Hifinek mondható láncon a botrányosan rosszról így valóban feljebb léphetünk (lásd a fórumtagok korábbi "okoskodásait" a tologatásról), és bár jutalomként éljük meg, hosszabb távon nem lesz kielégítő. Akit inkább a zene, mint az audiofília érdekel, előbb-utóbb eladja a szerény képességű doboz + ócska szub kombót, és az alábbiakban leírt egyetlen használható tanácsot követve, vesz helyette valami normálisat. Ha anyagilag nem áll túl jól (nem irigylésreméltó nepper :):) ), akkor marad az egyetlen járható út: megtanul a használtpiacról vásárolni.
Megmaradva a házimozi szintjén, ami a hifi, a mid-fi és a high-end országában offtopik, sem értem, mire jó kicserélni a szetthez járó, elvileg hozzá tervezett szubot.
"fórumtagok okoskodása"
Majdnem mondtam valami "szépet"... a lényege, hogy először talán a saját porta előtt.
Maradjunk abban hogy, de. Hülye volt a kérdés. :) Egy régebbi B&W 600*-as sorozatom van, B&W ASW 1000 típusjelű szubbasszussal és Onkyo TX-NR808-al erősítve (a másik szubot be sem üzemeltem és nem is fogom). Átrendeztem a helyiséget. A sub a televízió bal oldalára került, de a fronttól nézve jobbra a center felé van a sorban, a centert egyelőre rátettem egy asztalra és egyszerűen csak ráállítottam a tévét. :D Azt tapasztaltam hogy ha a televíziózás hangja kvázi jó (már a fogalom is hülye, de a nőkök így fogalmaztak, maradjunk abban hogy a hangspektrum már nem táskarádió módjára szól) akkor a mozi használata közben lényegesen nagyobbat ütnek a mélyek. Ez engem nem zavar, mert egy robbanás, a lövések vagy egy helikopter az életben is ilyesztően hangos és a hanghatás mellett érzed a teljes testedben is ezeket, de a puliszkák viszont mind ugatnak érte. Úgyhogy szerintem inkább elválok a gecibe és a lányaimat is el zavarom az anyjukkal. -:))) Ami pozitívum hogy a mély (a nappaliban) nem morog, hanem csattanósan üt. Szóval nem kiabálom el de talán eltaláltam a helyét. Kell néznem valami lineárisabb hangú erősítőt, mert az Onkyo már túl harsány az akciójeleneteknél. A NAIM lenne talán a legjobb de nekem kibaszott drága, úgyhogy talán az egyik Marantz lesz az újabbak közül.
Nem volt hülye kérdés. Maradjunk inkább annyiban, hogy senki de lehet még te sem ismered az összes szükséges szobaakusztikai paramétert, így erre senki nem fog tudni konkrét választ adni itt a fórumon. A többi sugárzót mivel ott elég irányított a hangsugárzás valóban célszerű a sztenderdek szerint lepakolni a szubot meg próbáld ki. Még az is előfordulhat, hogy megfelelő eredményt produkál a center alatt, amennyiben a subokon kellően magasra kerül a center. Tudni/ismerni kellene a rendszered minőségét, már bocs, de lehet, hogy egy olyan gyenge elektronikád van megspékelve valami gyenge fázisreprodukciós képességű hangsugárzóval aminek kb holtmindegy, hogy mi hol merre áll, mert nem képesek normális térérzetet összehozni a legjobb elhelyezéssel sem csak 5db egy pontból szóló monó hangot. (vagy nem és szuper rendszered van és az is érzékelhető ha 10centit odébb tologatsz vagy fordítasz a hangsugárzókon.) Amennyiben ismered az elméleti alapokat szerintem kísérletezz bátran, többre fogsz menni fél nap hangfaltologatással meg erősítő állítgatással mint még fél nap szakirodalom olvasgatással meg itteni fórumtagok okoskodásával :))) mivel se a szakirodalom író se innen a tagok nem jártak a szobádban és nem ismerik a rendszeredet jah és az ízlésedet sem....
" "jobban érzi magát" a fémállványon, mint ha egy basszusláda puffog alatta"
Puff neki..)))
Ebből a szempontból figyelemreméltóak a régi, klasszikus Naim dobozok, melyekben a mélyközép valamelyik felső, lekerekített "tüskékkel" elcsatolt dobozrészben található.
Nem, ennyire nem mélyedtem bele! Azt azért elhiszem, hogy a finom hangú monitor "jobban érzi magát" a fémállványon, mint ha egy basszusláda puffog alatta (jól összemaszatolva a felső tartományt)!:)))
Teljesen egyetértek veled, én csak arra reflektáltam, hogy régen is készültek kiegészítő mélyládák.
