Alapvetően a felületi struktúra (tehát kinézet) miatt van egy cégen belül sokféle. A viszonlag finom szemcsézettől a durva kőpor hatásúig.
Persze ez befolyásolja a kivitelező választását is. A legegyszerűbben felhordható (akár amatőröknek is javasolható) a Roll-putz nevű, ez egyszerűen felkened, majd egy erre való hengerrel átgurítva megkapod a végleges felületet (Egy cég forgalmazza, 2 éve felkentük szomszéddal és semmi baja, de ez nem annyira mérvadó majd 10-20 év múlva kiderül ennyit bír).
A következő kategória már kicsit barkács hajlamokat is feltételez, viszont szinte minden cégnek van, az a kapart hatású felület. Felhordják, azonos irányban átsimítják és kész.
A legnagyobb tapasztalatot pedig a gördülő szemcsés kívánja meg, tehát azt csak erre szakosodott tapasztalt céggel vagy szakival érdemes csináltatni hogy jól is nézzen ki.
Amennyiben laminált padló kerül le akkor ragasztógipsszel kihúzzuk, ha járólap akkor még ez is felesleges. (Gyakorlatilag szinte eltakarja a padló a rést, és a lábazat szépen lezárja)
Érdeklődni szeretnék kerítés-felújítás engedély-, ill. bejelentési kötelezettsége kapcsán.
Adva egy családi ház, már meglévő utcafronti, régi kerítéssel, kapukkal: alacsony rakott kő lábazati rész, hátulról betonnal kiöntve. A felmenő rész: vasoszlopok ezek között fa-léc kerítésmezők.
Ezt tervezem felújítani: lábazati rész maradna (kapna egy lábazati vakolatot, majd színezést), a felmenő vasoszlopok helyére - ill. azokra- viszont zslaukő, épített oszlopok kerülnének kibetonozva, az oszlopok közé pedig új mezők. Mind az oszlopokra, mind pedig a labazati rész tetejére műkö kerítéskő/lap végig. Szóval kinézetében jelentősen megváltozna a kerítés. Mélységi méretét tekintve nem lenne változás (régi lábazat, ill. alap), viszont függőlegesen kb. 10 cm-rel magasabb lesz, mint a jelenlegi.
Szóval, kell ezt hivatalosan bejelenteni valahol, illetve engedélyeztetni? Esetleg ez teljesen egyedi és hely (település, hatóság) függő?
Tovább menve - akár a fentiektől függetlenül, vagy pont hogy összefüggésben - számíthatok a kivitelezés alatt ellenőrzésre, számonkérésre, akár büntetésre: ismerőssel (kőműves szomszéd) csináljuk mi magunk a kőműves részt. A fedlapokat és a mezőket vállalkozó fogja csinálni, beépíteni.
Segítésgeteket, visszajelzéseiteket előre is köszönöm!
A vödrös vakolatokat a kívánt színre keverik. Illetve a zsákosból is több szín van, ott viszont nagyon fontos a pontosan adagolt vízmennyiség.
A Baumitosnál egy általános alapozó van csak, míg a többi gyártónál jellemzőbb a színre kevert alapozó. Viszont konkrét márkát nem tudnék mondani amit ajánlok...
Lábazatból szerintem a Terranova lábazati vakolat megbízható. Illetve 2-3 sor natúr gresslap felragasztásán is érdemes lehet elgondolkodni.
Nemesvakolat dilemma: rengetegféle márka van a piacon, még egy gyártónak is van több terméke, jelentős árkülönbözettel, nem egyszerű dönteni, hogy merre menjek előre. A kereskedők pedig nyilván azt ajánlják, amit ők forgalmaznak, ami náluk kapható. Sima EPS szigetelésre kellene valami pasztell-sárga/capuccino szín 1,5mm-es vastagságban, lábazati XPS-re meg valami sötétbarna lábazati verzió. A lényeg, hogy nem a legolcsóbbat, leggagyibbat akarom, inkább kerüljön többe, ha tényleg jobb, de feleslegesen szórni sem akarom a pénzt.
1cm-t szoktunk tartani, a tapasztalat azt mutatja egyébként hogy 0,5cm körül szokott gond lenni a ragasztógipsszel (teljes tábla ragasztása esetén, mert kezd meghúzni mire rákerül a lap és nem fogja rendesen). Ha 2cm-t kell ragasztani (egyenetlen a fal), ott inkább egy csíkot felragasztunk a lehető legszűkebben, s arra ragasztjuk a kartont.
