Keresés

Részletes keresés

Biga Cubensis Creative Commons License 2000.12.19 0 0 49
Sziasztok,

Én még nem érzem úgy, hogy teljesen azonosulni tudnék a sztorival. Vannak benne megdöbbentő dolgok és jól magyaráz sok érhetetlen dolgot a Bibliából, de legalább annyi kérdést is felvet. Igen, azt hiszem pont Bentley írta a könyvet, amit fordítok (The Gnostic Scriptures) és ő is gyakran kérdez, szóval ő elég objektíven közelít a témához. Például az egyik 100 pontos kérdés, hogy mi szüksége volt egy tökéletes lénynek arra, hogy kiáradjon és létrehozzon kevésbé tökéletes lényeket. Ennek a válasza úgy érzem, már az ezotériába hajlik.

Kedves Faguriga!

Jogos a kérdésed. János titkos könyve szerint a "baleset" a következőképpen történt. Barbelo, amikor teremtett, beleegyezést kért az Atyától (az első princípiumtól) és tulajdonképpen mindig ketten teremtettek, az Atya "jóváhagyásával". Barbelo teremtette az aiónokat, Krisztus pedig a mennyei lényeket. Sophia, az utolsó aión "elfelejtette" a jóváhagyást kérni, ezért egy "féllábas", kevésbé harmonikus lény jött létre, de mivel a szellemi erő öröklődik, Ialdabaoth is megkapta ezt. Sophia el akarta titkolni (természetesen hiába) és Ialdabaothot a világ alsóbb szintjeire "különítette el". Ialdabaoth másik neve Samael vag Saklas, az első "vak istent" jelent. Azaz, Ialdabaoth "elfelejtette" származását és Istennek gondolta magát. Ahogyan ma is sokan emberek. Természetesen a sztori nem válaszol meg mindent, pl. felmerül az újabb kérdés, hogyan "felejthette" el Sophia az egyetértést kérni az Atyától? Egyedüli magyarázat Percheron felvetésében van, hogy mindez egy terv része, de itt már találgatni kell.

Ráadásul sajnos sok apokrif töredékesen maradt fenn, sokszor pont a legérdekesebbek olvashatatlanok és a viszonylag jó állapotban fennmaradtak közül is sok hiányos szövegű van, ahol csak találgatni lehet.

Ha el nem felejtem, holnap felteszem amiket tegnap ígértem.

Biga

Percheron Creative Commons License 2000.12.19 0 0 48
Ha bárkit érdekel a téma, csak anoglul:

www.definingmoment.com/ric/refrigerium/gnostic.html

bocs, de a linkesítés még nem nagyon megy :)

Percheron Creative Commons License 2000.12.18 0 0 47
Kedves Faguriga!

Amit most mondok, az vélemény, de meg kell hagyjam, hogy én így Tudom:

Isten engedte a "renitens" lényt, hogy erőt kapjon anyjából. Hiszen így alakul ki a két pólus. A Kísértő nélkül nem lehetne lelki fejlődés. Sőt, testi sem. Olyan lenne az egész, mint egy harcművészeti iskola, aminek a növendékei soha sem harcolhatnának. Sőt, azt sem tudnák, hogy harcolni tanulnak, hiszen nincs harc sem.

De persze ez csak okoskodás. a gnosztikusok (akárcsak a sumerek, meg még jópár Őstudású nép) látták a világ teremtését. És megpróbálták értelmezhető szavakba önteni. Én is megpróbáltam, de csak szánalmas utánérzés lett belőle.

Persze, nagypofájú hazudozónak, meg képzelgőnek tarthat bárki azért, amit magamról állítok.

De éppen azért írok itt és most, mert még jóval azelőtt tudtam meg dolgokat, mint hogy a sumer hitvilággal, vagy a gnosztikusokkal kezdtem volna foglalkozni.

De csak számunkra értelmezhető a dipolaritás, a lét magasabb szintjein nincs rá szükség. ott egészen másról szól a fáma. Ezért mondják a gnosztikusok, hogy az anyagi világ csak a demiurg alkotása.

De kár azon gondolkodni, hogy beh jó lehet "odaát". Először is, mert majd úgyis eljön az idő, amikor mennünk kell. Másrészt számos dolgot nyújt az anyagi sík, amit más nem.
Tudnak pl. a lelkek egy jót kefélni? Vagy egy nagyot zabálni a Lancelotban?

Persze ezek földi dolgok. De meglehetősen élvezetesek. Az élvezet pedig azért van, hogy az életben vezessen!

Hali!

U.I.:

Biga, az 'On the Origin of the World-the Untitled Text' az amit fordítasz, többek között?

minden kedves érdeklődőnek:
Bentley Layton és Hans-Gebhard Bethge fordított le sok gnosztikus szöveget, ha jól tudom, az eredetiből.

Sziasztok! Jó keresést!

Előzmény: faguriga (46)
faguriga Creative Commons License 2000.12.18 0 0 46
A történet szépen kezdődik, mi több még talán logikus is, de aztán hirtelen ahogy szokott lenni felgyorsulnak az események, pörögnek a történések és a végén ennek a storynak is kicsúszik a talaj a lába alól. Már kezdtem örülni egy új beállítottságnak de aztán..:
" Ezután történt ( ?? :) már jól kezdődik ), hogy egy (?) teremtmény hozzájutott (hogyan?) anyja Sophia energiájának egy részéhez..... ( és mégis mennyihez? , és ha egy részéhez hozzájutott miért nem jutott hozzá az egészhez ???)
Percheron Creative Commons License 2000.12.18 0 0 45
Biga!

Örülök, hogy hozzájutsz néha a Nethez.

Csak nem az MSzMP-s időkből való Ősi Magyar Hitvilág című gyűjteményben olvastad?

Az tuti könyv, csak sajna érződik rajta a szocialista-finnugrista beállítottság.

A demiurg azért tényleg ott van. Pipa, puska, meg a kártya, mi?
Nem beszélve Istenről, akit, mindenhol Az Egyként emlegetnek.

Az elég pozitív, hogy az urdug/urdung Isten tanácsát megfogadva teremt dolgokat. Nálunk úgy nézett ki, hogy a demiurg vesződött az anyaggal, és mikor Istentől lelket kért, Ő nem adott az ördögnek.

Na mindegy, így részeiből kiragadva eléggé átláthatatlan (túl sok a rizsa a finnugor teremtésmondákról)

Kíváncsian várom, mit írsz!

Gnosztikus iratokat hol lehet föllelni?

( a Neten találtam pár oldalt és elég jók, csak a nyelvtudásom kevés hozzá:)

Sziasztok!

NeoGnosztika?

CPG Creative Commons License 2000.12.18 0 0 44
Udv mindenkinek!

Csak most csatlakoztam a topichoz, nagyon tetszik a tema, foleg ,hogy van mivel osszevetnem, ugyanis jomagam jartam odaat jo 10 eve. Igyekszem eltekinteni a temat korullengo klisektol, nevektol, mitoszoktol.
Egy valami bizton teny, az "igazsag" mindenki szamara maskent fogalmazodik meg, ebbol kovetkezoen nem definialhato, foleg a spiritualis szintek kulonbozosegebol adodoan, foleg akkor ha az idoben is jelentosen visszalepunk, kemenyen torzulhatnak a fogalmak mogottes ertekei.. Ettol fuggetlenul varom a folytatast!

CPG

Biga Cubensis Creative Commons License 2000.12.18 0 0 43
Köszi, kedves Percheron,

amint tehetem, válaszolok is a leveledre. Ami a legmegdöbbentőbb, hogy nemrég olvastam a Régi magyar hitvilágot, és kiderült, hogy a régi magyar mondákban a mi ördögünk (urdung) is egy demiurg, tehát teremtett dolgokat. Ezzel kapcsolatban holnap bemásolom ide, mit talátam erről. Hihetetlen, hogy a mi régi mondáinkban is találni ilyesmit...
A Sátán szó a kereszténységgel jött be a magyar nyelvbe, egyértelműen negatív szerepben, de a régi magyar ördög szó soha nem volt egyértelműen az, ahogyan a régi mondákból is kiderül....

