az érdeklődés a klasszikus szakmák iránt a továbbképzésről nem is beszélve.

 

Előzmény: anegytech1 (15955)
bádogember86 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15956

És ha példának okáért van a doblemezbe bekötve egy gátló? :)

De ez most teljesen mind1... 

 

A márkaszervíz egy külön állatfaj. Nem kell őket bántani, én is dolgoztam ott. Szerintem a top5-ben bennelévő két nagy cégnél is voltam. Baromi sok követelmény van egy-egy márkával foglalkozó műhellyel szemben amit a gyár állít fel. Folyamatosan figyelik hogy képzik e a kollégákat, előírják a technológiai normákat stb. Havi szinten jártunk tanfolyamra, továbbképzésre. Megvan annak is a jó oldala és hidd el hogy egy ilyen márkaszervíznek több száz alkalmazottja van, baromi nagy rezsivel üzemelnek és eszméletlen rezsióradíja is van. Nem fog nekik beleférni egy ingyen lámpacsere sem. 

Sajnos nem ők drágák hanem a mi nem keresünk annyit hogy megfizessük őket. :( 

 

 

 

Előzmény: anegytech1 (15954)
anegytech1 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15955

Azzal egyetértek, hogy az ilyen javítások nem szolgálják a szakma fennmaradását, de én egyelőre magamat próbálom fenntartani :D.

 

Az lenne a normális, ha minden szakmunkához szakembert hívna az ember, de sajnos ettől messze vagyunk. Ha jól értem, neked karosszérialakatos a szakmád. Érdekelne, hogy csináltál-e már olyan javítást akár kocsin, akár ház körül, ami nem vág a szakmádba? Festés, kisebb villanyszerelés (mondjuk konnektor csere), zárcsere, betonozás, tapétázás, stb? Esetleg szülinapi fotó, a helyett, hogy hivatásos fotóst hívtál volna? :)Egyetértek azzal, hogy az ilyen javítások nem elégítik ki a szakma követelményeit, ezt szerintem nem is írtam. Ha mégis, akkor visszavonom.

Előzmény: mykeman72 (15953)
anegytech1 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15954

Nehéz egy szakemberrel a szakmájáról vitatkozni, főleg, ha én nem vagyok szakmabeli :D. Teljesen megértem, amit írsz.

 

Nekem kertészmérnök a szakmám (pontosabban nemsokára végzek az egyetemen), a másik fotós-grafikus. Utóbbival lehetetlen normális melót találni, mert ma mindenki fotósnak hiszi magát, és van néhány "profi", aki olcsóér megcsinál mindent, csak épp sz@rul. Kertészmérnökként sem egyszerű, mert ott is sok a rossz szakember, én is ismerek párat... Szóval nem általánosítok, és meg is értem, hogy a biztosítós munka a legjobb, de sajnos kb minden márkaszervizről a lehúzást hallom. Én ha normális munkát akarok, akkor tuti, hogy nem márkaszervizbe megyek, hanem maszekhoz, kisebb szervizbe, ahol tudom, hogy értenek is hozzá és nem 18-20 éves autóalkatrész-cserélő szakemberek dolgoznak. 

 

Visszatérve a kocsihoz. Értem én, hogy minden rész tartóelem, de némi fizikát én is tanultam, azért azt tudom, hogy a dobon egy lyuk nem befolyásolja komolyan a szerkezet stabilitását. A rohadásból ítélve kb 10 éve ott lehet az a lyuk, most pedig úgy-ahogy ki lett javítva, nem fémmel, de stabil és erős.

 

Azt is megértem, hogy jobb lenne szakemberrel megcsináltatni mindent, de egy 350ezret érő autóra van értelme elkölteni 300ezret? Szerintem nincs. Pontosabban csak akkor, ha az létszükséglet. Lett rajta vezérlés cserélve, összes fék, kuplungszerkezet, friss gumikkal járok, cserélem az olajat és szűrőket, tehát nem hanyagolom el. A dobon lévő rohadáson kívül alig van rajta rozsda. Hogy a lemezek közt mi van, nem tudom, de erre írtam, hogy az alapjaitól újjá lehetne építtetni az autót. Ha most nem viszem el alvázvédelemre, akkor lehet, hogy még 10 évig nem derül ki, hogy a dobbetét alatt rohad a fém. Balesetveszélyes az, hogy a dobon egy lyuk nem fémmel lett kijavítva, hanem üvegszövettel és üvegszálas vasgittel (aminek a szakítószilárdsága igen nagy)? Szerintem nem. Ezen a részen nem fog tovább rozsdásodni, kívül belül le lett ápolva, és fog kapni egy alvázvédelmet. Szerintem még így is többet tettem az autóért, mint sokan mások.

