Ján Kavan cseh exkülügyminiszter szerint évekkel ezelőtt nyílt titok volt a cseh politikai elit között, hogy számos befolyásos prágai honatyát megvesztegettek a BAE Systems/Saab megbizottjai. A brit-svéd konzorcium így akarta bebiztosítani, hogy a cseh légvédelmi erők korszerűsítésére kiírt nemzetközi tender során az általuk gyártott, Jas-39 Gripen katonai repülők megvásárlását szorgalmazzák az amerikai Lockheed Martin és a Boeing, továbbá az Eurofighter konzorcium, valamint a francia Dassault Aviation ajánlataival szemben – vallotta be a volt cseh külügyér.
Jan Kavant az elmúlt napokban a svéd közszolgálati televízió munkatársai ugratták be, akik a BAE Systems biztonsági ügynökeiként mutatkoztak be és a korrupció részleteiről érdeklődtek. Erre ő állítólag számos fontos részletet kifecsegett. Szavait a svéd tévések rejtett kamerákkal rögzítették és kedden sugározzák. A Mladá fronta Dnes legnagyobb példányszámú cseh napilap keddi száma részleteket közöl az esti órákban műsorra kerülő oknyomozó riportból.
Jan Kavan tulajdonképpen beismerte azt, amit a Financial Times néhány napja megszellőztetett. Ő is úgy tudja, hogy a konzorcium lobbistái révén 540 millió svéd koronával (15 milliárd forint) vesztegetett meg cseh politikusokat. A társaság állítólag más országokban is hasonló módszereket alkalmazott. A csúszópénzeket brit BAE társaság egyik szaktanácsadója, Alfons Mensdorff- Pouilly osztrák nemes és még három lobbista vette fel, majd az összeget a saját járandóságok levonása után az adóparadicsomokban bejegyzett off-shore cégeknél helyezték el, ahonnan a cseh politikusok külföldi bankszámláira utalták.
1. A jelenleg érvényes szerződés nem az Orbán-kormány alatt köttetett meg Gripen ügyben. Nyilvános? Nem. Akkor miért jogos a 6. éve nem létező Orbán-kormányra hivatkozni ezügyben?? (Pláne haderőt érintő szerződéseket nem is szerencsés nyilvánossá tenni...)
2. Nem jó ómen példálózni az Orbány kormány alatti Vegyépszer-melókkal, hiszen kiderült, hogy a Megyó-kormány színrelépése óta csak sokkalta drágábban tudott ez a koalíció útépítésekbe fogni.
Az a baj, hogy nem (akarjátok) felfogni, hogy egy Déli Áramlat szintű szerződés mekkora hosszútávú jelentőséggel bír az ország életében. Nem állítom, hogy ez nem lesz/nem lehet pozitív Magyarország számára, de mivel hatásai a következő generációk életére hatnak ki (hol lesznek már addigra a Gripenek..) nem illendő Parlamenten kívül dönteni róla. (Pláne úgy, hogy most aztán az egyeztetések fontossága van hangsúlyozva a kormányzati propagandában....Kicsit ellentmondásos nem?)
Üdv
PS: Vicces (bár inkább tragikomikus), hogy a jelenlegi kormányzat cselekedeteit a 6 éve nem hatalmon lévő erő korábbi cselekedeteivel próbáljátok takargatni. Mintha azóta változott volna a világ kicsit idehaza is, nem? Vagy ez már az "árokbetemető projekt" része Nálatok?
"a felvasarlo piacuk nagyon apro, penzuk sincsen ... "
Gondolom szarkasztikusan írtad....
Amikor legutóbb voltam még a "SzU"-ban, a magyar hűtött csirkét úgy árulták, hogy megállt a kamion az áruház előtt, lepakolták a mélyhűtött cuccot a járdára raklapon, az emberek azonnal fegyelmezetten sorbaálltak és fél óra alatt megvették. A boltba be se kellett vinni!
Magyarország almaexportja még Moszvának sem volt elég!
"Már nem emlékszem pontosan, de minta Orbánék a Déli-Áramlat projekt volumenéhez, fontosságához mérhető valamiféle dolgot, hasonlóan a Gyurcsány-kormány jelenlegi tevékenységéhez,miszerint az MFB-n keresztüli megvalósítással bújik ki a parlamentális felhatalmazás alól ilyen kérdésben, megvalósított volna."
Olvasd el az előző beírásomat. Az a lényege, hogy a közpénzek elköltésének az MFB-n keresztül való titkosítása az Orbán-kormány találmánya volt. Nemhogy parlamaenti felhatalmazást nem kértek, de kibújtak a közbeszerzési törvény alól, és versenytárgyyalás nélkül bízták meg házi cégeiket pl. autópálya-építéssel (Vegyépszer). A szerződést és az elszámolást soha nemláthattuk, mert az már magáncégek üzleti szerződésének számított. Regnálásuk alatt százmilliárdos nagyságrendben költöttek elközpénzeket pl. útépítésre. Ez már mérhető a Déli Áramlathoz. És a Gripen-szerződés miért nem mérhető szerinted a Déli Áramlathoz? Azért talán, mert csak százharminc milliárdban tudtak kiegyezni? Számolj inflációt, már nem akkora a különbség.