Biga

Előzmény: Percheron (42)
Percheron Creative Commons License 2000.12.16 0 0 42
Sziasztok!
Biga, eddig frankó a topic. Komolyan. Valaha régen váltottunk pár levelet, ezért gondolom, érthető lesz, amit írok.
Igen, megtaláltad. Gratulálok hozzá! Szóval, gnosztikusok. Hm... Ahogy összevetem amit fordítottál, azzal, amit itt a fórumon olvasok, akkor tényleg közel a világ vége. egyre több ember jut a tudás birtokába. Folytasd bátran, Udvari szerencsére már nem jelkezik, mi pedig kíváncsian várjuk a további részeket (bár a 300 oldal egy kicsit nehezen férne el it nem?:)

Szia!

Előzmény: Biga Cubensis (41)
Biga Cubensis Creative Commons License 2000.12.13 0 0 41
Egyrészt felhozom, hátha más is olvasni szeretné,
másrészt a héten még: (saját kutakodások, igegyűjtemények)

- mit magyaráz meg a gnoszticizmus a Biblián belül, milyen "bizonyítékokat" lehet találni rendszerére az Íráson belül
- mik azok, melyek szöges ellentétben állnak a két rendszer között

BC

Biga Cubensis Creative Commons License 2000.12.12 0 0 40
Újabb kis darabkák :)
János titkos könyve készül, abból majd kivonatokat írok.
Addig is:

A beszélt gnosztikus nyelv (vallási zsargon)

Bármilyen mai olvasó számára, legyen bármilyen olvasott, meglepo lehet a gnosztikus mítoszban eloforduló nevek és kifejezések rejtélyessége. Legnagyobb részben ez a rejtettség nem a köztünk és az klasszikus antik kultúra lévo távolság jele, hanem a gnosztikus életben jelenlévo ezoterikus jelleg muködése egy zárt, néha üldözött, vallási szektában, amely kihívóan biztos saját felsobbrenduségében.
Mítikus meséikben a gnosztikusok magukat, elodeiket vagy spirituális mintáikat soha nem jelölik a gnosztikus elnevezéssel. Ehelyett a "Seth leszármazottai", a "fény fiai", a "tökéletes faj", az "uralmon kívüli faj" vagy "változtathatatlan faj" vagy még rejtélyesebben "Azok az emberek" kifejezésekkel jelölték.
Az o igazi othonuk, a spirituális univerzum a "fény", a "teljesség", az o gyökerük. Ez az univerzum be van népesítve "aiónokkal", vagy másképpen "örökkévalóságokkal", "hatalmas örökkévalóságokkal", hatalmas örökkévaló aiónokkal", "romolhatatlan lényekkel" vagy "hallhatatlanokkal" (ezek mind ekvivalens fogalmak). Az aiónok egész rendszere alacsonyabban helyezikedig el a második princípumhoz, a "mindenséghez", "mindazokhoz" vagy "mindazon szellemi lényekhez" képest. Ez a rendszer egy szintekbol álló hierarchiát alkot, ahol minden lépcso a magasabb fok "árnyéka" vagy képe.
A szellemi világ entitásait az "örök", a "nagy", "élo", "fénylo", "hím", "férfi" jelzokkel vagy még rejtélyesebben az "Az" és a "Másik" szavakkal jelölték. A "másik" jelzo ("idegen") a Gn 4:25-ön alapul, ahol …
A nem gnosztikus emberiségre nincsen kialakult terminológia, de a gnosztikus démoni, mennyei ellenségeit hagyományos nevekkel illették - "uralkodók", "erok", "hatalmasságok", "útonállók" - melyek egyébként Pál leveleiben lelhetok fel az Újtestamentumban. Ahogyan az anyagi univerzum a "sötétség", a spirituális univerzum a "fény". A gosztikus nyelvezetben a két tartományt egy fályol választja el egymástól.
Az emberi lény gnosztikus leírása meglehetosen egyszeru és platóni elgondolásokon alapszik. A test a "bilincse", "köteléke" vagy "börtöne" a léleknek. Az igazi lény a lélek, a test csupán egy öltözet, melyet "fel kell vennünk" és "hordanunk"; a lélek vitalitásával szemben a test csak egy "tetem". Az anyag birodalma, melyhez a test tartozik és ahová visszatér, "árnyék", "barlang", az álom birodalma. Ez nonemu - megfelelve a filozófiai rendszernek az alakteremto a görögben a férfi, míg a passzív alkotóelem nonemu. Ami megkülönbözteti a megváltott emberi lényeket a meg nem mentettektol a jó szellem ("szent szellem", "az élet szelleme") jelenléte és muködése és a hatalmak hamis szelleme által létrehozott megtévesztés megtagadása. A megtagadás jelei az aszkétikus élet, az elmélkedés, szemlélodés és szándékolás. A gnosis és megváltás képessége a gnosztikusokban az öröklött ero vagy dicsoség muködése, melyet a gnosztikus "faj" adott át - nem kevesebb, mint annak az eronek a töredéke, melyet a kézmuves Ialdabaoth lopott el az anyjától, a bölcsességtol születésének pillanatában. Nem véletlen, hogy az "ero" és "dicsoség" Barbelonak, a második princípiumnak a további leírásai, mely jelzok leírják az egész szellemi unverzumot amennyire az megismerheto és leírható.

A szereplok nevei a gnosztikus mítoszban

A szekták nyelvezetétol eltekintve a gnosztikus írások a kulcsfontosságú mítikus karakterek ismeretlen neveivel árasztanak el minket - Barbelo, Geradamas vagy Adamas, "szellemi hatalmak", Ialdabaoth, stb. Minden egyes mu elott a bevzetokben ezeket a neveket katalogizáltuk, továbbá a jegyzetekben is jelölve vannak.
A mítikus nevek írásmódja jelentos változásokat mutat - nem csak szövegrol szövegre, hanem helyrol helyre is egyazon muben. Ezt a változatosságot megtartottuk a magyar fordításban, mely változásoknak egyébként nincsen nagy jelentosége.
Ezek: Adamas, Adama, Geradamas; Daueithai, Daueithe,; Eloaios, Eloaio; Ialdabaoth, Ialtabaoth, Aldabaoth; Ioel, Iouel; Norea, Noria; Oroiael, Oroiael; stb. Ezeknek a variációknak a megjelenése magától értetodo lesz annak az olvasónak, aki már elore számít rájuk.

Patmore Creative Commons License 2000.12.09 0 0 39
Csatlakoznék Yekini asztaltárshoz, én is kíváncsan, de türelmesen várom a folytatást.
(Hogy a Ghost c. filmből idézzem az egyixellemet: "Nem kell kapkodni, időnk az van. Egyebünk sincs."
{Bocs. Csak úgy eszembe jutott...} )
Előzmény: Yekini (37)
Yekini Creative Commons License 2000.12.07 0 0 38
Pontosabban : T. Biga!
Bocs!
Yekini Creative Commons License 2000.12.07 0 0 37
T. Csiga!

Úgy látom ez egy elég régóta pihenő beszélgetés. Szerintem mindenki a további fordításokra vár. Én legalábbis nagyon.

Üdv.: Yekini

Magustanonc Creative Commons License 2000.11.30 0 0 36
sprotember: nem egeszen. Lucifer nem az Antikrisztus meg a gnosztikusok szerint sem, ha jol tudom. Ha a nevebol indulsz ki, akkor Fenyhozot jelent vagy az Esthajnalcsillagot. Tehat Lucifer ebben az esetben Yaldabaoth ellen van, es nem azonos vele. Aki Mozesnek odaadta a tablakat az Yaldabaoth volt, vagy egy szolgaja. Es a sokasak mar a Genezis 1-1tol van felrevezetve.
Előzmény: sportember (35)
sportember Creative Commons License 2000.11.30 0 0 35
Ahogy én értelmezem az eddig olvasottakat, a gnoszticizmus olyan összeesküvéselmélet, ami szerint a sokaság azóta van félrevezetve, mióta Lucifer odaadta a táblákat a hegyen Mózesnek.
Király!
Kiváncsian várom a folytatást...
NO1 Creative Commons License 2000.11.30 0 0 34
Szia Biga,

most csak roviden irhatok, ezert csak egy kerdes hozzad: amit irsz az 'elso princípium (Isten) kiáradásarol egy teljes nem fizikai (szellemi) univerzummá stb. hasonlit a kabbalista teremtesleirashoz. Mi van a Kabbalarol a konyvben? Es a holt tengeri tekercsek tartalmaznak szemleletben gnosztikus irasopkat?

hajra, noone

Előzmény: Biga Cubensis (28)
Biga Cubensis Creative Commons License 2000.11.30 0 0 33

Nem felejtettem el, csak mostanában nem nagyon tudtam fordítani.
A János titkos könyve viszont hamarosan kész lesz.
Előzmény: alomhajos (32)
alomhajos Creative Commons License 2000.11.29 0 0 32
Kedves Biga!

