mai nap folyamán, úgy néz ki kiderítettem, hogy a kuplungra kötött (felső)munkahengeremmel van a baj vagy lehet a baj első körben légteleníteni akartam a rendszert hátha ez bejött rögtön beesett a pedál teljesen és slussz, majd kiderült hogy a fenti munkahenger nyom csak nincs mit mert működik de a kistartájból nem jut a nyomó oldalra olaj (hiába van tele) ezután szétszedtem kipucoltam de nem lett jó
Kérdés: szerintetek lehet hozzá javító szetett kapni vagy van valahol érdemes bontó vagy bárki akinek lehet egy ilyene????????????????? vagy hol próbálkozzak!
A hornyolt tárcsát mondom, hogy felejtsd el, az komplett baromság terepjáróra. A sima belső hűtött tárcsa a jó megoldás, ha néha leülsz mellé, és kivakargatod belőle a sarat.
Az elmerülős agyagossal kell vigyázni, mert az téglává ég benne, a sár csak beleszárad, azt ki lehet belőle turkálni, oszt jónapot. Én is ütöm-vágom 5 éve, oszt nincs semmi baja.
alvázszámra látok tól-ig különbségtételt pl. nem hűtött tárcsánál-betétnél is, de pl. a féknyergeknél nem láttam ilyesmit - persze ez így nem kerek, mer' ha a nyereg egyforma, a többi rész mért nem...
Illen messzi nem jutottam még... mer' nem passzol? Mért árulnak hozzá ilyesmit akkor? Hm..) Egyébként nem azér... túl sok dolgot kell egyszerre figyelembe venni. hűtött (fasza, de a sár nem jó neki), nem hűtött (könnyebben túlmelegszik - ha ez történik, vetemedhet illetve a felülete változik ergo onnan nem fognak úgy a fékek), szimpla de hornyolt (nem lyukas) tárcsa (a kettő közötti átmenet, de ez egyesek szerint megint a sárral kerül összeütközésbe...) Van tehát alternatíva: - jelenlegi féknyergek felújítása, szimpla nem hűtött tárcsa, fasza betét elől hátul, esetleg (rugalmas) fékcső csere, - jelenlegi féknyergek felújítása, nem hűtött, de hornyolt tárcsa, fasza betét elől hátul, esetleg (rugalmas) fékcső csere, - új hűtött nyereg és hűtött tárcsa elől, új szimpla tárcsa hátul, fasza betét elől-hátul, esetleg (rugalmas) fékcső csere. Nagyjából ennyi.
Monnyuk így még egyszer átgondolva, inkább módosítanám a megoldást anynival, hogy ne engedd le egyszerre az összes csőből a fékolajat, mert akkor ugye a rendszer javában mindig levegőt fogsz nyomni, tehát nem tudod majd felkeményíteni a rendszert az első csőnél, csak az utolsónál. Úgyhogy először nyiss meg egy csövet, engedd le, ami kijön a tartályból, meg abból az egy csőből, és töltsd fel azt a kört friss olajjal. A többibe úgyse fogja belenyomni, hiszen ott ott vannak a csövekben a régi olajak, és így egyből le is tudod jól légteleníteni azt, amit épp csinálsz, mert a többi csőben is olaj lesz (csak régi épp akkor még), ezért tud keményedni a pedál. Aztán így szépen egyenként az új olajjal kitolod maga elől minden csőből a régi olajat, és kész. (persze légtelenítéssel bíbelődve is)
Mivel veszélyes anyag, ezért nem illik kiöntözni mindenhová, viszont egyszerű cserélni.
A bal első kerékhez, meglazítod a féknyergen a flexi fékcső alján a légtelenítőt 10-es kulccsal (ha nagyon retkes, akkor csavarlázító, satöbbi, ugyanis nagyon szopó beletörni a féknyeregbe, mer aztán lehet furkálni, meg szopni), majd kicsavarod, félrehúzod, és hagyod, hogy lecsorogjon az összes olaj egy kannába. Aztán a másik fékcsővel is eljátszod. Aztán ezt az összes többi keréknél. Egyszer-kétszer NAGYON óvatosan, nem padlóig taposva, ráléphetsz a fékpedálra, hogy a főfékhengerből teljesen kikergesd a folyadékot, de tényleg óvatosan, mert elelnoldali nyomás nélkül könnyen kinyírhatod a szervó vákumdobjának a membránját.