 

Jó, hogy mondod a szélvédőt, mert el kell vinnem üvegeshez a Fiestát. Szintén szakszervizben ragasztották be az új üveget (a légzsákok kirepesztették az elsőt), most viszont ha erősebben megnyomnám, szerintem simán kilökném a helyéből. Ezt nemrég vettem észre, amikor egy matricát akartam lekaparni a szélvédő belsejéről, és konkrétan kinyomtam a sarkát a helyéből. A szélvédő viszont nem játék, főleg nem légzsákos autóban, ezért azzal pl nem kezdek el itthon próbálkozni, pedig tudnék venni szélvédő ragasztót. Kérdés az, hogy a mostani szakember jobban ragasztja-e majd be, mint ha inkább én csinálnám... Majd kiderül pár hónap múlva, hogy megint mozog-e a helyén, ha nyomkodom belülről.

 

Tehát tisztelem és becsülöm a jó szakembereket, nem is alkudozom soha, mert tudom, hogy mindenki pénzből él. Én megfizetem a jó munkát, sőt még rá is fizetek, ha olyan a végeredmény. De van egy határ, amikor már nekem is sok a végösszeg. Erre írtam, hogy ez esetben azért még mindig jobb, ha kijavítom szépen, mintha hagynám tovább rohadni. Nem írtam és nem is gondolom, hogy ez egyenértékű lenne a szakszerű javítással.

 

És ahogy minden szakmára, a lakatosságra is nagyon igaz, hogy kincset ér az ismerős szakember :). Budapesten vagyok, itt van 5ezer szerviz, ebből találd ki, hogy melyik jó és melyik nem. Engem eddig többnyire átvertek, nem véletlenül vagyok gyanakvó, de persze tudom, hogy nem mindenki akar átverni.

Előzmény: bádogember86 (15952)
mykeman72 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15953

Persze lehet ígyis és úgyis értelmezni. A lényeg ugyanaz. Nem megbántva senki érzékenységét azt azért érdemes figyelembe venni hogy az Ilyen jellegű javítások nem elégítik ki a szakmaiság követelményeit.

Igen lehet azt mondani hogy- de olcsó és nekem megfelelő- csak sajnos nem egyszer volt szerencsém ilyet látni és után javítani. Mert vagy saját részre vagy eladásra szánják az autót és tényleg nem éri meg a nagyobb összegű ráfordítást de a sor végén mindíg vagy a lakatos vagy a fényező találkozik a problémával.

Ezzel csak azt akarom mondani hogy mind a karosszérialakatos mind a fényező és- halkan jegyzem meg a szakiskolát végzett és hivatalosan működő kollegákra gondolva - hogy azért a tudásért és szakmai ismeretért sokat kűzdve anyagi és szellemi tőkét beinvesztálva vállalkoznak és próbálnak a piacon maradni. Igen sajnos többe kerül de ebben az esetben van hova visszamenni és az esetleges garanciális kifogásokat érvényesíteni. 

Sajnos az egyre szűkülő piac kevesebb mozgásteret ad a hivatalosan működő vállalkozásoknak és ezzel párhuzamosan jönnek a csináld magad mozgalmak amivel képtelenség versenybe szállni. Azt is tudom hogy erre pro- kontra válaszok adhatóak kinek kinek a szemszögéből de az vitathatatlan hogy a szimplán anyagi megfontosásból történő lyen javítások nem szolgálják a szakma fennmaradását.

Több mint 15 éves  vállalkozói tapasztalattal, rengeteg sikerrel és óhatatlanul bekövetkező megélt kudarcokkal - nem okítva csak szemléltetve - tudom elmondani a véleményem és tapasztalatom ami lehet hogy sokaknak nem tetsző. 

