A turbo maximalis nyomasa egyutt valtozik a fordulatszammal. Ha sok a kipufgogaz, akkor jobban megporgeti a turbina lapatjait. Ez ilyen egyszeru.
A kerdes az, hogy ebbol a maximalis nyomasbol mennyit enged felhasznalni a vezerles. A folyamat ugyanis szabalyozhato, a felesleges nyomast el lehet vezetni. (Regebbi konstrukcioju turbomotoroknal, amikor elvetted a gazt, mondjuk valtas miatt, jol hallhatoan felszisszent az elvezeto szelep.)
A legjobb hatasfokot az idealis levego-uzemanyag keverek adja. Folyadekot adagolni konnyu, ezt az uzemanyagszivattyu csinalja. Ha tobb nafta kell, a szivattyu meretenek novelesevel szinte korlat nelkul emelheto a rendelkezesre allo folyekony uzemanyag mennyisege.
Nade a levego!
Ehhez kell a turbo, ami a torlonyomason tul is kepes plusz levegot betolni az egesterbe -- amihez mar gyerekjatek tobb uzemanyagot szivattyuzni.
Langsam kolleganak eppen ezt magyarazhattak el: a "turbonyomas" nem emelkedik, de kevesebbet engednek ki belole a szabadba, ehhez pedig tobb uzemanyagot lehet adagolni az optimalis keveresi arány eleresehez.
Nem igenyel kulonosebb magyarazatot, hogy a tobb uzemanyag elegetese nagyobb teljesitmenyt jelent. Ugyanakkor magasabb fogyasztast is. Es bizony, ha egysegnyi ido alatt tobb uzemanyag eg el, az noveli a motor alkatreszeinek hőterheleset.
Csak szakmai vita, nem kötekedés. Ha egy turbó több levegőt szállít (mindegy milyen fordulatszámon) akkor objektive magasabb a turbónyomás. Ha egy adott pillanatban (adott fordulatszámnál,gázpedálállásnál,stb.) a gyári paraméternél nagyobb a turbó által szállított levegőmennyiség, akkor a gyári paramétereket valami felülírta, tehát megemelte a turbónyomást. Alacsonyabb fordulatszámon nincs is gond, nagyobb fordulatszám az érdekesebb amikor a turbó már amúgy is 150-200ezer/perc fordulaton süvít. Bár nem tudom, hogy a diesel motoroknál alkalmazott turbók is ilyen magasjáratúak-e. Üdv.
Lehet rosszul írtam, de nem azt akartam mondani, hogy magasabb a turbónyomás, hanem azt hogy alacsonyabb fordulatszámon már több levegőt nyom a hengerbe , mint alapbeállításnál szerintem.
A Steinbaueres srác szerint a Box nem nyúl a turbónyomáshoz, és emlékezetem szerint a Steinbauer honlap is ezt állítja. Ez jó hír, mivel csúnya egy témakör a turbójavítás, a Saabnál éveket vett el az életemből és csere lett a vége. Hozzányúl viszont a befecskendezési csúcsnyomáshoz (ami ha jól emlékszem 2050 bar) és ezt növeli meg, valaki talán írta is a fórumon korábban, hogy mennyivel. És ez az ami gyakori padlógáznál károsíthatja magát a befecskendező egységet és közvetve magát a motort, hengerfejet is. Szóval megfogadtam, hogy óvatosan padlózgatok, csak ha muszáj előzésnél. Üdv.
Szerintem is komoly cucc nemcsak egy ellenállás, én azt figyeltem meg lentebbről tölt a turbó szerintem és mintha eltünt volna a torpanás 1800-as fordulat körül egyenletesebben adja le a nyomátékot és jobban forgatja a motort.
Ezt szerintem azza éri el, hogy alacsonyabb fordulaton tud több levegőt juttatni a hengerbe és ezzel gyorsabb, jobb az égés és még rátesz egy kis kakaót is szerintem, de inkább a turbóval játszik, arra kell szerintem mostmár mégjobban vigyázni hidegben és hajtás után.
A véleményem az, jobban elégeti a gázolajat több levegővel, ezért lesz kisebb a fogyasztás és nagyobb a teljesítmény, tökéletesebb lesz az égés, de lehet nem jól gondolom.
