"Melyik motorban?" Persze S51-S70 motorokról van szó . "Milyen üzemanyaggal és olajjal? Mennyi üzemanyaggal? Mekkora kipufogóval? Milyen gyújtási időponttal?" Mind ami elő van írva a gépkönyvében . "Melyik időpillanatban?" A gyújtás után lefelé mozgó dugattyúnál, terjeszkedésnél (pld.10°-12°-TDC után.) "A dugattyútető melyik 1cm2-ét?" Ennyire nem kell belemenni a részletekbe, vegyük egy homogén átlagot. Választ előre is Köszönöm.
Ui. Találtam egy fogyasztással kapcsolatos görbét a javítási kézikönyvben. Ez azért elég bizonyíték nem?
A Erő, Munka, Teljesítmény, a Hatásfok, Nyomaték stb., ezekkel azért tisztában kéne lenni! Kérdés : milyen erővel nyomja a hengerbe lefelé az eléget gáz a dugattyú 1cm² felületét ha a motor mind a 2,7kW-os teljesítményét leadva üzemel ? Kérném 38mm és 45mm henger furatra is.
Dugattyú magasabb tehetetlensége miatti többletterhelés (motorféknél erősebben), sűrítéskor nagyobb erő a forgattyús mechanizmusra.
Kérdeztem mennyit fogyaszt, erre a kevesebbet fogyaszt és kevésbé kopik választ kaptam.
(Ha ilyen egyszerű lenne akkor 80mm-es furatú hengert ráfaragnának a gyári Simson 49es blokkra, és sose kopne el, fél litert fogyasztana 100km-en. )
Nem zárom ki, hogy egyformán 60km/h-nál a 70-es kevésbé fogyaszt sokat a 49-esnél. A 49-es vezérlését 40km/h-ra "optimalizálták".
Saját tapasztalataim szerint a KIVÁLÓ állapotú motor kis fordulatszámra vezérelve minél kisebb áttétellel minél kisebb menetellenállású járműbe építve minél kisebb sebességgel igényel legkevesebb üzemanyagot. Ugye fúvókaduguláskor is egy kisebb sebességet képes elérni a jármű a kevesebb üzemanyaggal, a magasabb sebességhez már kevés az adott mennyiségű üzemanyag.
Eddig csak a blokkról esett szó. Az egész motor a 40-50-es "tötymörgésre" lett tervezve. Lásd virsligumi, öklömnyi fékdob, meg az egész hóbelevanc.
Ha én 80-100-akat akarnék menni egy Simsonnal, kicserélném a komplett első villát tárcsafékesre, a hátsó telókat és lengőkart, jobb fék hátra, vázmerevítés, ... sárhányó, lámpa marad ... egy millából csak kijönne :)
"Nagyobb igénybevétel" Nincs nagyobb terhelés , 100Kg ember ~60Km/h utazó 20Km oda-vissza általános használat (csak Tavasz-tól -Ősz-ig) . Kevesebbet fogyaszt és nem kopik annyira( dugattyú -henger -csapágyak, persze szimeringet itt is kell néha cserélni . Ez az én tapasztalatom (több mint 25 év:)).
Nagyobb igénybevétel esetén miért kopna kevésbé a főtengely és csapágyai? Mitől lenne kevesebb a fogyasztása? Mekkora fogyasztást mértél a 49 és 70cm3 lökettérfogattal?
"Egy alkatrészrendszert megterveznek 70cm3 sacc. 6000/min 5kW-ra. Ezt visszaperselyezik 38mm furattal 49cm3 2,7kW-ra. Elvileg megfelelő kenéssel sok üzemórát elbír."
Kisebb teljesítmény miatt az gondolná az ember, hogy az élettartam növekedni fog. De sajnos nincs így mert a az 51-es Simson-nál a 70cm³ változat 44mm löket-45mm furat, miatt kopás szempontjából a legtartósabb, sőt fogyasztás is kevesebb.
Egy alkatrészrendszert megterveznek 70cm3 sacc. 6000/min 5kW-ra. Ezt visszaperselyezik 38mm furattal 49cm3 2,7kW-ra. Elvileg megfelelő kenéssel sok üzemórát elbír. Aztán kísérletezők kihoznak belőle 10k+ fordulatszámon 20+kW-ot. Bírja egy ideig, versenyezni lehet vele. Hűtés, kenés legyen jó.
Egy kiváló hatásfokú motort építeni lehetőleg egyszerű szerkezettel, az a kemény feladat.
