Gratulálok a kirándulásotokhoz! Jó lett volna ott lenni, de....
Én a Nyíregyháza - Balsa vonal további részének maradékait keresgéltem egyszer. Az már valamikor a háború után megszűnt, de még mindig vannak nyomai! (hídmaradványok, töltés, stb. ) Azt is érdekes lenne végig guberálni! Ha jól emlékszem, a '94-es vasúti évkönyvben van hosszú írás erről a vonalcsoportról.
Kutatásaim és SZVSZ 129 különféle sorozatszám, de csak 126 típus, mert 11=175, 22=275 es 336(II)=351 es mindez ~90 év alatt. Rengeteg igazi MÉRNÖKI munka van benne.
(Az utolsó gőzöst 1959-ben gyártották.)
És ebből nekem csak 17-ről van saját fényképem:-(((((((
Ifjabb, de főleg idősb (vas)utasok: a listát kéretik kiegészíteni, vagy csökkenteni hites adatok alapján.
Bárkinek bármilyen gőzösről van fényképe, megdobhat vele, bármilyen formában, magánban is, előre is köszi.
P.
Ps. Dieselekről és villanyokról is van ám listám, érdekel valakit?
Meg nem biztos, de lehet, hogy szombaton felmegyek Pestre. A 381. sz. vonattal elmeletileg 9,22-kor erkezem a Keletibe, altalaban 10-15 percet kesni szokott. 12h-ig raerek, tervem szerint kimennek a PeCsa-beli kiallitasra. Ott lesz kozuletek valaki kb. negyed11 es 12 kozott?
Asszem egy ilyen kozlekedesi rovatban nem tul offtopic, ha megkerdezem a bpestieket: taxin kivul mivel lehet a leggyorsabban eljutni a Keletibol a PeCsahoz?
ZöPö, ha veletlen ott tudnal lenni, akkor posta helyett kezben vinnem kepeimet.
P.
Kész vannak a képek, nem lett mindegyik túl jó (az árnyékban kézített képek szemcsések a 400-a film miatt), de pl. a Nagypalli utolsó menetrend (amit ablakon keresztül fényképeztem) tökéletes lett.
Sőt, még útitársunk is akadt, ha jól emlékszem, valahol Feked környékén, egy nő, egy férfi, egy kisgyerek és két kutya "személyében". Mit kereshettek ezek ott???
Izgalmas volt a lakosság reakciója:
Palotabozsokon amikot fotóztunk, két idő hölgynek rögtön felcsillant a szeme: "A vasúttól jöttek?"
Pécsváradon a kocsmában, amikor kiderült, hogy végig mentünk a pályán:"Akkor fel lesz építve a vasútunk!", majd mikor kiderült, hogy csak túrázni voltunk:"A francba a kirándulással, inkább a vasútat építenék!"
Kiderült, hogy valakik (talán a vasútasok" azt a rémhírt terjesztik, hogy már el is lopták a pályát...
Nagyon örültek az emberek a hírnek, hogy még minden meg van!
Armand! Végül is nem hoztam el a régi menetrendet, de ha meg tudod oldani, akkor arra szeretnélek kérni, hogy az összes, neked meglévő menetrenből (1996 előtt) másold ki légyszíves a 64-es vonalat és küldd el nekem (vagy 1999. szept. 27-30 között személyesen!)
Állomások:
Palotabozsok: váltók lezárva, a sínek vizsonylag tűrhető állapotban (nagy része gazzal nem benőve), az álomásépület alsó szintje lezárva (szolgálat megszűnt?), ablakok betörve stb.
Véménd: talán a legkulturáltabb hely, még a kút is működött. Az állomásépület funkcionál: alul kedd-csütörtök van szolgálat, felső szint lakás. A sínek türhető állapotban, gaz minimális, egy 4 tengelyű teherkocsi berakodásra várt.
Szebény: megállóhely gazzal közpesen benőve, sorompó áll, tekerőkar már nincs meg, kolomp szintén, az őrházban laknak.
Feked megállóhely: gazzal közepesen benőve, őrházban laknak.
Erdősmecske: a mélypont! A 4 vágány mindegykie gazzal (parlagfűvel) erősen benőve, szinte dzsungel, az állomásépület elhanyagolva, alul magtároló (!), felül lakás. Az 1. vágányon farakás.
Nagypall: kifejezetten kellemes helynek tűnik, bár a kút sajnos lezárva. Az őrházban valszeg laknak, bár nem voltak otthon. Az ablakban még kint van az 1996. december 1-jétő használatos menetrend, valamint az 1997. június 1-jei változásokra felhívó tájékoztató, amely szerint a "vonat elmaradása miatt a rendes busznál olcsób busszal lehet utazni".
Az 1995-ös talpfa közvetlenül feked előtt volt, a a töltésen, ahol jobbra-balra csodálatos panoráma volt, és egyáltalán nem volt benőve a pálya.
Szerintem viszont nem volt olyan szakasz (én legalább is nem láttam), ahol az egyik sínszál 34es, a másik 48-as lett volna. Valójában aról volt szó, hogy a két 34-es sínszál között hatalmas különbség volt kopotság tekintetében. Amikor Armanddal egymás mellett gyalogoltunk, bennem is többször felmerült ez a lehetőség, mindig meg is néztem a sínt, de mindkettő 34-es volt.
Láttál 95-ös talpfát? hol? mindenesetre nem túl sok lehetett belőle...
Nekem úgy tünt az évszámokból, hogy 1988-ig folyamatosan cserélgették a korhadó talpfákat, aztán szinte hozzá se nyúltak...
Izgalmas, hogy a legtöbb korhadt talpfát meg síntörést tartalmazó szakasz jó része még is használatban van Véméndig...
