Keresés

Részletes keresés

erbe Creative Commons License 2014.12.30 0 0 41217

A Fronius IGTL nem trafós, mégis a teljesítmény függvényében dünnyög, visít, ahogy melegszik erre még a ventillátor is ráindul. :-( Lakott térbe semmiképpen nem ajánlható. A trafós változatról nincs saját tapasztalatom.

Méretezés: Alsó MPPT feszültség = panelek optimális munkaponti feszültségeinek összege. Ennél picit magasabbra kell venni, mert nyáron nagy melegben ez kevesebb a kelleténél.

Felső határ az inverter csúcsfeszültsége/panelek üresjárati feszültsége.

Előzmény: Törölt nick (41208)
fényevő Creative Commons License 2014.12.29 0 0 41216

Noha egyik helyen sem tartózkodunk, a fűtést, gáznál, fánál, és áramnál is úgy lőttem be, hogy az egyik félreeső szoba  külső falán lévőruhatárolóba, a külső falon ~1,5m-en lévő hőmérőn mindig legyen minimum 18 fok. Ez amolyan kontrollpontként működött, hogyha a napsütés, vagy fafűtésnél a dömping látszatra megemeli a lakás hőmérsékletét, tudjam korrigálni a termosztátot, vagy a famennyiséget. 

Előzmény: halaloszto (41213)
fényevő Creative Commons License 2014.12.29 0 0 41215

A teszt során eddig arra ügyeltem, hogy akárcsak a fatüzelésnél, itt se legyen egy ablak alján se páracsík, mert korábbi gázfűtéses (élményeim) alapján, a penész előjele a páracsík. Ha az nincs, nincs penész sem (persze modernebb ablakokra gondolok, nem ősi, huzatos gerébtokosakra). 

Előzmény: kiggyo (41214)
kiggyo Creative Commons License 2014.12.29 0 0 41214

Ha hosszabb távú teszt után is jó a hőérzeted akkor így tudsz spórolni, maximum majd a falakat, sarkokat kell nézegetni nem-e penészedik mivel ugye nem fűtöd át így a falakat annyira, pára meg keletkezik ugyanúgy.

Az infrapanel hőérzete valóban jó közvetlen előtte, miközben a helyiségben hidegebb is lehet. Ezért hasznáják gyárakban ezer éve, a munkapad felett meleg van, a csarnokban 5-10 fokkal hidegebb.

 

Én lakótérben kimondottan utálom, mintahogyan a klímával fűtést is, hacsak nincs minden helyiségben beltéri, ami ugye luxus lenne. 

Nekem is úgy tűnt hogy a COP-ppal a fogyasztást felszorozva is kevesebb KWh kellett míg klímával fűtöttem, viszont melegebb levegőhömérséklet mellett is sokkal rosszabb komfortérzetem volt mint most.

Azóta már van hőmennyiségmérőm is a padló és falfűtésen, a klímán meg fogyasztásmérőm, így csinálok majd egy összehasonlítást. (a COP-ot meg kinézem majd táblázatból). 

 

Amikor szabályozgattam be a fűtést vettem egy infra hőmérőt, nagyon hasznos dolog, ajánlani tudom. A hőszigetelés tökéletesítésekor, hőhíd kereséskor is hasznos cucc.

 

Várjuk majd a hosszabb távú tapasztalatokat!

 

 

Előzmény: fényevő (41211)
halaloszto Creative Commons License 2014.12.29 0 0 41213

nezd meg a szekreny mogott. meg a sarokban. meg a kanape alatt. 

 

Vajk

Előzmény: fényevő (41211)
fényevő Creative Commons License 2014.12.29 0 0 41211

Mindig egyformán, a padló, plafon, és a középmagasság átlagát nézem. Azzal szeretnék fűteni, ami a legolcsóbb ténylegesen, mindegy mi az.

Előzmény: halaloszto (41190)
kiggyo Creative Commons License 2014.12.29 0 0 41210

A trafónak nincs hangja mivel kapcsolóüzemű, nagyfrekis. A ventilátor mindegyikben zajos, de egy nem lakott helyiségben (kamra) elmegy. Jól szigetelt helyen még a hőtermelésel is számolnod kell. A minimális panelszám a minimum feszkóból adódik.

