Keresés

Részletes keresés

Tavaszi Széll Creative Commons License 2009.06.03 0 0 27682
2009. 05. 30. KDP, Eplény – Augusztintanya – (Csehbánya)

Itt a piros, hova piros?

A KDP füzet megvásárlását követő elemzés során hamar rájöttem, hogy a mozgalom neuralgikus pontja egy, egynapos túrákkal nehezen tervezhető szakasz Hotel Odvaskő – Eplény között. Közel 40 km, 1100 m fölötti szint, tömegközlekedéssel nekem lehetetlen, autóval talán, de nem biztos, hogy képes vagyok egy ilyen túra után hazavezetni. Tömegközlekedési szempontból szóba jöhető szakaszolás: Odvaskő – Hárskút 27 km (ez jó), Hárskút – Eplény 12 km (ez kevés), Eplény – Várpalota 27 km (ez jó), Hárskút – Várpalota, 39 km (ez sok). Szucsatival bejártuk az Eplény – Várpalota, majd az Odvaskő Hotel – Pápavár alja - (Csehbánya – Városlőd) szakaszt, így maradt a címadó Eplény – Hárskút – Augusztintanya – P+ elágazás – (Csehbánya – Városlőd) szakasz, 33 km-nek indult, ebből bő 7 km a plusz.

A meteorológia ezen a napon egzakt tudománynak bizonyult, a beharangozott borús, csapadékos, hűvös idő bekövetkezett. Eplény vmh-en kaptam az első pecsételést (EPLÉNY) a füzetembe egy nagyon rendes vasutastól. További sporttársak is tolongtak a bélyegzőért, de szomorúan vettem tudomásul, hogy ők Várpalota irányába indultak. A KDP fórum leírásai alapján nem könnyen követhető szakaszra számítottam, ezért hálásan tekintettem a 82. útról a térképnél jelzettnél korábban letérítő jelzésre (az állomással szembeni épületek kerítésénél). Utána rögtön balra, azaz a térkép szerinti irányba fordított, de nem kellett a forgalmas főúton menetelnem. Egy őzet riasztottam fel, de a döbbenetes vadsűrűségű Bakonyban a túra vége felé már csak rezignáltam húztam a rovásokat: Még egy őz. Friss, jól követhető jelzések, de az elkavarástól való aggodalom miatt a sebességem visszafogott maradt, és agyamban ott mocorgott a keletnémet csoda gépkönyvének bevezető gondolata: „A Trabant útfekvése kitűnő, és gyorsulása kifogástalan. Ez azonban nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson!”

Megvolt a térképen is jelzett kurfli (asszem, egy lezárt terület mián), majd a Répás-árokba ereszkedve csuda dolgot láttam: az úton előttem csámpázó, max. kéthónapos rókakölyköt, és az árok alján reám sandító tesóját. Egyáltalán nem tartottak tőlem, csak kényszeredetten húzódtak be a sűrűbe, nem sok embert láthattak még. Bájosan esetlen kis jószágok voltak, remélem, csak a rókavár közelében csavarogtak. A Szegle nevű részen két szarvasbika vágtatott riadtan, e faj hím egyedeinek az impozáns látványa mindig lenyűgöz.