Ha ez megvan, akkor szépen visszatekered az összes helyen az egészet, majd teleöntöd a fékfolyadéktartályt, és elkezded légteleníteni a féket. Ami praktikusan kétemberes munka.
Egyik ember beül, és finoman nyomkodja a féket, valamint 4-5 nyomás után mindig kiszáll, és megnézi, hogy van-e még folyadék a tartályban, mert ugye azt akarjuk, hogy az olajat nyomkodjuk el mindenhová a rendszerben, nem pedig további levegőkkel kívánjuk teletölteni, tehát ha már elég olaj elment a csövekbe, akkor felöntjük újra a tartályt.
Szóval beülő ember nyomkodja a féket, méghozzá az alsó ember insturkciói szerint, aki pediglen azt csinálja, hogy a légtelenítőt becsavarja a helyére a féknyeregben, majd megnyitja, és a felső végére tesz egy 20 centis átlátszó vupilén-csövet, amit beledug egy üres kannába. Aztán ahogy nyomkodja a másik kartács a pedált, a főfékhenger úgy fogja beletuszkolni a csövekbe az olajat (közben figyeljük felül, hogy mindig legyen elég olaj a tartályban). A nyomkodás úgy történik, hogy alsó ember megnyitja, felső ember nyomkod hármat-négyet, majd az alsó ember elzárja a légtelenítőt. Utántöltünk, majd megint nyomkodunk. A vupiléncsövön meg az alsó ember látja, hogy folyadék gyön-e, vagy még mindég csak levegő. Amikor már folyadék jön, akkor is nyomkodunk még tovább, hogy biztosan kikergessünk minden levegőt a csőből, aztán amikor már tényleg 8-10 nyomás óta csak folyadék gyött, és elvegő nem, akkor elzárjuk a légtelenítőt, méghozzá úgy, hogy elzárod, a kolléga megnyomja, de nem padlóig, csak hogy kemény legyen, majd óvatosan megnyitod egy NAGYON picit, ekkor a kolléga fogja érezni, hogy a pedál lejjebb megy, és még mielőtt a pedál leér a padlóra, újra gyorsan elzárod. Így el tudod kerülni, hogy visszaszívjon a rendszer egy pici levegőt. Ha ezzel megvagy, akkor ugyanezt a procedúrát eljátszod az összes többi keréknél, az összes fékcsővel. Egészen pontosan elöl van ugye 4 db fékcső (mindkét első keréken két fékkör), hátul pedig egy-egy, tehát összesen hatszor kell eljátszani az egészet. Pepecselős meló, de nem fárasztó, sámlinüldögélős, sörözős könnyű munka, csak sok idő. Ha megvan mind a hat, akkor ellenőrzöd a pedált, hogy elég kemény-e. Ha nem, akkor valahol még levegős, úgyhogy a biztonság kedvéért mindegyiken végigcsinálod még egyszer a légtelenítést (a leeresztést nem), és akkor tuti faszagányos lesz.
A régi fékfolyadékot meg leadhatod a benzinkútnál, kötelességük átvenni, mert veszélyes hulladék. És próbáld meg nem ráfröcskölni a fényezett részekre, mert brutálisan marja a fényezést, meg a vasat is, baromi korrozív anyag bír lenni. Vízzel viszont semlegesíthető, szóval ha pl. melléöntöd a tartálynál, és ráfolyik a doblemezre, akkor elő a slagot, és adj neki bőven. Öntözz rá száz liter vizet, és akkor jó lesz.
A szervízleírás 86-94 közti Range-ekre ezt írja (nyilván érdemes ezt az előírást követni az összes többire, Disco-ra, fiatalabbra is, csak azt lusta vagyok most megnézni):
60ezer kmenként, vagy 3 évente cserélni a fékfolyadékot, valamint az összes tömítést, és a felxibilis fékcsöveket IS, továbbá ellenőrizni az összes munkafelületet a főfékhengerben, a kerekeknél (itt ír egy wheel cylindert, és egy caliper cylindert, utóbbi nyilván a fékdugattyú, előbbiről fogalmam sincs mi lehet), és amennyiben szükséges, cserélni.
