Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
nos, a pénteket figyelmen kivül hagyva elég jó kis kiállítás volt szerintem. a menetrend meglepően jól ment, azt hittem, sokkal rázósabb lesz;) a kocsifeladások is egész jól mentek, leszámítva az iránytehervonat kiszolgáló menetként történő felhasználását....
összességében nekem nagyon bejött a dolog, a menetrend meg nagyon tetszett (ezt vehetjük elfogultságnak?;) :D:D)
Azt hittem lesz vmi reakció a két korszakcsoport járműveinek közlekedtetésére
Szerintem (!) ez még odébb van.
Tegnap is jól kivehető volt: jelenleg még a tanulási folyamatnál tartunk.
Ne felejtsük el, hogy nagyon fiatal még a gárda tapasztalata (kivételek azért vanak ;-)), előbb azt kell minnél többünknek begyakorolni, hogy szabályszerűen és fegyelmezetten történjék a vonatközlekedés lebonyolítása!
Én például rettentő zavarban lennék, ha mondjuk Decset kellene forgalmilag irányítanom.
Hiába no' nagy odafigyelést és sok gyakorlást igénylő dolgok ezek.
:-)
Ha már ott tartunk, hogy rutinszerűen megy az engedélykérés és -adás, az egyidejű menetek szabályozása, a menetrendi idők betart(at)ása, akkor lehet tovább cifrázni... addig viszont szvsz nem.
Tegnap is volt egy pici kavircz, le kellett állítani az órát, mert egy Sonderzugot kellett átállítani egyik állomásról a másikra.
Ami nem baj, ez is a játékhoz tartozik - csak épp a komolyságot kérdőjelezi meg.
... az ilyen színnel megjelölt kocsik üresen, mindig a színükkel ellátott tárolóra térnek vissza. Mi a helyzet akkor, ha egy vagonon nincsen feltüntetve a tárolóállomása (akár magyar, akár külföldi)? Csak simán a vörös - vagy más, az országnak megfelelő - színkód megjelenítését válasszam a bárcára? Vagy mindenképpen kell tárolóállomást megnevezni (és ebből adódóan tkp feltétlenül van üres utaztatás is)?
(#32) Ha külföldi a kocsi, akkor nem olyan nagy a mozgástér, mivel csak olyan nemzetközi kiállításon alkalmazható, ahol a besoroló ország moduljai is jelen vannak, tehát másnak készítünk így bárcás kocsit. Tehát akkor végeredményképpen kijelenthető, hogy külföldi, nemzetközi forgalomra nem alkalmas kocsit vagy magánkocsit nem érdemes regisztrálni, mert ezek ugye csak magyar modulokból álló asztal esetén valósan nem közlekedtethetőek?
kék: víz - kikötővárosok - Skandinávia (NSB, VR, SJ) és Hollandia (NS)
sárga: napfény - dél - Olaszország (FS)/Spanyolország(RENFE)/Görögország(OSE-CH)/Schweiz(SBB-CFF-FFS) és Délfranciaország(SNCF)
vörös - kommunismus - DDR/Lengyelország (PKP)/Csehszlovákia (ČSD)/ Szovjetunió (SD) (speciális kocsik a szélesnyomtávhoz)
zöld: Irország (IR)/ Egyesült Királyság (BR) (kis profil, más fékrendszer) Észak-franciaország(SNCF)/Hollandia (NS)/Belgium (SNCB)
barna: rozsda - acélgyártás - talán még a Ruhr-vidék is
szürke: só - a Káli-région Közép-németországban
"Die Zuordnung bestimmter Regionen zu den Farben hat für den Betriebablauf keine unmittelbare Bedeutung, führt aber im Idealfall zu Zügen, die einen bestimmten Charakter aufweisen, wie z.B. leere Kohlenwagen, die immer in Richtung 'Schwarz' verschwinden und gefüllt von dort wiederkommen."
Ebben a szövegben írja, hogy az ilyen színnel megjelölt kocsik üresen, mindig a színükkel ellátott tárolóra térnek vissza. A szövegben pont a fekete színnel ellátott szeneskocsik térnek vissza üresen a fekete színnel megjelölt tárolóállomásra.
Amikor ez a felsorolás készült, akkor még nem számoltak velünk, de a magyar kocsik is a vörös régióba tartoznak értelem szerűen.
