Édes istenem.... a bojler vize a cekasz számára ZÁRT rendszer!!!!
Csak a vízen (és vízkövön) át tud a cekasz hője kilépni a bojlerből.
Mi nem érthető ezen?!
(eltekintve az alaplapon át direktben távozó igen kis résztől, ami nem sok, mert a vízkövez bojler alapja sem szokott sokkal melegebb lenni a tisztáénál)
Szigorúan szakirányú végzettségűt kérdezek, aki akkreditált oktatásban tanulta:
Adott egy kétszintes ház 3x16A nappali és 3x25A vezérelt órával a földszinten.
Mind a nappali, mind a vezérelt 3 fázis mért kismegszakítók után külön-külön csőben és külön-külön N és PE vezetőkkel fel van vezetve az emeletre az emeleti kiselosztó dobozba, itt vannak külön-külön biztosítva az emeleti áramkörök.
Kérdésem:
szabályos-e az emeleti kiselosztóban újra egyesíteni egy N sínben a külön-külön felvitt N vezetékeket?
Az emeleten a szobákban hőtárolós 3 fázisú tartalékfűtések (soha nem voltak bekapcsolva kopp-kopp) és egy 200l-es 3kW-os bojler (ezt használjuk minden nap) üzemel a vezéreltről, tehát a terhelés lehet aszimmetrikus.
Ha nem szabályos, akkor mit kockáztatok azon kívül, hogy az óra feletti nullbontás esetén sem bontódik az emeleten a nulla?
Ne haragudjatok, de reménykedtem, hogy kevesebb ekézés, több tisztelet és megalapozott ismeret kerül ebbe a fórumba, most a bojler témával sekélyesen elment kb 130 hozzászólás, ebből kb 100 nem tett hozzá a történethez, a maradék 30 meg sajnos nem elég erős úgy látom, de azért vannak itt többen megalapozott tudással.
Nemrég 7. osztállyal példálóztál. Próbálj elvonatkoztatni az azon a szinten átadott fizika anyagtól, ott az energiamegmaradást még valóban zártnak feltételezett rendszereken magyarázták az egyszerűség kedvéért és sok egyéb egyszerűsítést alkalmaztak (pl. más területeken pontszerű test, légellenállás elhanyagolása, tökéletesen rugalmas ütközések feltételezése). Ne légy megsértődve, azok a tanárok sem hazudtak, egyszerűen ez a fizika tanításának módszertana.
Aztán jött a középfokú oktatás, bejöttek a körfolyamatok, a veszteségek (más területeken rugalmatlan alakváltozások, kilőtt puskagolyó légellenállása stb), majd még feljebb az entrópia, entalpia fogalmai, a körfolyamatok termikus hatásfoka stb.
Ennek fényében próbáld végiggondolni az esetet. A bojler korántsem 0 veszteséggel (mely sok paramétertől függ) rendelkező, zárt hőtani rendszer, de ezt már előttem többen próbálták megvilágítani.
Eszembe jutott egy nagyon is megálló hasonlat:
Olyan mintha két gyurmagolyó ütközésénél nem értenéd, hogy miért nem jön ki a lendületmegamaradás törvénye, mert az nem lehet hogy nem pattannak szanaszéjjel egymásról, hiszen a lendületmegmaradás törvénye ezt írja.
Az aki a fizikara hivatkozik es ugyanabban a mondatban 100%-os hatekonysagot probalja meg bizonyitani, az csak azt bizonyitja, hogy nem igazan tudja mirol beszel.
Kicsit tobb gondolkodas, kisebbre vett arc, es maris ra fogsz jonni. Indulj ki az epuletek szigetelesebol, csak itt pont forditott a cel...
Te szerencsétlen! Nyilván ha nem 5 órával azelőtt vételeztél vizet, hanem 10 perce, akkor a csőben maradt melegvíz jön ki ha megnyitod. De biztos lehetsz abban, hogy 8 méter cső még akkor sem melegszik át két másodperc alatt, a bojlertől, ha ötrétegű. Próbáld ki...
