"...Hiba volt a villamos vasutat engedélyezni oly szűk utczákban, minők a Baross-utcza, a Király-utcza, a Kecskeméti-utcza, de még nagyobb hiba megengedni és elnézni, hogy a vonatok őrült sebességgel közlekedjenek. Ki tudja, hány emberélet esett már áldozatul ez embertelen eljárásnak: magokban a kocsikban összezsúfolják az utazókat s az ebből következő elkerülhetetlen szoros érintkezés a ragályok biztos és gyors terjesztőjévé válik, a kocsivezető pedig abban a meggyőződésben él, hogy az egész világ csak a villamos vasutért van teremtve..."
Bárki, aki elsétál az Eötvös utca 10-be és belép. Persze be kell fizetni a roppant tetemes éves tagdíjat is, ha jól emléxem, megvan vagy 500 forint. :)
Nekem erről van egy elméletem, de lehet, hogy hülyeség. Az elmélet úgy szól, hogy egy ilyen népfrontos, jól kommunikáló, nagy visszhangot kiváltó civil mozgalom sokaknak remek ugródeszka lehet: a másodlagos frissességű politikusoknak arra, hogy megmutassák az új, emberi arcukat, a feltörekvő üzleti köröknek meg arra, hogy eliduljanak a "Demjánosodás" útján - hogy a végén ne csak gazdagok, de politikaformálóak is legyenek.
Semmi bajom azzal, ha politikusok és a holdudvaruk bármit szerveznek népfrontosan vagy máshogy, csak ne hangsúlyozzák túl a civilséget. De nem ezért ragadtam klaviatúrát, hanem: biztos, hogy olyan jó biznisz beivódni azoknak az üzleti köröknek egy szórakoztatóipari haknibrigádba? Egyelőre annak néztek ki. Nem gúnyolódom, elég jól éreztem magam az estjükön. Gyűjtenek még ötszáz pártoló tagot az interneten, és komoly nyomásgyakorló csoport lesznek? Nem hiszem.
Hát igen, kezdettől volt egy ilyen népfrontos stichje a dolognak, egy kis fidesz, egy kis szadesz, elvégre sosem lehessen tudni, mi történik jövőre. De az igazat megvallva én az elején sem ezt a politikai magakelletést kifogásoltam - elvégre a politika nagyjából erre való -, hanem azt, hogy mindenféle önérvényesítő üzleti körök is vastagon beleivódni látszottak ebbe a nagy Budapest-imádatba.
nemtom, emaileket, rendezvényeket, tagság-nyilvántartást, a csoportok közötti kommunikációt, honlapjavítgatást, a jogi procedúrákat (bejegyeztet meg kordában tart), az illetékes emberek megkeresése - gondolom, de nem vagyok benne biztos...
a szeretem budapestet mozgalom a téma? voltam kulturális munkacsoport találkozón (voltunk vagy négyen...)
úgy tudom, aztán lehet hogy ez is csak kamu, hogy személyzeti válsággal küzdenek, nincs épp senki, aki koordinálná az admin ügyeket. elég ciki lenne, ha ebbe bukna bele... a pártosodás meg ott furcsa, hogy mondjuk én ezt a gerös témát eddig nem vágtam, de a juharos meg aki szintén alapító tag, a honlapon legalábbis így van feltüntetve, és ö a jogi munkacsoport vezetöje is, ö meg fideszes...
Volt ott egy civil srác, úgy a középső sor fal felöli szélén. Na az már ott sejtett valamit a sok mellébeszéd alapján. Rá is kérdezett a dologra. Meg is tapsolták. Aztán mégis elhitte, hogy lesz itt valami mégis. És tévedett. És tévedtem :(
Kis anekdota: Amikor a BAH csomópontra meghírdették a tervpályázatot, a forgalmi előrebecslés nem a mai elrendezést indokolta, hanem hogy az Alkotás-Budaörsi tengelyében legyen felüljáró. Aztán valamelyik fejes leszólt, hogy hogy néz ki az, hogy a Rákóczi úton nem menne keresztül főút, és ekkor történt mg az, hogy minden forgalmi előrebecslás ellenére az a pályázat nyert, aki a fejes szellemében készítette el a tervet, nem a realitásoknak megfelelően.