Előzmény: Törölt nick (41208)
nick_83 Creative Commons License 2014.12.29 0 0 41209

Köszönöm
Azt hiszem ez csak új ház építésekor lesz megvalósítva mert a régi átalakítása elég költséges inkább úgy tervezem hogy ezeket figyelembe véve.
Addig meg gyűjtögetek mint az ősember :D és figyelek tanulok olvasok

kiggyo Creative Commons License 2014.12.29 0 0 41206

Pl. A fronius ig plus sorozat 2kw (25V típus) és 4kw (50V típus) ugyanannyi panellel elindul. A hatásfoka 5% terhelésnél közel 90%-os. A hatásfokgörbék benne vannak az adatlapokban, tudsz belőle tájékozódni. Ésszerű keretek között feltehető nagyobb, sőt azt mé túlnapelemezni is lehet.

Előzmény: Törölt nick (41203)
OPi Creative Commons License 2014.12.29 0 0 41204

ez engem is érdekelne, erősen

Előzmény: Törölt nick (41203)
Törölt nick Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41202

Ehhez elég csak az inverterből nagyobbat venni és azt engedélyeztni.

Később így már simán rakhatsz majd még mellé plusz napelemet.

Ha kell...

 

De, a világ az energia takarékos cuccok felé halad!

Előzmény: nick_83 (41199)
Törölt nick Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41201
Előzmény: Törölt nick (41200)
Törölt nick Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41200

Az elvet és képességeket jól mutatja pl. ezen cuccok irodalma...

Fujitsu WaterStage

Panasonic Aqurea

Daikin Altherma

Mitsubishi Zubadan

Toshiba Estia

Hitachi Yutaki

LG Therma V

SAMSUNG EHS

Előzmény: nick_83 (41198)
nick_83 Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41199

Lehet inkább vennék egy kicsit nagyobbat mint később vakarózni kelljen hogy hogyan is lehetne megoldani a bővítést.
(tudod mint a régi szakik :) )

Előzmény: Törölt nick (41195)
nick_83 Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41198

Értem és köszönöm :)

A levegő/víz hőszivattyúra tudnál adni valami linket ahol tudok róla olvasni? (aztán már gugli segít :) )

Előzmény: Törölt nick (41197)
Törölt nick Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41197

A levegő/víz hőszittyú is klíma :-)

Csak nem meleg/hideg levegőt fúj be, hanem meleg/hideg löttyöt keringet.

 

Egy szokvány lakásba kell tipikusan 3 jobb fajta klíma (azaz levegő/levegő hőszivattyú).

Ami úgy 500-700-900-1200 eFt igényszintől és márkától függően.

...és akkor a melegvíz gyártás még gond marad.

 

Lassan, de biztosan esik a levegő/víz klíma egységek ára is.

Azaz egyre versenyképesebb lesz az egybe integrált

- a levegő/víz klíma egység

- plusz fan coil fűtés/hűtés

- plusz melegvízgyártás

 

Szerintem...

Előzmény: nick_83 (41194)
Törölt nick Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41196

És ha túltermelek akkor meg csak a felét fizeti vissza.

Ami gyakorlatilag az ÖNKÖLTSÉGED, ami ugye mostanság 17...21 Ft/kWh :-)

(matektól és rendszer ártól függően)

Szóval, rendben van a túltermelési ár, mert nem fosztanak ki azzal az árral.


Na azért meg van itt a csavar hogy ne legyen túl jó.

Nem cél hogy keress is rajta, csak az a cél, hogy

- ZÖLDÍTS és ezzel

- azért ne járj rosszul

- sőt jelenleg jól IS jársz, mert 8-10% netto-tiszta hozamú a rendszer!!!

  (a nappali áramra vagy az éjszakaira+hőszivattyúra nézve)

 

Ezzel szemben a pénzpiacon csak 1-3% netto tiszta hozamot kapsz, hasonlóan kis kockázattal :-(

Azaz ÖSZTÖNÖZVE (avagy támogtva) vagy a gázzal/olajjal takarékoskodó ZÖLD beruházásra.