Nekem éjszaka "csak" kétszer görcsölt be a lábom...
Bocs az előző levélben történt igensok elütésért, de siettem.
Dél körül kész lesznek a képek, akit érdekel, tuok majd küldeni emilben illetve ide is felrakhatunk néhányat (csak mondjátok meg, hogy kell!).
Egy kis beszámoló a tegnapi napról:
Korábbi terveinknek megfelelően tegnap megtörtént a 64-es vonal lezárt részének bejárása. Sajnos a MÁV hozzállása hagyott egy kis kívánnivalót maga után, így nem jött össze a Véméndi vonatozás. Reggel 8-kor tlálkoztunk Pécsváradon, innen a 8.10-kor induló Vonatpótló busszal mentünk Palotabozsokra. Induláskor a buszon velünk együtt kb. 20 utas volt. Pontosan érkeztünk meg Palotabozsokra, ahol a csoportfénykép elkészítése után csapatun (6 fő) elindult a sneken hosszú útjára. Véméndig könyebben ment az út, mivel idági teheronat feljár. Láttunk is teherkocsit az állomáson, mellete egy csomó farönk, azaz valószínűsíthető, hogy holnap lesz tehermenet Véméndre. Véménd után már voltak nehezeb szakaszok...
Összességében megállapítható: a sín mindenüt megvan, még semmit nem loptak el! A pálya állapota igen változó, bár véleményem szerint nem túl nagy ráfordítással újra járhatóvá tehető. A legtöb helyen csak kismennyiségű gaz nőtte be, sőt olyan szakasz is volt, ahol észre sem lehetett venni, hogy töb mint két éve nem járt vonat. Volt azonban egy-két hely ahol a esőzésk hatására nagyobb mennyiségű hordalék került a pályára, it a síneken akác, nád, kuorica és tök nőtt ki. Ez főként útátjárók és felüljárók közelében volt megfigyelhető. A legkritikusabb a Szebény-Feked közötti szakasz itt a 3 km-ből kb. 1-1,5 km-en az alépítményt is ki klene cserélni. A szakasz töbi részén visznylag kis ráfordítással felszabadtható lenne a pálya. Az aljzat néhpl kifejezette jó állapotban volt, pl. a Szentes-Orosháza vonal legnagyob része sokkal rosszabb állapotban van. Szinte végig fa talpfák vannak lefektetve (ha jól emlékszem, a ligidősebb 1936-os, míg a legfiatlab 1995-ös volt). A sínek nagy része 34-es sín ( a legidőseb 1908-as diósgyőri, Erdőmcske álomáson), alegfiatalabb 1966-os. Néhol 34-es ózdi sín is látható. Erdősmecske után kb. 1 km-en és a Nagypalli közút átjáró után kb. 400 m-en 48-as sín van letéve.
Ha jól emlékszem, Szebény és Feled között egy hatalmas vasveton tömb felszik a sínen,2 helyen kidőlt fa jelent akadályt, míg Nagypall vasúti mh. előtt kb. 2 km-rel traktorok rongálták meg a sínt (nem létező útátjáróban keresztezték a sínt, amely kb. 4-5 m hosszan kimozdult a helyéről, a talpfákkal együtt, kb. 10 cm-re). Ezeken illetve a néhány kinőtt akácon kívül más fizikai akadályt nem tapasztaltunk (itt most a vonat számára akadályt jelentő dolgokra gondolok). Nekünk azért bőven kijutott az "élvezetekből": akácok tüskéi, csalán parlagfű és pókok minden menyiségben. De azért szerintem mindenki jól érezte magát!
Ha valami lényegeset elfelejtetem volna, jelezzétek!
Nem hiszem, hogy a paksi vonalat felszámolnák, hiszen ott az atomerőmű!
Tegnap este a 20.5?-kor érkező csabai személy megint M62 volt, a sötétében a pályaszámot nem láttam. 21.40-kor ment vissza Békéscsabára.
Felmerült bennem egy kérdés: ha az eredetileg MD szerelvényen (Ax+Bx+Btx) nem MD mozdony van, a fűtés a Btx vezérlőkocsiból működtethető-e? Kell-e erre külön ember ilyenkor. Télen többször előfordult, hogy M62 vagy M44 segélyezett MD-t a 135-ön, de nem tudom, hogy az utasok megfagytak-e?
Mint korábban írtam, 154-en többek között M62 180 jár személyvonattal. Tegnap reggel a Bajára 6.43-kor érkező és onnan 7 óra után visszainduló személyt vitte.Rezsó azonban nincs, Btx vezérlőkocsi sem, hajnalban 9-10 fok körüli hőmérséklet volt, nem fázhattak egy icsit az utasok??? Ráadásul ez okt. 18-ig így lesz (akkor adják át a bajai hidat), akkor pedig már lehetnek hajnali fygaok is.
Matuska "barátunk" pontosan 68 éve, 0 óra 13 perckor robbantotta fel a biatorbágyi viaduktot a rajta áthaladó vonattal együtt, melyet a 301,001 psz. mozdony vontatott. A mozdonyta a súlyos baleset után tudtommal újáépítették.
Én meg összefutottam ma délután az M61 006-tal Aszófőnél. Szepezdig együtt mentünk, bár a mögöttem jövők csúnyán anyázhattak, gondolom, amikor 30-40-nel mentem az üres úton. Rettenetesen sajnáltam, hogy nem volt nálam fényképezőgép, mert gyönyörű idő is volt ráadásul.
64-es vonal bejárás sikeresen megtörtént, mind a 6-an túléltük, bár pár napig messzire fogjuk kerülni a zúzottköveket...
A "láb-Bz" által érintett állomások:
Palotabozsok
Véménd
Szebény
Feked
Erdősmécske
Nagypall
Pécsvárad