Az útkereszteződésről tudomást nem vétel (ahol utat keresztező kerékpárút burkolati jelet látsz, ott útkereszteződés is van: az úttest útja és a keresztező kerékpárút utak, amelyek keresztezik egymást) viszont már ez a szint.
A dolog a Fővám térné ráadásul még amiatt sem kérdés, mert az utat keresztező kerékpárút jelzését a Belgrád rakpart járdájához tartozó kijelölt gyalogos átkelőhely előtt keresztezed. Már pedig a Belgrád rakpart a járdáig tart. Az útkereszteződés pedig az utak kereszteződése (nem csupán az úttesteké), tehát az is legalább a Belgrád rakpart járdájához tartozó kijelölt gyalogos átkelőhelyig tart.
Erre van kialakult joggyakorlat, egy a közútkezelőkre vonatkozó szabályból, bár az a szabály a védett úttal párhuzamosan vezetett kerékpárútról szól, és azt rendeli el, hogy ha a vádett út úttestje és az azzal párhuzamosan vezetett kerékpárút távolsága meghaladja a 6 métert, akkor a védett kerékpárút előtt külön is ismételni kell az elsőbbségadás kötelező táblát. [83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet (JETSZ) melléklet 13. e) ]
A fővám téri példa több szempontból is egyértelmű kell legyen,
mivel a kereszteződés forgalmát, ha épp működik, fényjelző készülék irányítja, az egyben meghatározza azt is, hogy az egész egy kereszteződés.
a kerékpárút az úttest mondhatni közvetlen környezetében halad. Nem bírok 4,3 méternél nagyobb távolságot keresve se találni ( de a matematikai értelemben vett távolsághoz a legkisebbet kell választani, a megállás helyét jelölő vonalnál csak 1,7 m! ) A konkrét helyzetben a fentről jobbra kanyarpdó jármű elsőbbségadás elmulasztása a párhuzamos kerékpárútról érkező kerékpáros számára védhetetlen.
A becsapós forgalmi szituáció pont egy ilyesmi helyzet volt, csak kéttestű úttal... ha az alárendelt kéttestű útról balra kanyar után 20-25 méterrel nem engedted el a "szemből jövőt", akkor butka a forgalmi vizsga...
Amúgy ez a 90-es évek végén volt, azóta változott a forgalmi rend. Kikerültek egyirányú és behajtani tilos táblák az eredetileg kéttestű út volt úttestjeire, immár nincs ilyen probléma, nincs kéttestű út, immár két egymással szemben egyirányúsított út van. Ez is szép példa arra, hogy a KRESZ maga mondja meg a közűti jelzések mentén, mi külön út.
Vagy nyelvi problémáid akadnak a magyar nyelvvel, és akkor az általános iskolai tanulmánykat nem fogjuk tudni itt pótolni, vagy trollkodsz, és akkor én sem etetlek tovább.
Ami fontos: tisztában kell lenni a KRESZ alapfogalmaival (ami elég jól megegyezik a Közúti Közlekedési Egyezmény és a Közúti Jelzés Egyezmény alapfogalmaival.
Az egy dolog, hogy a kanyarodó sáv a másik útra (bekanyarodást követően) folytatódik egy másik út sávjában.
Tiszta sor (az elsőbbségadás kötelező táblából kiegészítő tábla nélkül), hogy a kereszteződésben a védett út az, ami a Vámház körút felől vezet a hídra és vica verza.
Az alárendelt út meg legfeljebb alárendelt útban folytatódhat, tehát legfeljebb a behajtani tilos mögött a Corvinus előtt a Duna parton...
Ezen csak a Közúti Jelzési Egyezmény H,8 kiegészítő táblája tud változtatni, amelyet az elsőbbséget jelző táblák (elsőbbségadás kötelező / állj! elsőbbségadás kötelező / kereszteződés alárendelt úttal / főútvonal táblák ) alatt lehet elhelyezni.
A példádban (ha jól értem, még mindig a Szabadság-hídról van szó) az általad említett út nem keresztezi a kerékpárutat, hanem azzal párhuzamos. Az, hogy az arról érkező autó beknyarodik, nem változtatja meg az út jellegét, és az útról bekanyarodó járművel szemben viszont itt a kerékpárosnak elsőbbsége van.
Alighanem a szándék a teljesen egyértelmű fogalmazás, amit még egy sztárügyvéd se tud kiforgatni.
Amúgy a KRESZ és forgalomban vezetés oktatás kellene arról szóljon, hogy ezt érthetően elmagyarázza...
Amúgy ez jobban tetszik?
Az irányváltoztatási művelet alatt a vezető köteles - anélkül, hogy ez az Egyezmény 21. Cikkének a gyalogosokra vonatkozó rendelkezéseit érintené - elsőbbséget adni a szembejövő járművek részére azon az úttesten, amelyet elhagyni készül, továbbá azoknak a kerékpároknak és segédmotoros kerékpároknak a részére, amelyek az általa igénybe veendő úttestet keresztező kerékpárutakon közlekednek.
miért kötelező a törvények szövegét - magyarul - úgy megfogalmazni, hogy a lehető legnehezebb legyen megérteni?
ez ilyen értelmiségi privilégium akar lenni, hogy direkt érthetetlenre írják őket, hogy 'szakértőt' kelljen igénybe venni a dekódolásához
(akik persze ahányan vannak annyiféleképp értelmezik, úgy hogy sokszor még a jogalkalmazó sem fogadja el a saját állásfoglalását a zavaros szöveg értelmezéséről)
ezzel azt próbálják meg kacifántosan elmagyarázni, hogy a jobbra kanyarodó jármű eredeti menetirányában (értelemszerűen az eredeti menetiránytól jobbra eső oldalon, mivel ezzel kerül jobbra kanyarodva forgalmi viszonyba) egyenesen haladó kerékpár/gyalogos és kerékpár úton haladó gyalogosnak és járműnek kell elsőbbséget adni?
ezt a kresz oktatás során elsőre nem értettem meg...(azok akikre vonatkozik, meg még ennyire sem értik, illetve nem tudnak róla, és bizonytalankodva át is engedik az elsőbbségüket)
(vagy lehet hogy még mindig nem értem, és adhatom vissza a jogosítványomat :D)
Amúgy jól értem, hogy elsősorban a KRESZ 31. § (5) bekezdés b) pontjával (és esetleg a c) pont cb) alpontjával) van problémád?
31. §
[...]
(5) Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik
[...] b) jobbra bekanyarodó járművel a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő, attól jobbra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére,
[...] cb) az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos rrészére.
emlékeztetőül: 28. § [...]
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
a) * minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.
A 28. § (2) b) alkalmazásában te nem a keresztező útról érkezel (és épp ez az, amin csak a kanyarodó főútvonal tud segíteni)
Amit szeretnél, azt a kereszteződés egyetlen kialakítása tudja: ha az egész kereszteződést átszervezik úgy, hogy kanyarodó főútvonalas legyen a Belgrád rakpartról a hídra... máshogy nem megy.