 

Csak MEG KELL ÉRTENI a társdalmi célt! és annak megfelelően beruházni.

 

...és akkor máris lényegében aranybánya lesz a bankhoz/állampapírhoz képest.

Ezért rakja fel az napelemet illetev  naplem+hőszivatytút az akinek van

- szabad pénze

- és esze is mellé ...

- és nem vállakozásaban akarja kockáztatni a pénzét

 

Előzmény: nick_83 (41194)
nick_83 Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41194

Értem
És ha túltermelek akkor meg csak a felét fizeti vissza.
Na azért meg van itt a csavar hogy ne legyen túl jó.

Így hirtelen akkor úgy jön le hogy klímával jobb fűteni kiépítés szempontjából talán az a legolcsóbb megoldás főleg hogy nyáron meg hűt ha kell

Előzmény: Törölt nick (41192)
Törölt nick Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41193

Nappali: ~38-39 Ft/kWh

Éjszakai: ~24-25 Ft/kWh

 

Napelemes önköltsége (leaglább 25 hasznos évvel): ~17-21 Ft/kWh

Előzmény: Gyula20 (41191)
Törölt nick Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41192

Nem figyelsz...

 

HASZNÁHATOD az éjszakai áramot tovább!

CSAK a napelem termelésével nem válthatod ki (a szaldós csere-berével) az ájszaki fogyasztást.

 

Tehát megtehedet azt,  hogy csak a 38 Ft/kWh árú napapli áramot váltod ki a napelemmel.

Az éjszakait pedig fizeted tovább.

 

Előzmény: nick_83 (41188)
Gyula20 Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41191

Ugyan miért nem használhatod az éjszakai áramot ha van napelemed is ?

Az  más kérdés , hogy van e esetenként értelme .

Már több mint hat éve van napelemes rendszerem , hőszipkám és három évtizede

éjszakai áramom.

Mivel áram "csere " van esetenként érdemesebb használni az éjszakai áramot.

Bár az -az igazság , hogy mostanában nem néztem meg , hogy mennyi a pénzbeli

különbség az éjszakai és a nappali áram között.

 

Üdv.:Gyula

 

Előzmény: nick_83 (41188)
halaloszto Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41190

hogyan mered a 22 fokot?

lakason belul, de meg szoban belul is jo nagy homersekletkulonbsegek vannak. nincs olyan hogy "a lakas homerseklete"

 

nagyon eselyes hogy az tortenik hogy azokon a helyeken ahol nem mersz jelentosen hidegebb van mint amikor gazzal futesz. ha ez neked igy jo, akkor sokat sporoltal a villanyfutessel mert csak ott fut ahol kell. 

 

Vajk

Előzmény: fényevő (41189)
fényevő Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41189

Ma 47kWh-ba került a 22 fok fenntartása 120 m2-en. A quartz hősugárzók teszikba dolgukat. Ilyen időben ugyanehhez ~45 kg fát, vagy ~15m3 gázt használok el, szabadon álló, szigetelés nélküli házikómban. Egyre gyanúsabb nekem ez az egész, tegnap már direkt alig fűtöttem, hogy hideg házról induljon a rendszer (20 fok). Olyan mintha a gáz és fafűtés valódi energiahasznosulása csak 30-, illetve 25% lenne.

nick_83 Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41188

Köszönöm a számításokat :)

Az ionkazán elfelejtve.

Ha jól értem: ha van napelem nem használhatom az éjszakai áramot? És ez kinek jó mert nekem nem de nekik sem.
Hőszivattyúval már elég húzós a beruházás és az infrapanel sem olcsó dolog.
Elgondolkodtató hogy hogyan is kellene belevágni.

Törölt nick Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41187

Hamarosan évfordulója lesz az ad-vesz órám felszerelésének (Jan 3.). Eddig úgy néz ki beváltja a hozzá fűzött reményeket a rendszer!