Nem tudom olvastad-e, de még az LS3/5a-nál is vannak installációs viták, mivel "gyárilag" "hangfalállványnak" azaz az LS3/5 alá tervezték az AB1-et, de vannak elvetemültek akik szerint jobban szól a rendszer, ha az LS marad a fémállványon, az AB1 pedig kicsivel hátrébb áll.
Azért ez egy kicsit más kategória amikor egy LS3/5a mögé beköti a gyári mélyet, mint amikor egy jó hangú, de basszus hiányos monitor mellé megpróbálnak installálni egy (általában mozis) aktív sub-ot.
Az elektrosztatikusok/magnetosztatikusok kiegészítése hagyományos dinamikus hangszóróval pedig szintén elég "nehéz kenyér", még a komoly gyártóknak is.
200eFt/pár áron azért már elég jó használt hangfalat is lehet venni. Célszerű erősítő - hangfal relációban gondolkozni, nem szinergikus erősítő-hangfal párosítás rosszabb eredményt akkor is, ha egyedileg drágák az elemek. A hangfal kiválasztásánál fontos szempont az is, hogy mekkora térben kell megszólalnia és általában milyen zenéket kell megszólaltatnia.
Szerény képességű monitor sugárzó sajna egy drága sub-bal is szerény képességű marad, tehát ez az okoskodás sztem hibás.
régen az interconnect kábeleim többe voltak darabonként 100-nál, de mostanában nem veszek semmit, és a lábam be nem teszem hifis boltba, így nemtom mit adnak manapság 100 rongyér...
(utoljára egy mission cyrus 2-t vettem csak úgy, előtte meg egy pár 50 éves telefunken ládikót iszám stílusú alnico motorokkal 17 ezerért... ilyen baromi szexisen öltöznek a kicsikék:)
Azért korábban sem volt szentségtörés a szub basszus. Komolyabb, ma már "klsszikusnak" számító hangfalakhoz, pl Quad ESL63, Rogers LS3/5a célzottan is készültek kiegészítő basszus hangfalak. (Ráadásul ebben a két esetben ezek a ládák "hangfal állvány" szerepét is betöltötték)
Ebből is látszik, hogy a kibicnek semmi sem drága ;)
Akinek "szerényebb képességű hangfalai" vannak, az a vénqrvaistent is mellékötheti, akkor is szerény hangzása lesz.
Az egyetlen értelmes dolog a szerényebb képességű hangfal hangjának feljavítására, hogy a szubra szánt pénzt hozzátesszük a szerény képességű (vagy árú:) hangfal árához, és veszünk egy jobb hangfalpárt.
A jó szub drága mulatság, és még azzal is jelentkezhetnek nem várt akusztikai vagy praktikus problémák. A "szerény képességű", olcsó kisdoboz árkategóriájában beszerezhető kiegészítő basszusdoboz rendszerint elfogadhatatlan kompromisszumokat von magával. Hogy néhány hifisnek tűnő fórumon változni látszik az átlagvélemény? Ez csak káprázat.
Pár éve még szentségtörésnek számított külön mélydobozt venni zenére. Mostanában olvasok a tiédhez hasonló véleményket is. Olyan helyen javasolják 1. akinek szerényebb képességű hangfalai vannak, ill. 2. rendszeresen kis hangerőn hallgat zenét.
Nem szentségtörés, csak épp nem egyszerű összehozni!
Az olcsó házimozis sub-ok általában nem igazán megfelelőek zenehallgatáshoz (sokszor elég kontrollálatlan a mélyük, ezért viszonylag nehezen szervesülnek a zenei hangzásba - eredménye, hogy ráül a mély a teljes zenei spektrumra). Másodsorban elég sokat el lehet pepecselni a beállításával (elhelyezése, hangnyomása, vágási frekvenciája). Vagy "túl sok" lesz a mély vagy nem érezhető a hatása.
Egy megfelelő sztereó párral - ami elegendő mélyet szolgáltat - egyszerűbb a helyzet (kevésbé lehet mellé lőni). Az erősítőtől is sok függ, hogy mennyi és milyenek lesznek a mélyek, tehát sztem inkább érdemes egy olyan sztereó párra gyúrni, ami megfelelő erősítő választással a számára megfelelő helységben elégséges mélyet biztosít. A Dali Zensor 3-at nem ismerem, de akár ennek is lehet elegendő mélye egy kis szobában egy "combos" erősítővel hajtva.
Hangszóró javító műhelyt keresek Budapesten. Egy nagy Electro Voice EV 1502ER rendezvény-hangfalam van, amiben a mély torzít. Nem értek hozzá, ezért szeretném egy jó szakemberrel megnézetni és megjavíttatni.
Nincs semmilyen javítós tapasztalatom, csupán Gál Leventét ismerem a youtube-os videóiból.