Hasonló presztizsokokbók készült eredetileg el az Astoriánál elsőként a gyalogaluljáró: valamelyik világutazónk látta, hogy Bécsben van (az Operánál), és ez milyen jó dolog. Őt azonban a fejesek lehurrogták, hogy mit akarunk mi, és majd x évtized múlva talán mi is ott járunk. Az elsőt nem is az Astoriára gondolták. Azonban épült az Erzsébet híd, és hát a forgalomnak rá kellett zúdulnia a Rákóczi útra.....
(akkor ugye sokkal nagyobb gyalogosforgalom volt)
De visszatérve a gyorsforgalmi útra: pont a héten szembesültem vele, hogy vannak olyan emberek (nevet nem mondok), akik még mindig nem értek el a XI. századba, és hiányolják azt, hogy az M0-n belül nincs gyorsforgalmi út a budapesti szerkezeti tervben. A véleményes szerint erre igen nagy szükség lenne, hogy gyorsan el lehessen érni a belvárosba, és már csak azért is lenne rá igény (szerinte), mert a modal split folyamatosan csökken, kell az autósoknak a hely....
Szegény (Nép-)Szabadság /Ferenc József)-híd! A mellékelt kép Dunahidak-ról származik, van ott amúgy pdf formában korbali hídtechnika. De erről mestska, Fricy tudna esetleg bővebben írni, a hídak mérnöki oldaláról.
De annyiszor ki lett tárgyalva! Az Erzsébethídra már pont nem volt akarat, gyorsan belvárosi autópályát akartak készíteni, így lett meg a mai. Vonalaiban azért őriz valamit a régiből.
Kosz, igy mar ez is vilagos. Mondjuk mindent helyre lehet allitani, ha akrjak.Csak mint tudjuk az akarattal nem volt baj, csak eppen nem a helyreallitast akartak, hanem mast akartak.Akartak egy sztradat a belvarosban, es a hid ennek esett vegeredmenyben aldozatul.Na, de terjunk vissza a jelenbe, es varjuk meg a par even belul felszerelendo diszfenyt. Azert, ha jol megcsinaljak, marpedig jol megfogjak, szoval az azert mindenkeppen oromteli lesz.
"De az Erzsebet-hidat nem ertettem.Ha csak az egyik toltet robbant fel, akkor miert volt nagyobb a pusztulas?"
Lényegében igazad van, mert ha mindkét töltet felrobban, a híd az eredeti szerkezetével akkor sem lett volna helyreállítható. Az aszimmetrikus robbanás hatásáról már korábban írtam itt pár sort, röviden összefoglalva így egy gubanccá gyűrődött össze a budai kapuzat szerkezete, mert a budai déli ingaoszlop előbb kezdett el dőlni, ez elcsavarta a kapuzatot, majd déli irányba ledőlt az egész.
"En azt hallottam, hogy egy kis resze a regi hidnak meg a regibol maradt.Melyik az? "
No erről is írtam már pár sort :-) Lényegében az alépítmény változatlanul megmaradt. Ez konkrétan látható a piloncsuklóknál, ahol az alsó sarukba az eredeti gyártási jel (hajólemléxem "Diósgyőr 1899") máig láthatóan bele van öntve. (szép időben érdemes a budai oldalon lesétálni a híd alá megnézni).