Bár a ma reggeli havazással érdemben lezárult az idei termelés, már túlvan a becsült 1100KWh/KWp fajlagos hozamon a rmdeszer. Tehát a 300 wattos panelok tudják amit a gyártó igért. Konkrétan láttam azt is, hogy belefutott az inverter 10 amperes áramkorlátjába az egyik kör. 

 

Jan 3.-a után írok majd egy összefoglalót, de már most látszik, hogy a ház kiérdemli az aktív megnevezést, hiszen még kb 500KWh pluszban vagyok. Persze ez most gyorsan fogy, de biztosan jelentős többlettel zárom ezt az évet.

Törölt nick Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41186

Ami 2229x24=53496 Ft/év szabaddá váló pénzforrást jelent.

Ami (7800-2229)x24=133704 Ft/év szabaddá váló pénzforrást jelent.

Előzmény: Törölt nick (41184)
Törölt nick Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41185

Van-e lehetőség komolyabb hőszivattyúhoz szondát telepíteni vagy kutat fúrni?

 

Minek?!

 

Nem lesz annyival kisebb az áram költség, mint amennyivel drágább a szondás megoldás!

(a kútas megoldás pedig eleve baromság ekkora szipka mérethez)

 

Manapság ebben a méretosztályban egy normális (SCOP>3,3...3,5) levegő-víz hőszipka, szerintem verhetetlen.

Annyiból megvan az egész mint csak szonda :-)

Előzmény: erbe (41183)
Törölt nick Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41184

Vagyis, ha jól értem

- a vezéreltről megy a fűtés+bojler, összessen 7800 kWh

  ebből a bojler ~ 1200 kWh és akkor a fűtésre marad 6600 kWh

- normálról megy a világítás, kütyük, háztartási gépek 2000 kWh

 

Azaz a téli szezonban a házat fűti

- a 6600 kWh

- a nappali 2000 kWh ~felének nagy része, mondjuk 900 kWh

- a bojler 1200 kWh ~ felének úgy fele, mondjuk 300 kWh

----------------------------------------

Összesen: 6600+900+300=7800 kWh

 

 

----

Mivel jó közepesen hőszigeteltnek tűnik (a falazat U=0,23 alapján) ezért

csak 175 napos fűtési szezonnal és napi 22 óra fűtéssel saccolok.

(a maradék 2 órára a bentlakók és a napocska adja a meleget)

----

 

Ez saccra 7800/175/22*2=4,05 kW a -15 fokos időben.

Látszik, hogy a 6,0+4,5=10,5 kW villanykályha ...túlzás.

 

A 42 m2 alapterület az úgy 6x7 méter >> falak külső-hűlő kerülete: ~30 méter

A földszint+tetőtér miatt az átlag magasság: ~ 6 méter lehet

A teljes hülő felület tehát cirka: (30x6)+42+42=264 m2 körülire adódik.

(264/84=3,14 ... energia veszteség szempontból kissé előnytelen a ház alakja)

 

Az energia fogyasztás alapján vissza saccolva, tehát az Uátlag=7800*1000/175/22/264/18=0,44 W/m2K

Ez igazolja a jó közepes minősítést és jelzi, hogy nem igazán tudsz már a hőszigeteltségen gazdaságosan javítani.

(az igazán jól hőszigetelt házak Uátlag=0,30 körüliek)

 

Szóval, marad a fűtés ésszeűsítése... ha lehet.

 

---------

 

Mivel az áram fogyasztás zöme a vezéreltről megy (~24 Ft/kWh), aminek

a kiváltása napelemmel (~17...21 Ft/kWh) nem nagy durranás gazdasági szempontból...

 

 

Marad a HŐTERMELÉS ésszerűsítése!

Az tudható, hogy hőszivattyúval a COP>=3,5 energia arány miatt érdemes a villyanykályhát és villanybojlert kiváltani.

 

 

Esetedben a kályha+bojler összesen 7800 kWh-t eszik meg.

Ezt a meleg gyártást hőszivattyúval kiváltva viszont csak 7800/3,5=2229 >> 2300 kWh áram kell.

Ami 2229x24=53496 Ft/év szabaddá váló pénzforrást jelent.