Sok mindenben igazat adok Neked. Azonban vannak jó minőségű alkatrészek, amik sokkal többet kibírnak, mint a gyári alkatrészek. De még ha úgy is lenne, ahogy írod, vannak akiket ez nem érdekel. Ők nem 30 évig akarnak "tötymörögni" 40-50-el, hanem kihozni abból a motorból, amit lehet. Nekik nem fontos hogy mennyit megy el egy motor, mennyit fogyaszt. Nekik (nekem is) amíg rajt ülök, jól menjen, jól érezzem magam rajta. A tuningolás erről szól.
Nagyobb terhelésre minden hamarabb elhasználódik. Gép, állat, ember, bármi. Jó lenne gyurmából soha el nem romló gépeket alkotni, de eddig nem sikerült. Jó kenés nélkül a jó anyag jó méretben is hamar elromlik. A por megfelelő kiszűrése is nagyon fontos.
Szerintem nem torvenyszeru,hogy rovidebb legyen a mocc elettartalma.Errol Tabori ur is meselhet,vagy Peti,akinek a 105-se van. Minosegi tervvel,alkatreszekkel,nem kihegyezve,nem üzemórás.Én igy látom.
Nem ezert.Azert mert az emberek kapzsik,es megprobalnak hasznot huzni.Én kb.majd mindenen bukok,mivel magambol indulok ki. De,mivel kulfoldon elek,jobban keresek,igy tobbet koltok a moccomra.Csak sajna neha elfelejtem,nem mindenki teheti ezt meg.Ezert elnezest kerek,nem szemelyeskedni akarok. De tény,hogy neha rosszul reagalok! Sajnálom!
A tuningolással egy viszonylag kis fogyasztású motorból kialakítanak egy sokat fogyasztó, fogyasztásához képest gyenge és rövid élettartamú drága motort. Az előnyét is elveszti a többi motorhoz képest.
Kérlek fajanko,ne vergődj tovább!Amugy is, honnan vetted a bátorságot,hogy kioktass engem?! Kinek képzeled magad?! Szövegételmezesed 0. Kérdeztek valamit,amire a forumtars,ahogy szokott,reagalt.Mindig a pénzzel kapcsolatban,sporolosan,ami nekem nem jon be.Azert,mert ez tuningolos oldal,nem sporolós.Vagy valaszolunk faján,vagy fogtechnikusok vagyunk...Akko meg nem tuning, akkor kerlek ne lásd bele a félelmeidet.
Lehet! Sőt, az N-es Simsosnok kivételével a Simsonok nagy része úgy is kezdte itthoni pályafutását.
Persze anno a cocializmusba igyekeztek az 50-es motorokat segédmotorként rendelni a gyártótól. Vagyis azóta is, 50 es motorokat (papíron legalábbis) segédmotor verzióban forgalmaznak csak. De azt olvastam, hogy a Jawa 05, sőt a Mustang eredeti verziója is rendszamos nagymotor volt. De láttam Aprilia RS 50-est rendszámmal. ( beszélgettem is a tulajával)
Persze ez azt jelenti, hogy akkor műszakira kell vinni, és minimum A1-es jogsi kell rá. ( + két tükör, nem elég az egy, kapaszkodó az utasnak, vagy szíj az ülésre, és persze lábtartó )
Hogy ma hogy lehet egy 50-est nagymotorként forgalomba állítani? Azt nem tudom. Új motornál szerintem nem gond, nyilván ki kell fizetni az államnak, ami az övé, de ennyi. Egy használt esetében azt hiszem, ez nem egyszerű, mivel a legtöbbnek nincs papírja. Ha egy Simson, és van régi forgalmija, meg adásvételi láncolata, az szerintem megoldható. De mondjuk egy Olaszországból valamikor az elmúlt 30 évben behozott mondjuk NSR 50 es Honda esetében, ami csak bizzosítással fut itthon, valószínűleg nem. Kivéve, ha megvannak az eredeti (pl olasz) papírjai. Nyilván ez esetben is jól kell lakajon a bürokrácia :)
Szerintem ezt zárjuk is le itt. Csak hogy viccel üssük agyon a végét, akit még érdekel a téma, nézze meg a Brian élete c. filmet.
Nemrég bekopogott valaki a garázsomba, hogy vannak régről maradt Simsonos cuccai. Ma visszajött. Vettem tőle egy micrométert, meg egy kompressziómérőt. Bővült a fegyvertáram.