A lentebb javasolt pályaszám átírás szerintem azért sem jó, mert 7 jegyű pályaszámok is voltak régen... Ilyesmi csak úgy lehetne, ha jobbra vagy balra rendezve lenne írva az eredeti szám, előtte/mögötte nullákkal kitöltve, ha kevesebb jegyű. Ez esetben esetleg az ellenőrző szám jelenthetné a korszakot, ha muszáj, de nagyon nyakatekert megoldás... :- ... és főleg nem mutatja a kocsi jellegét! Teljes, sorozat szerinti átfordítással meg eléggé más szám lesz a végeredmény... Ráadásul mindjárt két száma lenne a kocsinak...
Én inkább abban látnám a megoldást, ha külön közlekednének a két korszak-csoport járművei. Azaz lenne egy időszak, amikor csak az Ep. III-as (és esetleg régebbi) járművek közlekedhetnek, feltéve, ha van rá nagyobb igény, és elegendő vontató illetve vontatott jármű ennek a megvalósításához. A nap további részében pedig csak és kizárólag a preferáltabb Ep. IV-V-ös járművek közlekednének. Így nem is lenne keveredés a kocsik között, ami a történeti hűséget ássa alá (persze ettől még mehet nosztalgia vonat, akár teher is, de az meg úgyis zárt). Célszerűen ez az időszak a nap elején vagy végén lehetne, hogy ne kelljen többszörösen pakolni.
Az alábbi képen látható megoldás mondjuk nem rossz, bár modellben a két szám nehezítheti az azonosítást (nem egyedi kocsi esetén), főleg, hogy a modern rejtetten van felírva. Viszont ez a megoldás csak mostanság és csak a nosztalgia járművekre jellemző, nem szívesen pingálnék minden kocsikra plusz számot, főleg, hogy modellben ebben a korszakban ezek zárt vonatban közlekednek (ha jól gondolom).
Viszont ha már felvetődött az átfordítás! Nincs valami olyan táblázat, ami a régi és az új betűs jellemzők átfordításában segít? [size7]Sajnos a '67-es MÁV-os jellegrajz albumom most nincsen kéznél, mert kölcsön adtam (úgy emlékszem, hogy abban volt ilyen).[/size] A régi betűjelekben egységesek voltak a vasutak, avagy pl. a német és a magyar betűk többé-kevésbé eltértek?
Konkrétan pl. egy Ep. III-as Thrs kocsi az most mi lenne? I...? Vagy pl. Gwhu mi lenne most?
Üdv! A nagyvasúttal ellentétben nálunk a terepasztalon a vasútüzemi, lakó, pft stb kocsik zárt vonatokban közlekednek a kiinduló állomástól a célállomásik, mivel nem ezekkel javítjuk a pályát, stb... Sajnos ha nincs egyedi pályaszáma akkor csak zárt vonatban közlekedhet, hasonlóan a daru szerelvényhez. Sajnos a modellezésben sok komprommisszum van, ez is egy ilyen. Elvileg az Epoche I-III kocsik is részt tudnak venni egyedi pályaszámmal és bárcávala forgalomban. Ez a program és az adatbázis se optimális a III és annál régebbi kocsik kezelésére, a való életben se véletlenül tértek át a 12 számjegyű pályaszámra, ahogy egyre jobban nemzetközivév vált a teherszállítás.
Keveredhetnek, mert a bárcán mindegyiknek más az egyedi azonosítója(pályaszáma) csak nem azonos formátumú. Modellüzemben elmegy, ez a szervezőre van bízva hogy foglalkozik e vele vagy nem.
Én részemről biztos kitíltanám az összes I.-III. korszakos kocsit!!!!!! (Huh, most minimum 3-an fognak nekem esni.) :-) Üdv!
Pld: DRG kocsinál az országkód legyen a mainak megfelelő 80-as, 43 80 703 006x-x (majd még az "x" értékében kéne megeggyezni-I.korszak 1;-II. korszak 2;-3. korszak 3) és akkor 43 80 703 0062-2 ?
A vasútüzemi kocsik esetén hogyan alakul a közlekedtethetőség?
Egyrészt mi a helyzet az áruszállítást nem végző vagokkal (pl. pft-s lakóvagonok, raktárkocsik, stb.)? Mert ezek ugye nem vesznek részt az áruforgalomban, viszont célszerűen mozgathatók a tolatós teherrel. A daru meg a daruvédő kocsi nem kérdés, azok úgyis direktbe mennek minden esetben.
Másrészt mi a helyzet a szállításra alkalmas vasúti üzemi kocsikkal (pőre, sínszállító, stb.)?
Illetve még az a kérdésem, hogy az Ep. I-III-as kocsik mennyire tudnak részt venni a forgalomban? Láttam, hogy elég sok van regisztrálva már... Gondolom nem kevered(het)nek az Ep. IV-V-ös kocsikkal szerelvényben.