Szóval égés ez az áramlat a Fidesznek, akárhogy is magyarázkodsz. Orbán úr mindent egy személyben döntött el, még a tiszteket is ő vizsgáztatta angolból, ő volt a megfellebbezhetetlen nélkülözhetetlen mindentudó, akinek esze ágában sem volt a Parlamenttel egyeztetni, és most ő sikítozik... Mint amikor a bárcás veterán prosti kurváz le valakit :o)
"az Orbán-kormány regnálása óta rendes gyakorlattá vált a jogszabályok hozzáigazítása a célokhoz. Tehát most már nem mondhatom, hogy jogellenes, bár az ügy lényegérol nem változott a véleményem. Ráadásul egy azóta született kormányhatározat felsorol bizonyos eseteket, amelyek az MFB és a Nemzeti Autópálya Társaság feladatait képezik, és nem tartoznak a közbeszerzési törvény hatálya alá, és punktum.
[...]
Ugyanakkor azóta a Nemzeti Autópálya Társaság bekebelezte az Autópálya Kezelo Kht.-t is, ettol kezdve, ami autópálya, az mind ott van. Ennek akár elonyei is lehetnek, de így mindebbe kívülrol már az atyaúristen sem láthat bele, vagyis ezzel nemcsak a nyilvánosság számára tették lehetetlenné egy sok száz milliárdos beruházás ellenorzését, hanem a feltétlenül szükséges szakmai-állami kontrollt is kizárták. Tehát ma már azt sem lehet tudni, hogy vajon az valósul-e meg és úgy valósul-e meg, amiért a szaktárca és az ágazatért felelos miniszter a hátát kell hogy tartsa. Van ugyan egy formális elsobbségi részvénye a minisztériumnak a Nemzeti Autópálya Társaságban, de azzal nem tudnak - és úgy látom, nem is akarnak - mit kezdeni. Ma abba sem láthat bele senki, hogy a Magyar Fejlesztési Bank kitol és milyen kondíciókkal veszi fel azokat a hiteleket, amelyekbol az autópálya épül, pedig arra az állam garanciát vállal, és természetesen mi, adófizetok fogjuk visszafizetni. Mellesleg ebbe a 15 éves programba közben beletettek egy százmilliárdos közútfejlesztési tételt is, ez 38 különbözo projektbol áll, ezek nem autópályák, hanem különféle elkerülo utak meg szuk keresztmetszetet oldó beruházások. Rossznyelvek szerint azért került ez is a csomagba, mert így nem költségvetési pénzbol megy a dolog, ezért kiveheto a közbeszerzési törvénybol, tehát itt is a meghatározott kör kaphatja a megbízásokat."
Értelmes ember min ugrik? A neki feltett kérdéseken át??? Hát ez is egy válaszlehetőség, de szerintem inkább az értelmes vita kikerülésére szolgál érvek hiányában.
Főleg, ha konkrét kérdések fogalmazódtak meg.
Ha valakinek egy (normális hangvételű) vitában van érve, azt ne hallgassa el. Szerintem.
Érdekes, ha rendesen megszopja valamivel Orbán hirtelen elszaporodnak a harci fikucik. Kartácsak! Védeni kell a mundért hivatalból, de sajnáljátok lejáratni a több éve nyikkeket? :-))
Örülök, hogy zuglo helyett próbálod védeni a védhetetlent, csak légyszíves ne manipulálj a kiemeléseddel.
Segítek! (én nem használtam kiemelést, de ha kell akkor így lehetne):
"Már nem emlékszem pontosan, de minta Orbánék a Déli-Áramlat projekt volumenéhez, fontosságához mérhető valamiféle dolgot, hasonlóan a Gyurcsány-kormány jelenlegi tevékenységéhez,miszerint az MFB-n keresztüli megvalósítással bújik ki a parlamentális felhatalmazás alól ilyen kérdésben, megvalósított volna."
Lol polgar ... mintha mugibugi hozzaszolasainak olyan mely ertelmes sugallatai lennenek (maszopos nyikhaj szarkavarás, igazi maszopos fizetett provokátor) .... erre valoban nem fog tudni zuglo valaszolni ...... ertelmes ember ezen ugrik egyet
"Már nem emlékszem pontosan, de minta Orbánék a Déli-Áramlat projekt volumenéhez, fontosságához mérhető valamiféle dolgot, hasonlóan a Gyurcsány-kormány jelenlegi tevékenységéhez, miszerint az MFB-n keresztüli megvalósítással bújik ki a parlamentális felhatalmazás alól ilyen kérdésben, megvalósított volna."