Én folyamatosan figyelemmel kísérem ezt a topicot és nagyon kiváncsi vagyok az apokrifekre, főleg amelyek Jézust érintik vagy a szavait tartalmazzák.

Természetesen nem akarlak siettetni, ne csinálj ebből gondot, csak szerettem volna, ha tudod, hogy türelemmel várom a folytatást.

Szia,
áh.

Magustanonc Creative Commons License 2000.11.29 0 0 31
BC: lesz meg folytatas vagy befejezted?

Reszemrol igencsak hasznosnak iteltem ezt a topicot.

Patmore Creative Commons License 2000.11.25 0 0 30
Kedves Biga Cubensis!
Köszönöm az eddigieket, várom a folytatást. p.
Előzmény: Biga Cubensis (28)
Magustanonc Creative Commons License 2000.11.23 0 0 29
BC: en arra varok, hogy leirj mindent amit fontosnak tartasz, majd utana teszem fel a kerdeseimet.
Előzmény: Biga Cubensis (28)
Biga Cubensis Creative Commons License 2000.11.23 0 0 28
Sziasztok,

következő alkalmakkor a gnosztikus írások fordításaiból fogok kivonatokat feltenni, az első írás a János titkos könyve, (The Secret Book according to John) lesz. Elképzelhető, hogy találok kiadót, így a teljes szöveg majd könyvben :)

Mivel csak én írogatok ide, kevés a hozzászólás, töröm a fejem egy-két kérdésen, amelyek a gnoszticimussal kapcsolatosan a véleményeteket fogja kérdezni.

Addig is elmegyek kávézni aztán jöhet a robot :)

Biga Cubensis Creative Commons License 2000.11.17 0 0 27

A gnosztikus mítosz

A gnosztikus mítosz teológiai költemények irodalmi megteremtése - egy bonyolult teológiai szimbólikus vers, és nem egy törzs vagy kultúra véletlen terméke. A filozófiai mítosz típus általánosságban szokásos volt a második században, Plátón Timaeusza, az elozo két századból való, a teremtésrol szóló misztikus meséje iránti érdeklodést felélesztve.

A mítikus dráma négy jelenetben tárul fel:

Elso rész: Az egyedüli, az elso princípium (Isten) kiáradása egy teljes nem fizikai (szellemi) univerzummá
Második rész: A materiális univerzum teremtése, beleértve a csillagokat, a bolygókat, a Földet és a poklot
Harmadik rész: Ádám, Éva és gyermekeinek teremtése
Negyedik rész: Az emberi faj további története

A dráma története nem más, (átfutva, sokszor csak a felszínt érintve) mint az istenség egy részének ellopása, elvesztése és végso visszanyerése. A történet négy részben jelenik meg, mégpedig a következoképp:

Elso rész: Az isteni ero (a mindenség szüloje) kiáradása a szellemi univerzumba
Második rész: Az ero egy részének elvesztése és egy nemspirituális lény, Ialdabaoth kezébe kerülése.
Harmadik rész: A tolvaj megtévesztése, melynek folyamán az ero az emberiség egy részéhez kerül (a gnosztikusok)
Negyedik rész: Az isteni ero fokozatos visszaállítása a gnosztikusok lelkeinek összegyujtése és az Istenhez való visszajuttatása a Megváltó segítségével

Isteni perspektívából szemlélve a terv folyamata a következo állomásokon megy keresztül: i) teljesség, ii) hiány (az elveszett energia), iii) a hiány visszaállítása.

Teljes elbeszélések nem maradtak fenn, bár egy tükrözodik János titkos könyveiben és az Egyiptomi Evangéliumban, valamint Szent Iréneusz írásaiban. A mítosz fennmaradó változatai sok különbözoséget mutatnak részleteikben és szerkezetükben.

Az elso rész: A szellemi univerzum kiáradása

A mítosz kezdete maga a tökéletes, végso és mindenható isteni forrás, vagy az elso princípiuma minden létezonek, o szavakkal kifejezhetetlen és túl van minden leíráson. Ennek az isteni forrásnak a leírása megfelel a platónizmusban szereplo istenrol való beszélgetésben szereplovel.
Kifürkészhetetlen okokból, a mítosznak megfeleloen, ez a tökéletes mindenható kisugárzott magából egy szubsztanciális alapot, vagy egy másodlagos létezot, és az egymást követo kisugárzások gondosan felépített lényeket hoztak létre. Ezeket a kisugárzásokat a görögben aiónoknak nevezték, jelentése tartományok, világok, örökkévalóságok, korok vagy örök korok, ezek az iónok egyszerre jelentettek teret és idot, és absztrakciókat. (olyan nevekkel, mint elorelátás, romolhatatlanság, örök élet, stb) Az utolsó aión a bölcsesség (Sophia) volt.
A teremtés ezen történetében a klaszikus probléma az, hogy egy tökéletes forrásnak mi szüksége van arra, hogy egy kevésbé tökéletes, másodlagos létezot és számtalan utána következo formákat hozzon létre. Nincs olyan gnosztikus szöveg, amely erre magyarázatot kínálna, habár a János titkos könyvei három szimbólikus modellt megmutat, hogy miképp (de nem, hogy miért) történhetett, de ezek tipikus második századi platónizmust tükröznek.
Eloször is, kijelentették, hogy az elso princípium egy egyedüli intellektus, melynek egyetlen tevékenysége a gondolkozás, és gondolkozásának egyetlen tárgya önmaga, mivel csak o létezik. De amint gondolkozás muvelete tárgyiasul, maga ez a gondolkozás lesz a második princípium.
Másképpen mondva, az elso princípium az egyedüli szem, egy fénylo visszatükrözodo közegben úszva. Az o egyetlen feladata, hogy nézzen, és bármi, amit lát, az önmaga. De a tükrözodés, amit lát, az megint csak a második princípium.
Végül, az elso princípium a víz forrása, mely örökké folyik. Egyetlen feladata a túlcsordulás, és ez a túlcsordulás a második princípium.
A második princípiumot egy nemgörög névvel, Barbelo-val vagy esetenként Barbero-val jelölték. Az ókorban, a homályba veszo mítikus neveket, mint ahogyan a Barbelo-t is szokszor inkább kitalálták a teológiai írók, minthogy azok természetes nyelvek terméke lennének; esetenként ezért a régi olvasók megpróbálták kitalálni a jelentését. Ezt természetesen igen nehéz visszakövetni annak a nyelvi környezetnek a pontos ismerete nélkül, melyben a szöveget eloször publikálták. Ha ez a környezet egyiptomi volt, akkor a Barbero vagy Barbelo szavak utalhattak a "kiáramlás, kibocsátás" és a "nagy" anyanyelvi szavakra, kiadva a "nagy kiáramlás" kifejezést - ami egy találó leírása Barbelo az elso princípiumhoz való kapcsolatának.
Barbelo a kulcsfigura, amely a gnosztikus mítosz sok variánsában elofordul. Ezenkívül vannak más kulcsfigurák is, legfontosabb ezek közül a Felkent (Krisztus), egy metafizikai lény, amely több verzióban is leszáll, hogy egyesüljön a Názáreti Jézussal; és a négy szellemi fejedelem Harmozel, Oroiael, Dauthai és Eleleth. Habár ezek aiónok, a szellemi fejedelmek egyszerre örök tartományok és szereplok is. Mint tartományok, tartózkodási helyeik a négy archeotípusnak: Geradamasnak (vagy Adamasnak), a mennyei Ádámnak, Sethnek, aki mintaképe a mennyei Ádám fiának, Seth mennyei leszármazottainak, melyek a földi gnosztikus egyház mintái, és a négy csoportnak, melyeknek azonossága mesérol mesére változik. Sok iskola úgy tartotta, hogy a gnosztikus mítosz négy nagy eposzra osztja az emberi történelmet, megfelelve a négy szellemi fejedelmnek és azok helyi archeotípusainak. A tézis egy formájának megfelelve, az elso három eposz özönvíz elotti idoket ölel fel (az emberiség elso, a második és a harmadiktól a kilencedik generációjáig), míg a negyedik (Eleleth eposza) Noé idejével kezdodik és az anyagi univerzum végéig tart. A történet hasonló koncepcióban a perzsa Zoroaszter vallásban található meg.