Nem nevesítve a festékforgalmazót ismerem őket több mint 6 éves együttműködésünk volt. Továbbmegyek: A videóban szerplő kollégát személyesen is több éve ismerem szakmailag nem kifogásolható a tevékenysége.

 

Előzmény: anegytech1 (15949)
bádogember86 Creative Commons License 2017.04.19 0 1 15952

Én még mikor TANULTAM ezt a szakmát a nálam jóval okosabbak azt mondták hogy egy önhordó kocsiszekrény minden eleme tartóelem. Még a ragasztott szélvédő is... De lelked rajta hogy miként javítod az autót amibe Te ülsz. ;)

 

Amit leírtál igaz! Eljutottunk oda (szakemberek) hogy válogathatunk a munkákban. Miért? Mert kevesen vagyunk és irreálisan sok az itthon futó hulladék autó. Ez sajnos a gazdaságunk eredménye, nincs pénzük az embereknek újabb és jobb kocsikat venni. Mindenki szeretné a kocsiját megjavíttatni de pénze nemigen van rá. Annó mikor minden utcában volt egy szaki aki lakatolt, szerelt vagy éppen fényezett volt hogy egy szatyor sörért lecserélte a trabin a küszöböt egy szombaton. Jó volt, szép emlék de ennek a világnak régen vége. 

Most elég egy irigy szomszéd és máris feljelentettek és a NAV kiszámolja hogy kb 5milliót kerestél feketén=bezártak a kis fusiműhelyek és maradtak a 90%-ig hivatalos javítók akik adóznak, alkalmazottakat fizetnek stb. 

 

Most nem konkrétan a hozzászólásodhoz de tegyünk egy dolgot tisztába! 

Mindenki lovagolja a "persze mert csak a biztosítós melókat csinálják!".  

Igazuk is van, én kimondom hogy a legjobb a biztosítós meló! Nem köntörfalazok, azok fizetnek a legjobban. 

De mi is kell hogy dolgozhass ill számlázhass nekik?: 

1, Szakirányú végzettség

2, Hivatalosan működő cég

3, Különféle számlázó és árkalkuláló programok (éves szinten több százezer is lehet)

4, Egy jól felszerelt javítóműhely minden olyan eszközzel ami előírás (pad, több funkciós hegesztőgépek, spotterek stb.)

Ez csak a jéghegy csúcsa, ehez még bőven hozzájönnek a kiegészítő dolgok mint pl a könyvelés Stb. 

 

Egy biztosítós munkánàl a játékszabályokat a biztosító szabja, ha valami pl leadás azt elöttük meg is kell semmisíteni. Ha egy horpadt lökhárító még javítható lenne de kiírják cserére és kérik a megsemmisítését akkor nincs mese meg kell semmisíteni. Felszerelek egy újat de hiába mondom be hogy én lecseréltem, ők kérni fognak alkatrészbeszerzési számlát=magyarul igazolnom kell hogy vettem újat! 

Ők mondják hogy mennyi a rezsióradíj amit még elfogadnak, hiába akarok én 20000-et keresni óránként ha lehúzzák. 

Ha elhozod az autódat hogy összetört, én intézem a kárfelvételt, beleteszem a pénzemet az alkatrészbe és saját költségen le is fényeztetem és Te kapsz egy kitakarított autót, de ezzel még nekem nem utalják a pénzt. :) 

kiállítjuk a végszámlát amihez csatoljuk a háttérszámlát stb. Kb egy hónap normál esetben ha utaljàk nekem a pénzt de van olyan is hogy valamin megakad a dolog és október óta várok a pénzemre. Ilyenkor senki sem irigyli hogy a biztosítónak dolgozok, talán a nő akié a kocsi már százszor összetörte de nekem azóta sincs kifizetve holott én már az adót is befizettem a kiállított számla után. 

 

És hogy miért jobb mégis az ilyen meló? 

Mert sokkal ésszerübb keretek közt folyik mint egy utcáról beesett rozsdás autó amire egyből kell mondani egy összeget a kedves ügyfélnek ami lehetetlen. Nem látunk a rétegek közé, nincs röntgenszemünk sem. Egy biztosítós munkánál van egy max javításihatár ami után totálkáros lesz a kocsi. Egy rozsdás autó megeszi az életedet mire jó lesz. Nekem is van két nagyonöreg autóm ami még csak nem is értékes de őket magamnak örömmel javítok de utcára nem menne hogy az előbb felsorolt dolgokat finanszírozni tudjam. 

