280-ast én is úgy tudom, hogy még egy darabig lesz...
260-as: Itt a (Belváros autóbusz üzemegység, ha jól tudom) olyanokat mutattak aminek még 2 hónap van hátra...
És amiket megtartanak, azokat valami felújítás során nem fogják átalakítani?
Szintén OFF!
Bár nem vagyok buszmániás, mégiscsak közlekedési eszközök, ráadásul nap mint nap utazok rajtuk, szóval megfigyelgetem őket. Nem beszélve arról, hogy szereztem kettőt a terepasztalra, és az élethű modellezést kedvelem :-) Harmonikaajtós 280-as szerintem még sokáig lesz, Csepelen tömegesen vannak felújítva is. 260-as pedig rendszeresen jár az 59-esen és a 79-esen. Láttam már új rendszámút is, tehát elvileg 2000. dec. 31. után is meg akarják tartani.
kicsit off topic, de az általában a tömegközlekedési eszközök iránt érdeklődök számára fontos lehet:
aki ráncajtós IK260-as BKV buszt akar fényképezni, az siessen, mert hamarosan ki lesznek vonva a forgalomból, jelenleg még pl. a 30-as vonalán lehet találkozni ilyenekkel, ráncajtós IK280 se sokáig lesz, az pl a 20-as gyors vonalán látható még..
egy 10 nappal ezelötti témához:
"Az általad kérdezett kocsitipus a csodálatos "Cak" kocsi (szerintem a MÁV legjobban sikerült távolsági személykocsija). Az elsőket Cak sorozatjellel a Ganz kezdte gyártani 1942-ben Ganz-Rónai forgóvázzal. Akkoriban Európa legkorszerűbb távolsági személykocsija volt a III. oszt-ban. Ez lett később a Bk 21-26. Felismerhető a belső szekunderrugózású forgóvázról és az ablaksor alatt végigfutó domború merevítésről. "
Ehhez egy idézet az elöbb említett könyvből:
"...a könnyűszerkezetes kocsik engedélyezett legnagyobb sebessége 120 km/h volt. A MÁV szakemberei próbafutásokkal akarták megállapítani a biztonsággal elérhető legnagyobb sebességet. A próba céljának a Budapest-Érsekújvár fővonal Párkánynána és Érsekúlyvár közötti szakasza látszott a leginkább alkalmasnak. Az 1942 noveber elején megtartott kísérlet során egy 242-sorozatú, áramvonalas burkolattal ellátott MÁVAG-gőzmozdony vontatta 2 db új kocsiból álló, a résztvevőkkel együtt kb. 65 t tömegű szerelvényt. A szakemberek megállapították, hogy a Cak 5301 és a Bak 3201 még 143-145 km/h sebességnél is kifogástalanil futottak."
Scsabi van is egy kérdésem:
Augusztus 11-én fotóztam egy kéttengelyes személykocsit Kecskemét alsón: Zlz, 60 55 00-29 951-2 (MH tulajdona), ez mi is? Z=különcélú személykocsi, z=kéttengelyes, l=???
Arra is kiváncsi lennék, hogy eredetileg mi lehetett ez, a "Vasúthistória évkönyv 1994"-ben "A MÁV 1936-1944 közötti normálnyomtávolságú vontatt jármű... ...beszerzései..." cimű részben nézegettem a képeket, leginkább a a Dh kalauzkocsi "testvérének" tünik, talán az ott látható Cz kocsi késöbb átalakított formában? Ha kell küdhetek képet is...
Teherkocsi sorozatjelek:
OK, csak egy kis türelmet kérek, uis az egy hosszabb lélegzetű munka, mert a teherkocsi melléksorozatoknak fősorozatonként más-más jelentése van/lehet.
Bpm/Bpmz kocsik
Ezeket a kocsikat a DWA (Deutsche Waggonbau) bautzeni és ammendorfi gyára készítette 1994-1995-ben a MÁV részére. Mindegyik kocsi nemzetközi forgalomra készült ee, csak a 20-70-eseket igazán már nem lehet eladni nemzetközi forgalomba, így IC pótlás lett belőlük.
Bpm 20-70 050÷076
Z építési módú 160 km/h eng. seb. kocsi, négyfesz. energiaellátóval, egycsatornás légfűtéssel (és lehúzható ablakokkal).
Bpmz 20-71 000÷022
l.m.f. csak nagyteljesítményű légkondival.
Apmz 10-71 000÷009
l. 20-71, csak első osztályú
WRbumz 88-71 000÷009
Étkező-bisztrókocsi. (fele étkező, fele bisztró/bár) Szerkezetileg azonos a többi DWA-val csak van egy többlet segéd-energiaellátója a konyha számára.