A második rész: Az anyagi unverzum teremtése

Miután a szellemi univerzum kiáradása megtörtént, a teremtés szellemi világon túli folytatása érdekében egy "kézmuvest" vagy "teremtot" vezettek be, akinek neve Ialdabaoth. A mítosz ezen része tisztán Platón teremtésmítoszán, a Timaeuszon alapul. Ialdabaoth, a kézmuves hozta létre az anyagi világot a szellemi univerzum mintáit másolva. Ez a materiális aiónoknak (tartományoknak) egy gondosan kimunkált szerkezete, azaz bolygók, csillagok és mennyei szférák, benépesítve a kézmuves utódaival, melyeket uralkodóknak, hatalmaknak, eroknek, démonoknak, angyaloknak, stb. neveznek.
Platón Timauesza már befolyást gyakorolt a görög-zsidó filozófiára, amikor az alexandriai Philo Judeaus és társai megpróbálták kifejteni, hogy a Timaeusz lényegében ugyanazokat mondja, mint a Genesis nyitó fejezetei; ezt Philo muve, a Világ teremtése tárgyalja. Ezt az utat követthették a gnosztikus keresztény teológusok, mivel a korai keresztények sok utalást átvettek a hellén júdaizmusból. A közbenso kézmuves koncepciója látható, közvetve Platóntól, a Logosz, az Ige keresztény teológiájában is: "Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. O kezdetben az Istennél volt. Minden általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami létrejött. Jn 1:1-3"
Platón Timaeuszában, a kézmuves minden teremtése egy a szellemi uiverzumban létezo tökéletes minta másolása. Minden másolat olyan jó, amennyire csak lehet, a munkaanyag adott ellenállásával a kézmuves minden tole telhetot megtett. Ezzel ellentétbem, Ialdabaoth, a világ gnosztikus teremtoje - bár nem a gonosz tiszta megtestesítoje - morálisan ambivalens, s bár szereti az Istent, végzetesen tévútra kerül a tudatlansága és az önközpontúsága miatt. Így, például felismeri a szellemi unverzum mintázatának tökéletességét, és természetes vonzódást érez hozzá, de ez a vonzódást az istenség birtoklására vonatkozó tudatlan, önzo és erotikus vágyként is tapasztalja, sot meg is eroszakolja azt. Ialdabaoth és követoi, a mennyei uralkodók féltékenyek és önzoek, megpróbálnak uralkodni minden emberi kapcsolat felett, uralkodási vágyuk oda vezet, hogy létrehozzák az emberben a szexuális vágyat és a sors kötelékét (csillagok által irányítva), melyekkel rabszolgává akarják tenni az emberiséget.
Vajon miért kellett Ialdabaothnak, a mi világunk teremtojének ilyen végzetesen tökéletlennek lennie? A tökéletlenség oka folyamatos spekuléciókra és bonyodalmakra adott okot, a gnosztikusok többféleképpen magyarázták. A legtöbben a tökéletlenséget a teremto anyjának, a szellemi unvierzum legkisebb aiónjának, a bölcsességnek egy elozo kéjsóvár tettére vagy érzelmére vezetik vissza. Ezért végülis Ialdabaoth kéjsóvár önzosége családi vonás, az anyjától örökölt.
A gnosztikusok kézmuvese vagy teremtoje így különbözik az Istentol, az elso princípiumtól, ahogyan Platón kézmuvese is egy közbenso lény a legmagasabb princípium és a mi világunk között. Egy ilyen megkülönböztetést találhatunk Philo Judaeus szerint és János evangéliuma szerint hasonlóképp, ahol az Atyaisten (az elso princípium), Izrael istene meg van különböztetve az o utódjától, az egyszülött Fiútól vagy Logosztól, Igétol egyrészrol, és tolunk másrészrol. Ezzel ellentétben, János evangéliumától eltéroen, a gnosztikusok Izrael Istenét nem azonosították az elso princípiummal. Ehelyett, Izrael Istenének vagy Ialdabaothot vagy pedig annak elsoszülöttjét, Sabaothot tartották.

Harmadik rész: Ádám és Éva, valamint azok gyermekeinek teremtése

A mítosz további részei a bölcsesség - más, magasabb aiónok által segítve - az ellopott ero visszaszerzésére tett erofeszítéseivel foglalkoznak. Habár Ialdabaothot annak visszadására csábították, ebben a folyamatban Ádám és aztán az emberi faj lett megteremtve, és az elveszett ero szétszóródott az egymást követo generációkban, akiket Ialdabaoth leszármazottai rabszolgájukká tettek a sors és a megtévesztés rosszindulatú szellemének megteremtésével. Ennek a résznek a lefolyása közvetlenül követi a Genesis 1-4 fejezeteit, de csak a tökéletlen teremto tetteinek szükséges átértelmezésével. Sethtol ered a nép, akikben a szétszóródott ero lakik, ezek a gnosztikusok.

Negyedik rész: Az emberi faj hátrelévo története

Gnosztikus szemekkel a dráma végso felvonása még folyamatban van. Egy mennyei megváltót küldtek, hogy felébressze a gnosztikus emberiséget, tudást (gnosis) adva nekik saját magukról és Istenrol, felszabadítva lelküket a végzettol és az anyagi test kötelékétol, tanítva oket arra, hogy miképp szökjenek meg a rosszindulatú hatalmasságoktól. Hogy az uralkodók gonosz szellemét kiegyensúlyozza, egy jó szellemet küldtek a gnosztikusokhoz. Ennek megfeleloen minden lélek válaszol és tudást szerez, vagy megszökik és visszatér az Istenhez vagy más testben születik újra, valamint egy különleges "örök büntetés" vár a hitehagyottakra.
A végso felvonásnak több verziója csak az általános teológiai következményekre koncentrál és a Megváltó végso eljövetelérol beszél történelmi részletek nélkül. Mások kitérnek a gonosz hatalmasságok és a halál végso elpusztításának jövobeli leírására, így hangsúlyozva a Megváltó megjelenésének eredményét. Mindazonáltal más verziók utalnak eseményekre a bibliai történetekben, amelyeket a nemgnosztikus kereszények a megtestesülés háttereként láttak (Noé és az özönvíz, az emberiség leszármazási ága, Izráel profétái, Keresztelo János) és tovább mennek a názáreti Jézus, megfeszítése, feltámadása, feltámadás utáni tanítása és mennybemenetele témákra. Jézus különleges szerepe ezekben a verziókban lényébol következik, mely egy korábban meglévo Krisztus, Ige, Seth vagy Barbelo.

Magustanonc Creative Commons License 2000.11.17 0 0 26
BC: Kosz a kiigazitast.
Előzmény: Biga Cubensis (25)
Biga Cubensis Creative Commons License 2000.11.17 0 0 25
Sziasztok,

Egy kedves olvasó írta, Magustanonc kérdésére felelve:

Harmadszor itt egyesek félre akarnak vezetni. A pápaság Szt Péter apostollal
indul, 48-67 közt volt Róma püspöke, és I. Pius 142-157 közt töltötte be ezt
a pozícíót. Az idopont stimmel. (Forrás: Révai Nagylexikon, XV. kötet, 160
old.