És jött a csel! A Kis-Papod ÉNy-i oldalában, ahol megérkezik a P+ jelzés, a térkép ajánlása alapján az eddig tartott DNy-i irány helyett a P jelzés élesen É-ÉNy felé fordul. Bekukkantok a P+ ösvényére, és mit látok? A P+ jel mellett ott a frissen festett piros sáv jelzés is, DNY felé. Hohó, hiszen nekem erre a jelzésre van papírom, a térképen jelzett útvonal ezer ok miatt módosulhatott (magánterület, bányaterület, természetvédelmi magterület, stb.), a térképen jelzett irányban jelzést nem látok, gyerünk csak a piroson. Frissen festett jelzések (végig) az úton. A Phrsz letérésénél már kissé törtem a fejem, hogy hova is megyek én tovább, hiszen a P sáv jelzés konzekvensen távolodott a Papodtól. Egy viszonylag rövid hullámzás erejéig a P+ eltűnt, maradt a P sáv, de hamarosan ismét csatlakozott a P+, és az irány változatlanul Ny-DNy. Illúzióimmal leszámoltam, ez nem a nekem kijelölt út, de a kíváncsiság hajtott, hogy mi lesz ennek a vége. Kiértem a „VESZPRÉMI ÚT”-ra, ezt a P és P+ jelzések mellé szépen fel is festették. Itt még volt egy esélyem, hogy ezen a jelzetlen, de egyértelmű kövesúton Hárskútra battyogjak, de a P jelzés végére akartam járni. Jött a „RÓKALYUK-ÁROK”, a jelzések mellé ezt is felfestették. Itt azért már egyértelmű volt, hogy a P a P+ jelzéssel együtt kivisz a Márkó – Hárskút országútra. Hamarosan már hallottam is az autók zaját, az eső egyre inkább zuhogott, a sáros talajon egy szépet estem, és felmerült bennem a Márkóra gyaloglás, majd hazautazás gondolata is. Az országúton a P – P+ páros szépen Márkó felé indult. Némi töprengés után én pedig Hárskút felé, legalább egy bélyegzést beszerezni.

Röviden:
Ami biztos: Eplénytől a jelzések frissek, de a P+ becsatlakozásánál 3 felé indul a P jelzés, Eplényre (ez jól jelzett), Márkóra a P+-tel együtt (ez is jól jelzett, de térképen nem szerepel) és a Papodon át Hárskútra (itt jelzést nem láttam). Ami csak feltételezés, de valószínű: a P, P+ kombináció az országúton át Márkóra vezet, ahol becsatlakozik a Veszprém – Városlőd közötti P jelzésbe, tehát ennél a csomópontnál is 3 felé kell a P jelzésnek indulnia, Veszprémre, Szentgálon át Városlődre és Eplényre. Vessetek a fővadászok elé, de sportszakmai szempontból ezt kissé aggályosnak tartom egy 300 km-es túramozgalom nyomvonalán. :-) Hülye példa, de mintha az OKT börzsönyi vagy bükki szakaszát kötnék össze az adott tájegység kék jelzésével - kék sáv jelzéssel.

Hárskút határában az eső csitulni kezdett, én pedig kuruckodni. Tovább megyek, nem addiga!! A faluba nem volt kedvem bemenni bélyegzőért, hiszen 5-6 plusz km-t már összeszedtem, bő 20 még előttem, az Eplény – Hárskút szakasz teljesítése sportszakmai szempontból egyébként sem teljes értékű, újra be kellene talán járni, így lefotóztam magam a Hárskút táblánál, és balra tértem. Hosszú aszfaltséta továbbra is, a Réhpuszta felé letérő leágazás után az út minősége romlik, jelzés nem sok van, de nincs is hova festeni. Hülye fejjel („érzésből”) befordulok a Kleintanya felé, de nem ez a helyes verzió, kis odafigyeléssel jól követhető a jelzés. Gyenespusztánál tábla világosít fel arról, hogy Augusztintanya még 1,7 km. Megjött az első holtpont, és a második nagy eső, sok szeretettel üdvözöltem, és elvonszoltam magam Augusztintanyához. Nem kis örömömre két autó állt a kerítés mellett és beszélgetés zaja szűrődött ki az udvarról, nem kellett kerítést másznom. Hamar észre is vettek, bebocsájtást nyertem, és a bejárati ajtóra függesztett irattartóból megkaptam megérdemeltem nyalókámat. Illetve nem nyalóka, mert a füzetbe illesztéshez ragasztó használata is szükséges. Rövid beszélgetés után (ők az Oltár-kőhöz terveztek egy túrát) megköszöntem a segítségüket és elköszöntem tőlük.