"de senki nem várja meg azt a fél percet, míg odaér"
Éppen néhány napja volt itt téma, hogy érdekes módon nekem kb két másodperc alatt odaér a kb 8 méterre lévő villanybojlerből. Persze én nem vagyok annyira magasan képzett, mint a profi vízszerelők, ezért nálam nincs korszerű cirkulációs rendszer sem, pedig azzal nyerhetnék akár további 0,26 másodpercet is.
Persze ha igazi keményvonalas szaki vagy, akkor gyártasz magadnak egy áramrelét 16 amperre: szétkapod egy kis relé/mágneskapcsoló tekercsét és pl 2 mm2-es drótból tekersz a helyére annyi menetet, hogy 16 átfolyó amper esetén biztonsággal behúzzon.
ÓÓÓ baszki, most meg kiderül hogy kombikazánt sem láttál még...
Az a gond a gázos melegítéssel, hogy megnyitod a csapot elkezd folyni a víz, átvált a kazán, beindul a keringető, begyújt a gyújtó, elindul az égés és a melegítés, mindeközben eltelt 20 másodperc és még nincs melegvíz a kifolyónál. Namost, ha csak 5 másodpercre kell megnyitnod akkor még a folyamat sem zajlott le már elzárnád.
Átfolyósnál meg megnyitod és tádááám melegvíz folyik.
Hát így, de mostmár tényleg kereshetnél a problémádra megoldást...
Az alap probléma, hogy mindenki meleg vízben szeretne kezet mosni, de senki nem várja meg azt a fél percet, míg odaér :) Régen bezzeg a panelben! :)
Van, aki reménykedik, de az sem vár annyit, hogy megérkezzen a víz.. Az öt másodperc valóban hasraütés volt, azt akartam mondani, hogy rövid idejű nyitás zárás. ;)
Sajnos csak a villanyszereléshez konyítok, elektronikához nem, pedig jó lenne sokszor, a sok fakezűt elnézve :)
"A fűtőszál is túlhevül 200C ig --élettartam leesik!"
A vízkő miatt leromlott hűtésű fűtőszál akár sok száz fokosra is felmelegszik. Sokan láttak már kilyukadt/kiolvadt oldalú fűtőszálat, márpedig a vas ilyen mértékű meglágyulása nem 200 fokon történik, hanem SOKKAL magasabb hőmérsékleten. A vörös izzás kb 500 fok felett kezdődik, de a csekély erővel (nem kovács-kalapács :) történő deformálódáshoz ennél is magasabb hőmérséklet kell.
Ha tudtam volna, hogy képzett villanyszerelő és csőszerelő is vagy és tele van a pincéd az oda szükséges alkatrészekkel, akkor nem 50 ezret írtam volna.
Ha értesz az elektronikához is, akkor meg tudod csinálni magadnak az automata dugalj-átkapcsolót is és azért sem kell szakembernek fizetned mondjuk 20e Ft-ot.
"A gázkazánban beszart az elektronikus gázszelep. Gondolom befolyásolta a nyitás-zárás szám az élettartamát az öt másodperces kézmosásokkal,"
Azt írtad, hogy idegesítően lassan ér oda a víz a csaphoz. Most meg már mindössze öt másodperces kazán-üzemelés elegendő egy melegvizes kézmosáshoz?
Vajon miért érzem úgy, hogy te nem is a problémádra keresel megoldást, hanem engem akarsz a valóságosnál hülyébbnek beállítani? ;)
"a a mérő előtt történik a nulla szakadás, vagy arra is, ha bárhol házon belül ?"
Előfordulhat akár olyan vezetékezés is, ahol egyetlen konnektorba bekötött nullvezető meglazulása is okozhatja készülékek tönkremenetelét. Ma már szerencsére nem divat a dugaljak nulláinak láncolása, miközben a dugaljak több fázisra vannak szétosztva, de régebben ez nem volt ritkaság.