Ma a gnoszticizmus alapvető tanításairól lesz szó.

Biga Cubensis Creative Commons License 2000.11.15 0 0 24
Szia kedves TévTanító!

Ha ahhoz a részhez majd, pontosan azt látjuk, amit te írsz, csak a másik szemszögből, azaz a gnosztikusok úgy vallották, hogy az istenek harca a materiális világban gyakran a bolygók és csillagok mozgásában figyelhető meg :)
Egyébként ahogyan haladunk majd az iratok publikalasaban, az író minden íráshoz kiemeli, hogy milyen hasonlóságok vannak, természetesen egyiptomi is (rengeteg gnosztikus név egyiptomi, illetve óhéber eredetű) sok van, de legtöbb a platónista görög hatás.

BC

Előzmény: TevTanito (21)
Biga Cubensis Creative Commons License 2000.11.15 0 0 23

Biztos félrefordítottam valamit, nem vagyok sajnos műfordító. Utánanézek, köszi hogy szóltál!

BC

Előzmény: Magustanonc (22)
Magustanonc Creative Commons License 2000.11.15 0 0 22
Hogy is van ez?
"i.sz. 150 tájékán egy görögül beszélo felszabadult rabszolga, Hermász - a hagyománynak megfeleloen, mint I. Pius pápa testvére"

Hmmm... erdekes, en ugy tudtam, hogy a nikeai zsinat i.sz. 300 utan volt, amikor elfogadtak a kereszteny vallast, ott es akkor az egyhaz vezetojenek Nagy Konstantint ismertek el. A papasag intezmenye vmikor kesobb jott letre nem? Akkor hogy lehet ennek a rabszolganak a testvere egy tobb szaz evvel kesobb elt papa? Mar akkor hasznaltak hibernacios es mesterseges megtermekenyito eljarasokat?

Előzmény: Biga Cubensis (20)
TevTanito Creative Commons License 2000.11.15 0 0 21
Udv

Jo tema!

off

Csak megjegyzem, hogy a gnosztikus tanok jobban erthetok ha figyelembe vesszuk a sumer -> egyiptomi -> zsido/kereszteny/gnosztikus idobeli sorrendet. Ebbol most csak annyi a fontos, hogy a regiek az egitesteket istenkent kezeltek, es altalaban megvol a foldi parjuk is valamely szemely kepeben. Igy ha azt olvassuk, hogy xy isten csinalt valamit, azt lehet erteni az adott bolygo viselkedesere is. Igy a vilag teremtese valoban ugy tortent, hogy a nem tul stabil naprendszerbe bejott egy kulso bolygo es utkozott a Fold osevel (egyik felebol a Fold uj palyan, masikbol a mai kisbolygoovezet keletkezett), ezt az irasok altalaban mint az Istenek harcat mutatjak be. (Ma mar elfogadott egy meg ismeretlen igen hatalmas egitest hatasa a Naprendszerunkre, ne feledjuk hogy a kulso bolygokat is szamitasokkal talaltak meg.)

on

TT

Biga Cubensis Creative Commons License 2000.11.15 0 0 20
Sziasztok,

ígéretemhez híven az említett könyv bevezetője:
(következő alkalommal a gnosztikus nézet alapjait olvashatjátok. ezután csak részleteket fogok közölni, mivel elképzelhető, hogy a fordítás ki lesz adva teljes egészében könyv formájában)

Kicsit hosszú, ajánlom letölteni.

Kellemes szórakozást!

ÁLTALÁNOS BEVEZETŐ

A könyvben öt írásgyujtemény található: a klasszikus gnosztikus (Széthi) írások, Valentinus írásai, követoinek munkái, Szent Tamás iskolájának írásai és egyéb, ezzel kapcsolatos válogatott írások. Minden gyujteményt egy történeti bevezeto eloz meg, mely megmutatja a gyujtemény körülményeit és tartalmának természetét. Amennyire lehetséges volt, teljes muvek lettek kiválasztva. Ahol szükséges volt, ki lettek egészítve töredékek és összegzések segítségével, melyeket egy vagy több antik író orzött meg számunkra.

Az elso rész a klasszikus gnosztikus írás, hiteles muvek, melyeket egy régi csoport olvasott, akik magukat gnosztikusoknak hívták - emberek, akiknek ismerete (gnosis) volt Istenrol. A gnosztikus elnevezés ennek a csoportnak a tagjaira vonatkozik. A modern iskolák nevezik oket még Szethiánusoknak, Barbeloitáknak, Barbelognosztikusoknak, Ophiánusoknak vagy Ophitáknak. A legtöbb írásuk nyilvánvalóan keresztény vagy keresztényiesített formában ért el hozzánk. A keresztény formát fordítottuk le. Sok iskola idegennek minosíti a keresztény részeket az eredeti szöveghez képest.

A második rész Valentinus, a gnosztikus teológia nagy keresztény reformerének írásait tartalmazza (i.sz. 100-175 tájékán). Az Igazság Evangéliuma is itt szerepel, melyet B. Standaert nyomán neki tulajdonítunk. Valentinus átdolgozta a klasszikus gnosztikus hagyományokat egy másik, a kereszténységtol teljesen eltéro formájának fényében (negyedik rész, Szent Tamás iskolája), tudatosan adoptálva az Újtestamentum nyelvezetét és az eredményben nyomot hagyott saját retorikai zsenialitása.

A harmadik rész Valentinus követoinek válozatos muveit illusztrálja. Ebben a könyvben nem volt lehetséges a valentinusi iskola teljes áttekintését nyújtani Keleten és Nyugaton, mivel a legtöbb kivonatosan és töredékesen maradt meg, melyek jelentoségét legjobban az eredeti görög részletezett megvitatása mutatja. Ehelyett, teljes muveket (egyetlen esetben egy hosszú régi összegzést) választottunk ki, hogy megmutassuk a valentinusi iskola ragyogását és a valentinusi kereszténység jellegzetességeit. A kiválasztott bibliográfiák segítenek az eziránt jobban érdeklodo olvasóknak a valentinusi teológia további megismerésében.

A negyedik rész hagyományos keresztény írásokat mutat be Mezopotámiából, mely területnek patrónusa Szent Tamás volt (Didymus Júdás Tamás). Mezopotámiai eredete ellenére ezek az írások számos nyelvre lefordítva jártak közkézen a második századtól kezdve. Magában a Tamás írásokban nincsen nyoma gnosztikus befolyásnak. De egy misztikus elképzelést mutat be, a megváltás önmegismerésen keresztül történo folyamatát, melyek azonosak egyes valentinusi átdolgozások keresztény komponenseivel. Modern vitákban ez a rész olyasminek látszik, melyet más iskolák gnosztikusnak neveznek, de egyetlen esetben sem mutatható ki közvetlen kapcsolat az elso rész gnosztikus írásaival. A Gyöngyhimnusz is ebben a fejezetben található, mert a Tamás írások részeként jutott el hozzánk, története és nyelvezete megfelel a Tamás Evangéliuma és Tamás könyve szövegeinek mondanivalójának.

Az ötödik rész két másik korai áramlatot illusztrál, melynek lehetett hatásuk a fiatal Valentinusra: a Basilidák rendszere (Szent Iréneusz összegzésének megfeleloen) és a hermetikus írások, egy nem keresztény ezoterikus filozófia, amely a gnosztikus mítoszhoz és képzeletvilághoz áll közel. A hermetikus írásoktól eltéroen, a Basilida kereszény filozófia teljesen különbözo a többi, a könyvben tárgyalt írástól, ennek történeti jelentosége igen hományos kapcsolatban van Valentinussal. O i.sz. 120 környékén tanulmányait Alexandriában töltötte, ahol találkozhatott ezzel a két áramlattal. Korábbi tanulmányairól, beleértve a zsidó platónista Philo Judaeus exegézisét és a platóni filozófia aspektusait, a bibliográfiákban találhatnak adatokat.
Az öt rész illeszkedik egy elméleti családfába, mely a fókuszpontja a nagy reformer Valentinusnak.