A Dornyay Béla Emlékútról már ismert rövidke szakaszon (P, S közös nyomvonal) egy bicikliző párral találkoztam, ők Herendre igyekeztek. Az enyhe emelkedőt hamar letudtam, megérkezett a harmadik nagy eső is, és elég jó tempóban értem a Kövecsestanyához. Innen nagyon szép hegyi kaszálók mellett vezet a jelzés, a távolból a Kőris-hegy golflabdája és a Középső-Hajag tetején lévő egykori SSSR rakétaállomás maradványa is előbukkan. Az esőtől pipáló hegyek látványa is lenyűgözött. A Fodortanyánál éles jobb kanyar, hatalmas réten vágunk keresztül, jobbról fura, rikító színű tárgyak. A Gella-patak keresztezése előtt hatalmas sátortábor, Trefortos diákok 10 napos nomádkodásának helyszíne.

Elértem az Öregháláshoz, úgy tűnt, hogy füst száll fel az omladozó épületből, pedig csak a pára „gőzölgött” a napsütésnek köszönhetően. Megérkeztem a P+ jelzés elágazásához, a túra hivatalos részét letudtam, innentől a hazajutás volt a cél. Bükkerdőben, helyenként tarvágások mellett értem le Csehbányára. Harmadszor jártam már ezen a településen, minden alkalommal lenyűgözött a rendezettségével, szépségével. Érdekes, az aprófalvak egy részéről lerí a harsogó élni akarás. Számos példát láttam már erre, persze számos ellenpéldát is. Úgy ítéltem meg, hogy a Városlődről 17.07-kor induló vonat elérésére semmi esélyem nincs, ezért a faluból kivezető út melletti apró, de nagyon szép kis parkban (aki ott jár, nyitott szemmel nézze meg a szobrokat, emlékműveket is) kései ebédet rendeztem.

Igen visszafogott elánnal (becslésem szerint ekkor már kb. 34 km volt a lábamban, és még bő 5 km várt rám Városlődig az országúton) elindultam. Alig 1 km múlva, Csehbánya-Újtelepen erős késztetést éreztem arra, hogy vessek már egy pillantást a buszmegállóban kifüggesztett menetrendre. Újra és újra elolvastam: szombat, 16.42, Veszprém. Ez 10 perc múlva jön!

Csehbánya-Újtelep lakossága feszülten figyelt, ideges morajlás söpört végig a tömegen. Egy hang izgatottan felcsattant:
„Csend! Csend! Mondani fog valamit.”
Feléjük fordultam, és csak ennyit tudtam kinyögni:
„Egy kicsit elfáradtam. Azt hiszem, hazamegyek.”

Bocsánat, ezt nem hagyhattam ki! :-)

Rövid fejszámolással kiókumláltam, hogy a 17.07-es vonat megcsípésére csak Városlődön van esélyem. Párás szemmel figyeltem a Csehbánya felé robogó buszt, ami néhány perc múlva ott állt meg az orrom előtt. Bár Városlődön nem volt megállója, a faluba vezető bejárati útnál kitett a sofőr, akinek ezúttal is köszönöm az igazán önzetlen segítségét. Gyors léptekkel Városlőd vmh-hez caplattam, és néhány perc múlva befutott a vonatom. Veszprémi átszállással érkeztem a Délibe, hazasétáltam, de útközben a Krisztina téren azért vettem egy üveg sört.

Nem egyszerű, de emlékezetesen szép túra volt. A Papod kihagyását sajnálom, bár vétlennek érzem magam benne. Ezzel együtt, vagy ha úgy tetszik, ennek ellenére, lehet, hogy pótolom ezt a nyúlfarknyi szakaszt.
olahtamas Creative Commons License 2009.06.03 0 0 27681
Autóval voltunk, Vagdalthús vezetett, és száguldás közben is jól kivehetőek voltak a jelek, csak lefényképezni nem tudtam már, mert mire felvettem a waypointot, már tovább is suhantunk :)
Viszont múltkor nem azon a gáton mentünk be, ahol most a kék kereszteket láttam.
A kuszaság az biztos, mert vagy mind a két partján megy a K- a tónak, vagy baromira kacskaringózik :)
Előzmény: Törölt nick (27680)
Güsziológus Creative Commons License 2009.06.03 0 0 27679

Templomromok a Dunán túl

Kővágóörs, Kisörsi templomrom

 

Alcím: Romtalanítás

 

Korábban már jeleztem, hogy ez lesz az utolsó ismeretlen rom.