Mondjuk még ma is felmerül olyan igény, hogy a sarokban a három dugaljban három különböző fázis legyen, de ma már legalább a nullákat is külön-külön szokás odavinni (legalábbis többnyire :)
Levezetnéd az 50.000Ft-ot? Napi 4,5liter, 1,5l/ perc. Nem nevezném soknak a fogyasztását, főleg, hogy napelem van. Maga a vízmelegítő 13000Ft, fittingek volt 1500Ft, flexi cső volt itthon hozzá.
A gázkazánban beszart az elektronikus gázszelep. Gondolom befolyásolta a nyitás-zárás szám az élettartamát az öt másodperces kézmosásokkal, éveken át. Ja és a kondis kazán ventilátor is indul olyankor. Az sem olcsó, ha beszarik. Biztosan van tervezett élettartama.
Gáz is fogy. Ok, az elenyésző. De tök fölöslegesen, mert attól még hideg a víz kézmosáskor. Viszont a víz számlában jelentkezik bőven.
Lehet a perlátor is ludas, (5l/perces van a konyhai csapon) hogy nem folyik ki gyorsan a csőből a hideg víz, de a vízszámla így is magas.
Nekem a butaság elleni általános harcban (és a csalók + gonoszok szívatásában) van érdekeltségem. Persze tudom, hogy nem én vagyok a tökéletes megoldás, de amíg nincs ló, addig a szamár is legyen jó :)
...mondjuk kb márciustól lóg a levegőben egy hatalmas munka, ha az összejön, annak egyesek nagyon örülni fognak itt (is).
Hát figyelj, nem bíztam benne én sem, ez a tv-shopos típus, 3,5kw, de kézmosásra, pohár-tányér mosogatásra tökéletes a hideg vízhez képest. Nem kádat akarok tölteni vele.
Azért raktam be, mert nincs cirkulációs vezeték, így mire a tárolótól odaér a víz, rég elzártad a csapot. Nem beszélve arról, hogy a gázkazánt is túráztatja teljesen feleslegesen a sok kapcsolás, közben még meleg víz sincs a csapnál.
"a mosogatógép tápjáról tudom venni az áramot az átfolyós konyhai vízmelegítőnek"
Amelyik átfolyós vízmelegítő megelégszik mindössze 16 amperrel, az többnyire nem sokat ér: a belőle kijövő víz vagy nem elég meleg, vagy épphogy csak "pisikél" a csapból.
Persze úgy is lehet valaki elégedett/boldog, hogy az igényeit csökkenti :)
Létezik olyan master/slave megoldás, amelynél amíg a "főnök" dugaljba dugott készülék üzemel, addig a másik/többi dugaljban nincs feszültség. Olyat is lehet csinálni, hogy több dugalj közül bármelyik dolgozik (tehát nincs főnök, csak időben első), addig az összes többi sztrájkol.
Lehet ezt watthoz is illeszteni, tehát pl a ha a "főnök" dugaljba csak egy mobiltöltőt teszel akkor a másik/többi még használható, de hajszárító esetén már elnémulnak.
Sőt lehet még tovább is bonyolítani a dolgot, akár egészen addig, amikor pl a mosógép dugalj "keres magának" egy szabad fázist a főelosztóban, amelyiken még elfér 10 amper plusz terhelés.
Az a baj, hogy ezekre nem tudok laikus által is egyből használható olcsó megoldást, ezek egyedileg készülnek, többnyire komolya elektronos szaktudás segítségével.
Teljesen normalis jelenseg, tobben leirtak mar az okat (gyakorlatilag hoszigeteled a futoelemet - ami tulfut - viszont a ho sokkal lassabban adodik at a viznek. mivel a thermosztat is vizkovesedik - kvazi hoszigetelve lesz - ezert fals mereseket produkal, ami miatt egyszeruen tovabb fog futeni a futoszal -> megemelkedett fogyasztas)
Persze ha valaki eleg hangosan kiabal hogy mindenki hulye akkor tobben hajlamosak elhinni, pedig nem biztos hogy kellene.