GNOSZTIKUS ÍRÁSOK ÉS A KERESZTÉNY BIBLIA

Az osi keresztény történelem hatalmas kiterjedésu földjén az egyik legnagyobb vízválasztó Nagy Konstaninus i.sz. 306-ban történo trónralépésre. Ettol az idotol kezdve a kereszténység egyre nagyobb mértékben és egyre egyértelmubben lett adoptálva a római császári kormányzat vallásaként. Ezeknek az eseményeknek folytán az egységes, egyszerusített és ortodox egyház eszméje és valósága egyre inkább tért hódított. Három századdal Konsantinus elott nehéz lett volna találni bármit, ami megfelelt volna egy fo áramlatnak, ehelyett számtalan mellékfolyam létezett.
A könyvben szereplo írások jóval Konstantinus és az ortodox kereszténység elott íródtak. Ahhoz, hogy megértsük eredeti helyüket az osi egyházakban, vissza kell tekintenünk a második és a harmadik század kereszténységébe, méghozzá az ortodox utólagos éleslátás nélkül. A vizsgálatot legjobb, ha az írások fogalmával kezdjük.

Írások, kánon és különbözoség

Írás - a szó általános értelmében - az írott vallási irodalom magvát jelenti, mely vallás vagy csoport tagjai hit, vezetés, retorika és a gyakorlati teendok tekintetében határozottan állást foglaltak. Az írás gyakran tartalmaz egy szimbolizmust, melyben az olvasók eligazodhatnak és érzékelhetik azok kapcsolatait a valósággal, az istenséggel, más emberekkel. Egy ilyen rendszert gyakran történet formájában építik fel és késobb mítosznak nevezik. Sokszor elmondják, hogy honnan származik a vallás és tagjai, megmagyarázzák, miért oly egyediek és különlegesek.
Amikor a kereszténység megszületett, nagyon kevés írott irodalommal rendelkezett, mely kizárólagosan a tulajdona volt. Az új vallás a júdaizmus sarja volt, és a legtöbb korai keresztény eredetileg zsidó volt. Ahogyan Jézus is, olvasták, elfogadták és értelmezték a júdaizmus írásait - a zsidó biblia könyveit és késobb más könyvekkel együtt Újtestamentumnak nevezték el. De Jézus halála és feltámadásába vetett hit kezdete után a keresztények másképp kezdték értelmezni ezeket a könyveket, kihangsúlyozva bennük Jézus eljövetelét és a halálára utalásokat.

A korai keresztények általában városi, gazdaságilag megfelelo környezetben éltek, viszonylag sokuk tudott írni és olvasni. Így keresztény írások kis gyujteményei halmozódtak fel, ezekben az írásokban gyakran elofordultak a vallás vezetoinek és értelmezoinek inspirált meglátásai. Ezek az írások különbözo célokat szolgáltak és sokféle írott formában jöttek létre a templomokban használt funkciójuknak megfeleloen.
Nagy mennyiségu korai keresztény írás maradt meg napjainkig az elso, a második és a harmadik századból, bár sokszor töredékes formában - nem csak az Újtestamentum 27 könyve, hanem más könyvek, mint: episztolák, tudós könyvek, kinyilatkoztatások, életrajzok és útleírások, Jézus passiójának beszámolói, a keresztény gyülekezeti élet szabályai, vitairatok és teológiai értekezések.

Ha a korai keresztények egy csoportja egyetértettek abban, hogy a szöveg vagy szövegek gyujteménye magán viseli az sugalmazott autoritást, akkor a szöveg az írás rangjára emelkedett, egyenlo tekintélyre emelkedett a zsidó írással, esetenként túl is lépve azon. Egyes esetekben a munkák teljesen különleges célból íródtak - pl. Szent Pál levelei Fülöpnek a menekülo rabszolgáról - késobb szereztek írási rangot. Ritka esetekben ezek a munkák támadták vagy felülbírálták korábban elfogadott írások egyes részeit ("Ez nem úgy van... ahogyan Mózes leírta..." mondja a Titkos Könyvek Jánosnak (22:22f) gnosztikus írója.).
A korai keresztény írások sokszor mutattak be olyan üzenetet vagy nézopontot, mely egy másik írásnak ellentmondott. Ez nem meglepo, mivel az elso három században csak szórványos kapcsolat létezett a különbözo keresztény csoportok között és semmi esetre sem létezett központi egység. Ezért teljesen természetes volt, hogy egy csoport elfogadottnak ítélt egy szokatlan könyvet, míg egy mások csoport másutt kevésbé fogadta el vagy teljesen el is utasította.

Valójában, a korai keresztény írásokban az egység hiánya egészen szembeszöko volt, mutatta a korai keresztény vallás alapveto különbözoségét, talán csak elég visszamenni a Jézus halála utáni 30. évhez. Habár történetileg elfogadható a korai kereszténységrol, mint egy vallásról beszélni, de ugyanakkor leírható, mint különbözo csoportok, szekták, pártok és felekezetek bonyolult hálózataként is. Ugyanolyan mértékben az írások különbözosége a kultúrlis, szociális és nyelvi környezetek esetleges eltéréseire - Mezopotámiában és Rómában jelen lévo vallási kifejezések között lévok - is visszavezetheto. Továbbá következik egymás mellett élo, de alapvetoen különbözo, Jézusról szóló teológiai vélemények és hagyományok eltéréseibol, melyek közül sok olyan régi, mint maga a kereszténység - tradíciók Jézusról, mint csodatevorol, a tudás megtestesítojérol, kinyilatkoztatóról, Izrael Messiásáról, prófétáról, vagy másik világ emanációjáról. Az lehetoségek széles skáláján, melyekre a koriai keresztény teológusok rábukkantak, egyesek ismerosnek tunnek a mai olvasónak, mások pedig bizarrnak.

A gnosztikus írások a második kategóriába tartoznak, a bizarrba. A legtöbb olvasó úgy találja, hogy szimbólumok, csodálatosan bonyolult mítoszok, a menny különös benépesítése, és a szokatlan költészet lélegzetelállító világába viszik el oket - egy világba, mely sem a modern kereszténységnek vagy júdaizmusnak, sem pedig napjaink régi világi kultúrájának nem felel meg. Természetesen a gnosztikus világ ismeretlensége a korai irodalom szokásaival szembeni távolságunkból is fakad. Nagyobb részben azonban a korai gnosztikus teológusok elszántságából, mivel nem kevesebbre vállakoztak, mint az isten elméjének teljes feltérképezésére, és ez alapján egyaránt megmutassák a világ szépségének és tökéletlenségének eredetét. Szokatlan a nagyigényu misztikus liturgia miatt is, melyet a gnosztikus írók, különösen a valentiánusok magukkal szemben felálítottak, errol részletesen a továbbiakban.
Végül, a gnosztikus írás különös, mert fellázadt olyan fontos hittételek ellen, melyeket a legtöbb korai keresztény és zsidó elodje osztott, hittételek ellen, melyek a szokásos nyugati júdaizmus és kereszténység magját alkotják - különösen a Teremto mindenhatóságában és jóságába vetett hit ellen: a gnosztikusok hiszik, hogy a Sátán teremtette a világot. A szokásos nyugati perspektívából nézve a gnoszticizmus egyszerre keresztény és keresztény-ellenes, zsidó és zsidó-ellenes: a paradox különbözoségének ereje tette az eretnek írások klasszikus példájává.