Igen 2cm-nél az körülbelül megfelelő mennyiség, közepes minőségű (nem túl egyenetlen) falnál 3 kg-ot szoktunk számolni, ebbe már belefér hogy itt-ott alá is kell ragasztani (bár kicsit sűrűbben pogácsázunk mint az előírás, elsősorban a síkba állítás miatt).
Amit a Rigips nem nagyon reklámoz az a ragasztógipsz vacak összetétele. Nem a ragasztás minősége problémás, hanem a felhasználása. A régi ragasztógipsz (közel van az 1 évhez a gyártástól számítva) gyorsabban köt. Ráadásul csak lassan szabad keverni keverőszárral, ugyanis hajlamos megindulni a kötés ha normál keverőgépet használsz...
Bár a vékony glettjük (Rimano 0-3) is borzalmas...
Jellemzően csak alul szoktunk rést hagyni, felül csak a szabás pontatlanságából eredő rés marad. Ezt utána varioval és papírszalaggal lehet összedolgozni a mennyezettel.
Egyébként ha nem hagysz rést úgy is szépen megköt, azonban kell neki kb. 1 hét mire a lapon keresztül távozik a víz.
Annyit szoktunk még tenni, hogy a felragasztott lapokat beütődübellel is rögzítjük. Tehát a felrakott lapot a pogácsán keresztül átfúrjuk, betesszük a dübelt, és csak kézzel kicsit behajtjuk a csavart. Ezután síkba, függőbe ütögetjük, és ismét beljebb toljuk a dübelt. Amikor a ragasztó megkötött a dübelt beütjük. Az sokat tud egyébként segíteni akkor is ha kicsit görbék a lapok.
Igen, ugyanúgy kötésbe folytathatod mint egy fal esetében.
A pince falazatától függ hogy okoz-e kárt benn az ott maradt víz. Az viszot szinte biztos, hogy gyakorlatilag használhatatlan lesz a pincéd.
Amennyiben csak belülről tudod megoldani a szigetelést, akkor gyakorlatilag csak a nagynyomású injektálás jön szóba (illetve előfordulhat hogy van már más megoldás is, vagy 15 éve nem követem figyelemmel).
Ebben az esetben a falba 8-10mm-es lyukakat fúrnak és azt telenyomják műgyantával...
A teknő szigeteléshez a lyukakat elég akár csemperagasztóval is betömni.
Arra azért számíts, hogy ez esetben még egy aljzatbatonra is szükség lesz. Ha nem akarsz hőszigetelést betenni, akkor vékonyan elég felszórni homokkal (a szigetelés védelmében).
A lapostetőnél (ez már terasz) betonozás előtt lett volna érdemes szigetelni. Utólag járható felületet és vízszigetelést műgyanta (esetleg PVC is?) tud. Régebben a TriFlex elérhető volt itthon is, nekik volt erre anyaguk.
A palaszórt bitumenes lemez nem járható. Illetve annyira járható hogy végigsétálsz rajta (mielőtt valaki beleköt :-)), de kerti bútorok lábait és hasonlókat nem bír.
A ragasztógipszet kis kupacok (pogácsák) formájában felhordjuk a falra. Az egyes pogácsák távolsága egymástól kb. 30–35 cm. A ragasztógipsz pogácsák javasolt vastagsága összenyomott állapotban 20–40 mm.
A burkoláshoz a helyiség belmagasságánál kb. 20 mm-rel rövidebb Rigips lapokat alkalmazunk.
A 12,5 mm vastag Rigips lapokat a leeső darabokból szabdalt alátétekre állítjuk, és felragasztjuk a falra. Így a padlónál és a mennyezetnél is rés marad, amely a ragasztógipsz kötéséhez szükséges légmozgás érdekében szükséges.
Na megvan a kivitelezői nyilvántartás csak elsőre nem találtam. Viszont nem találom benne az embereket, akiktől ajánlatot kaptam! Pedig több házat is mutattak, amit ők építettek és a tulajdonosok elégedettek voltak a munkájukkal. Hogy van ez a dolog? Leszerződöm vele, felépíti, aztán amikor jön az építésfelügyelet, akkor megbüntetnek?