Az alapos előkészületnek, na és padler - nek köszönhetően, csont nélkül vettük az akadályt.

 

A füzetben lévő leírás alapján eljutottunk a fenyves sarkáig.

Ott északi irányban mentünk pár métert, majd át a drótok között a rétre.

 

Nem sokat mentünk visszafelé, a feltűnő "domb" már bíztató volt, de a rom a keleti oldalon van. Óriási kupac mohos kő.

Megvan még a tábla is.

Érdekes, ennek a romnak nincs száma, pedig a Káli-medencében szinte minden rom azonosítva van.

Vettünk anno egy kis kézikönyvet, érdekes, abban sincs száma a romnak.

 

Pedig létezik és felkereshető.

 

Visszafelé egyszerűsítettünk.

Egy meglehetősen széles, jól járható ösvény vezet a romtól az útig, (útközben 2 szál drót, áram nem volt benne).

 

Odafelé tehát az útvonal.

Amikor a szekérútból balra felfelé kiágazik egy földút, akkor ott van a nyiladék, innen kb. 30 méter.

 

Összesen a "parkolótól" nem több mint 250 méter.

 

Elfogytak a romok, a már ismertek felkeresését nem tervezem, de ha egy-két rom útba esik, akkor pecsételek.

Ha már arra jártunk, volt egy kis repeta.

Ecséri és Fülöpi rom.

Mindkettőt ajánlom azoknak, akiket érdekelnek az építészeti emlékek.

Jelentős rom mindkettő.

A Fülöpi templomnak nincs teteje, de a kapuja igazán megkapó.

Hármas tagozódású a béllete, feltűnően ép.

 

Jól látható a Ságdörgicsei rom, kitisztították a környékét.

 

Ennyi fért bele a szombati körtúrába.

 

lacus74 Creative Commons License 2009.06.02 0 0 27678
Tisztelt Természetjárók!

A Börzsöny Természetbarát és Hegymászó Egyesület (BTHE) tájékoztatja az érintetteket, hogy a Hamuháznál található "Börzsönyi-kék" igazolómatricás doboz máj.29-én(pénteken) feltöltésre került!!!

Egyben felkérünk minden túrázót, aki a HAMUHÁZI és a BÁNYAPUSZTAI dobozt ÜRESEN TALÁLJA, az kérjük JELEZZE felénk a: bkt@bthe.hu címen!!! Köszönjük

Info: www.bthe.hu

üdv: lacus
Joeyline Creative Commons License 2009.06.02 0 0 27677
A hétvége termése:
Baranyai várak abszolválva, Mecseki barangolások háztól-házig abszolválva!
Mindkettő közel 5 évig tartott.

És begyűjtöttem pár újabb pontot a Kincses Baranyához és a 9/99-hez is.

A siklósi várban jó 3 órát töltöttem, annyi kiállítás volt benne! Így nem is volt drága a várbelépő. Láttam a dzsámit és a ferences templomot is, valamint voltam Nagyharsányban és Villányban is.
Ja, és voltam pl. a Flóra-kilátónál is a Mecsekben, ahova nem vezet turistaút, nincs is benne mozgalomban, de meglepően szép kilátás van onnan. A Mecseknek így egy új oldalát ismertem meg.
kvte Creative Commons License 2009.06.02 0 0 27676

Tamás!

 

Matrica (meg valami itóka) mindenesetre legyen nálad, ha arra jársz.

 

Ha már haszontalan információ:

Tegnap Méra közszég főutcáján gyönyörű, néhol szinte új kék jeleket láttam, szinte megsem kottyant nekik az elmúlt 15 év...