Oregem, ez azrtan erdekfeszito volt. Teljesen elottem volt, hogy teszik ala a sok robbanoszert..Hat szornyu lehetett:((
De az Erzsebet-hidat nem ertettem.Ha csak az egyik toltet robbant fel, akkor miert volt nagyobb a pusztulas? A Szabadsag-hid nem erdekel, szerencsere azt ugy visszaepitettek, mint eddig, mar csak fol kene ujitani, mielott a 49-es(asszem az jar ott) villamos utasai uszoleckeket vesznek a Dunaban. A regi Erzsebet-hidrol mar annyi szo esett.Nekem nagyon hianyzik, meg akkor is, ha egyaltalan nem tartom rondanak a mostanit, csak osszehasonlitva nem nagy szam.Igaz, most, hogy (azt, hogy mekkora korrupcioval, most ne firtassuk) az also resze nem rozsdas, mar egesz pofas lett.Mas kerdes, hogy 1 evet nem adok bele, es valami csotanykaja vrajter osszeganyolja-figyeljetek meg....
"vagy a '38-beli burkolatcserekor veszett nyomuk erre megint nincs adatom."
Nem hiszem, hogy akkor vettek el volna.A haborus verzio meggyozobb.
"Ezek 1959-ig (a megmaradt hídszerkezetek bontásának kezdetéig) megv"
En azt hallottam, hogy egy kis resze a regi hidnak meg a regibol maradt.Melyik az? Amugy hulyek vagyunk, hogy meg sem probaltunk karteritest kerni(a varsoikak detto).Tudom, en meg naiv:))))
Néhány apróság: -hídfők A hídfő elsődlegesen a híd alépítményének része, az áthidalószerkezet szélső (parti) megtámasztása. Köznyelvileg a hídfő a híd és a part találkozása, illetve annak közvetlen környezete. szedőházak - rendeltetésükből adódóan - a hídfő közelében helyezkednek el, de nem szükségszerűen a hídfőn (mint pl. a Lánchíd pesti vámházai)
-vámszedőházak Lentebb már írva volt, miszerint a budapesti hidak közül négyhez építettek vámszedőházat. Igazán pontos adatokat ugyan nem találtam, de az első elbontott vámszedőházak a Margit-hídéi voltak (az 1937-38 beli szélesítéskor). Kérdéses még a Szabadság-híd budai vámházainak sorsa, ezek a harmincas években még megvoltak; hogy az ostromkor, vagy a '38-beli burkolatcserekor veszett nyomuk erre megint nincs adatom. Az Erzsébet-hídnak igazából önálló vámszedőházai nem épültek, erre a célra a lánckamra feletti díszes kivitelű betonnehezék és a hídfő közé épített kicsi (ámbár igen csinos) toldaléképületek szolgáltak. Ezek 1959-ig (a megmaradt hídszerkezetek bontásának kezdetéig) megvoltak.
-a hidak elpusztítása A budapesti hidak az ostromot megelőző, illetve az azalatti légitámadások során -az újpesti vasúti híd kivételével- nem sérültek meg. Az Újpesti-híd budai első medernyílása légitalálatot kapott, de ez javíthatónak tűnt. A kijavítására fel is vonultak, de '44 augusztusában a sérült hídszakaszt helyreállítás közben lebombázták - immár véglegesen. Az állva maradt hat nyílás szerkezetéből ötöt a németek 19944. dec. 24 és 29 között több részletben felrpbbantottak. A másik különleges módon elpusztított híd a Margit-híd volt. A hidat még '44-ben aláaknázták, a robbanószerkezetek közül a pesti ág part felőli szélső nyílásába telepített, 1944. november 4-én délben véletlenül felrobbant. A robbanás, illetve a leszakadó hídszerkezet dinamikus hatása a pesti ág másik két nyílásának szerkezetét is leszakította. A megmaradt budai ág szerkezetét 1945. január 18-án robbantották fel. A szárnyhíd épen maradt. Hová is tették a robbanószerkezetet? A németek elég jól értettek a hidakhoz; oda tették ahol a legkisebb töltet kellett a híd használhatatlanná tételéhez. Pl: A lánchidaknak a lánckamráit robbantották fel (pontosabban a láncok lehorgonyzását); a többit az elszabadult láncok elintézték; különösen igaz volt ez az Erzsébet-hídra, ahol csak a déli töltet robbant fel; ami a híd szerkezetét - ha lehet - még inkább tönkretette. A Ferenc József-hidat a Gerber-csuklóknál robbantották fel, de túl jól sikerült, így a középső nyílás konzolait is jórészt elvitte.