 

Látatlanban az alaprajz ismerete nélkül nehéz javasolni, de azért...

 

A villanykálya kidob, villanybojler direktben árammal fűtése abbahagy.

Helyettük egy 6-8 kW-os levegő-víz hőszivattyú telepítése, ami

- a bojlert a meglévő hőcserélön át fűti

- a lakást pedig fan-coil cuccokkal fűti és HŰTI nyáron ha kell

 

Nézzük a beruházási költségeket

- hőszivattyú és telepítés, kulcsrakészen ~7-900 eFt

- fan-coil cuccok és csövezés, 3 garnitúra, kulcsrakészen 250-300 eFt

- bojler, egyebek integrálása 50 eFt

- napelem 2000+2300=4300/1,1=3,909 >> 4 kWp méretű cucc 1900-2000 eFt

-----------------------------------

Azaz cirka 3,1 milló +-150 eFt kezdeti beruházás.

 

...és eltünteti a teljes villanyszámlát, azaz évi 250-270 eFt-ot takarít meg.

 

Vagyis 3100/260=1,92 >> ~12 év alatt nullázza ki magát, ami egész jó ám :-)

(ez ugye ~8 netto-adózott banki kamat, avagy ~11-12% névleges kamat)

 

Szóval, ha van cirka 3 millió befektethető tőke, akkor buli, szerintem.

(még ha a fele 8-10 éves hitel, akkor is...)

Előzmény: tombrez (41182)
erbe Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41183

Milyen telked van? Van-e lehetőség komolyabb hőszivattyúhoz szondát telepíteni vagy kutat fúrni?

Ha nem, akkor is a vezérelt energia nagy részét megtakaríthatod, ha sima hűtő-fűtő klímákat állítasz be. Évente akad néhány nap, amikor kevés lenne és be kellene kapcsolni a kályhákat.

Előzmény: tombrez (41182)
tombrez Creative Commons License 2014.12.28 0 0 41182

Sziasztok!

 

Szakiknak egy kis gondolkodni való lenne persze nekem ez segítség.

 

 

Aktuális lenne a 2000-ben épült 30-as ytongból és 7cm nikecell szigeteléssel ellátott 42 négyzetméter alapterületű  házikó korszerűsítése. Még egy szint van plussz  tetőtér.

Csak gázcsonk van, nincs kiépítve semmi,se vegyeskazán se kémény se radiátorom nincs.

A 2 szinten 6KW-os villanykályhák, a tetőtérben 4,5KW-os mindhárom 1,5-ös fokozaton üzemelve egész télen.Többnyire mindenhol 21...21,5 fok van.Elvagyunk.

Melegvizet Ariston WD100 egy hőcserélős 100L-es boyler szolgáltat,a hőcserélőre nincs semmi kötve.Mértem külön mérővel egy hónapban 100KW-ot fogyaszt el.

Van egy garázs ott fűtés nincs és most épülne mellé még egy.

 

Ami szempont lenne:

Átmeneti időszakokban nem tudom szabályozni a kályhák lomha működését,lekapcsolni ha meleg van fel ha hideg.A kályhákon lévő szabályzó ez nem igazán erre való.Március-április mikor bejön 3-4 nap melegebb én zabáltatom velük az áramot feleslegesen.Igaz akkor csak 500-700KW megy el egy hónapban ,mikor hideg tél nyomul akkor 1300KW körül fogyaszt a három.

 

Az éves szaldóm vezérelt áramból:7800KW

Nappali áram: 2000KW

A havi csekkem most 19500Ft Viktor előtt 28-29 ezer volt nem változott semmi.

 

Kazánháznak való részem az épületben nincs,déli tetőm csak 10négyzetméter ,full nyugati a ház tetejének féloldala Kb 6X7 méter.

 

Kíváncsi volnék ki hogy gondolkodik és merre mozdulna el beruházás terén persze az ésszerűséget figyelembe véve.

 

Köszönöm a türelmeteket és a meglátásotokat.

Mondanám hogy szép eget de sajnos most depi a hangulat ha kinézek.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!