Tehát romlik a memóriád... Hiszen az MFB-be mint magáncégbe pumpált közpénz éppen Orbánod találmánya :o)
Az ilyen trükközésnek 2002 őszén az üvegzsebtörvény elfogadása vetett véget, persze akkor Orbán már valamelyik állami gazdaságában pihengetett.
"Piacgazdasági körülmények közt elvileg a kormány a költségvetésen keresztül tud befolyást szerezni az állampolgárok pénze felett, s arról az Országgyűlés ellenőrzése mellett rendelkezhet. Ez azonban korlátozott szabadság, amelynél kormányzástechnikailag lényegesen jobb megoldások is kialakíthatók. E tekintetben a kabinet [értsd: Orbán-kabinet - Tecs] rendkívül innovatívnak bizonyult. Az állami vagyon feletti rendelkezés jogának megszerzését követően – részben az ÁPV Rt. közvetítésével – kialakította a saját bankrendszerét a Magyar Fejlesztési Bank Rt. és a Magyar Postába olvasztott Postabank, valamint a Földhitel-, Jelzálog- és Hitelbank révén. A vállalkozások és a lakosság finanszírozására is alkalmas intézmények éppen olyan kellemesen használhatók, mint az előző rendszer egyszintű bankrendszere. A bankszerű működés csak formális, a kihelyezéseknek nincs jövedelmezőségi korlátja, az állam garanciális kötelezettsége elvileg végtelen. A MEHIB-bel, az EXIMBANK-kal, a Hitelgarancia Rt.-vel együtt erőteljesen kétpólusúvá vált a hazai bankpiac: az állami póluson elhelyezkedők révén nemcsak a bankok közötti verseny sérthető meg, de általában is korlátozható a verseny szabályozó szerepe. Ezek az intézmények több ezer milliárd forint felett rendelkeznek a politikai akarat kívánsága szerint. Pontosan úgy, ahogy 1987 előtt az MNB működött."
Nézd, én nem prejudikálok. Hátha tud válaszolni, és megpróbál meggyőzni az "igazáról" észérvekkel, mint pl. ööööOrbán!, meg ilyesmi :) (Ez vicc, volt kedves zuglo, ne sértődj meg, nehogy gátoljon válaszod megírásában)
OK. A két p feltûnôbb hiba volt. Lásd: sokan úgy írják, mert nem tudják, mi a korrekt írásmód és kiejtés. Két p-vel mondja és írja, mert valahol úgy olvasta. Ragályos a félrevezetés, azért tettem szóvá. Másutt is az.
A szerzôdésben biztosan helyesen szerepel, mert ha hibás a név, a svédek nem írják alá. Ez is OK, nem?
Lenne egy kérdésem, ha mán eccer ennyire odáig vagy, mit tudunk a gripenekről és mit nem. No meg nem mellékesen a közzétett szerződésre is oly büszke vagy, mint anya a hülyegyerekére.
Látva elfogulatlan, információgazdag ténykedésedet itt, kis segítséget kérnék tőled a topikod témáját illetően:
1. Melyik Gripen-szerződésre gondolsz? Ugyanis, lehet, hogy még nem értesültél róla, de mintha a jelenleg érvényes, módosított szerződést már nem az Orbán-kormány írta volna alá, hanem az utóda.. Melyik is volt az? Kitől is kellene számonkérned?
2. Már nem emlékszem pontosan, de minta Orbánék a Déli-Áramlat projekt volumenéhez, fontosságához mérhető valamiféle dolgot, hasonlóan a Gyurcsány-kormány jelenlegi tevékenységéhez, miszerint az MFB-n keresztüli megvalósítással bújik ki a parlamentális felhatalmazás alól ilyen kérdésben, megvalósított volna. Szóval mit is csináltak ilyenféle dolgot Orbánék, amihez a jelenlegit tudod hasonlítani?
Segítségedet előre is megköszönve,
Netétovázz
PS: Örülök, hogy érdemeiteknek megfelelően ennyire kell kalimpálnotok itt, hogy próbáljatok terelni szánalmasan gyenge és korrupcióval vastagon benőtt kormányzati tevékenységeitekről....Hajrá van még lejjebb!!
És milyen lehet az a Grippenszex? Szekeres Imre és Németh Zsolt Dobolyi Alexandrával a kecskeméti bázis egyik félhomályos zugában...ohhhh vedd be a légiutántöltőmet....tee
"Most már nekem is, mert közben javították az elírást."
Szerintem kár volt szóvá tenni, mert mindenki tudta, miről van szó. De ha már ennyire kényes vagy a helyesírásra, miért nem követelted a hosszú ő-t is és a kötőjeles írást? Ugyanis helyesen: "Gripen-szerződés".