Igyekeztem kettéválasztani az éjszakai gyors- (寝台特急, shindai tokkyū) és a sebesvonatokat (寝台急行, shindai kyūkō) és az előbbiek szolgáltatásainál maradni, így nem akartam az egyedi, ám sebesvonati dolgokat (pl. a kifogásolt nobi-nobi a Hamanasu-ban) is belevenni az írásba, hiszen laikus számára már ebben a szűkített témakörben sem lehet minden egyértelmű. Ebből kifolyólag sebesvonatokat (pl. Ginga, Nichinan stb.) az idővonalon és a kocsiösszeállítások között sem tűntettem fel.
Hétvégén úgy láttam, hogy vasúttörténeti deltában fel vannak szedne a vágányok. A MÁV-nál nem találtam még róla semmi információt, a menetrendben sincs semmi különös megjegyzés.
Sajnos nálam a viszonylat nem nagyon akar le- és betöltődni. Igen alapos munka, bár a "nobi nobi" osztályú kocsik említés szintjén sem jelentek meg a cikkben, pedig... a maguk nemében különlegesek! :)
Ezúttal az egykori "Blue Train", japán éjszakai vonatokról alkottam egy rövid bemutatót, mely kézműves útvonaltérképpel, korabeli kocsiösszeállításokkal és fotókkal tarkítva mutatja be az egykor kiemelt fontosságú közlekedési eszközökök múltját, főleg a JR 1987-es megalakulásától számítva.
Néhány kapcsolódó és egy kevésbé releváns illusztráció alant:
1. Az írásban összeválogattam a legfontosabb "Blue Train" vonatok korabeli (1987-es) kocsiösszeállításait, melyek tartalmazzák a járatok viszonylatait, indulási/érkezési idejüket, a kocsik típusait és azokat fenntartó telephelyek megjelöléseit.
2. A napjainkban évente legfeljebb egy tucat alkalommal közlekedő három áramrendszerű (1500V DC, 20kV @ 50-60Hz) JR East 583-as sorozat korábban Tokyo és Kelet-Japán egyes részei között biztosított összeköttetést a Joban- és Tohoku-fővonalakon át Ueno és Aomori, Ueno és Sendai valamint később a bővülő Tohoku shinkansen állomásai, így 1982-től Morioka és Aomori, 2002-től pedig Hachinohe és Aomori között. A járműszéria az éjszakai vonatok számának csökkenésével és a korszerűbb gördülőállomány megjelenésével fokozatosan kikopott a menetrendből, az utolsó fennmaradt 583-as sorozatú EMU utolsó útjait idén áprilisban készül megtenni Akita és Hirosaki között, melyet követően a jármű jó eséllyel ételhordóként fog újjászületni. A képen Utsunomiya határában láthatjuk az Akita felé osonó járművet.
3. A "Blue Train" éjszakai járatok ugyan már korábban is élvezték a helyi vasútbarát közösség kiemelt figyelmét, az efféle vonatok utolsó útjai előtt azonban már szinte szokásossá vált az állomásokon vagy a pálya mentén kamerákkal, fényképezőkkel felvonuló tömeg. Itt éppen a "Hokutosei" ueno-i indulása előtt gyülekezik a nép sámlival, álvánnyal, szelfibottal, az állomási személyzet legnagyobb örömére.
4. -5. A "Hokutosei" B fekvőhelyes, részlegenként 2-2 ágyat tartalmazó kocsija. A legolcsóbb helyjegyért cserébe utunk teljes időtartamára kapunk egy helyi, nem elvihető fürdőköpenyt (yukata), papucsot, fogast, teljes ágyneműt.
6. Ez már megint egy tajvani kép, melyen ezúttal a TRA egy igencsak ritkaságszámba menő "Fu-xing", kb. gyorsított személyvonatát láthatjuk. A kékséges, 40SP20000-es sorozatú, a hazai Tang Eng Iron Works Co. által 1980 és 1981 között gyártott, 20m hosszú, 2,9m széles és 3,8m magas személykocsikból alkotott szerelvény élén egy GE E42C típusú, TRA E400-as sorozatú villamos jószág figyelhető meg.
Az startos flörtök milyen mértékben vannak konnektorosítva? Ugye a zöldek erősen, meg ebből gondolom, hogy 061-től a kékek is, de nem ugrok be konkrét emlék a témában.
Az online felület szerint már postára van adva. :)
félON
Szó nélkül viszont nem szabad elmenni a mellett a jelenség mellett, hogy az embereknek egyre nagyobb igényük van feszültségstabilizált konnektorra a fedélzeten.
A reggeli 1. régión, főkeg szombat hajnalban Móváron, de máshol is nagy divat, hogy a sötétben induláskor mikor a kaller felhív, majd belép a kocsiba, kintről nekirohannak az ajtónak, majd bőszen alvást mímelnek. Főleg a lentebb általam ecsetelt embernek nehezen nevezhető izék, de mások is. Úgy két hete sikerült kizárni őket....
Nem ? ! Ebben a pinanalatban értem vissza Győrbe. A Zivánból induló vonatra felszállt egy kigyúrt bak-ómigránsokból álló kb 4 fős horda. Volt velük egy törpe, afféle rokonházasságból származtatható nőstény egyed. Jegy ohne, nagyhangon hirdették hogy mindenki köcsög, fasszopó paraszt, etc...Bobán bagót lejmoltak mindenkitől...
Aztán Cellben a Bobáról induló sm-i gyors dekkolt pár percet, mert ott a rendészek levették őket a vonatról. Az utasokat vegzálták, nagyhangon röhögve demonstrálták hogy ők jegy nélkül fognak utazni. Hát nem jött össze...
Elhiheted, többet utazok szinte mint utas, mint a vonat elején. Nem véletlenül írtam azt amit..
100a, 120a nem csak szombaton, hanem random, bármelyik napon, napszakban....
Inkább az megy mostanában, hogy attól a megállótól vesznek jegyet, mielőtt jött a kalauz... 2-es vonalon még a felújítás előtti időkben például kifejezetten jellemző volt. Szabadságligetnek akkora forgalmat csináltak az egyetemisták (papíron) hogy hajjajj :D
Most már van automata a megállóhelyeken, szóval ez sem játszik. Igaz, a veresi, meg lajosi oldalban azért még lehet ezt játszani :D