Nem hiszem, pont ma este néztem, az utánam jövő autó lámpafényénél figyeltem a füstöt kettes, hármas padlónál, hát nem sok minden jött, én is csodálkoztam.
A Boxnak csak a hátlapja jár le, szigetelőanyagba van öntve az egész. A kapcsolókon túl van egy kb. 6 lyukú elektronikusnak tűnő bemenete is, fogalmam sincs mire való. Egy szakember ismerősöm szerint az egyszerűek valóban így (csak jelhamisítással, ellenállással működnek. A Steinbauer Box állítólag figyeli pld. a gázpedálállást és a fordulatszám jelét is. Ezt mondta Steinbauer alkalmazott is. Remélem. Üdv.
Ez a P-Box nem annyit csinál, hogy meghamisítja a motor felé bizonyos szenzorok (leginkább hőmérséklet) jelét, így az ECU azt hiszi, hogy a megfelelő keverékhez tolni kell még egy kis gázolajat? Ettől jobban megy az autó, de emiatt kormol, mintazállat'
A VAG-COM fórumon láttam egy hasonló dobozt szétszedve, volt benne asszem egy 120 kiloohm-os ellenállás, ami nagyszerűen ellátja ezt a feladatot, de kb. 20 Ft-ba kerül bármelyik elektronikai boltban.
Egy ilyen P-BOX hogy néz ki belülről?
Az a négy kapcsoló nem csak arra való, hogy eltérő ellenállás értékeket lehessen kikonfigurálni velük? Aztán amelyik az adott motorhoz a legjobban bejön, az maradhat...
Most látom csak a saját képemen, hogy van négy nullás állás. Ez akkor az alapállapot lenne. De mégis jobban ment gép a beszerelés után. Most már főleg nem értem.
Nem emlékszem a feliratra. De gyári kell hogy legyen, Steinbaueres alkalmazott rakta be, előttem szedte ki Steinbaueres dobozból (amelyet elraktam) garancialevelet is kaptam hozzá. De majd holnap megnézem. Beállítottam a 130 %-ot, de még nem tudtam kipróbálni, mert csak rövid városi útjaim voltak, be sem tudott melegedni rendesen a motor, ilyenkor nem szoktam terhelni. De holnap lesz hosszabb utam, és ha nem lesz lefagyva az úttest, finoman kipróbálom. Kiváncsi vagyok. De ahogy kaptam (mind off állásban voltak a kapcsolók) annak egyetlen állás sem felel meg a matricán, azért tettem be a képet. Nem értem. Üdv
Második box mértre kisebb, mint amire rá volt írva, hogy Steinbauer, erre csak pbox van írva, meg pbox.cc.
Négy billenő kapcsoló van a dobozban és a matrica, igy van!
Kisebbet könnyebb elhelyezni, a csatik összekapcsolása tényleg nem egy nagy kaland ez igaz.
Úgy tette be az emberem, hogy szépen behúzta a vezetékeket a tűzfal mögé és szépen betette a boxot a pollenszűrő és az aksi közzé, igy csak simán lehúzom a csatiról a boxot ha kell.
Jövőhéten jobban meg fogok nézni egy Steinbauer felíratú boxot.
A történet,hogy miért mondom, hogy a szakszervizes emberem tette be.
Nekem az első pbox egy nagyobb doboz volt és rá volt írva az is, hogy Steinbauer és az szerintem nem lehetett szétszedni, igaz nem is próbáltam és épp csak próbára betettük nem is gondoltam, hogy benne fog maradni gyoran beledobta egy villamossági szerelő cimborám, mert a szakszervizes emberem szabin volt.
Na egy ismerősöm rácsapott neki egy O2-je van, át is raktuk gyorsan, ekkor főleg miattad :-), rászántam magam csak beleteszek egyet végleg az enyémbe is.
Amit kaptam második boxot az sokkal kisebb és csak pbox van ráírva, örültem is, hogy "könnyebben" bele lehet tenni és kisebb helyet foglal, ez szerintem olyan, mint ami neked is van, de persze ua a box, mint a nagyobbik.
Ezt már a szakszervizbe szereltettem bele, mivel már az emberem dolgozott és ő mutatta ezeket a kapcsolókat és mondta ő mindegyiknél úgy állítja be ahogy a rajzon van, nekem fogalmam nem volt, hogy ezen bármit is kell vagy lehet állítani.