Üdv:
Csabi
Amúgy utaztam IP-n, azzal egészen megvagyok elégedve: a Bzmot ablakain a befalazás úgy se tudott sokat rontani, viszont a légkondi egész jól müködött benne.
Láttam a Keletiben van "normális" IC kocsija is MÁV-nak: Bpm, lehúzható ablakokkal. Ennek is van "korcs" testvére: Bpmz.
Ezek nekem nem átalakított kocsiknak tünnek, hanem új beszerzésnek, honnan vannak?
Kb 1/2 2-kor még a Deák téren volt a 1074, akkor még sütött a nap, elég jó képeket lehetett csinálni. Sajnos csak a meghívott vendégek szállhattak fel, igy maradt a 47-es. Az 5808-as UV póttal mentem, érdekes ez a kocsi hiába szintén 60 éves, még se kapott díszfelíratott mint a 5806.
Budafokon az évfoduló tiszteletére emelt emlékmű egy ütközőbak és egy dísztábla.
Az ünnepség kezdetére bufotott a 1074 is, aminek valami gondja támadt a légfékkel. Elöször egy UV szerelvénnyel akarták elvontatni, majd megjavult annyira, hogy úgy döntöttek nem kell segélyezni. Ekkor félreállt a egészen a vágány végére, Itt körbe vette a fotózó vasútbarátok tömege, az autósok nem kis bosszúságára, az úttest egyik felét is elfoglaltuk.
A visszaút a budafoki kocsiszínig tartott, ekkor már mi vehettük birtokunkba a kocsit! Volt egy rövid fotómegállás a budafoki elágazásnál, majd a kocsiszínben UV-k és Tatra-k között is fotózhattuk az "öreget".
Izé, hát annyi a történet, hogy - már egy kicsit kapatosan - fotóztuk a fülei hídról az Egyeskét, amikor is Feri leejtett a híd alá egy negatívtartó fiolát. Na több se kellett nekem, szépen körbejelöltem neki onnan fentről, a biztonság kedvéért...
A festésekről: 020 karosszériamunkáiról csak annyit, hogy a tetején már kezd néhol átütni a szürke alól a barna... Valahol tisztességesen megcsinálják a festéseket, Mo-n nem. Minden NoHABon meg lehet találni valahol alul a régi vörös festéket.
Igen, a Szergejhez szergejkürt dukál.
Ha már a hangoknál tarunk, egyszer egy Csörgőt halottam kb. 12 kilométeres távolságból. Szuper volt!
Egyébként a kiállításon láttam egy Csörgőmodellt, ami a mai GySEV színekre volt festve (zöld-sárga). Ilyen tudtommal nem létezett, de nagyon jól nézett ki!
Van egy fotóm M61 020-ról, átfestés előtt egy-két nappal (99.07.10), azon jól látszik, hogy mit csináltak: folt folt hátán, tehát szerintem rendberakták a karosszériát. De Ákos biztos pontosabb infóval szolgál.
Érdekes, a szergejeket senki sem akarja visszafesteni az eredeti színre...
Egyébként rossz hallani, hogy a kürtöket cserélik le MÁV-szabványúra, szerintem igazi dízelhez ilyen kürt kell :-)
Más: amikor egy mozdonyt felújítanak, akkor a kaszniját ugyanúgy rendberakják mint egy autóét? Pl a rozsdás részeket kivágják, újra cserélik, vagy egyszerűen lefújják csak az egészet? 020-on újrafestéskor csináltak karosszéria munkát?
Ne haragudj, Gyurmosz, de Csörgőt kiállítani szerintem óriási ökörség lenne, amikor belátható időn belül ez marad az egyetlen személyvonati dízelmozdonya a MÁVnak. Nem akarom a sorozatot bántani, de kiállítani érdekességeket (ritkaságokat) szoktak, nem a legnagyobb tömegterméket. Majd pár évtized múlva, amikor nem lesznek csak mondjuk 10-en, akkor már más...
Werner!
Mindent csakis a megrendelő kívánsága szerint! Vagy nem hallottad Joó Feri esetét a fülei hídnál :-) ?
Lehet, hogy a Szergejnek jól áll a szakadt külső, de ezt a turistáknak nehéz lesz elmagyarázni, a néhány M62-freak-et kivéve...
Valóban, külsőlega hiányokat leszámítva nagyon szép. Ha nem szánják meg és újítják föl belsőleg, akkor ki lehetne állítani (a külső hiányok pótlásával). Legalábbis jó lenne...
A 2121-esnek elég korrekt kasznija van, legalább azt felhasználhatnák.
A rákosi műhelyben valamiféle építkezés zajlik, a legtöbb gépet kivették, az M42 kivételével.
Holnap délután tud még valaki jönni, vagy találjunk más időpontot?