Előzmény: olahtamas (27675)
olahtamas Creative Commons License 2009.06.02 0 0 27675
Ja és az eredeti kérdés ami miatt idelátogattam:

Szekszárd, és Józsefpuszta között az autópálya építés elég előrehaladott állapotban van. Az alföldi kéktúra útvonalát mennyiben befolyásolja ez ?

olahtamas Creative Commons License 2009.06.02 0 0 27674
Rossz hírem van !
Láttam szabályos kék sáv jelzéseket, beton villanyoszlopokon:
N47 06.400 E18 49.836
N47 06.451 E18 49.565
Előzmény: Törölt nick (27673)
jzp2107 Creative Commons License 2009.06.01 0 0 27672
OFF

Van P3 a Csóványosnál, tuhura én rajzoltam fel de csak az első keresztútig, mert tavaly októberben a geodéziai toronytól gcbruc felé láttam friss jelzéseket de OKT-ztam, nem volt idő/energia felderíteni hogy merre halad...
Előzmény: KEEP (27666)
jzp2107 Creative Commons License 2009.06.01 0 0 27671
Hozzám hasonló tudatlan halandó vagy!
Az ott kérem kereszteződés :-)
Előzmény: László67 (27670)
László67 Creative Commons License 2009.05.31 0 0 27670
Ha jól emlékszem, Mátraháza autóbusz állomástól a nagyparkolóig is jónéhány jelzés fut együtt - egy igen rövid szakaszon...   :-)
Kékdroid Creative Commons License 2009.05.31 0 0 27669

Szia!

 

Valóban van olyan hely Sümegen, a vasútállomástól a belváros felé haladva, ahol fel van festve egyszerre a négy főjelzés, sőt, bónuszként egy ötödik is. :)

 

Van róla kép is.

 

-Kékdroid-

Előzmény: hörpölin (27650)
Törölt nick Creative Commons License 2009.05.30 0 0 27668
Egyet meg tudok erősiteni és egy ujdonságot is tok mondani köszönhetően a mai 50es Egri bükk ttúrának.(itt még nem lett megemlítve vagy én nem láttam).Felsőtárkányban K,P,Z,S valóban együtt fut.

Valamint Bánkutat délről közelitve együtt fut olyan 3-400méteren a K+S+Z+és a K.
Ennyivel tudtam hozzájárulni az illegális jelkereséshez:)
Joeyline Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27667
A Magyar Túrázó májusi számában Bánhidi Attila ismerteti a minket, turázókat érintő/érdeklő fontos változásokat.
Előzmény: Sánta Kutya (SK) (27664)
KEEP Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27666
Szintén a tuhu a Csóványostól északnyugatra is 4-et jelez párszáz méteren át, bár nem tudom, hogy a P3 mennyire helytálló ott
Előzmény: KEEP (27665)
KEEP Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27665
Meg a Nagyhidegheggyel se lőttem mellé: link
mapsource alatt látszik
Előzmény: KEEP (27663)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27664
Megjelent az új erdőtörvény. Ha valaki talál benne fontos újdonságot, szóljon!
http://www.magyarkozlony.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/mk09071.pdf
KEEP Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27663
Tuhu szerint itt is négyen vannak: Nagy-Villám
Előzmény: gambolputty (27662)
gambolputty Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27662
ahogy emlékszem párszáz méteren keresztül együtt fut a négy jelzés, úgyhogy itt valóban együttfutás van, nem csak összefutnak a jelzések.
Előzmény: hörpölin (27650)
Törölt nick Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27661
Úgy tűnik, most mindenki a tuhu-t böngészi :o)))
Badacsonyon és a Szent György-hegyen három megtalálható, de hiányzik a 4.
KEEP Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27660
Előzmény: hörpölin (27654)
Morcsi Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27659
Sőt, Balaton-felvidéki kék is :)
Előzmény: hörpölin (27654)
Törölt nick Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27658

Szeretettel várunk :o)

Ha erre jársz, akár személyesen is beszélgethetünk róla.