Homokos-dombos területen van egy ~18éves, 2/3-ig földbe süllyesztett, önálló 50 m2-es pincénk (garázs), felette lapostetős „napozóterasz” van.
Az előző tulaj a pince padlózatát átfúrta, hogy a bekerült talajvíz könnyebben elszivároghasson – most ezen a lyukon jön vissza a víz, plusz a többi fal is nedves.
A lapostető felső betonrétege felfagyott, tavaly azt újrabetonozták, rendes lejtést is kapott, de vízszigetelést és burkolatot nem.
A pincét dréncsövezni a környezetében lévő építmények miatt utólag nem lehetséges, éppígy kívülről minden más külső szigetelési megoldás is kivitelezhetetlen.
A pince padlójába fúrt lyukak tömítése után szóba jött a belső teknőszigetelés (így hívják?), a tetőre pedig palaszórt (?) bitumenes lemezt ajánlottak.
Kérdéseim:
1., ha elkészül a pince teknőszigetelése, milyen következménye lesz annak, hogy a vizet a falban tartjuk? (mondjuk, most is ott van)
2., pince belső szigeteléséhez bitumenes lemez, vagy (pl.) Sicofol PVC vízzáró lemez a jobb választás? Különbség csak árban van? (bitumenes lemezt egy ács-kőműves, a PVC-t pedig a gyártó cég tenné fel)
3., A lapostetőnél szintén: melyik a jobb; a bitumenes lemez, vagy a PVC?
4., a lapostető födémje nem bír el több réteg betont – mi kerülhet a PVC, vagy a bitumenes lemez fölé, hogy járható felületet kapjunk? (max. kerti asztal és napozóágy kerül a napozóteraszra)
5., a lapostetőre hány réteg bitumenes lemez kerüljön?
6., a pince padlózatába fúrt lyukak lezárásához van jobb tömítő módszer, mint a folyékony bitumen?
Köszönöm, ha segítetek és/vagy megosztjátok velem a tapasztalataitokat!
Ha nem sérti meg a hajlaterősítőt akkor nem érdekes. Mondjuk ahhoz akkora mozgás kellene valószínűleg hogy akkor már ez lenne a legkisebb baj :) Mondjuk ott megy a vonat, most sok a tehervonat és úgy reng a ház, mintha hullámzana a föld :( Ennek ellenére 50 éve áll a házikó.
A padlóra rakok, azzal nincs gond, kis felület, de a fal szerintem is felesleges. Az nem tudom jó ötlet volt-e a múltkori "mestertől" hogy a dilatációs hézagban lévő kb 1cm-es hungarocelből lekapart a szint alá, majd a rést kitöltötte csemperagasztóval, mondván hogy az épített tusoló alján az úgysem maradhat ott. Azzal mit kellett volna csinálni?
Mapei Mapelastic-al lesz a fürdőm vízszigetelése megoldva. A fal és a padló is, a sarkokban hajlaterősítő. A Mapei-os szakértő-képviselő azt mondta, tegyek a mapelasticba hálót is, (mapenet 150) az jó bele. Valóban van értelme? A talajra még megértem, mert a lefolyók körül jobban tart a tömítőgallér fölött, de a falra miért kell? ha nagy repedés van akkor ez sem tartja meg, egy házat nem fog össze a háló. Kis repedés meg a függőleges falon szerintem nem okozhat nagy problémát egy tusolóban, annyi vizet nem kap. Érdemes használni?
Mennyezet gipszkartonozásánál a direkt függesztő kengyeleket milyen hosszú laposfejű facsavarral rögzítsem a a jelenlegi plafonra, ha a rétegrend így néz ki :
1) házépítés esetén csak olyan egyéni vállalkozó kőművessel vagy kft-vel szerződhetek, aki benne van a magyar kereskedelmi iparkamara kivitelezői jegyzékében? Mi van, ha olyannal szerződök, aki nincs benne? Megbüntet az építésfelügyelet?
2) Jogszabályilag a felelős műszaki vezetőnek hányszor kell kijönnie az építkezésre? Azért kérdezem, mert műszaki ellenőröm már van aki ellenőrizni fogja a kivitelező munkáját, de műszaki vezetőt is kell majd alkalmaznom ha jól tudom.