A könyvben lefordított régi keresztény írások nagyon széles skálán jelentek meg, a nézopontok, melyeket képviseltek, gyakorta álltak szemben egymással. Mivel egy személy viszonylag gyorsan és könnyen bárhova eljuthatott a római birodalom szárazföldi és tengeri útvonalain, gyorsan átvehették más keresztények teljesen különbözo nézeteit. Ahogyan a különbözo keresztény írások közkézen forogtak az egész birodalomban, a nyitott lehetoségek száma megtöbbszörözodött azoknak, akik elolvashatták vagy meghallgathatták, és a különbözo csoportok egyre inkább kommunikálni kezdtek egymással. Ezt megerosítették azok a történészek, akik ismerik a régi keresztény irodalom elterjedését, a helyeket, ahol kéziratokat találtak, és a nyelveket, melyekre az írásokat végül lefordították.
Sok keresztény vezeto ezért elkezdte védelmezni tagjait attól, hogy nemkívánatos eszmékkel és irodalommal találkozzanak, e cél érdekében listákat állítottak össze az elfogadott és az elutasított írásokról. Az eredeti motíváció ezen listákkal kapcsolatban teológialiag tisztán építo volt. De a formális elfogadásnak volt egy fontos hatása, mégpedig az, hogy semmit sem lehetett ezekhez a listákhoz hozzáadni, legalábbis a sugalmazott muvek listájához semmiképpen. Ezért ez a tisztán sugalmazott írásgyujtemény egy fontos fegyverré is vált a rivális korai keresztény csoportok konfliktusaiban. Meg kell jegyezeni, hogy éppen emiatt számos nagy keresztény mu került a harmadik csoportba - nem kerültek sem az elfogadott, sem az elutasított listára - hanem oktató, gyarapító írások közé. Napjainkban a korai keresztény irodalom semleges elnevezés is ezekre az oktató célzatú munkákra utal.

Modern szóhasználatban, a sugalmazott írásokat egy bizonyos csoport olvasta, amit az o írásuk kánonjának (canon - mérorúd) hívtak. A modern római katolikus és protestáns egyház például elfogadja az Ótestamentum könyveit és a keresztény írások 27 könyvét (Újtestamentum) saját kánonjaként. Habár nincsen teljes egyetértés a tartalmat tekintve (a katolikusok és protestánsok között kb. 15 könyv, illetve egyes ótestamentumi könyvek bizonyos részei esetében nincsen egyetértés), a mai modern nyugati egyház kánonja már a második század bizonyos egyházaiban le volt jegyezve. Mai nézopontból ezek az egyházak kánon szempontjából proto-ortodoxnak tekinthetoek. (elorevetítve a késobbi ortodoxiát).
Nehéz megmondani, hány második-harmadik századi keresztény kongregáció osztozott ebben a proto-ortodoxiában, de valószínuleg nem túl sok. ... Ha egy utazó elhatározta, hogy bejárja a római birodalom keresztény egyházait i.sz. 200 körül, bizonyára szembeötlo volt számára a használatban lévo kánonok nagy száma - közöttük sok teljesen öntudatos, sok informális, még ki nem alakult állapotú, vagy egyszeruen csak a helyi szokásokat tükrözték.

Képzeljünk el egy noi utazót, mivel abban az idoben a nok aktív szerepet játszottak a régi keresztény kapcsolatokban. Rómában és majdnem mindenhol máshol a mi utazónk olyan közösségeket találna, melyek tagjai voltak annak a híres szellemi mozgalomnak, akik egy olyan kánont olvastak, mely nagyon kevés könyvbol állt (i.sz. 145-ben Markion állította össze), ez magában foglalta Lukács evangéliumának kivonatát, Pál módosított leveleit, az Ótestemantumból semmit - és semmi többet. Rómában utazónk találna más használatban lévo kánonokat is. Alexandriát elérve, különbözo keresztény frakciókat fedezne fel, gazdag, arisztokrata és muvelt közösségekkel, akik nem csak az Ótestamentumot, hanem a mai Újtestamentum majd minden könyvét ismerték, de ezenkívül (ugyanolyan fontossággal) a Zsidó Evangéliumot, Péter kinyilatkoztatását, Péter prédikációit, Barnabás episztoláit, Klementinus episztoláit, Máté hagyományait, A tizenkét apostol tanításait, Péter Evangéliumát, Pilátus aktáit, Klementinus visszaemlékezéseit, Ignatius visszaemlékezéseit, Pál aktáit és a Pásztort (utóbbi kettorol részletesebben a továbbiakban). Utazónk Észak-Mezopotámia térségébe érve szíriai keresztényekkel találkozhatott, akik Szent Tamást tisztelték, mint alapító apostolt, és életében a vándorló aszkéta modelljét látták. Megállapíthatta azt is, hogy ez a közösség Jézus tanításairól az autoritatív Tamás Evangéliumából olvas. (melynek fordítása a könyv negyedik részében található) Ezenkívül gyakran forgatták Jézus életével kapcsolatosan az Evangéliumok Harmóniáját (Diatessaron), amely ügyes kombinálása volt Máté, Márk, Lukács és János evangéliumainak Tamás Evangéliumával. Két nyelven publikálták, valószínuleg a két nyelven író teológus, Tatian által. A Diatessaron egészen az ötödik századig használatban volt a szír keresztény egyházakban. Más írások is készültek Tamásról, a vándroló misszionáriusról, a Tamás könyve, amelyben Jézussal való beszélgetései találhatóak. (szintén a negyedik részben található a fordítása)

Ez a három földrjazi példa egy áttekintést adhat a kánonok sokféleségérol, melyeket egyidoben használtak i.sz. 200 tájékán. Sok olyan munkát írásként olvastak, melyek még azelott készültek, hogy korlátozott keresztény kánon fogalma megjelent volna, ezek egyszeruen túlélték az idok viszontagságait különbözo csoportok használatában. De még a korlátozott kánon megjelenése után is a keresztény írók fenntartották az igényüket, hogy sugalmazott írásokat hozzanak létre, s hogy ezeket fel is vegyék a kánonba. Valójában, a kereszténység egyes modern ágaiban ez a folyamat ma sem ért véget. Sokszor ezek a szövegek úgy lettek elnevezve, mintha egy múltbéli elfogadott autoritástól erednének. Mások azt mondták, hogy muvük isteni kinyilatkoztatást adó látomásból ered.
Így, például, i.sz. 150 tájékán egy görögül beszélo felszabadult rabszolga, Hermász - a hagyománynak megfeleloen, mint I. Pius pápa testvére - öt allegórikus látomást rögzített, melyet A Pásztornak hívtak, melyet morális instrukciók fejezeteivel bovítettek ki. A Pásztor széles körben elfogadott volt görögül beszélo egyházakban egészen a negyedik századig mint teljes kánoni írás, s fel is lelhetok az ez ido tájt írott bibliákban. Vagy ahogyan egy Efezusz (mai Törökországban) mellett élo második századi presbiter, aki elso kézbol megírta Pál bibliográfiáját, belefoglalva a pszeudo-pauliánus "Harmadik episztola a korintusiaknak", és kikiáltotta ot zseninek. Ennek a munkának a teológiáját nevezeték anti-gnosztikusnak. Ahogyan történt, eme mu, a Pál aktái saját kézbol megjelenése után a presbiter leleplezodött és meg is büntették. De sok olvasója figyelmen kívül hagyta ezt a kínos tényt, vagy egyszeruen nem fogadták el, közöttük olyanok, mint Szent Hippolitus, Cyprian és a tanult Origenész. Habár az Aktákat általábban elutasították a görögül beszélo egyházak, mint apokrifet, lefordították kopt nyelvre az egyiptomi egyházak részére, és a Harmadik korintusiak még a mai napig megtaláható örmény egyházak réges-régi bibliáiban.

... folyt köv.

BC

udvari Creative Commons License 2000.11.15 0 0 19
Ehe én vagyok ama posztó ha már meglátod az Udvarit elborul az agyad mi ? :)

Előzmény: Skorzeny (16)
udvari Creative Commons License 2000.11.15 0 0 18
Kedves Paleo !

Miért üldözöl viszket a füled ?

Ez nem predestináció topic !

Előzmény: Paleokrites (13)
ducklin Creative Commons License 2000.11.14 0 0 17
Csatlakozom Patmore olvtárshoz, nem lehetne valahol közzétenni?
(vagy legalább csendben kűld el a mailomra :)
Üdv. Duck, és hajrá topic :)
Előzmény: Patmore (2)
Skorzeny Creative Commons License 2000.11.14 0 0 16
Udvari!

Huzzál innen nagyon gyorsan, amíg szépen kérlek..!