A biztosító átlag 8500Ft/óra síjat fogad el, egy utcára csinált autót nem tudok 2000-el elszámolni mert akkor öngyilkos lesz a tulaj én meg egy lehúzós köcsög. :) 

 

szerintem vonatkoztass el attól hogy téged már itt-ott becsaptak. Egyszer nekem is félrefúrta egy fogorvos a fogamat, baromira fájt de attól még nem mindem fogorvos rohadék. ;) 

 

 

 

Előzmény: anegytech1 (15951)
anegytech1 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15951

Köszönöm az elismerő szavakat :). De azért pontosítanék néhány dolgot, mert szerintem egy részét félreértetted.

 

Igazából nem a küszöböt javítottam, hanem az első sárvédő legalját, ez volt rozsdás. Lényegében nincs szerepe, inkább esztétikai hiba volt.

 

Nem sima gittet használtam, hanem üvegszövet+epoxi+üvegszálas gittet. Ezek együtt vannak olyan szilárdak, mint az acéllemez. De hangsúlyozom, hogy nem tartó-szerkezetet javítottam, csak lemezfelületet. A doblemez közepe volt lyukas, ennek nincs nagy merevítő szerepe. A kocsi emelésével nem lesz gond, mert a javítás közben is végig emelve volt. Szerencsére ezek a részek nincsenek elrohadva.

 

Sajnos a "szakszerű" szervizekkel már sok rossz tapasztalatom volt. Volt, amikor cascora javították (cserélték) a Fiestám motorháztetejét, bal sárvédőjét és első lökhárítóját, mindezt 450ezerért márkaszervizben. Pár hónap múlva az elvileg lecserélt, új lökhárítón elkezdett repedezni a fényezés pont ott, ahol az megnyomódott. Tehát csak papíron cserélték, egyébként javították, azt is rosszul. Aztán láttam már, ahogy egy cégautó féklámpájának cseréjére leszámláztak 5ezer forintot, és 25 percet írtak a munkalapra, a valóságban kb 1,5 perc munka volt.

 

Egy szakembert sem akarok megsérteni, de annyi rossz "szakember" van, hogy az ember már fél szervizbe menni.

 

És elmondom, hogy miért került volna 300ezerbe a Focus javítása. A szervizben elmondta a szaki, hogy ők inkább cascos autókat javítanak és a biztosítók fizetnek nekik, ezen sokat keresnek (csalnak), ezért nem annyira szeretik az ilyen macerás munkákat. Elmondta, hogy nagyon sok idő, mert szét kell szedni az autó belsejét, ki kell bontani az üléseket és a kárpitot. Ez nekem 15 percembe került, és nincsenek olyan szerszámaim, mint nekik. Ezek után egy lakatosnak szerintem nem lett volna nagy meló a sérült részre behegeszteni egy lemezdarabot. De mivel a cascos autókon pofátlanul beírnak mindent, mert a biztosítók kifizetik. Ezért mondott egy olyan összeget, amennyiért biztosan nem akarom megcsináltatni, vagy ha mégis, akkor annyiért már megéri neki.

 

A másik lakatos azért nem vállalta, mert már nyugdíjas és épp egy öreg Volvot restaurál, nem fér bele az idejébe.

 

Amikor a Fiestám összetört egy balesetben, az egész elejét javítani kellett. 700ezerbe került és 3 hónapig tartott. Namost ehhez képest két doblemez lakatolása nem tűnik akkora melónak, hogy 300ezret elkérjen érte akárki.

 

Egyébként szervizben volt az autó, ahova alvázvédelemre vittem. Ott mondták, hogy lakatolni kell a két doblemezt, mert addig nem tudják megcsinálni, ők viszont nem lakatolnak. A szervizvezető 50-100 ezerre saccolta a javítás árát, de még 150ezret is kifizettem volna érte. Most a doblemezek ki lettek javítva, így mehet alvázvédelemre.

