A diódákkal sorba kell kötni egy 20W környéki izzót. Egyik irányba világítani kell, másikba nem. Ha valamelyik rossz, akkor próbálj ugyanolyat keresni helyette. Ha nincs ugyanolyan, akkor a teljes sort cseréld egyformára.
De hogy van !? A kisebb elektromos hibákat én szoktam úgy ahogy orvosolni ! Hogy lehet eszt a dióda hibát szűrni ,és hogy lehet javítani, esetleg plusz dióda rákötéssel ,vagy dióda sor csere !
Nem tudom ilyenkor hány Watt a teljes terhelés, de alapjárati fordulatszámon nagy valószínűséggel nem megy a generátorod töltő feszültsége 12V fölé. Nem próbáltad fél fordulaton mi a helyzet?
Minden esetre azt én is megerősítem, hogy valami ott nem egészen kerek. Ezért javasoltam, hogy "igazi" villamossági szerelővel kellene átnézetned az elektromos rendszeredet. Már, ha van nálatok ilyen a TSZ-ben.
Ott azért valami nem kerek. Biztos megvan mindhárom fázis a generátorban? Ha sokat járatod alapjáraton, akkor érdemes készíteni egy kisebb szíjtárcsát a generátorra.
Szóval nem vagyok tanult villamossági szerelő, csak van "némi" tapasztalatom ezen a téren, ami természetesen a tévedés lehetőségeit is magában hordozza.
Kavicsos barátunk érdeklődött pl. visszáram kapcsolóról, arra írtam válaszként, hogy annak mi a feladata. Kortól függetlenül!
Ezt a mondatot alkalmasint szíveskedj megmagyarázni, mert nem értem kristály tisztán!
.....A beépített kontra külső szabályzóra vonatkozó rész az osztogatnak-fosztogatnak kategória....
Ha hallgattál volna bölcs maradtál volna!Nem akarlak megbántani,de amit leírtál az félinformációk zagyva halmaza!A visszáram kapcsolóval 40 évet vagy elmaradva az a dinamóknál szerepelt.A generátorban a visszáramot a teljesítmény diódák akadályozzák meg,közben egyenirányítanak is.A zéner dióda a korai
elektronikus szabályozók alkatrésze és a gerjesztő áram nagyságát szabályozza egy-vagy több tranzisztoros erősítő kapcsoláson keresztül.A beépített kontra külső szabályzóra vonatkozó rész az osztogatnak-fosztogatnak kategória.A generátorok belső felépítését szakmai körökben a diódák számával
szoktuk jellemezni.Az energia megmaradás törvénye itt is igaz:villamos teljesítményt csak a bevitt nyomaték
és fordulatszám x hatásfok szorzatából lehet előállítani.Ha csúszik a szíj már merül az akksi.Alapjáraton nem
tud 1100W-ot leadni egyik gyártmány sem,ezért adják meg a névleges fordulatszámot amely felett teljesíteni kell a megadott értékeket.A másik fontos kérdés,hogy a traktor üzem poros igénybevételét mennyi ideig viseli el egy szerkezet,ebben az orosz gépek nem rosszak.
Egyébként ma ugyanolyan 920 mtz-vel voltam,de ez másik gép , és az is ha jár a motor és a légkondit bekapcsolom rajta ,az akku feszmérő szerint esik az akku feszültség már néhány perc után is alig volt 12 volt ,úgy kellett egy kis kézi gázt adni neki nehogy megint inditási gond legyen !
Ha az akkura rákötöm a multimétert és alapjáraton járatom a trakit és a világítás rajta van a pótkocsival együtt ,akkor a multiméter szerint az akumlátor folyamatosan merül lefelé ,számol visszafelé a teszter 11,5 voltig vissza esett a feszültség az akkuban 10-15 perc alatt !!! Tehát én még ilyet nem láttam hogy járó motornál esik az akku feszültsége ,ráadásul egy bazi aksi van benne (:!!! Vajon mi lenne vele, ha légkondi ,világitás ,ablaktörlő, és esetleg munkalámpa is menne !
Nem akarok nagyon mélyen belemenni, mert ahhoz kevés a tudásom, de a visszáramkapcsoló azért kell, hogy a generátor felé ne menjen feszkó az akku(k)tól. A beépített, elektronikus szabályzókban ezt általában zéner diódával oldják meg. Annak akkor kell "nyitni", ha a generátor töltő feszültsége elérte, illetve meghaladta az akku(k) feszültségét.
Érdemes lenne autóvillamossági szerelővel megméretned, hogy van-e rendes töltésed. A beépített szabályzóval nem lehet mit kezdeni, az vagy jó, vagy nem. Ha rossz, cserélni kell. A külső szabályzókkal általában állítható a gerjesztés, valamint többnyire javíthatók is.