A szabályos túristajelzésekről csak annyit, hogy igyekeztünk azt festeni, de sajnos ez nem mindig és mindenhol kivitelezhető, nagyon befolyásolja a festendő felület.

Egy vastag törzsű, öreg gyertyánra pl kész erőpróba jelzést festeni, mert még faragni sem nagyon lehet, olyan kemény a kérge, és nem mindenhol van választási lehetőség, de azért igyekeztünk megoldani.

A festett jelzéseknek viszont megvan az az előnye, hogy nem lopják el. :o)

Üdv.

Előzmény: Törölt nick (27657)
Törölt nick Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27657
Köszönöm válaszod, még a nyáron elmegyek oda turázni.
A vandálok mindenütt nagy problémát okoznak.
Öröm nézni a szabványos turistajelzést.
Ilyet képzeltem el a Zemplénbe is, füstölgésem emiatt történik.
Bárhol járok az országban a felujitott részek mindenütt szép szabványos jelzésekkel vannak megoldva.
Sajnos a B.A.Z. megyeiek egyre kevésbé ilyenek, különösen a Zemplén ronda, akik felujitották, mintha soha sem láttak volna turistajelzést.
Előzmény: Törölt nick (27645)
hörpölin Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27656

Bocsi, a látogathatóságra vonatkozó link rossz volt, de ettől még hétfőn nyitva lesz a vár!!

http://www.siklosivar.hu/dijak.htm

 

(Oly annyira kacagtam a vár főmenüjén, hogy eközben rossz aloldalt linkeltem be)

 

 

hörpölin Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27655

"Ugye esélyes, hogy pünkösdhétfőn nem fogom nyitva találni a Siklósi várat?..."

 

Nyitva lesz:

http://www.siklosivar.hu/tourinform.htm

 

Érdemes ellátogatni a vár honlapjára, lépjetek be a főoldalra: http://www.siklosivar.hu/

 

Tipikusan olyan honlap, ami valakinek bejön, valakit meg a guta kerülget, ha ilyennel találkozik! :-)))

Előzmény: Joeyline (27653)
hörpölin Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27654

Köszi! Igazán kimerítő válasz volt! Valamennyi pontot ellenőriztem a térképen, mindegyikben találkozik a 4 főjelzés! Megmondom őszintén, Salgótarjánon és Felsőtárkányon először kicsit meglepődtem, de aztán a téképet bogarászva jöttem rá, hogy Kohászok útja és Bükki kék is van a világon!

 

Már csak arra lennék kíváncsi, honnan tudtad ezt így kirázni a kisujjadból? :-))

Előzmény: (budai-)H.G. (27651)
Joeyline Creative Commons License 2009.05.29 0 0 27653
Ugye esélyes, hogy pünkösdhétfőn nem fogom nyitva találni a Siklósi várat?...
HEV Creative Commons License 2009.05.28 0 0 27652
RP-DDK  ->  600

http://www.termeszetjaro.hu/hu/cikk/hirek_aktualitasok/722
(budai-)H.G. Creative Commons License 2009.05.28 0 0 27651

Elméletileg Tapolcán is van ilyen, de egy oszlopra a négy jelzést nem láttam felfestve:

- K: Lesenceistvánd ill. Szt. György-hegy felé

- P: Haláp, ill. Szt. György-hegy felé

- S: Diszel - Hegyesd felé (újabb térképeken nem jelzett)

- Z: Gyulakeszi - Csobánc felé (újabb térképeken nem jelzett)

Élvezeti értéküket jelentősen csökkenti, hogy P Haláp felé vezető ága kivételével mind országúton vezetnek, meglehetősen hosszan.

 

További ilyen helyszínek:

- Szent-György-hegy, kulcsosház

- Balatonfüred, kéttornyú (Vörös) templom

- Salgótarján, vasúti megállóhely (a belvárosban)

- Ágasvári turistaház

- Felsőtárkány, fűtőház

Előzmény: hörpölin (27643)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!