Fékfolyadék meg DOT4. Amúgy a fékfolyadékokra is rá van írva, hogy 3 évente cserélni kell, mert addígra higroszkópossá válhat, megköti a vizet, amitől könnyebben forr, és levegősödik a fékfolyadék.
Milyen időközönként érdemes cserélni a fékolajat, és mi számít jó olajnak? Nekem szerencsére jó a fékem. Eddig mindíg meg tudtam álni. Én kényelmes követési távolságot hagyok és a lehető leg ritkábban fékezek. Nehogy már a drága gázolaj elégetéséből származó energiát a fáktárcsák melegítésére pazaroljam el.
Nekem sem nagyon működik a fékem, főleg hátul. Ott a jobbos igazából csak dísz, a bal megy azért van, hogy darabra, súlyra meglegyen :) De sebaj, már lassan elindul a cserebere, tárcsák, munkahengerek, betétek, stb Csak érne már ide...
Fékhez: A lyuggatott, meg mart tárcsa értelmetlen. Terepen telemegy sárral, amit folyamatosan a fékezendő felületren hord fel, nem egy jó megoldás. A dupla, belső hűtésű tárcsa már jobb megoldás, az ABS-es Rangeken (91-től) elöl olyanok voltak, az jó megoldás. Jobban bírja a terhelést, nehezebben melegszik fel, de az sem mindenható. Amikor fennakadt a gázpedálom, és 2000 volt az alapjárat, a konvojos túrán végig fékezve mentem, két-három óránként meg kellett állnunk , hogy hűljön egy kicsit, mert felforrt a fékfolyadék, és beesett a pedál. De azért jobban bírja. Bár ha elsüllyedsz az agyagosban vele, akkor az agyag beleég a belső lukakba, oszt baszhatod, mert hűteni nem fog, ráadásul ütni is fog, és centrírozhatatlan lesz. Amíg csak a sár szárad bele, addig nincs baj, mert azt egy vékony hosszú csavarhúzóval ki lehet belőle vakargatni. De kezdésnek tényleg jó betétet, meg új fékfolyadékot kell adni neki.
Terepen használt kocsiknál -se- érdemes lyuggatott tárcsában gondolkodni. Tök jó, hogy jobban hűl, de pont annyival kisebb is a felülete és a kavicsok is pont szeretik elfoglalni ott a helyüket.
Ami érdekes lehet: jó fékbetét, jó féktárcsa, jó fékfolyadék (időben cserélve), jól méretezett rendszer, belső hűtésű tárcsa, fém fékcső, nagyobb átmérőjű tárcsa, több dugattyús/nagyobb felületű fék. Próbáltam a józan ész és ár alapján sorrendbe rakni.
A féktárcsa irdalása, fúrogatása terepre értelmetlen, már ha a hosszú távot nézzük. E mellé jöhet még az okos fékezés, pl. motorfék használata; inkább többször intenzívebben, mint hosszan gyengébbet; sebesség helyes megválasztása, stb. Sok épített utas, nagy sebességű és/vagy erősen megterhelő menetnél pedig még a felni szellőssége is bejátszik meleg időben.
Mi pl. a 90-esünkön anno a fékeket Range hidakkal tuningoltuk. :)
Nagy követési távolságot szoktam hagyni, eleve kell a tartalék, szerintem az én vasam az emelés és a nagyobb gumi, nameg a kanyarstabilizátor hiánya miatt esélytelen egy rénszarvas tesztre.
Alapvetően nekem egy kivételtől eltekintve mind olyan járműveim voltak, amelyeknek egyszerűen pocsék fékjei voltak. A bringám is ilyen, a csúcs a Dácia volt, egyszer az életemet mentette meg a fék. Elaludtam a volánnál, mikor magamhoz tértem csak egy szalagkorlátot láttam közeledni igen nagy tempóban. Elrántottam a kormányt és beletapostam a fékbe ilyedtemben, alapvetően levegős volt a fékrendszerem, így farolva de bevettem a kanyart, ha jó lett volna a fék, akkor nagyot röpültem volna, oszt vissza lehetne számolni, hogy hány kommenttel kevesebb lenne a fórumban :)