Nem ismerem az MTZ generátorát, de pl. az NDK (IFA) generátoroknál úgy van, hogy amelyik beépített szabályzósra lett legyártva, az külső szabályzóval nem műxik. Más a forgórész tekercselése.
Azt sem tudom, a klímád kompresszora mekkora bemenő teljesítményt igényel, de egy 1100W-os generátornak mindenképpen simán meg kellene hajtani úgy, hogy még az egyéb (pl. világítás) fogyasztóknak is jusson szufla.
De talán érdemes lenne csepel fan barátunk tanácsát megfogadni, feltenni rá egy megbízható működésű párhuzam kapcsolót, és azzal "összehangolni" az indítást, illetve az egyéb 12V-os fogyasztókat!
Egy jó bolygóműves önindítóval mtz kategóriában bőven elég egy 12V-os akksi szerintem. Kár bonyolítani. Generátort meg érdemes szerezni valami valeo, vagy bosch gyártmányt. Egy normálisabb személyautóban is van 110-150A-es. 15-20e Ft-ért már egész komolyakat lehet venni, és örökre meg van oldva a töltésgond.
2 körös fék befogott? Akkor is, ha a sárga kutyafejet leakasztottad? Az csak úgy lehet, ha a pirosból hirtelen elveszik a nyomás, és ugyanakkor a pót tartályában még van levegő, vagy úgy, hogy a pótkocsin levő fékszelep rossz. A pótkocsi szelepén nincs ki-be kapcsoló kar, vagy terhelés állító?
Ha befog, és van levegő a pirosban, akkor úgy tudsz hibát keresni, hogy a sárgát leveszed. Ha elenged a fék, akkor a traktor fékszelepénél van a hiba, ha nem, akkor a pótkocsinál. Persze csak óvatosan, kiékelt kerekekkel szabad ezzel kísérletezni, nehogy eltolja a szerelvényt a pót. (jártam így... úgy tolta a 3 tengelyes, 30 tonnás pót a nagy case-t, hogy csak lestem.)
De akkor mi a frásznak van a feszszabályzóban a viszáram kapcsoló ? Vagy hogy lehetne átalakítani külső feszszabályzósra? Ma a légkondit is üzemeltettem és kis gázon szó szerint folyamatosan merül az akku a voltmérő szerint már néhány perc után 12 volt alatt volt a feszültsége az akkunak !! Ráadásul 1100 w generátor mellett !!
Na, hogy kapd be Iván...... ez így tényleg nagyon szar. :-(((( 2 12V-os akku, 24V-os indítómotorral soros párhuzamkapcsoló nélkül....... Értem már miért írta kavicsos barátunk a tervezési hibát.
Erre nem gondoltam volna. :-(((
Köszi a felvilágosítást. :)
Közben fellapoztam itt egy-két web oldalt, honlapot, az IFÁ-ét írják az MTZ-re. Nyilván sokan vannak akik átalakították, ahogy Te is javasoltad.
Most nézem, ezt elírtam. Két akksi van abban, de akkor lennie kell párhuzam kapcsolónak is, mint a Csepelekben, vagy az IFÁ-kban, stb. Ez tehát bevált rendszer, működnie kell!
Én is ebben bízom, hogy jó idő lesz majd hozzá. Élőben még nem láttam ilyen gépeket, Borsfán előző évben voltam de ott nem voltak gőzgépek, de veteránok viszont igen.
Írd le kicsit részletesebben, hogy mit is csinál ez a fék. Ha jól sejtem, 1 körös rendszert használsz. Szívtam én is sokat hasonló szituban. Aztán egyszer blokkoló kerekekkel húztam a pótot "pár métert", és mire újra gumizták, megjavították a féket is... Könnyű a főnöknek más jogsijával és biztonságával vagánykodni. :-/
Bevallom neked, valamikor anno autószerelő inasként is, meg a Technikumban is tanultuk a különböző légfék rendszereket, de a gyakorlatban soha nem kerültem velük kapcsolatba, így elég sokat felejtettem. :-(((
Arra emléxem, hogy amikor én a Gépállomás kötelékében a 45-össel dolgoztam, volt a brigádunkban olyan K25-ös, amin volt kompresszor, az légfékes pótkocsit húzott. Az tudom, hogy maga a rendszer nagyon érzékeny a koszra, a vízre, vagy az olajra.
A leírásodból azt veszem le, hogy akkor nem a sajátod a traki, csak valamilyen cégnél dolgozol vele. Ami az alkatrészek minőségét illeti bizony itt is érvényes, hogy olcsó húsnak híg a leve. Pedig az MTZ gyár mind a mai napig működik, tehát biztos lehet hozzá megfelelő minőségű alkatrészt is kapni. Csak a fő csapás irány nem az, hogy a traktoros kényelmesen tudjon dolgozni, hanem az, hogy a tulaj gazdagodjon. Na, ez a két dolog bizony üti egymást. :-(((((