Az enyémen teljesen más rajz, kapcsolóállás van, persze az enyém 105ló.
Az enyémen alapba mindegyik ON ra volt állitva, tehát a motor eredeti állapotára, az emberem mikor tettük be akkor állította át az egyiket OFF-ra és akkor lett +30%.
Szia. Én a motorerőt csak egy dolog miatt szeretem, a biztonságos előzés miatt. A Superb üresen is minimum 1,5 tonna. 5 tagú családdal, csomagokkal majdnem 2 tonna. A Saab Aerot ez nem érdekelte, ezt hiányolom is, de tudom, hogy nem az a kategória. Remélem sikerül betennem a képet a Steinbauer kiosztásról, de az enyémnél (115 lovashoz való) más jelenti a +30 %-ot. Egyébként elgondolkodtam a jelöléseken. Kérdés, hogy a 100 % a motor alapállapotát jelenti-e, vagy a Steinbauer által átadott (a munkatárs szerint + 20-25 %-os növelést tartalmazó) állapotot. Mert akkor akkor értelme van a 70 %-nak, ami ugye majdnem alapállapotra veszi vissza a teljesítményt. Üdv.
Reggel első dolgom lesz, hogy megnézem, és beszámolok a kapcsolók gyári állapotáról. Egyébként pont mostanában gondolkodtam el, hogy milyen gyorsan megszoktam a Stenibauer többletet. Amikor beszerelték, egyértelmű volt a plusz az addigiakhoz képest, pár napig előzgettem is lelkesen, de aztán olyan utakon olyan időjárásban autózgattam, hogy nem nagyon kellett és lehetett. Viszont pár napja megint próbálgattam és nem volt meggyőző a padlógáz. Tehát mostanra vagy megszoktam, vagy alapból tényleg nincs sok ráállítva. Nagyon kapóra jött tehát a fórum téma, mondom holnap reggel James Bond. Üdv.
Az enyémbe a kapcsolókon egy barna kis gumiszerü vmi volt én is csak néztem, hogy simán le lehet szedni.Nézzd már meg te is légyszi, neked milyen a kapcsolási rajzocskád és hogy állnak a kapcsolók, kiváncsi vagyok.
Sziasztok. És a kapcsolókat nem védi semmilyen bevonat ? Mert amikor 1 hónapja beszerelték az enyémet, próbából levette a Steinbaueres srác a doboz alját, nem emlékszem már a kapcsolók állására (talán egy sorban volt mind ?), de arra igen, hogy szintelen gyantába voltak öntve a kapcsolók. Felhívta a figyelmemet, hogy ha sérül a gyanta (magyarul piszkálom a kapcsolókat) akkor ugrott a garancia. Ezért érdekel, hogy a Tiétekben mihez kellett hozzányúlni a kattintgatás érdekében. Holnap első dolgom lesz megnzéni, de nagyon várom a válaszotokat. Köszi. Üdv.
Ma betetettem végleges helyére a Steinbauert, a szerelő barátom megmutatta a kis mikrokapcsolókat amiről már beszéltünk(le kell venni a hátulját), érdekes dologra mutatott rá, alapban mind a 4 pici kapcsoló ON állásban volt, de a kis rajzocskán ez -30%-os teljesítménynövekedést jelent, ő az utolsó kapcsolót OFF állásba állította, mert az ábrán ezt mutatta a +30%-nak megfelelőt.
Eddig is ment mikor mindegyik ON állásba volt, de az emberem mindig erre az állásra szokta tenni, már beszerelt jónéhányat a szakszervizbe, de néztünk másikat is és azon is alapba mindegyik ON állásban van.Hm.. érdekes.
Ma jobban megfigyeltem az autó viselkedését és teljesen eltünk az a kis torpanás 1800-as fordulatszám körül, teljesen egyenletesen húz.Még van pár észrevételem, majd leírom őket, ha lesz idő.
Sziasztok! Még mindig nincs power a hátsó szivargyujtómban. A motortérben is vannak valahol biztosítékok és relék. A szemem kifolyt, de nem találtam semmilyen dobozt. Valaki tudja hol van? Talán ki kell bontani a burkolatot? A rádióm a szervízben van, mert nem jutottak semmire a Skodánál. Azt mondták, hogy a memóriája megzavarodott. Holnap megyek érte, remélem elkészül.