 

Összegezve: tudni kell, hogy mi éri meg. Nem restaurálni akarom a kocsit, mert tudom, hogy ha levakarom az összes fényezést, feltehetően számos ponton rohad a karosszéria. Minden elemet lehetne lakatolni és újrafényezni az egész autót. Mivel nem egy 50 éves ritka autóról van szó, hanem egy Focusról, ezért számomra ez nem éri meg. Az, hogy a sárvédőlemez alját kijavítom és színre kevert festékkel lefújom, messziről senki nem fogja észrevenni, hogy az javítva van, viszont szebb, mint amikor rohadt :). A doblemez közepe most ki van javítva, a szerepét ellátja, nem rohad tovább, hiba kipipálva.

 

Természetesen olyan dologhoz nem nyúlok, ami a szerkezet stabilitását befolyásolná.

 

De kérdem én: hány ember van, aki nem hív festő-mázolót, ha le kell festeni egy ablak-keretet vagy ki kell festeni egy szobát? Sokan megcsinálják a kerti járdát ahelyett, hogy kertépítő-mérnököt hívnának, vagy gyümölcsfát metszenek, ahelyett, hogy kertészmérnököt hívnának. Tehát vannak olyan javítások, amit megérheti házilag megcsinálni komoly szaktudás nélkül is.

 

Természetesen ha végtelen mennyiségű pénzem lenne, akkor vennék egy új autót és nem sz@rakodnék a 20 éves rozsdás Focussal :).

Előzmény: bádogember86 (15950)
bádogember86 Creative Commons License 2017.04.19 0 0 15950

Becsülöm a lelkesedésedet meg az elszántságodat hogy nekiállsz mondjuk "lakatolni" de ez sajnos messze van a szakszerű javítástól. :( 

Ne vedd zokon de nem véletlenül mondtak erre a Focusra annyi munkadíjat, aki látott már közelről ilyen idős fordot az tudja hogy mi rejtőzik a burkolatok alatt. 

Amit csináltál a gittel meg a többi csodaszerrel az mismásolás, kozmetikázás de nem rendeltetésszerű. Ezt majd akkor látod be mikor a Balcsira mész a csajoddal és kapsz egy defektet a pályán de majd faszán beroggyan a küszöb gittestől mindenestől. Nehéz lesz majd megemelni... 

Tényleg ne vedd rossznéven de ha mondjuk ezt a műveletet egy lakatos csinálja akkor kb (joggal) öntik le savval és gyújtják föl. Kicsit gondold át hogy azok a részek miért vannak fémből és miért nem gittből gyártották le alapból. ;) 

de az elszántságodat továbbra is díjazom, le a kalappal! 

 

Előzmény: anegytech1 (15949)
anegytech1 Creative Commons License 2017.04.18 0 0 15949

Bocs, hogy beleszolok, de pont hazi fenyezesre keszulok es ide vetodtem. 

 

A mellekelt linkben szereplo 'a fenyezes itt kezdodik' szlogen nem a csinald magad videora ertendo, hanem az uzlet szlogene, ahol a festekeket aruljak. Egyebkent professzionalis autofenyezo alapanyagokat arulnak, kis- es nagykereskedes egyben. En innen rendeltem festeket, ezert is tudom. 

 

Amiert letjogosultsaga van a csinald magad megoldasnak, az nem az anyagkoltseg, hanem a munkadij. En most pl egy kozel husz eves, egyebkent nem rossz allapotu Focust javitok. 5 elemet kell javitani, de csak egyes reszeit, utana egybe lesz poliroztatva. Altalaban a fenyezo 25ezret ker egy elem utan, ami 125ezer lenne. Nekem 25ezerbol kijon a festes es maximum nem lesz csodaszep, de egy polir utan szerintem nem lesz veszes (utobbit mar profira biznom, mert az egesz autot poliroztatnam). 

 

Emellett lakatoltam is a kocsit :D. Hatso doblemezek lyukasra voltak rohadva. Ket lakatosnal jartam. Egyik 200ezret mondott ra, de jelezte, hogy lehet 300 is, masik inkabb el sem vallalta. Vegul megcsiszoltam, kivagtam a rozsdas reszt, kivul belul kapott uvegszal szovetet+epoxi gyantat, erre ment az uvegszalas vasgitt, es tokeletes, abszolut beton kemeny lett a felulet, az egesz auto elobb fog szetrohadni, mint ez a javitott resz (mondjuk doblemeznel a kinezet nem szamit, lathato reszt mar neccesebb igy javitani, de kuszob aljat is javitottam hasonlokepp, gitteles utan nem is latszik). Tobbi doblemezt is megcsiszoltam, rozsdatlanitottam, kicsit lefestettem. Ezutan megy alvaz- es uregvedelemre, ezt mar nem vallalom be hazilag, mert nem tudom normalisan megemelni a kocsit, nameg ennyi idom sincs. 