Jószándékú kiegészítéseket szívesen fogadok, mert ez csak afféle laikus írásmű.
cs
Ui: (OFF) a "gajra megy" kifejezésben a "gaj" a gajdesz (héber/jiddis ?)=pusztulás rövidülése. A vékony faághoz nincs köze. :-))
December 26-án este készítettem egy új fórumot, melynek neve:
"BUDAPEST MINDEN INGYEN"
Sokan értékeket is kidobnak, ami pazarlás! Ez a fórum azért van, hogy mielõtt kidobsz valamit, másokat értesíts. Ha valamire nincs már szükséged és ingyen odaadnád valakinek, akkor írd meg. Lehet, hogy valakinek pont az kell, amit te ki akarsz dobni.
Ha szeretnél ingyen kapni valamit, azt is írd meg, mert lehet, hogy valakinek a sufnijában ott hever, ami neked kellene, és szívesen odaadná!
Ez a fórum nem arra való, hogy mindent felsorolj, amit kidobsz. Ha értéktelen cuccokat, szemetet, vagy teljesen javíthatatlan dolgokat akarsz kidobni, azt nem kell bejelenteni. :)
Szóval, ez a fórum lényege. Ilyen fajta fórum létezik más országokban is mint pl Németországban, Kínában, Romániában és persze Amerikában is, mivel Amerikából származik az ötlet. Ezek a fórumok gyorsan növekszenek és már milliók csatlakoztak a föld minden tájáról, mert teljesen ingyenes és pénzt lehet vele megtakarítani.
Pár napja megnéztem az interneten, hogy létezik-e ilyen Magyarországon is, de nem letézett!
HA SZERETNÉD, HOGY BUDAPESTEN LÉTEZZEN ILYEN FÓRUM, AKKOR LÉGYSZIVES TE IS JELENTKEZZ FEL!
Utána a Yahoo-tól fogsz kapni egy emailt, amire válaszolj.
(Csak vissza kell küldeni a levelet. Mindegy, hogy mi a cím
és mit tartalmaz a levél.)
Köszönettel: BUDAPEST MINDEN INGYEN Moderátor
(Ez a fajta levelezõlista csak akkor mûködik hatásosan, ha minnél többen vannak benne. A budapesti fórumnak egyenlõre még csak 85 tagja van, de ezt a meghívót sokaknak
elküldtem, úgyhogy azt remélem, hogy hamarosan többen leszünk.)
A sikeres mozgalmak szerintem nagyon konkrét célokra jönnek létre, vagy pedig kicsik maradnak, és biztosítják a résztvevők személyes kapcsolatát.
Ott voltam a Krétakör Színházzal közös évvégi zenés-történetmesélős rendezvényükön. Ki jobb volt, ki kevésbé, az egész az hangulatos volt, de nem ez a lényeg. BIA a mozgalom kitalálójaként mutatta be Gerő Andrást. Hmm, az SZDSZ egyik vezetőjének régi barátja és személyes tanácsadója, a párt egyik fő értelmiségi kliense "minden hivataltól, párttól, szervezettől független, civil mozgalmat" talál ki, amikor a párt mélyponton van Budapesten és általában. Magamban arra jutottam, hogy ezt egyfajta szadeszes polgári körnek szánják. GA az esten különben a Habsburgokról anekdotázott, jópofáskodóan szabadkozva, amiért Budapestből nem készült.