Skorzeny

(sajnálom hogy udvarihoz szóltam, de nem bírtam megállni)

Kíváncsian várom a folytatást...

Előzmény: udvari (12)
alomhajos Creative Commons License 2000.11.14 0 0 15
Sziasztok!

Mi a francért nem tudtok a témánál maradni?! Elindult egy érdekes topic, sokan kiváncsiak lennénk a témára, így hát tessék nem felvenni a kesztyüt. Aki piszkálódni akar, hadd piszkálódjon, nem kell lereagálni. Udvari biztos azt gondolja magáról, hogy az Úrtól azt a feladatot kapta, hogy a katolikusok, a gnoszticizmus stb. ellen harcoljon, hát hadd tegye s eközben kapcsoljátok be a billentyűzeten az IGNORE ON gombot, különben ezt a topicot is szétkefélik.

Biga, én is kiváncsian várom az idézeteket.

Sziasztok,
áh.

t_matey Creative Commons License 2000.11.14 0 0 14
Szenny egy Isten lenne az aki nem hagyna időt :)))) Az újszülött meghal a kórházban, mehet a pokolra, kész :))) Ez aztán az igazságos Isten mintapéldánya :))))
Mellesleg jellemző minden tévszektára ez a sietség de még egyiknek sem jött be. Persze ez nem zavarja a vezetőiket, alapitanak egyre újabbakat.
Előzmény: udvari (12)
Paleokrites Creative Commons License 2000.11.14 0 0 13
Kedves Udvari!

Neked már nem is kell az igazság, mert TE PREDESTINÁLT VAGY A TANULT TÉVESZMÉID SZERINT!

Üdv: Paleo

Előzmény: udvari (12)
udvari Creative Commons License 2000.11.14 0 0 12
Távol legyen !!!

, mert mindenféle hitetéssel ellentétben egyszer élünk aztán ítélet :)

Tehát most kell megismerni az igazságot, mert ha holnap már késő ???

Előzmény: CAIN (11)
CAIN Creative Commons License 2000.11.14 0 0 11
...és amíg be nem adják a kulcsot, addig nem is fogják.
Előzmény: udvari (9)
t_matey Creative Commons License 2000.11.14 0 0 10
Udvari, nem ismerték meg a valóságot, hogy csak neked van igazad, mindenki más hülye, és neked kéne lenni a világ vezérének? :)))))
Előzmény: udvari (9)
udvari Creative Commons License 2000.11.14 0 0 9
Nem Kedves Bc !

Azért tart itt a világ mert az emberek még nem ismerték meg az Igazságot.

Szia

Előzmény: Biga Cubensis (8)
Biga Cubensis Creative Commons License 2000.11.14 0 0 8

Többek között azért tart itt a világ, mert egyesek a történelem folyamán mindig sziklaszilárdan meg voltak győződve arról, hogy birtokukban van az Igazság.
Előzmény: udvari (6)
t_matey Creative Commons License 2000.11.14 0 0 7
Tanonc, ne nevettesd már ki magad :))))
Talán olvasd el amit irtam :)
Előzmény: Magustanonc (3)
udvari Creative Commons License 2000.11.14 0 0 6
Hi Bc !

Az Igazság ismeretében minek időt fecsérelni a hazugságokra ?

Szia

Előzmény: Biga Cubensis (5)
Biga Cubensis Creative Commons License 2000.11.14 0 0 5
Szia Udvari,

persze, de holnap ajánlom figyelmedbe a könyv előszavát, mely a kanonizációról fog szólni, azaz a korai keresztény időszakban a gnosztikus írások autoritatív rangúak voltak, akkoriban csak (2, 3. század) a proto-ortodox egyházak tiltakoztak ellene, de az ő számuk ekkoriban még kevés volt.

Nem vetem el, hogy igazad lehet ebben, és nem is kívánom megvédeni az eszmét, csak ismertetni, az neked sem árt. Bár ha a másik oldalról közelítjük, nem mindegy, hogy a Sátánnak szolgálsz vagy az Atyának, mert a gnosztikusok pont ezt állítják azokról, akik az Óstestamentumi Izráel Istenét azonosítják a mennyei Atyával.

Én sem fogadom el, de vannak azért meghökkentő dolgok: Ialdabaoth hazug kijelentése magáról, mint Istenről és Jézus kifejezése "A Hazugság Atyja" az Evangéliumban!

Na de ez az elmélet legalább nem tagadja a Sátánt és mondjuk és a maga módján válaszol azoknak, akik nem osztják a két szövetség azonosságának tételét, mert az Ószövetségi Istent kissé gyanúsnak tartják. (megbánom, megharagudott, stb stb)

Mindenesetre azért érdemes megismerni, hogy gondolkoztak a régiek. Nem?

Előzmény: udvari (4)
udvari Creative Commons License 2000.11.14 0 0 4
Hi Bc !

Hát a gen 1:1 előttről csak okoskodni lehet de értelme semmi. t.i. a titkok az Úréi !

:)

Szia

ui:szóval jönnek a vénaszonyos mesék :)

Előzmény: Biga Cubensis (-)
Magustanonc Creative Commons License 2000.11.14 0 0 3
t_matey: inditsd el az agyadat maskor, mielott billentyuzetet ragadsz. Ott all olvashato betukkel, hogy ez nem a gnoszticizmus megvedese, hanem ismeretetese. Kesobb valaszt fogsz kapni a kerdeseidre.

Amugy gratula a topic inditojanak, kivancsian varom a folytatast.

Előzmény: t_matey (1)
Patmore Creative Commons License 2000.11.13 0 0 2
Kedves Biga Cubensis!
Ez nagyon jó volna, ha közzétennéd a fordítást. Engem is érdekel a téma, de nagyon hiányzik egy ilyen összefoglaló mű... p.
Előzmény: Biga Cubensis (-)
t_matey Creative Commons License 2000.11.13 0 0 1
Na, most el is olvastam azért amit írtál, Biga :)))

Annyira nem rossz, de sosem kedveltem amikor valaki számokkal és nevekkel dobálózott.
Ahogy Isten teremti ezek szerint a világot, az eléggé hasonlít a CWG leírására, csak ott okokat is mondanak. Ezzel nem azt akarom mondani hogy a CWG jobb vagy több, csak épp azt is megéri elolvasni, hátha több mozaikból jobban összeáll a kép.
Innen viszont ellenszenvet vált ki belőlem a dolog - Barbelo 10 gyereke, azok gyerekei és azok gyerekei, mindenféle számban és nemben, Atyaúristen....... Mintha tudhatnák hogy Isten miből mennyit teremtett. Ezt csak Isten tudná elárulni, de nem hiszem hogy megtette, és azt sem hiszem hogy foglalkozna ilyesmivel, hogy számmisztika vagy egyáltalán törődne mennyiségekkel. Mellesleg biztosan befolyásolta volna a folyamatot, hisz ha már mindenható és látja hogyan alakulnak a dolgok amik belőle jöttek létre és tulajdonképp részei, nem hagyta volna, hogy valamelyik "kárára" tehessenek mások.
Nietzsche mondására emlékeztet ez az egész: Isten meghalt.
Ja, és ott ki teremtette Ádámot és Évát? És ha kb. olyan szinten álltak mint Ialbad-valaki akkor miért hagyták hogy anyagba zárja őket? Ha alacsonyabban álltak miért nem védte őket senki?
Ha Isten nem foglalkozik azzal hogy Ialdab* visszatérjen hozzá miért foglalkozik azzal, hogy az emberek visszatérjenek, és ha velünk törődik akkor miért nem ment meg "csak úgy"? Hisz megtehetné, ha lenne igazságérzete. Hagyja, hogy egy őrült szórakozzon velünk?
Na igen, a lényeges momentum, hogy én sem támadom most igazán a gnoszticizmust, hisz nem ismerem mélységeiben, inkább csak megmutatnám, hogy milyen témákban szeretnék többet olvasni a hitükről :)
Kösz, BC

Matey

Előzmény: Biga Cubensis (-)
t_matey Creative Commons License 2000.11.13 0 0 0
Sosem láttam még így nullásat, tök jó :)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!