 

Egy 10eves Fiestan pedig a profi fenyezo munkajat kell befejeznem, mert a lakkreteget elfelejtette az egyik elemen. A tobbin nem, ezt nem is ertem (ezt sajnos keson vettem eszre, amihez hozza tartozik, hogy 700ezerbol lett ujja varazsolva a szettort eleje, igy orultem, hogy egyben van). 

 

A Focusra visszaterve: a lakatolas es a fenyezes egyutt jo esetben 320-350ezer lett volna (kb ennyit er most az auto), en meg kb 50ezerbol kihozom, mert ugye magamnak nem szamolok fel oradijat. Lehet, hogy nem lesz tokeletes, de az autora akar 1,5 millat is ra lehetne kolteni. Szoval en abszolut a profi szakemberek hive vagyok, de vannak esetek, amikor egyszeruen nem eri meg. 

Előzmény: mykeman72 (15945)
Peti251 Creative Commons License 2017.04.17 0 0 15948

A két lemez közül tényleg csak a fúrás, majd új lemez a megoldás.Illetve nem is ezt akartam írni, hanem hogy ha az embert érdekli hogy mi lesz a javításával egy két három négy év múlva akkor mit ajánljon? nagyon ritka, hogy ismert autót javítunk, és nyomon követhető, hogy milyen anyag, és hogyan dolgozik. Mi ezt a penetrátort használjuk az olyan részekre, ami nem lyukad ki. és nem kell fényezni utána. Transitokon, Ducatókon sok olyan rész van, ami erős, vastag. és rozsdás a felülete. Nem lehet egy ilyen kocsinál mindent kivágni ami rozsdamarta, mert sehogy sem éri meg. Viszont én elég sok időt el tudok pepecselni azzal, hogy a "pergő" rozsdát eltávolítsam. Ezt útálják mellettünk a fényezők, mert egész nap megy a kopácsolás. Jól megverem, aztán marad ami lemez, ami meg rozsda az úgyis lepereg ezután jön ez a festék Nagyon kíváncsi volnék, hogy ténylegesen mennyit bír.

Előzmény: bádogember86 (15923)
Peti251 Creative Commons License 2017.04.17 0 0 15947

A motorblokknak majdnem mindegy. ha lehomokoltad, epoxy alapozó, majd valamilyen 2K akril. vagy bázis + 2K lakk. A kipufogót én most sok sor cink sprével fújtam le, a hőálló nekem nem vált be, pedig új csőre fújtam. szanaszétrothadt az új öt év alatt.

Előzmény: maestére (15946)
maestére Creative Commons License 2017.04.17 0 0 15946

Mivel érdemes lefújni egy motorblokkot, meg kipufogót? Gondolom kevés a 'bemegyek a festékbótba, és kérem a hőállót.... Van valami màrka, típus, fajta, amit érdemes venni? Ami elbîrja a kipu csonknàl is a meleget? És arra hőàlló 2k lakk? Vagy mitől lesz karcàlló, ha màr a hő ellenére rajta marad?

mykeman72 Creative Commons License 2017.04.14 0 0 15945

A szakmaiság nevében szólva enyhe túlzásnak érzem a mellékelt linkben leírt " a fényezés itt kezdődik" szlogent!

Úgy gondolom,hogy az ilyen jellegű javítások nem sorolhatóak a fényezés kategóriájába . Persze tudom,hogy sokak számára ez akár tanulás akár felhasználás szempontjából jó megoldásnak tűnhet de azt gondolom ,hogy egy klasszikus technológiájú fényezéssel nem vethető össze esztétikailag és tartósság szempontjából. Ami mellette szól az a látszólag  "olcsóbb" anyagköltség.

Előzmény: zsolti_900 (15939)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!